Средната оценка на матурата по български на зрелостниците е 4.20

Средната оценка на матурата по български на зрелостниците е 4.20

© Анелия Николова



Добър" 4.20 е средната оценка, която получават зрелостниците на матурата по български език и литература, а "много добър" 4.84 - по втория задължителен зрелостен изпит. Това показват резултатите от тазгодишните Матури 2020, на които се явиха съответно 45 хиляди и 35 хиляди ученици, съобщава вестник "Сега". На брифинг днес министърът на образованието Красимир Вълчев коментира, че резултатите не са много по-различни от миналогодишните с изключение на английския език, при който има значително подобрение.


Тази година зрелостниците са постигнали 53.24 точки на матурата по български език от общо 100. Това е равносилно на "добър" 4.20, докато миналата година средната оценка беше "добър" 4.06. През 2019 г. резултатите на дванадесетокласниците бяха едва 50 т. от 100 възможни - най-ниските, откакто изобщо съществуват матури. Година по-рано - през 2018 г., учениците имаха средно 53.9 точки, през 2017 г. - 52.5 точки, а през 2016 г. - 51.6 точки. Тоест тази година не може да се говори за тенденция на повишаване на резултатите, а по-скоро за


затвърждаване на незадоволителното положение от години насам




Лекото подобрение по български език и литература се дължи на повечето отлични и много добри оценки за сметка на намаляване на средните резултати. "Отличен" 6 са получили близо 14% от учениците, докато 2019 г. техният дял е бил 10 на сто. Много добре са се представили 28.8% от зрелостниците, с 2% повече от миналата година. Добрите оценки са сходен процент - 28% при 29% за 2019 г., тройките намаляват от близо 25% на 20 на сто, а двойките също запазват относителния си дял - 8.2% при 8.7% през 2019 г.


Най-сериозно учениците са били затруднени с членуването, пунктуацията в сложно и просто изречение, правописа на думите с а/я и удвояването на "в". Нисък процент на постижимост има и при задачите, изискващи разпознаване на цитат от художествен текст и възприемането на смислите на даден текст. Най-лесни за учениците пък са били задачите, свързани с правописа на глаголи в първо лице множествено число, правописа на думи с представки и на звучни съгласни, с определянето на значението на фразеологично съчетание, с разпознаването на изразни средство и др.


На 33-та задача, изискваща учениците да формулират в 2-3 изречения собствена теза, се запазва процентът на тези, които не могат да изпълнят задачата и са получили 0 т. - те са около 16%. За сметка на това леко се увеличава процентът на тези, които са получили максималния брой от 2 т. - от 32% за 2019 г. на 38.7%.


На 34-та задача, по която трябва да се прави кратко резюме, притеснителното е, че двойно по-малко ученици са постигнали максималните 4 т. - процентът им намалява от 5.8 на 2.5 на сто. Това означава, че за зрелостниците все още продължава да бъде трудно извличането на смисъл на даден текст, тоест да разберат това, което са прочели. Продължава и плавното увеличение на процента зрелостници, които работят по последната 41-ва задача - създаване на аргументативен текст - 79%, като почти половината от тях (45.45%) са предпочели да пишат есе вместо интерпретативно съчинение.


По-високи резултати от втората матура


Тази година по 9 от общо 14 предмета по втората матура (предмет по избор) резултатите на младежите се увеличават. През 2019 г. повишения, и то незначителни, имаше само по 5 предмета - химия, физика, биология, руски и испански език, като най-обезпокоителен бе спадът при оценките по английски език. Тази година сривът по английски е "поправен" и учениците вече имат средно 73.5 точки, докато миналата те получиха едва 61.8 точки. По-добре като цяло е представянето още по история, физика, география, биология, руски, немски и италиански език, отчита МОН. Влошаване на средните резултати има по математика, химия, испански език и философски цикъл. По френски език средните резултати от 68 точки се запазват.


От МОН не виждат пряка връзка между дистанционното обучение, което се наложи на учениците тази година заради коронавируса, и малко по-добрите резултати, но зам.-министър Таня Михайлова изрази мнение, че може би има такава връзка и по-целенасочената и спокойна подготовка на зрелостниците у дома е изиграла положителна роля.


Красимир Вълчев заяви, че предстои промяна в наредбата за учебните планове, както и в учебните програми, като те ще бъдат олекотени откъм понятия и фактология, за да се остави повече време за упражнения. От 2022 година се планира и промяна на сегашната ниска скала за преобразуване на точките в оценки, стана ясно от думите му. В момента среден 3 се получава при 23 точки, като многократно експерти са поставяли въпроса за адекватността й. Думите на министъра дават очаквания, че след 2 години точките, които ще бъдат нужни за тройка, ще се повишат, т.е. ще са нужни повече усилия, за да може един зрелостник да изкара матура.


Един зрелостник с пълно 6 на всички матури


За разлика от м.г., когато нямаше зрелостници с 4 пълни шестици, тази има един - Десислава Илиева от Софийската математическа гимназия, която има отличен 6 на матурите по български, математика, химия и биология. Седем са младежите, които са изкарали три пълни шестици, като повечето от тях са от математически гимназии - в Бургас, Варна, Свищов, Габрово, Плевен, Сливен (2-ма), докато м.г. нямаше такива постижения. От 17 на 73-ма са се увеличили и зрелостниците с две пълни шестици, а от 3 хил. на над 4500 са скочили тези, получили две отлични оценки.


Младежите със 100 точки намаляват от 226 на 124, но същото се отнася и за тези, които са получили 0 т. - те спадат от 29 на 19. Намаляват учениците с две слаби оценки - от 973 на 747, както и тези с поне една слаба оценка - от 5939 на 4784.


Отлични оценки по български са получили 6283-ма младежи, докато 2019 г. броят им е бил 5062-ма. Отличните оценки на втория задължителен зрелостен изпит пък са 9836, а през 2019 г. те са били 6677. Слабите оценки по български са 3764, а година по-рано - 4302. Слабите резултати на втората матура пък са 1744 на брой, пак по-малко от миналата година, когато са били 2590.


Десетте гимназии с най-висок успех


Най-добър среден успех на матурата по български език са постигнали учениците от 91 немска гимназия "Проф. К. Гълъбов" - 5.70.



Най-добре по български език са се представили София-град, Смолян и Варна, а най-зле - Кърджали, Търговище и Силистра. На втората матура пък най-добро представяне имат учениците от Търговище, а най-слабо - тези от Кюстендил.

Ключови думи към статията:

Коментари (14)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 3650 Неутрално

    Красимир Вълчев коментира, че резултатите не са много по-различни от миналогодишните, с изключение на английския език, при който има значително подобрение."Ами едно голямо браво на децата.Избрали са точния език и го учат здраво.

  2. 2 Профил на realismisthename
    realismisthename
    Рейтинг: 1037 Неутрално
  3. 3 Профил на ЗаНиЗа
    ЗаНиЗа
    Рейтинг: 2676 Разстроено

    До коментар [#1] от "chicago514":

    Точният език е с по-ниска средна оценка от втория избран - английски език. Все пак училищата са БЪЛГАРСКИ, учи се на БЪЛГАРСКИ, в България и колкото да се пъчим, че азбуката я ползват вси славяни, латиницата е на мода.

    Направи съд от глината, празнината вътре в него го прави полезен.
  4. 4 Профил на Бай Хикс-Игрек-Й
    Бай Хикс-Игрек-Й
    Рейтинг: 21 Неутрално

    Зрелостниците биха казали: БЛЕЙЗ ИТ!

  5. 5 Профил на Λllαν Βalckmore
    Λllαν Βalckmore
    Рейтинг: 1302 Неутрално

    До коментар [#1] от "chicago514":

    За да им е по-лесно на Запад като ги изгони хунтата на ДС (сДС, ДпС, и т.н., т.е. ВСИЧКИ партии), която на тяхно място си отглежда над милион цигани, които да гласуват за нея и да и работят, нали?

    All games must end... https://m.youtube.com/watch?v=Wa0Nmruih_A
  6. 6 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis
    Рейтинг: 938 Неутрално
  7. 7 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5062 Весело

    Тичаме нагоре по скалата

  8. 8 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 1600 Неутрално

    А защо по-добрите резултати не ознсчават подобрение!?

  9. 9 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1859 Неутрално

    Пак е много предвид все по увеличаващите се ученици от един етнос.Вижда се,че в елитните гимназии резултатите са отлични.

  10. 10 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2803 Неутрално

    До коментар [#1] от "chicago514":

    За добро или лошо, знанието на английски език помага само в англоезичният свят, в наднародните корпорации и до някъде като турист. В Германия само с английски човек е за никъде, да не говориме за испаноговорящият и френскоговорящият свят. Пък и в една ”загубена” Чехия, където 5% от населението и са чужденци дошли за работа, без чешки поне на елементарно ниво, човек е за никъде. 😉

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  11. 11 Профил на Nedyalko Lazarov
    Nedyalko Lazarov
    Рейтинг: 930 Неутрално

    Резултатът доказва, че нищо не се е променило особенно през последните 60 г. Много от форумните пенсии тук също не знаят правилата за членуване, пунктуация, словоред и т.н..

  12. 12 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 734 Неутрално

    Може пък да са направили по-свестни тестове по английски и на това да се дължи подобряването на резултата. Задачите и на контролни, и на олимпиади, и на матури са пословично грешни, а учителите по английски бранят британския английски все едно работят за Короната. Моето дете отрано ги отсвири и си изкара шестицата на матурата по математика + IELTS сертификат с 8, без предварителна подготовка. И не, в училище английски не се научава.

  13. 13 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 734 Неутрално

    "Красимир Вълчев заяви, че предстои промяна в наредбата за учебните планове, както и в учебните програми, като те ще бъдат олекотени откъм понятия и фактология, за да се остави повече време за упражнения. От 2022 година се планира и промяна на сегашната ниска скала за преобразуване на точките в оценки, стана ясно от думите му. "

    Браво!

  14. 14 Профил на evitkova
    evitkova
    Рейтинг: 221 Неутрално

    И кое това двойно “в”, което ги затруднява, че нещо не се сещам?! И колко са всъщност тези с по 2 шестици? @дневник, излагате се!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK