Министерството на образованието е подготвило различни сценарии според обстановката

Министерството на образованието е подготвило различни сценарии според обстановката

© Анелия Николова



Министерството на образованието има различни сценарии според развитието на епидемичната ситуация. Това, което говорим днес за срокове и видове изпити, утре може да не е валидно - това заяви пред БНР заместник-министърът на образованието Таня Михайлова.


"На този етап не говорим за отпадане на външното оценяване. Външното оценяване след 4 клас има важна роля, свързана с възможността след този етап учениците да продължат в определени училища, а в настоящата ситуация е застрашено провеждането на олимпиади и състезания, които са балообразуващи за тези ученици, посочи Михайлова.


Отпадането на външното оценяване след 10 клас пък би засегнало правата на учениците от обединените училища, защото е свързано с възможността те да продължат обучението си, допълни заместник-министърът.




Предложението за отпадане на националното външно оценяване след 4 и 10 клас заради извънредната ситуация дойде след проведена електронна анкета сред работодателите в системата на образованието. Те предлагат още за изпитите след 7 клас да важи само материалът от първия учебен срок. Днес нашите ученици, учители и цялото общество са поставени в условията на граждански изпит, посочи Михайлова и попита: "Нима граматиката по български език се изучава във втория срок на 4 клас?"


"Основната цел на НВО след 4 и 10 клас е да измери нивото на съответния етап по отношение на финализирането му, но тази година сме в извънредна ситуация с всичките й негативи. Дори учебният процес да се възстанови на 13 април, организацията на изпитите след 7 клас и на матурите за гимназиалния етап ще бъде затруднена", смята Диян Стаматов, директор на столичното 119 училище и председател на Съюза на работодателите в просветата.


Той опроверга тезата, че отпадането на външното оценяване ще бъде начин да не излизат наяве недостатъците на сегашното онлайн обучение на децата.


"Ние сме за първи път поставени в такава ситуация - да прилагаме дистанционна форма на обучение с различните й елементи. Това, което в момента се учи, е в доста неравнопоставени позиции", посочи Стаматов за дистанционните форми на обучение, които прилагат училища в големите градове и по-малките учебни заведения в отдалечени райони на страната.


Знанията, които в момента учениците получават, са много по-значими от традиционната форма на обучение и в тази среда децата се чувстват най-комфортно. Но новите знания, които ще получат до края на учебната година, не биха били еднакви навсякъде и съпоставими с дневната форма на обучение, обясни той.


По думите му в момента няма оценяване, което е основният мотив на учениците да учат, но това не бива да ги демотивира, за първи път е толкова важна тяхната самодисциплина.


"Националното външно оценяване наистина измерва етапа. Видът, в който то се провежда обаче от 2016 година до момента, не е най-добрият", каза още Стаматов. По думите му по-подходящ формат е комплексен изпит с практически въпроси и задачи, свързани с начина на мислене на децата в 4 клас, а не диференцирани изпити по различни предмети, да е изцяло игрово и да не е стресиращо, каквато е практиката от последните години.

Ключови думи към статията:

Коментари (6)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на haq30626233
    haq30626233
    Рейтинг: 1701 Неутрално

    Ученик да си на тези времена! Грипни ваканции, Коледна вакация, корона вируси.
    Едно време не ни оставяха даже в събота на мира за да учим и да ни възпитават. Допълнително ни спретваха летни бригади за да ни изядат още един месец.

    "Което беше порок стана обичай" - Сенека
  2. 2 Профил на ju.li
    ju.li
    Рейтинг: 1692 Весело

    Повторете я тази година сега, а не да се жалите непрекъснато за многото материал, малкото упражнения и т.н.
    Ще имате време и ресурс да пооправите ### образование...

  3. 3 Профил на ЗаНиЗа
    ЗаНиЗа
    Рейтинг: 2897 Любопитно

    "ще бъде начин да не излизат наяве недостатъците на сегашното онлайн обучение на децата" - след като не се сещат, че това обучение, колкото и в еднаква степен достига до всички, се възприема различно - дали със скорост, дали възможности, дали желание, няма как да даде обратна връзка с учителите, няма как да има преценка за останалите знания, значи недостатъци НЯМА, както е нямало и досега в БГ образование. А българското училище, известно по света като ШКОЛО, отдавна не е това, което беше, та сега дигитално ще сее знания.

    Обичай света като самия себе си - тогава наистина ще можеш да се грижиш за всичко
  4. 4 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 3056 Неутрално

    Боже, как е погледнала, аха да проговори.

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  5. 5 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3405 Неутрално

    Министърът се хвалеше колко бързо се ораганизирали и колко добре вървяло всичко , но и на наго му вярвайте колкото на Барба Ганьос . Досега децта само решаваха тестове върху стар материал . Сега ще започнат да преподават ...Така ,че не казвайте ,,хоп" преди да сте скочили.

  6. 6 Профил на army
    army
    Рейтинг: 636 Неутрално

    Дано! Не проваляйте годината на децата!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK