На дистанционно обучение ще имат право само иновативните училища

На дистанционно обучение ще имат право само иновативните училища

© Георги Кожухаров



Само иновативните училища ще имат право на дистанционно обучение в 20% от часовете, предвижда внесеното днес от Министерството на образованието и науката (МОН) в Министерския съвет предложение за изменение в Закона за предучилищното и училищното образование. Това обяви на пресконференция днес министърът на образованието Красимир Вълчев с уточнението, че би било подходящо и за училища с двусменен режим.
Миналата седмица председателят на Съюза на работодателите в системата на народната просвета Диян Стаматов обяви пред вестник "Сега", че на отраслов съвет в просветното министерство е обсъдена възможността всяко училище, което пожелае, да може да въвежда дистанционно обучение.


Днес Вълчев уточни, че часовете в електронна среда по решение на училищата могат да се приложат само за един учебен предмет или за всички предмети. "Става въпрос само за възможност, която няма да има задължителен характер. Няма да е алтернатива на присъственото обучение, а ще го допълва", разясни той.


За 54 хил. деца предстои допълнително обучение през лятото, обяви още министърът. Той отбеляза, че по-малко от половината държави в Европа са пробвали частично присъствено обучение по време на извънредното положение заради коронавируса, но за България това е неприложимо, защото са нужни два пъти повече учители и два пъти повече класни стаи заради изискването да са до 10 ученици в стая. "Безспорно най-доброто обучение е в класните стаи, но ние избрахме да е водещ принципът на предпазливост", обобщи Вълчев. Той представи трите основни нововъведения, предложени в проекта за изменение на закона за образованието:


Задължително обучение за 4-годишните




Решението министърът аргументира с твърдението, че тази възраст е най-важна за когнитивното, социалното, емоционалното и езиковото развитие на децата. Вълчев посочи международни изследвания, които подкрепят тезата, че всяка година в образователната система има значение за резултатите на децата. "Децата, които са обхванати в предучилищното образование в детските градини, много по-често завършват гимназия, за разлика от необхванатите, които отпадат още в прогимназията", посочи министърът и добави, че учителите в детската градина имат същите наблюдения. "Те правят чудеса - учат ги на елементарни хигиенни навици - да си мият ръцете, да си мият зъбите, учат ги на български език. Ако го няма ранното предучилищно образование, може училището на не успее да интегрира такива деца", посочи той.


По думите му в момента 91-92% от 5-годишните са обхванати в системата на предучилищното образование, а България е с едни от най-ниските такси в детските градини. Все пак се обмислят начини за подпомагане на семействата, които изпитват затруднения - по проект на МОН за приобщаване, посочи той.


Общините имат готовност детските градини да приемат 4-годишните за учебната 2023/2024 година, с изключение на Столичната община, която ще го отложи в година, каза Вълчев и припомни, че МОН наскоро публикува за обществено обсъждане проект на решение на Министерския съвет с предложение да се построят нови и да се разширят и реконструират вече съществуващи детски градини и училища в България. Около 50 нови детски градини ще бъдат построени и 50 - надградени, обяви днес той. Целта е да се намали недостигът на места в детските градини, да се създадат условия за въвеждане на задължителното предучилищно образование за 4-годишните и постепенно да се въведе предвиденият в нормативната уредба едносменен режим в училищата. За строителството на седем детски градини и четири училища в София са предвидени са 36 млн. лева, обяви пред дни кметът на града Йорданка Фандъкова.


Контрол на училищните настоятелства


В измененията на закона е записано също, че при закриване на държавно или общинско училище, детска градина или център за подкрепа на личностно развитие имотите и вещите му преминават в детското заведение, определено за приемник на имуществото.


Вълчев обясни наложителността от създаването на разпоредба, която изрично и недвусмислено да посочва, че основното изискване на закона е настоятелствата да осъществяват общественополезна дейност и да подпомагат дейността на образователната институция. В практиката обаче съществуват множество случаи, при които те не изпълняват тази своя цел, като използват в тяхна полза приходите от имотите, които управляват, включително от земеделски земи, дарявани в миналото на училището от родолюбиви хора, посочи министърът.


Обучение в електронна среда


Децата трябва да учат дистанционно не само вкъщи, но и в училищата, подчерта министърът на образованието. В проектозакона е регламентирано, че при извънредни обстоятелства (като дървена и грипна ваканция) децата минават веднага на дистанционна форма на обучение. При такива обстоятелства (които годишно отнемат около 3-4 седмици, без да са включени празниците) всяка година се губят 10% от учебния материал, посочи Вълчев. Той все пак отбеляза, че както и в наложилото се дистанционно обучение заради коронавируса, не всички ученици ще бъдат обхванати, но ще има и компенсаторно обучение на принципа "колкото по-малко изтървем, толкова по-добре", зави Вълчев. По думите му промените ще влязат в сила още от следващата учебна година, ако бъдат приети от Народното събрание.


Електронно ще е обучението и за отделни ученици, когато им се налага да си стоят вкъщи (при счупен крак например) или да пътуват(при болен роднина в друго населено място например).


До 2027/2028 година амбицията на МОН е да бъде окончателно изградена пълна база данни за всички учебни програми с безплатно съдържание. Всеки ученик ще има собствен профил - в сървъри на МОН, а не в "Майкрософт" или "Гугъл", каза Вълчев. Той добави, че съдържанието в сървърите ще бъде създадено от 90-те хиляди учители в системата, на които ще им бъде плащано за това. В следващите две години предстои още 25 хил. учители да преминат дигитални обучения, като те ще могат да поставят оценка на обучителите, което ще подобри качеството, отбеляза Вълчев.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (12)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1713 Неутрално

    И това е някакво начало...
    Време е българското училище да напусне "края на 19-ти век"!

  2. 2 Профил на haq30626233
    haq30626233
    Рейтинг: 1867 Гневно

    Абе малоумници, какво обучение ще правите на 4 годишни дечица?
    ОСТАВЕТЕ ГИ ДА ИГРАЯТ И ДА СЕ РАДВАТ НА ДЕТСТВОТО СИ!
    Стига сте си мислили, че колкото по-рано започне обучението ще е по -добро. Децата с игра си развиват фантазията. Без нея нищо не става колкото и да наливате постулати в главите им.

    "Което беше порок стана обичай" - Сенека
  3. 3 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3056 Неутрално

    Абе малоумници, какво обучение ще правите на 4 годишни дечица?ОСТАВЕТЕ ГИ ДА ИГРАЯТ И ДА СЕ РАДВАТ НА ДЕТСТВОТО СИ!Стига сте си мислили, че колкото по-рано започне обучението ще е по -добро. Децата с игра си развиват фантазията. Без нея нищо не става колкото и да наливате постулати в главите им.
    —цитат от коментар 2 на haq30626233


    В министерството понеже не са много умни, искат да психясват и 4 годишни деца! Това е дълъг процес, като се знае какви са демографските тенденции с ромите, първо трябва многодетните родители да не са учили до 4-ти клас па след това да мислят за отрочетата!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  4. 4 Профил на alabalko
    alabalko
    Рейтинг: 503 Неутрално

    Абе малоумници, какво обучение ще правите на 4 годишни дечица?ОСТАВЕТЕ ГИ ДА ИГРАЯТ И ДА СЕ РАДВАТ НА ДЕТСТВОТО СИ!Стига сте си мислили, че колкото по-рано започне обучението ще е по -добро. Децата с игра си развиват фантазията. Без нея нищо не става колкото и да наливате постулати в главите им.
    —цитат от коментар 2 на haq30626233


    всичко е в мярката. Ако учат 4-годишните нещо по 1 час на ден нищо няма да им стане на децата. Специално език се учи по-лесно възможно най-рано. Дву и триезични деца не са рядкост, когато ги има условията.

  5. 5 Профил на shisharko
    shisharko
    Рейтинг: 351 Неутрално

    Познавам родителн на дете в едно такова "иновативно училище". "Иновациите" се оказаха а един куп административни врътки децата да учат на руски в межучасията и вместо физическо, в нарушения на сума ти законови разпоредпи.

    Като разбраха родителите скокнаха, и цялата 'иновация' затихна, и програмата им стана като на обикновено квартално училище, без никаква разлика.

    Та така, толкоз за т.нар. "иновации" в училищата на територията.

  6. 6 Профил на Даниел Чо
    Даниел Чо
    Рейтинг: 411 Неутрално

    Радвам се, че МОН мисли за правилното място на технологиите в училище. Наистина, децата могат да не изпускат чак толкова много от ученето, когато трябва да са вкъщи в учебен период.

    Срещу вредителите, с химикали ... или в случая, с химикалки
  7. 7 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 1749 Неутрално

    .....ОСТАВЕТЕ ГИ ДА ИГРАЯТ И ДА СЕ РАДВАТ НА ДЕТСТВОТО СИ!....
    —цитат от коментар 2 на haq30626233


    Мнозина сте останали в детството си и чакате да дойде някой да ви опра'й.

  8. 8 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3490 Неутрално

    “Иновативни” ще рече, че ползват повече евросубсидии, грантове и държавна помощ! Електронни дъски, телевизори, лаптопи...

    Защо не покажат реалната полза от това... ама за децата, не за бизнеса с дъски и компютри.

    Вълчев превръща образованието в бизнес!
    4-годишните нямат нужда от училище и ние не искаме да плащаме.

    Любовта ще спаси света!!!
  9. 9 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 774 Неутрално

    Добра първа стъпка. Да видим "иновативните" дали ще направят нещо смислено с него. Опасявам се че са много малко учителите (не училищата), които могат да го използват, за да обогатят учебния процес. Засега най-разумно е масовото използване да се ограничи до грипните ваканции.

  10. 10 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 3096 Неутрално

    Иновативните ще бъдат обгрижвани инвитривно.

  11. 11
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  12. 12 Профил на haq30626233
    haq30626233
    Рейтинг: 1867 Неутрално

    До коментар [#7] от "4ort":

    Доста добре съм се оправил, не се притеснявайте. Въпреки, че започнах направо в първи клас без да ходя на предучилищна.

    "Което беше порок стана обичай" - Сенека




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK