Електронното обучение започна успешно... на места

Красимир Вълчев

© Георги Кожухаров

Красимир Вълчев



Почти 90% от училищата са създали организация и са направили опити за включване в електронната форма на обучение, обяви министърът на образованието Красимир Вълчев на извънреден брифинг в Министерския съвет днес, на който оповести как ведомството му се справя с последствията от забраната за посещение на училища заради коронавируса. Разговорите с родители и проверка в социалните мрежи показаха разнородна картина - на някои места учениците са започнали нормален учебен процес от сутринта, на други така и не са имали занимания днес, след като една от най-големите платформи, на които се разчиташе да предостави възможности за видео уроци, се срина.


Училищата са затворени поне до 29 март, след като в петък правителството обяви извънредно положение в опит да се избегне разпространението на COVID-19. Учениците в цялата не са имали занимания от 5-ти март - тогава беше обявена грипна ваканция заради сезонния грип Б, която преля в сегашното принудително отсъствие. Днес ученицитe трябваше да минат към електронна форма на обучение.


Въпреки трудностите днес, министърът увери, че е създадена необходимата организация и в следващите дни те ще бъдат изчистени. Все още не се пишат отсъствия. Преподаването на новия материал може да е за сметка на уикенди и ваканции и няма да се обявява нулева година, уточниха от образователното министерство.


Сривът, който спъна плана




Сред най-видимите причини плановете за днешния успешен старт на дистанционното обучение да не се осъществят, беше сривът на една от най-големите платформи - shkolo.bg. В нея още сутринта трябваше да се показват видеоуроци за различни класове, вместо това обаче сайтът не можеше да зареди. Платформата се ползва от училища в цялата страна с абонамент, като досега тя служеше за електронни дневници и бележници и като място, където се събират текстови документи с материали за обучение. Shkolo.bg обслужва 1350 от 2400 училища, каза пред "Дневник" търговският директор на платформата Симеон Предов.


От платформата предполагат, че всичките й абонати са опитали да се възползват от нея за електронното обучение днес. "Системата започна да се натоварва още от петък заради големия трафик. От тогава и през уикенда и днес техническият екип взема всички необходими мерки, за да създаде техническа обстановка за поемане на целия трафик. Този процес отнема много техническо време и преструктурирне, за да може да се поддържат 100 хил души в реално време", каза Предов.


По думите му и в момента системата има затруднения и работи бавно, но техническият екип работи по нея и ако не утре, то в следващите няколко дни щяла да е стабилна. Тоест и утре не е сигурно, че няма да има затруднения.


На уточнаващ въпрос Предов обясни, че системата била създадена да поеме 100 хил. души в реално време, но не издържала на натоварването и се сринала.


Телефоните за технически проблем, обявени на сайта на платформата, днес даваха постоянно заето и "Дневник" не успя да получи информация за причините за случилото се. По обед Красимир Вълчев обясни, че системата не е издържала натоварването и се работи по възстановяването й. Около 20 пъти е увеличен трафикът в нея вчера, каза министърът и уточни, че в почивните дни сайтът е минал профилактика, за да поеме натоварването в понеделник, но поради технически проблеми не е бил готов да поеме многото посетители днес. Следобед в сайта вече можеше да се влиза, като показваше системно съобщение, че зарежда бавно заради големия брой посетители.


След като се видя, че има проблем, част от училищата бързо пренастроиха плановете си и използваха алтернативни канали за обучение. Някои от тях - например СУ "Любен Каравелов" във Варна, са организирали преминаване на работа във Viber, а 91 НЕГ в София - в Skype. Други училища (143-то и 41-во в София) успешно водеха часове в платформата Zoom.us, дори спорт са имали. На места - предимно в гимназиален курс, задачи се даваха по електронната поща или по телефона, а учениците връщат в писмена форма домашните си. Класните стаи на "Гугъл" също бяха сред предпочитаните форми за връзка между ученици и учители.


Днес министерството изпраща на всички училища указания за работа с платформата на Microsoft - Teams, тъй като тя е единствената, с която ведомството има договорни отношения. "Създали сме профили там на всички учители и ученици, това обаче е незадължителен вариант, най-добре е децата да работят с тези платформи, с които са свикнали", каза Вълчев. В петък той обяви, че са създадени 800 хил. профила на всички учители и ученици, за да се ползват по желание.


"Електронната форма на обучение предполага много различни форми на организация на работата - може един учител да преподава на две паралелки, могат двама учителя да преподават на една паралелка, може учител от друго училище да се присъедини към урока на друг учител... предполага наистина много различни гъвкави форми и това е задачата на училищата тези дни да направят своя собствена организация - да кажат кой учител с кои деца работи и по кое време", разясни Вълчев.


Без електронни устройства


Около две хиляди учители са заявили, че нямат техническа възможност да преподават дистанционно, съобщи образователният министър. За учителите, които нямат персонални електронни устройства министерството ще задели 1-2 млн. лв. от оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж", посочи той. За децата без електронни устройства, които са около 5% от всички 700 хил. ученици - 35 хил. ученици, не мога да се осигурят, но медиатори ще обикалят по домовете им и ще им раздават разпечатки, като спазват мерките за безопасност. С тях ще се работи и по телефона.


Мобилните оператори ще осигурят безжична мрежа в районите и кварталите без интернет, каза Вълчев. От 11-те процента, които не могат да участват в електронното обучения, половината са заради липса на интернет.


Разнопосочни реакции в мрежите


В социалните мрежи родителите бяха на полярни мнения - едни похвалиха училищата, че са реагирали адекватно и са създали организация, други се възмущаваха от фалстарта на дистанционното обучение, наричайки го "катастрофа". При учениците, особено по-малките, реакциите са по-скоро положителни, ако се съди по разкази на възрастните около тях. "На дъщеря ми й беше забавно още вчера, докато тестваха системата. Много й хареса да учи по "Вайбър", коментира майка на второкласничка. "Този начин е готин, защото ако не ти се пише нещо, можеш да кажеш, че не си чул добре и че си имал проблеми с микрофона", коментира четвъртокласник, чийто клас ползва системата "Зуум", пред "Дневник".


Във форумите за учители някои се оплакват, че за учениците този вид обучение като игра и не се били настроили нериозно. Други са оптимисти, че е необходими време, за да сработи системата и че най-важното е, че на децата им е интересно.


Без отсъствия и нов материал


Вълчев разясни, че в момента има две форми на обучение - синхронно (през електронната поща и интернет платформи и приложения, като занятията се провеждат по различно време) и асинхронно (виртуални класни стаи), като министерството е препоръчало да се започне с асинхронно, тъй като то не изисква толкова сложна организация. Не винаги е на лице всички деца да имат електронни устройства, тъй като в едно семейство може да има повече деца, каза Вълчев.


Министърът каза, че засега не се пишат отсъствия, а още в петък обяви, че времето до 29 март ще се използва предимно за упражнения и затвърждаваме на вече взетия материал. "Добре би било да се преподаде и нов материал в настоящата ситуация, най-малкото - да се подготвят за новия материал", препоръча Вълчев днес и даде пример - да се дават проекти, върху които децата да работят при асинхронна форма на обучение. "При синхронната форма на обучение няма проблем да се вземе нов материал, но препоръката е да се подходи по-предпазливо поне в началото", каза той.


Няма да има нулева година


С тези 10 дни до 29 март ще станат 22 дни неучебни дни, което "надхвърля границата на разумното, на възможното за преструктуриране". "Част от часовете за самоподготовка могат да бъдат приравнени на това, което в момента се провежда. Неизбежно ще влезем в решение за компенсиране на част от тези дни, които са неприсъствени. Имаме над 5 варианта, но за нито един от тях не сме сигурни, че е по-вероятен от останалите. Ако ваканцията е до 13 април, пролетната ваканция ще се трансформира във Великденска", каза Вълчев.


Министърът подчерта, че няма да има нулева учебна година, 60% от нея е минала, за останалия материал са необходими 30-35 дни, които министерството ще намери начин да преструктурира - било през уикендите, или през ваканцията - предстои да се решава. Той обаче посъветва да не се правят планове за почивки през юни, тъй като не е известно докога ще продължи настоящата ситуация.


Телевизията става училище


От утре БНТ 2 с подкрепа на издателсво "Просвета", ще излъчва уроци за различните класове и възрасти, обяви обществената телевизия. Всеки делничен ден от 9.15 ч. до 12 ч. и от 13 ч. до 16 ч., ще бъдат излъчвани видеоуроци и образователни клипове за различните класове и възрасти.


Първите уроци са по български език, литература и математика за учениците в 7 клас. В реализирането на инициативата ще се включват и учители, които ще представят необходимата информация за уроци, упражнения и самостоятелна работа. Всеки ден програмата ще бъде допълвана, а повторенията и излъчванията по БНТ4 ще помогнат и за децата в чужбина, учещи в неделните училища и прекратили заниманията си заради обявените извънредни мерки.


"Просвета" ще продължи да излъчва и уроците по български език, по литература и по математика за 7 клас всеки делничен ден от 14 часа на страницата си във "Фейсбук" и на сайта си.


В петък "Просвета" и "Клет" освободиха безплатно достъпа до пълните електронни варианти на своите учебници по всички предмети от 1 до 10 клас. Сутринта заради големия трафик имаше проблеми със сайта на "Просвета", в момента спокойно може да се теглят учебници и помагала.



Образователната платформа "Уча.се" става безплатна за всички до 29 март, обяви създателят й Дарин Маджаров. На разположение на децата ще са над 16 хил. видеоурока и теста по всички предмети от 1 до 12 клас, както и тези за децата в предучилищна възраст.


Платформи и виртуални класни стаи


Училищата и учителите имат пълната свобода да избират измежду множествотро безплатни възможности за електронно обучение - програмата Skype дава възможност за видеокомуникация на до 50 души, дори не изисква задължителна инсталация и регистрация при създаден предварително линк за връзка от организатора на конферентната връзка.


До 50 дули могат да общуват и в Messenger.com, Zoom.us пък дава възможност на над 10 души да осъществяват видеовръзка, като също не изисква задължителна инсталация и регистрация при създаден предварително линк за връзка от организатора на конферентната връзка. Avaya Spaces също предлага безплатна услуга за образователни институции и възможност за видеокомуникация с до 500 души.


Ето и няколко възможности за създаване на виртуални класни стаи: classroom.google.com - тестове, общи пространства и документи, видео комуникация с до 25 души, като е необходими създаване на профил на всички участници. Центъра за творческо обучение е подготвил специално обучение за учители как да работят с тази класна стая.


Социалната мрежа "Фейсбук" дава възможност за излъчване на видео на живо, като е задължително участниците да имат профил в социалната мрежа.


В платформата за видеосподеляне Youtube също може да се записва и споделя видеосъдържание, като създаването на профил е задължително само за споделящият го.


Безплатната образователна платформа Кан Академия.



Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK