Повечето родители участват по-активно в учебния процес откакто обучението е дистанционно

Повечето родители участват по-активно в учебния процес откакто обучението е дистанционно

© Associated Press



Дистанционното обучение е довело до повишаване на участието на родителите в учебния процес, повишена честота на общуването между семейството и учителите и повече разбиране и уважение от страна на родителите.


Това показват резултатите от онлайн допитване на асоциация "Родители" сред родителите на деца в предучилищна и училищна възраст за техните впечатления от промяната на отношенията между учители и родители през първите две седмици от наложилото се дистанционно обучение заради обявеното извънредното положение заради коронавируса в България. В проучването, проведено в периода 28 март - 1 април 2020 г., са участвали 2145 родители от цялата страна.


Повишено участие, повече комуникация


Близо три четвърти от отговорилите посочват, че участват повече в учебния процес. Те имат по-ясен поглед върху учебния процес (52%), знаят повече за учебното съдържание (47%), както и за трудностите на децата си (46%).





Почти половината родители (44%) посочват, че с въвеждането на дистанционното обучение са започнали да общуват по-често с учителите на своите деца, като повече от една трета комуникират с учителите по веднъж или няколко пъти на ден, а още една трета - между 1 и 3 пъти на седмица.


От отговорите на родителите ясно се вижда, че по-честото общуване и по-голямото включване на родителите е довело до


по-добро разбиране на труда на учителите и повече уважение към тях.


Половината (50%) от всички отговорили родители заявяват, че разбират по-добре трудностите на учителската работа, а 26% посочват, че са започнали да изпитват по-голямо уважение към учителите. Родителите, които са посочили, че в момента общуват с учителите по-често, отколкото преди, показват по-високо разбиране за трудностите, пред които са изправени учителите в сравнение с родителите, които общуват рядко или никак с учителите. Същото важи и за нарастването на уважението към учителите - то е по-високо сред родителите, които декларират повишена честота на общуване с училището.


Значение има и участието на родителите в учебния процес: тези, които участват повече, разбират по-добре трудностите, пред които са изправени учителите (52%), в сравнение с тези, които участват по-малко или са запазили същата степен на участие.



От друга страна, по-голямото участие и по-честото общуване с учителите води и до неприятни открития: 15% от родителите заявяват, че са разочаровани от работата на учителите, като отново тук преобладават родителите, които общуват с учителите по-често от преди. Като извод може да се отбележи, че участието на родителите може да бъде сериозен коректив за работата на част от учителите и полезна обратна връзка към училищните екипи за качеството на работата на всеки от членовете им.


Що се отнася до промяната в отношенията между самите родители от едно училище, данните показват, че родителите, които общуват повече с родителите на съучениците на децата си, отчитат, че


повече си помагат взаимно и че си имат повече доверие.


Този извод потвърждава тезата, че за намаляване на конфликтите между родителите в училище от ключово значение е създаването на условия те да общуват повече помежду си по смислен и удовлетворителен начин.


Децата са на първо място


Допитването показва, че въпреки някои ширещи се внушения, родителите застъпват преди всичко интересите на децата си, а не собственото си удобство. Запитани за предимствата на дистанционното обучение, на първо място те посочват, че така учениците получават повече подкрепа от родителите (42%), намалява рискът от насилие и тормоз в училище (42%) и по-големия интерес от страна на учениците заради променения формат (34%). Като недостатъци са посочени отново на първо място фактори, които засягат децата: три четвърти от родителите отбелязват липсата на социални контакти за децата, а 60% - многото време, прекарвано пред устройствата.


Едва след това идват неудобствата, свързани с ангажиментите на родителите: много време за техническа поддръжка (39%), много време за контрол на учениците (38%), много време за преподаване (29%). Част от тези проблеми вероятно са свързани с шоковото въвеждане на дистанционното обучение, но това ще се изясни при следващи проучвания, когато първоначалният хаос ще се е уталожил, отбелязват от асоциация "Родители".


На преден план излизат и недостатъци, които също вероятно се дължат на внезапното навлизане на дистанционното обучение, но е възможно да са свързани и с организацията на обучението в училище по принцип: 24% от родителите посочват като недостатък липсата на координация между различните учители, които преподават на детето им.


Обективност


Проучването показва, че родителите са достатъчно обективни в преценката си за трудностите и пречките пред дистанционното обучение. Като основни трудности те посочват някои обективни фактори: учениците се разсейват в домашна обстановка (45% ), родителите нямат достатъчно време да помагат на учениците (35%), липса на достатъчно устройства в семействата (30%).



За родителите, които работят от вкъщи, комбинирането между работата и учебния процес на децата е по-трудно (51% отговарят с "по-скоро или много ме затруднява"), отколкото за тези, които продължават да не работят от вкъщи (39% отговарят с "по-скоро или много ме затруднява"). Вероятно това се дължи на активното въвличане в учебния процес на родителите, които са у дома, на разпределянето на устройствата между тях и децата, както и на факта, че всекидневият график на родителите, които работят от дома, е значително по-променен от този на родителите, които продължават да ходят на работа.


Най-значимата разлика между двете групи е, че родителите, които работят от вкъщи, нямат достатъчно устройства (31% срещу 16% за неработещите от дома). Този извод може да послужи за коректив на твърдението, че обичайно учениците, които нямат достъп до устройства, са от семейства, които нямат отношение към образованието и съответно да послужи за провеждането на политики за подкрепа на достъпа до образование за децата от всички семейства, отчита асоциация "Родители".


Впрочем, работещите от вкъщи родители обръщат по-голямо внимание на това, че учителите също не разполагат с достатъчно техника (14% на 8% спрямо работещите извън дома).


Когато се стигне до субективните фактори, които създават трудности пред дистанционното обучение, родителите са не само критични, но и самокритични: посочват в почти еднаква степен липсата на подготовка у учителите и у родителите (26% срещу 24%), както и липсата на желание за участие в такова обучение както у учителите, така и у родителите (11% срещу 10%)


Разпределението на ролите вкъщи


Разпределението на ролите вкъщи продължава да е с превес на участието на майките в образованието на децата, дори има минимално засилване на тенденцията в изследвания период. Според данните от това допитване участието на жените в образованието на децата с въвеждане на дистанционното обучение е нараснало от 62 на 66%,а участието на двамата родители е спаднало от 29 на 23%.


Изводи и насоки


"Дистанционното обучение в България се случи изведнъж, някак неочаквано и с недоверие от всички, че ще може. Но всъщност е впечатляващо как за няколко дни учителите се подготвиха и смело започнаха да преподават дистанционно в цялата страна - чрез платформи, социални канали, разнасяйки материали от къща на къща. Разбира се, не във всеки клас нещата се случват по най-безупречния начин, но трябва да имаме търпение и разбиране, че това е процес, да го подкрепяме", коментира пред "Дневник" изпълнителният директор на асоциация "Родители", психологът Яна Алексиева.



"За нас като родителска организация най-хубавото, което се случи е засилването на взаимодействието между семейство и училище. Видяхме, че това е напълно възможно и нужно заради децата ни. Проучването ни показва, че


родителите са повишили доверието си към учителите,


повече разбират работата им. Много ми се иска да вярвам, че след като излезем от извънредната ситуация ще имаме различни отношения между значимите възрастни за децата. Училището ще развие умението да дава системна и навременна обратна връзка за развитието на всяко дете. Това е тема върху която работи организацията от години и вярваме във важността й", добави тя.


Според нея основен недостатък при дистанционното обучение е изолзацията на децата и това, че


им липсва естествената социална среда и контакт.


"Друг недостатък е, че не бяхме подготвени за дистанционно образование, защото много години тази тема се оставяше настрана. А за да преподаваш и учиш дистанционно трябва подготовка. Учителите се учат в крачка как да използват образователни платформи, къде е балансът в ученето, така че децата да не се протоварят. Децата се адаптират, въпреки че са вкъщи и не са във ваканция. За родителите също има голяма доза напрежение и нужда от подкрепа - как и къде трябва да помогнат, колко трябва да се намесват в процеса на учене, да осигурят необходимите устройства и спокойно пространство за учене", коментира прихологът.


По думите й ключово след завръщането в ежедневието след изолацията е да се направи цялостно изследване и анализ на дистанционното обучение - какво е било успешно, какво не е било, да се чуе мнението на учителите, родители и деца и да се планират следващи стъпки.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (18)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 1556 Неутрално

    Не знам как е при другите, но моя малкият хубостник е в 9ти клас и изобщо не учи. Твърди, че им дават по 2-3 домашни и 2-3 урока за четене седмично. Нито онлайн уроци, нито някакво изпитване. Някои преподаватели изобщо били неоткриваеми. Не знам, не ми харесва работата.

  2. 2 Профил на waterfall
    waterfall
    Рейтинг: 1334 Неутрално

    Дистанционното обучение може да бъде подпомагащо или до 50% от задължителната програма. Повече от това - на този етап, може да бъде даже вредно.

  3. 3 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4354 Неутрално

    До коментар [#1] от "Котаракът на Шрьодингер":

    Опасното на обучението онлайн (дистанционно) е, че при липса на мотивация от страна на учениците/студентите то може да се превърне във фарс и да не бъде полезно. Дори няма да споменавам за възможността за търсене и копиране на отговори на въпроси по тестове и "домашни".
    Същото важи и за учителите. Просто традиционното обучение "лице в лице" си има предимствата и като мотиватор, и като форма на социализация и за ученика, и за учителя.

  4. 4 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1744 Неутрално

    Кофти, майките стават конкуренти на частните уроци и далаверата малко намалява. Но нема страшно, тоя вирус ще мине и всичко ще си е постарому.
    Ти е..ем и образованието дето мама и тати ще учат с хлапето.

  5. 5 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 776 Неутрално

    Все обвинявах детето, че не слуша и не записва по литература, докато не чух мрънкането на учителя на дистанционния урок... Разбрали сме били усилията на учителите...

  6. 6 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 4085 Неутрално

    Положението е трагично. Часовете да по 30 минути, от които 10 се губят.
    Много интернет върви, особено ако нямаш кабел на село!
    Няма да затворя децата в апартамент, заради училището. Не ми изглежда здравословно.

    Платформата Тиймс не ми харесва. Бяха дали телефони за консултации при инсталирането, никой не вдига.

    Любовта ще спаси света!!!
  7. 7 Профил на gwe49620445
    gwe49620445
    Рейтинг: 644 Неутрално

    Много тъп извод, изведен в заглавие ! Но ще продължа да чета и надолу.

  8. 8 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 4052 Любопитно

    В момента и родители, и деца са си в къщи и възможността за пряк поглед върху целия учебен процес и начина на преподаване на уроците от страна на учителите е по - голяма от всякога, което си има и своите негативи - бързо става ясно и дали учителя има подход към децата, и дали децата наистина учат или просто отбиват номера ! Ако искате децата да са добре по български и математика, трябва лична ангажираност или помощни частни уроци, защото материалът наистина е много и бързо се усложнява ! Пети клас е ключов за математиката - дроби, част от число, лица на фигури - на триъгълник, правоъгълник.... всичко е важно !

  9. 9 Профил на Nelumbo
    Nelumbo
    Рейтинг: 950 Неутрално

    До коментар [#1] от "Котаракът на Шрьодингер":

    Това не изглежда добре. Говорете с класния, с директора.

  10. 10 Профил на Raegan
    Raegan
    Рейтинг: 318 Неутрално

    Образованието трябва да остане дистанционно, по Интернет, за напред! Това е най-ефективната форма на образование.

  11. 11 Профил на ck2013
    ck2013
    Рейтинг: 1307 Неутрално

    за родителите с по-малки деца, това си е фултаим работа.

    “I am sorry for the length of my letter, but I had not the time to write a short one.” Blaise Pascal
  12. 12 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7847 Неутрално

    Днешните родители бяха забравили, че грижата и образованието на децата им е тяхно задължение, а не само на училището. И майка ми е решавала задачи с мене, а после и аз с моите деца. Сега телефона и по улиците.

  13. 13 Профил на Equilibrium
    Equilibrium
    Рейтинг: 227 Разстроено

    Дистанционната форма на обучение е приложима само за преподаване, но не и за оценяване. Как се изпитва ученика? Всички тези тестове, домашни задачи кой ги решава - ученик, родител, приятел? Учителя няма представа кой му изпълнява (решава) задачите. Когато се стигне до оценка на ученика, тогава ще назрее отново конфликта учител - родител.

  14. 14 Профил на idianata
    idianata
    Рейтинг: 526 Неутрално

    Все едно имат друг избор! Особено при по-малките ученици. А при учениците 5-7 клас е друга драма - всяка даскалица има/може да се справи с различна платформа/комуникатор/софтуер/соц. мрежа в резултат на което ученикът трябва да проверява непрекъснато всичките за да не изтърве на коя, какво е хрумнало да поиска днес. В нашия случай - повечето уроци са живо отбиване на номера - напишете това, пратете онова. Горе-долу около една трета от учителите се опитват да са полезни с нещо и да преподават, а не просто да пращат някакви задачи за изпълнение. Учителките по пеене и физическо са ми най-неприятни, защото са с най-големи претенции да не се закъснява с изпълнениети на задачите им, а задачите им са свързани с познай - писане на есета по пеене и физическоооо - много умно при условие, че масово се оплакваме от липса на движение да добавим още 2 до 4 есета за глупости седмично към дременето пред компютъра...(това е конкретен случай - другаде вероятно процента съвестни и изискванията са други)

  15. 15 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1964 Неутрално

    Така е, нормално е и така би трбвало да бъде и в останалото време, а не да чакаме някой друг не само да обучава, но и да възитава и едва ли не да носи отговорност за това, какви хора стават нашите деца.

  16. 16 Профил на osho
    osho
    Рейтинг: 438 Неутрално

    А дали мога да изисквам от учителката да върши моята работа, ако аз ще обучавам вместо нея детето, за да "участвам по-активно и ангажирано в обучителния процес"?Дали мога да искам компенсация от училището за това, че не е обучило хлапето и се налага аз да доплащам за частни уроци, за да покрие то изискванията за кандидатстване тук-там? Защото образованието е обществена услуга, а аз получавам кофти услуга, за която се бъркам допълнително?! М? Айде така да го погледнем! Дали мога да искам компенсация от учителите за това, че обяснявам учебно съдържание вкъщи /прословутото учене с мама и тати/, което не е било професионално предадено и разбрано от хлапетата?

    Претенциите към родителите да са ангажирани с обучението на децата си са безумни.

  17. 17 Профил на osho
    osho
    Рейтинг: 438 Неутрално

    Ако всеки по веригата - от министерство, съставители на учебници и учебни програми, до учителя и възпитатели си вършат максимално добре работата, за която са наети, така както се очаква от всеки друг в неговата сфера, не би трябвало да има проблем с образованието, функционално неграмотни деца и хлапета, както и родители, които изнемогват да се правят на учители вкъщи, за да компенсират. Това е масова практика, някой да не си мисли обратното.

    Това да с мешим шапките с учителите е по-скоро извращение, отколкото добра практика. Ако те са си на мястото, няма да се налага никой друг да им върши работата. Иначе всеки има право да поиска същото от тях - хирургът ще учи детето си на логаритмични уравнения, докато госпожата е така добра да го замести него в операционната.

  18. 18 Профил на Raegan
    Raegan
    Рейтинг: 318 Неутрално

    Пълна илюзия е друг човек да образова и възпита детето освен собствения родител





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK