Още веднъж от същото: резултатите на седмокласниците остават около и под средата (допълнена)

Снимката е архивна

Снимката е архивна



Средните оценки на седмокласниците по български език и литература и тази година достигат половината от максималния брой точки, докато тези по математика леко надвишават една трета от възможния резултат. Броят на учениците с пълен брой точки по български език е намалял наполовина в сравнение с 2019 г. Този на отличниците по математика е скочил два и половина пъти, но ниските оценки по тази дисциплина продължават да са много.


Пълен сбор - по 100 т., и по двата предмета имат трима от явилите се на изпитите близо 60 хил. седмокласници срещу един миналата година. С нула точки и по двете дисциплина са 20 - с осем повече от 2019 г.


Данните за от резултатите от изпитите в Националното външно оценяване след 7-клас, с които се кандидатства в гимназиите, бяха огласени днес от Министерството на образованието. Те показват, че във втората година от новия формат на изпитите разликите са несъществени - в рамките на 2-3 от общо 100 точки.




До 2018 г. изпитните работи се състояха от два модула - един задължителен, по-лесен, и втори - по-труден, работата по-който беше по желание, но носеше повече точки и беше решаващ за влизането в училища с по-висок приемен бал. От миналата година и двете части вече са задължителни, като за първи път в изпита влиза изучаваното не само в 7-ми, но и в 5-и и 6-и клас. Заради извънредната ситуация с коронавируса и дистанционното обучение част от материала за седми клас и по-двете дисциплини отпадна. Тестът по български език и литература съдържаше 26 задачи, а този по математика - 23 задачи. И в двамата бяха комбинирани въпроси, при които отговорът се избира от четири посочени възможности, и такива с кратък и с разширен свободен отговор. По литература има и преразказ с дидактическа задача.


Няма сериозни промени нито в представянето на учениците по региони, нито в класациите на училищата с най-високи резултати. На задължителните изпити тази година са се явили 56 822 ученици по български език и 56 767 - по математика.


Надолу по български, нагоре по математика


Резултатите по български език и литература показват спад с две точки и средният тази година е

51.06 при 53.06 миналата.

При математиката разликата е почти три точки:
36.33 срещу 33.62 през 2019 г.,

съобщи Евгения Костадинова, началник на Дирекция "Съдържание на предучилищното и училищното образование" към образователното министерство.


При литературата понижаването идва основно от малкия брой правилни отговори на т.нар. отворени въпроси, при които учениците трябва да напишат сами отговора. При математиката обаче по-високата постижимост идва както от затворените, така и от отворените отговори, обясни Костадинова. Тя подчерта, че тази година има сериозен спад на учениците с нула точки от въпросите с отворен отговор - те са 13 021 срещу 17 501 предната година.


Пълните шестици на изпита по български са 8 - два пъти по-малко от миналата година. По математика обаче броят на отличниците е 349 при едва 141 през 2019 г., а увеличението идва тъкмо от тези 4 480 седмокласници повече, които са работили по задачите с отворен отговор, отчете Костадинова. Тримата ученици с пълен брой точки на изпитите са от областите Бургас, Плевен и Варна, съобщи зам.-министърът на образованието Таня Михайлова.


Четене без разбиране и трудните книжовни норми


По литература най-много и най-малко верни отговори са отчетени на два последователни въпроса, при които по същество се изисква едно и също - извличане и обработване на информация, но са поднесени по различен начин, обясни Евгения Костадинова. По думите й резултатът показва, че ако трябва просто да извлекат информация, учениците се справят бързо и лесно, но се затрудняват, когато се налага да направят косвен извод.


Трудности при разбирането на текст показва и задачата, в която с няколко изречения е трябвало да напишат какво внушават Ботевите стихове "като брата си ще станат/силно да любят и мразят". Почти половината ученици (47%) не успяват да разчетат внушението, показват данните на министерството.


Резултатите сочат също, че преобладаващата част от седмокласниците се затрудняват да разпознават частите на речта и на изречението. Основен проблем остава и това, че не са овладели книжовните езикови норми, което е видно и от резултатите от матурите и показва, че има нужда от повече упражнения и практика, каза Костадинова.


Сложните задачи от всекидневието


По математика лесно за учениците се е оказало да изчислят вероятност, като заедно с това приложат компетентност по български език - да определят броя на гласните в дадената дума. Затруднило ги е обаче да посочат израза, с който ще пресметнат промените в цената на лаптоп в проценти.


Данните показват, че повечето седмокласници се справят безпроблемно с прилагането на цели изрази и знаят зависимостите в правоъгълните триъгълници, но не умеят да превръщат десетична дроб в обикновена и да определят координатите на точка спрямо координатната система.

Въпреки повишаването на средния резултат спрямо 2019 г., процентът на ниските резултати по математика остава много висок. Не успяваме значимо да подобрим резултатите


Красимир Вълчев,

министърът на образованието и науката


Според статистиката на министерството общо 150 ученици не са успели да вземат дори една точка на изпита по математика (срещу 109 миналата година), а макар и по-малко от предходните години, седмокласниците без точки от задачите с отворени отговори надхвърлят 13 хиляди.


Като една от основните си задачи за следващите години от образователното министерство посочиха увеличаването на изпитните задачи, свързани с реални житейски ситуации, в които знанията се прилагат на практика.


Сливен и Монтана с най-слаби резултати


Традиционно най-високи резултати на изпитите имат учениците в София, Смолян и Варна. Най-ниски са тези в Сливен и Монтана. Най-висок среден успех и по двете дисциплини са показали възпитаниците на варненската математическа гимназия.


Училищата с най-високи резултати по български език и литература са:

Математическата гимназия "Д-р Петър Берон" във Варна - 90.43 т.


Математическата гимназия "Акад. К. Попов" в Пловдив - 90.11 т.


Частното основно училище "Св. София" - 89.23 т.


Софийската математическа гимназия - 88.46 т.,


Профилираната природоматематическа гимназия "Акад. Никола Обрешков" в Бургас - 86.16 т.


Училищата с най-високи резултати по математика:
Математическата гимназия "Д-р Петър Берон" във Варна - 96.45 т.


Профилираната природоматематическа гимназия "Акад. Никола Обрешков" в Бургас - 95.34 т.


Първата частна математическа гимназия "Питагор" - 95.21 т.


Софийската математическа гимназия - 94.46 т.


Математическата гимназия "Акад. К. Попов" в Пловдив - 92.26 т.


От 3 юли започва подаването на документи за кандидатстване в гимназиите, ката то е изцяло онлайн. Учениците могат да подредят неограничен брой желани паралелки в училищата, а приемът ще се осъществи според желанията и постигнатите резултати. Статистики за резултатите по области, които могат да служат за ориентир при определяне на желанията, могат да се намерят на сайтовете на регионалните управления по образование. Максималният бал е 500 точки, като една от оценките от изпитите се удвоява или утроява. Другите точки идват от балообразуващите предмети, които се избират от самото училище.


Подробности очаквайте по-късно на www.dnevnik.bg.

Коментари (40)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 1686 Неутрално

    В съседната статия се оплакваме че сме бедни.
    Никой не си прави извода защо?
    От тази статия става ясно.

  2. 2 Профил на primerno
    primerno
    Рейтинг: 480 Неутрално

    При положение, че имаха по-дълго време за подготовка и по-малко материал, резултатите са плашещи.

  3. 3 Профил на fcy196486O4
    fcy196486O4
    Рейтинг: Неутрално

    Сега да изчислят и средната оценка на учениците по учители и по нея да им определят и заплатите.

  4. 4 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3703 Весело

    До коментар [#3] от "fcy196486O4":

    Тази година, 1 срок без учители ,2-3 точки повече

  5. 5 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3703 Любопитно

    До коментар [#2] от "primerno":

    Е как плашещи ? 2-3 точки повече ! Трябваше да се плашим миналата година. Догодина съвсем без учители ,още 4-5 точки

  6. 6 Профил на kea39588384
    kea39588384
    Рейтинг: 28 Неутрално

    "Сега да изчислят и средната оценка на учениците по учители и по нея да им определят и заплатите."
    Да, трябва, но на частните им учители ;)

  7. 7 Профил на fcy196486O4
    fcy196486O4
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#6] от "kea39588384":

    Частните да се забранят и тогава да почнат да определят заплатите според оценките. Учителят ще има мотивация да си свърши работата за да получи висока заплата и изобщо да се задържи на работа, че дори ще дават и безплатни допълнителни уроци извън часовете.

  8. 8 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3703 Неутрално

    До коментар [#7] от "fcy196486O4":

    И сега пишет шестици само за умен поглед , а тогава ...всички отличници

  9. 9 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5292 Неутрално

    Нещо да се е променило от миналата година в образованието, не. Единствено 3 месеца можеха да учат повечко в къщи, но и това не е помогнало

  10. 10 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4282 Неутрално

    Е, нещо да се е променило в демографията на България? Откъде да се вземат резки положителни или негативни промени в резултатите на децата? И с тези коментари за подобрение в математиката, не виждате ли че реално резултатите показват, че нивото е ниско, и половината не могат да решат задачите, а само 36.33 на сто...?

  11. 11 Профил на log_on
    log_on
    Рейтинг: 582 Неутрално

    Повечето от децата не са мотивирани за резултати.Унас и със средно ,и със седми клас си нищо ,в най-добрия случай шивачка или общ работник. То и със повече от 50% от виШото си никой и ненужен на бг икономиката,дето само ще набуташ родителите си в заеми.

  12. 12 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 3245 Неутрално

    До коментар [#10] от "daskal1":

    почнали сте да забравяте българския език, даскале!
    Правилното е - не са могли да решат и половината от задачите, ами само една трета.

  13. 13 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 3245 Весело

    До коментар [#2] от "primerno":

    Наистина. Тази година тройката не е 30 точки, както миналата година, ами 23 точки. Та по този начин средната оценка по математика, която миналата година е около среден - 3+ (33 точки) става добър - 3,5 (36 точки). А по български и с една точка по-малко пак сме на добър - 4.

  14. 14 Профил на kea39588384
    kea39588384
    Рейтинг: 28 Неутрално

    До коментар [#7] от "fcy196486O4":
    Това е една стъпка от решението. Другата е, че трябва да се повишат изискванията, на които учениците трябва да отговорят, а не МОН всяка година да оказва натиск върху директорите и учителите да намаляват изискванията така, че повече ученици да изкарат заветните 16 т. за тройка.

  15. 15 Профил на Клюводървец
    Клюводървец
    Рейтинг: 909 Неутрално

    Все пак успеха на едно дете в училище зависи 80-90% от нивото на образование на родителите му.В даскалското съсловие има много мърша,но който го може - може/става въпрос за учениците/.
    Всичко останало са празни приказки.Знае се от всички че оценки за знания се пишат така ,че училището да има максимален брой получаващи добри оценки,иначе няма пари за заплати.

    Ръй! Ръй!
  16. 16 Профил на kea39588384
    kea39588384
    Рейтинг: 28 Неутрално

    До коментар [#13] от "Patsis":
    Даже е 16 т. тройката в 7.клас.

  17. 17 Профил на log_on
    log_on
    Рейтинг: 582 Неутрално

    До коментар [#15] от "Клюводървец":

    Нито едно училище в провинцията не може да си позволи ''оставащ ,повтарящ класа ученик'' защото често паралелките са с минимума бройки и дори само едно дете да повтаря се разтуря цялата паралелка,съответно я пренасочват към по-големи общински или градски училища. А в градовете пък СОУ-тата допускат без почти никакви изисквания ученици в името на субсидиите.Това е порочен кръг.

  18. 18 Профил на Julian Dob
    Julian Dob
    Рейтинг: 461 Неутрално

    Нормално. България няма бъдеще с такива. Тези младежи ходят на дискотеки и мачове по време на пандемия, сеят зараза наляво и надясно, крещят като горили и орангутани, изпростели до шия, с бръснати глави и после искате да имаме наука и Икономика, а не маршрутки, панелки, балове и чалга? ? Забравете

  19. 19 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4282 Весело

    До коментар [#12] от "Patsis":

    Приемам корекции за езика, но същността на коментара ми е, че общото ниво на грамотност по математика е плачевно, а коментарът в текста на статията - трагикомичен с "положителната" си оценка.

  20. 20 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1987 Неутрално

    Двете области с най-лоши резултати са Сливен и Монтана. Ясно е за какво става въпрос .Няма влошаване на работата на преподавателите, има нарастване на броят на учениците от един определен етнос.
    Ако се направи справка само за оценките на българските ученици,резултатите ще са доста различни. Например на матурите най-добре са се представили в София, а веднага след тях в област Смолян. Поради простата причина, че там голямата част от зрелостниците са българи.

  21. 21 Профил на иванчолаков
    иванчолаков
    Рейтинг: 295 Неутрално

    Факт е ,че произвеждаме най-тъпите ученици в Европа/виж последните резултати на ПИСА/.Така е вече 30 години!Нацяло рухваме!Народе???

  22. 22 Профил на fcy196485O4
    fcy196485O4
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#8] от "hodounski":

    Прегледай статията, коментари, опитай се да вникнеш в контекста им за да разбереш за какво аджеба става дума, после коментирай.

  23. 23 Профил на rumen_s
    rumen_s
    Рейтинг: 1344 Неутрално

    Разбираме усилията на МОН от година на година да свалшт сложността на матурите, та барем докажат колко на добре вървим с образованието. Обаче май не им се получава, никак. Затова пък реформи на килограм имаме всяка година, уж за доброто на децата. А на практика за пълнене на джобовете на реформиращите (кой знае колко пари смъкват за тези "реформи") и издателства (през година нови учебници и помагала). А най-добрите резултати, с които МОН се хвалят, всъщност се дължат масово на джобовете на родителите, които са финансирали школи и частни уроци.

  24. 24 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 3245 Весело

    До коментар [#16] от "kea39588384":

    Бе направо да я направят 0 точки!
    Какво си играем на дребно!

  25. 25 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 3245 Весело

    До коментар [#19] от "daskal1":

    Съгласен съм, даскале, със същността! Просто се шегувах!
    16 точки за тройка по математика означава, че тестът може да се вземе чрез налучкване!

  26. 26 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7877 Неутрално

    Значи и пари да се наливат, резултата е същия.

  27. 27 Профил на amr47488125
    amr47488125
    Рейтинг: 283 Гневно

    До коментар [#3] от "fcy196486O4":

    Несравнимо! Едно е да преподаваш в училище в махалата в който и да е град и друго да си в математическа гимназия!

  28. 28 Профил на fcy196485O4
    fcy196485O4
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#27] от "amr47488125":

    На преподаващите в махалата следва да им отпускат "вредни".

  29. 29 Профил на t5eyes
    t5eyes
    Рейтинг: 1527 Неутрално

    всяка година сваляме летвата за да може всеки дегенерат да получи диплома

    свят, спри да се кланяш на богинята Кали
  30. 30 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4282 Весело

    До коментар [#25] от "Patsis":

    Разбрах шегата, но ме е яд, че се проваля една солидна система за обучението по математика в България. Американският подход за "нека децата да се забавляват" е приложим, но за високоинтелигентни и желаещи да се учат деца. За "обикновените" е призив към обреченост в образованието. Лично аз правех допълнително по 25 задачи на ден за дъщерята когато беше в началното училище. Разбира се че тя викаше "Не е фейр!", но се ухилваше до ушите когато получаваше А+. Същото беше и с езиците, и с писмените работи по предмети :-) Това "остави детето" е удобно, но едва ли е ефективно като метод за подготовка за бъдеща трудова дейност.

  31. 31 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4282 Неутрално

    До коментар [#20] от "Мусаши":

    Има го и този момент, но да си помислим за момент за подготовката, набирането, осигъуряването и развитието на учителския персонал. Ако погледнем страни като Финландия, Шотландия, Германия и т.н. то там учителската професия е обезпечена и стимулирана. Зная от постовете ти, че майка ти е учителка, но колко като нея отиват и остават в тази професия днес?

  32. 32 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3368 Неутрално

    До коментар [#30] от "daskal1":
    Като говорим за тестове, ти видя ли новините?
    ......America’s war on testing entered a new phase this spring as every state extracted a federal waiver from end-of-year assessments of its school kids in reading and math, and most also skipped their own end-of-course and high-school exit exams.
    The College Board and ACT suspended their college admissions tests until autumn, and many universities announced that they won’t require — or in some cases even consider — such scores from next year’s crop of applicants....The rationale for colleges going “test-optional” is that using SAT and ACT scores to determine who gets in frustrates the quest for greater racial diversity because students of color typically get lower scores.
    https://thehill.com/opinion/education/504951-the-war-on-testing

  33. 33 Профил на extraCACA
    extraCACA
    Рейтинг: 1965 Любопитно

    "...Пълен сбор - по 100 т., и по двата предмета имат трима от явилите се на изпитите близо 60 хил. седмокласници срещу един миналата година..."

    не че нещо, ма във файловете, които качи РУО-Сф с по 200 точки излизат 5 човека/ това само за София... некой по веригата послъгва с всичките тея данни или що?

  34. 34 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4282 Весело

    До коментар [#32] от "тулса":

    Какво да видя като го правим, имаме значително увеличение на кандидатите и не ни достигат даскали, а наемането на съвместители е ограничено много жестоко. Не ми се мисли за предстоящите проблеми с оплаквания от даскали и студенти, но май се налага въвеждането на "изравняващи курсове" за някои от младежите, особено от специалните групи население (зер сега и двойка не можеш да им пишеш).

  35. 35 Профил на ubs29666960
    ubs29666960
    Рейтинг: 7 Неутрално

    Нормално. България няма бъдеще с такива. Тези младежи ходят на дискотеки и мачове по време на пандемия, сеят зараза наляво и надясно, крещят като горили и орангутани, изпростели до шия, с бръснати глави и после искате да имаме наука и Икономика, а не маршрутки, панелки, балове и чалга? ? Забравете
    —цитат от коментар 18 на Julian Dob


    Рибата се вмирисва от Борисов!

    Децата/хората не са виновни, нарочените за "лидери" са! Обърни внимание на частта за Turn the ship around на David Marquet:

    Leaders Eat Last : Why Some Teams Pull Together and Others Don't
    https://www.youtube.com/watch?v=eP38Cxve5xY

  36. 36 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3368 Неутрално

    До коментар [#34] от "daskal1":
    но май се налага въвеждането на "изравняващи курсове" за някои от младежите, особено от специалните групи население
    >>> РабФак ще си правите значи..за работническо-селската младеж :) Ти видя ли днес как NYT щял вече да им повдига самочувствието на черните? Щели да пишат черен/и вече само с главна буква- Black
    https://www.nytco.com/press/uppercasing-black/
    The Times will start using uppercase “Black” to describe people and cultures of African origin, both in the U.S. and elsewhere. Read more in this note from Dean Baquet...
    За белите обаче не се предвиждат главни букви:..We will retain lowercase treatment for “white.” While there is an obvious question of parallelism, there has been no comparable movement toward widespread adoption of a new style for “white,” and there is less of a sense that “white” describes a shared culture and history. Moreover, hate groups and white supremacists have long favored the uppercase style, which in itself is reason to avoid it.

  37. 37 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4282 Неутрално

    До коментар [#36] от "тулса":

    Е, ще последва капитализация на всички останали, освен White, може би. Освен това, Харвард даде пример с приемането с дипломи от средното училище. Моят минал опит на работя с тях беше, че след две-три седмици голяма част от децата от "урбан-училищата" и тези в непривилигировани райони сами напускаха, виждайки с ужас, че позицията им на, да кажем "отличник от селско училище", в Харвард ги прави "академични парии" сред елита. Сега обаче не зная, политиката за един определен период от време може да въведе други критерии. Освен това, в друг университет съм имал и опит с внезапното "рекрутиране" на голяма група деца от "гетото", идващи с техните пакети от финансова помощ и културата на воюващите фракции и отсъствие на желание за наука. Е, това пък е друг момент, при който "елитните деца", и бели, и черни, бързо биват премествани от родителите не по академични, а по други причини.
    Общо взето мисля, че и тази вълна ще премине и махалото ще се успокои и намали амплитудата, но сегашната комбинация на маси от млади хора и възрастни с много свободно време, в изолация по домовете, фрустрирани, и понякога даващи израз в неистови сборища ще е едно ново изпитание. Виждаш как в Калифорния и Флорида Ковид се разпространява бързо сред тези под 35 години, нещо за което по-опитните и мислещи хора предупреждаваха. Май ненапразно сега администрациите започнаха да предлагат ранно пенсиониране за даскали и служители над 62 години и с достатъчен стаж.:-)

  38. 38 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3368 Неутрално

    До коментар [#37] от "daskal1":
    ранно пенсиониране за даскали
    >>> Аз не копнея за ранно, а и за ...окончателно пенсиониране:) Запиша се в един курс за онлайн обучение на университетски преподаватели на ACUE, правейки се сметката, че ми повишава шансовете за продължаване на дистанционно обучение и есента. Да, ама тези като са направили една програма за ежеседмично обучение за година, като искат някакви задълбочени и многословни...рефлексии в края на всеки модул. Върнаха ми домашното, а след запитване ехидно подхвърлиха, че само съм нахвърлял "план" , но без да изяснявам същността. Пазят си хляба педагозите с дипломи май. Ще ме скъсат тези.:)

  39. 39 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 761 Неутрално

    "Сега да изчислят и средната оценка на учениците по учители и по нея да им определят и заплатите."Да, трябва, но на частните им учители ;)
    —цитат от коментар 6 на kea39588384


    То така и става - частните учители трупат рейтинг според резултатите на децата. Добрите поне от месец вече са ангажирани за следващата учебна година.

  40. 40 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 761 Неутрално

    До коментар [#30] от "daskal1":

    Така си е, дори и в МГ. Малко домашни, като че ли по-лесни задачи от тези, които големият ми син решаваше. Дори съпругът ми ходи да "лобира" за повече домашни пред госпожата, а аз - при директорката. Но явно не сме се разбрали, защото при последния ни разговор каза, че трябвало да оставя детето да се оправя само (тоест да им се доверя на нищоправенето и да го пусна по нанадолнището). Вече имам уговорка за уроци догодина при проверен от семейството ми преподавател.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK