Триумфът на математическите гимназии, или най-високите резултати след 7 клас

Триумфът на математическите гимназии, или най-високите резултати след 7 клас

© Asscociated Press



В българската образователна система решаващият изпит парадоксално идва не в края на образованието, а в средата му. В четвърти клас учениците преминават проверка на знанията, за която им казват, че не е особено важна и дава оценка по-скоро за работата на учителите. Три години по-късно те изведнъж се оказват пред изпитание, което понякога решава бъдещето им. Изпитите от т.нар. Национално външно оценяване след седми клас служат за влизане в гимназиите и за разлика от всички останали - матури, кандидат-студентски и студентски, при тях има само един опит.


Целенасочената подготовката на амбицираните да влязат в престижните средни училища седмокласници отнема поне година и много често включва частни уроци, в които се запълват празнините от подготовката в клас и се тренират нужните умения за добро представяне на конкретния изпит. Все повече обаче и самите училища поставят акцент върху подготовката, тъй като доброто представяне на техните възпитаници на изпитите им осигурява засилен интерес и повече кандидати за записване.


В навечерието на новата учебна година "Дневник" обобщи резултатите от тазгодишните изпити по български език и литература и по математика след 7 клас, публикувани в националния портал за отворени данни, като ориентир за родителите и за учениците, които след десет месеца ще бъдат изправени пред избор накъде да поемат след основното образование. Информацията, предоставена от Министерството на образованието, включва над 1700 училища в страната. За разлика от матурите, при седмокласниците може да се направи сравнение за представянето и по двете дисциплини, тъй като всички ученици се явяват и на двата изпита.




Класацията на училищата с най-добри резултати е направена на базата на общото представяне на учениците и на двата изпита като е взет предвид броят на явилите се ученици - така, както образователното министерство изчислява средните резултати на учебните заведения от двата зрелостни изпита. По-надолу в статията може да се види и класирането по двата предмета поотделно. В таблицата е посочен броят изпитани ученици по отделните дисциплини, а разликите - там, където ги има, в броя на явилите се по български и математика е незначителен. В подредбата участват училища с над петима изпитани ученици, като целта е да се даде картина и за частните и за прохождащи училища, където понякога има по-малко деца.


Превъзходството на математическите гимназии


Резултатите потвърждават статута на математическите гимназии в цялата страна на желани места, където се подготвят амбициозни ученици - те са почти една трета от стоте с най-високи резултати. При това те водят и в класацията по български език и литература, където от първите десет само две училища не са с математически профил. Немалко от гимназиите с най-високите резултати при зрелостниците са на челни позиции и тук, тъй като имат прием на ученици след 4-ти клас.


Разпределението по области показва, че почти половината от училищата от стотицата са в София. На първо място обаче - и по бългаски, и по математиката, е варненската математическа гимназия. В челната десетка са също математическите гимназии в Пловдив, Бургас, Русе, Благоевград и Ловеч.


Броят на частните училища с високи резултати след 7-ми клас е два пъти по-голям, отколкото на матурите - в стотицата влизат 20 частни заведения. Най-много от тях, очаквано, са в столицата, но сред най-добрите има и представители на Пловдив и Бургас.


Ето и класацията според усреднените резултати от изпитите по български език и литература и по математика. Таблицата позволява да се търси по име на училище, а също и по населено място.


Класацията по български език и литература


На изпит по български език и литература тази година се явиха 56 822 деца, а по данни на образователното министерство средният резултат по български за страната тази година е 51.06 точки. Училището, което влиза в топ 100 е с резултат 69.83 точки. Класацията показва, че първото държавно училище с хуманитарен профил е едва на 13-та позиция



Класацията по математика


Изпитаните по математика са 56 767, а средният резултат в точки за страната е 36.33 точки. За разлика от литературата, където най-добрите резултати са съсредоточени в градовете, в топ сто влизат шест училища в села - в Любча (община Доспат), Кръстава и Св. Петка (община Велинград), Златна Панега (община Ябланица), Костино (община Кърджали) и Фотиново (община Кирково).



Кои са училищата с най-високи резултати на зрелостния изпит четете тук.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (116)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Georgi Marinov
    Georgi Marinov
    Рейтинг: 641 Неутрално

    Не се обръща достатъчно внимание в статията на това колко частни училища има на челни позиции.

    А това е абсолютно ужасяващо и е най-важната новина в тези данни

  2. 2 Профил на john_3volta
    john_3volta
    Рейтинг: 782 Любопитно

    Не разбрах само в какво се състои т.н. ТРИУМФ на математическите гимназии? Открай време математическите гимназии "триумфират", учениците им все печелят медали от какви ли не олимпиади, а резултати няма. Единственото нещо, кръстено на български математик е Предположението на Сендов, но то е от 1959 г.

  3. 3 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3913 Неутрално

    ВИИ Маркс имени В.И.Лелина

    Единни сме си.
    Все преди 7ми.
    Под общ знаменател множен многократно.

    Провокативно заглавие.
    Неделикатно ;)

    "Триумфът
    на математическите гимназии, или най-високите резултати
    след 7 клас"

  4. 4 Профил на Убитака
    Убитака
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Получава се лавинообразен процес. Талантливи и\или упорити деца на амбициозни родители се събират в едно училище. Дали резултатите са добри заради това или заради учителите трудно може да се прецени.

  5. 5 Профил на Georgi Marinov
    Georgi Marinov
    Рейтинг: 641 Неутрално

    Получава се лавинообразен процес. Талантливи и\или упорити деца на амбициозни родители се събират в едно училище. Дали резултатите са добри заради това или заради учителите трудно може да се прецени.
    —цитат от коментар 4 на Убитака


    Да, и тези училища в не чак толкова далечното бъдеще ще са частни. И когато това стане стълбата, която до момента все още е спусната към долните слоеве на населението и им дава някакъв шанс да се изкачат по нея от дъното на база собствения си талант, ще бъде оконачтелно издърпана. И ще станем като някои "светли примери" по света.

  6. 6 Профил на Аз
    Аз
    Рейтинг: 550 Неутрално

    Ако се дават 100 точки макцимален резултат, то 50 точки, не са ли знания за 3?
    Това онзачава, че в цяла България има 100 училища, които могат да подготвят учениците си за среден успех 3?
    Останалите 1600 училища подготвят между 2 и 3? Тогава не би ли трябвало поне няколко хиляди ученици да повтарят 7-ми клас?

  7. 7 Профил на Николай Георгиев
    Николай Георгиев
    Рейтинг: 1145 Неутрално

    Не виждам първа немска гимназия, 91 СОУ, Константин Гълъбов

  8. 8 Профил на Аз
    Аз
    Рейтинг: 550 Неутрално

    До коментар [#5] от "Georgi Marinov":

    А не е ли по-добре тези частните училища да отпускат стипендии на знаещи и можещи и тогава наистина да станем като някои светли примери, където училища и университети се борят за знаещи и можещи, предлагайки им все по-добри условия, а не тези с парите да си избират къде да учат?

  9. 9 Профил на Georgi Marinov
    Georgi Marinov
    Рейтинг: 641 Неутрално

    До коментар [#8] от "Аз":

    Нищо подобно.

    Това се прави само от елитните университети.

    На ниво средно образование никой не го прави.

    А неравенствата, заложени от детската градина до 12 клас, след това много трудно се наваксват.

    И в елитните университети това са ограничен брой места -- т.нар "legacy admissions" (деца на хора, завършили в предни години, които после дават най-много пари на университета) и "development admissions" (деца на богати хора, които реално директно си плащат за приема), са често в пъти повече.

    Единствените два топ университета, които удържат фронта срещу тези практики (макар че това не е съвсем точно казано -- не е като тези практики да стават все по-разпространени, винаги си е било така в старите елитни институции) са MIT и Caltech (което донякъде е и причината аз лично да виждам толкова ясно проблемите на системата). Понеже това са чисто инженерно и научно ориентирани институции, и там просто не могат да се скрият богатите сополанковци в разни лесни специалности (и това не е на 100% точно така - в MIT такава функция изпълнява т.нар Course 15, но дори и там се учи сериозно) и да се отделят от останалите студенти така че да на свалят нивото.

    Финансова помощ ще ти бъде дадена ако имаш нужда, но ако си ходил в калпаво училище, и съответно не си на нужното ниво, няма да те приемат.

    А в Америка публичните училища се финансират от местни такси (и то много тясно местни, там всяко предградие си е формално отделен град, и това е точно с тази цел -- да не се делят данъците с бедните в другите части на града), съответно нивото им зависи директно от това колко богат е районът, в който се намират. И отделно има частни училища, където се плаща солено.

    Така ако си дете от бедно семейство няма почти никакво значение каква страст имаш към науката и техниката, достъпът до образование на високо ниво ти е отрязан -- нито има учители на ниво, нито има пари за лаборатории и реагенти. Междувременно в Силиконовата долина работещите в Гугъл си пращат децата от 8-и клас да правят научна работа в Станфорд.

    Ние вървим към много подобна ситуация с възхода на тези частни училища.

  10. 10 Профил на Иван K
    Иван K
    Рейтинг: 2404 Неутрално

    До коментар [#4] от "Убитака":
    "Получава се лавинообразен процес. Талантливи и\или упорити деца на амбициозни родители се събират в едно училище. "

    В този лавинообразен процес е надеждата, България да стане добро место за живеене.

    подпис
  11. 11 Профил на Иван K
    Иван K
    Рейтинг: 2404 Неутрално

    До коментар [#8] от "Аз":
    "а не тези с парите да си избират къде да учат"

    Парите са малка част от обяснението. Държавните математически гимназии са напълно открити за всички.
    Все пак парите помагат на дете, което не се старае достатъчно в едно частно училище да бъде притиснато да се страе. Но частното училище не може да помогне повече.

    подпис
  12. 12 Профил на атанас
    атанас
    Рейтинг: 1425 Неутрално

    То в цялото не е толкова важно, че математическите гимназии водят. Лошото е, че при стандартен изпит за средни знания по базови предмети и върху стандартния материал всъщност и сред 100те най-добре представили се изведнъж се виждат следните въпроси:

    1. Нивото извън топ 10 пада на 60ина% от пълния брой точки, т.е. няма и тройка по международните системи, където често над 70% верни отговори носят минаване и тогава идва оценката.
    2. Щом в топ 100 има до 60% от пълния брой точки, колко имат останалите?

    Т.е. резултатите ясно показват, че нивото на обучението не покрива повече от 40-50% от знанията по програма. Това е трагично, особено при факта, че с всяка година сложността на тестовете се намалява заради ниския успех на учениците.

  13. 13 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 590 Неутрално

    Какъв е смисълът да се правят класации с толкова ниски резултати? Реално над 70 точки е нещо като 4,75. Да правят топ 30 и дотам.
    Иначе съм доволна, че и основното, и гимназията на децата ми са в списъка.

  14. 14 Профил на атанас
    атанас
    Рейтинг: 1425 Неутрално

    До коментар [#13] от "velvoofell":

    Не знам. Всеки тест за сертификация ми иска минимум 70 или 80% от точките, за да мина. Не съм видял някъде оценка 50%=3. Затова и класацията е трагична.

  15. 15 Профил на Georgi Marinov
    Georgi Marinov
    Рейтинг: 641 Неутрално

    До коментар [#14] от "атанас":

    Ама това се е така от години -- изпитите са изначално смешно лесни, но това явно не е достатъчно, и оценовъчната скала е пълен фарс.

    От 15+ години е така.

    На много малко хора им прави впечатление, десетки пъти повече са тези, които продължават да реват срещу това как децата им били "претоварени". "Претоварени" им изглеждат понеже те самите са напълно неграмотни и не могат да осъзнаят колко ниско реално е нивото, и защото са се провалили в отглеждането на децата си, но това за всеки един човек е почти невъзможно да си признае сам на себе си.

  16. 16 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1344 Неутрално

    Дневник, какво хабите вниманието и времето на хората - разкажете как е положението извън тези 100...още преди години имаше изследване, че заради лошо образование и увеличаването на дела на един етнос с неособено влечение към образованието и науката след някоя друга година ще започнем да изоставаме от другите държави, и то преди да сме ги догонили.

  17. 17 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 590 Неутрално

    До коментар [#14] от "атанас":

    60% е на изпитите в ТУ-Виена, около 50% минават. Не приемни изпити, а тези по време на обучението.

  18. 18 Профил на Тангра
    Тангра
    Рейтинг: 587 Неутрално

    При такова изтичане на "мозъци" от Варна и Бургас, вече 30+ години, съм изумен от системното високо представяне, в челната 4ка на деца оттам.

    Елитът на Бургас отдавна вече не живее там ...
    Техните деца (ще) подхранват успехите на софийските училища.

  19. 19 Профил на Тангра
    Тангра
    Рейтинг: 587 Неутрално

    Не разбрах само в какво се състои т.н. ТРИУМФ на математическите гимназии? Открай време математическите гимназии "триумфират", учениците им все печелят медали от какви ли не олимпиади, а резултати няма. Единственото нещо, кръстено на български математик е Предположението на Сендов, но то е от 1959 г.
    —цитат от коментар 2 на john_3volta


    Какви резултати по-точно искаш!?
    Аз съм бивш състезател по математика, с 3 висши.
    Работя като програмист, и имам бизнес с купуване на апартаменти и даване под наем.
    Оправям се много добре, именно заради математическата гимназия, и обединяването на математика, счетоводство и информатика.

    Насочваш се там, където са парите. Не е чак толкова далечно от акъла.
    И мачкаш със силните си страни.

  20. 20 Профил на Тангра
    Тангра
    Рейтинг: 587 Неутрално

    Получава се лавинообразен процес. Талантливи и\или упорити деца на амбициозни родители се събират в едно училище. Дали резултатите са добри заради това или заради учителите трудно може да се прецени.
    —цитат от коментар 4 на Убитака


    Не е изобщо трудно да се прецени!
    Твърдо, резултатите са и от 2 те. Умножен! Проверено лично.

  21. 21 Профил на Тангра
    Тангра
    Рейтинг: 587 Неутрално

    До коментар [#5] от "Georgi Marinov":А не е ли по-добре тези частните училища да отпускат стипендии на знаещи и можещи и тогава наистина да станем като някои светли примери, където училища и университети се борят за знаещи и можещи, предлагайки им все по-добри условия, а не тези с парите да си избират къде да учат?
    —цитат от коментар 8 на Аз


    Очевидно нямаш много поглед и опит със силни частни училища и университети.
    Стипендиите ги отпускат ВЪНШНИ частни лица и фирми, за конкретен университет, колеж или училище. И стипендиите са с конкретно име.

    Така че, в тази връзка, ТИ трябва да си този, който отпуска стипендии, за някое умно дете да учи в дадено частно училище.
    Но защо ли си мисля, че си на принципа "другите, другите" и "кой ...".

  22. 22 Профил на pamplemousse
    pamplemousse
    Рейтинг: 290 Неутрално

    Не виждам първа немска гимназия, 91 СОУ, Константин Гълъбов
    —цитат от коментар 7 на Николай Георгиев


    Изпитите са след 7-ми клас. Немска, френска - след това :)

  23. 23 Профил на Тангра
    Тангра
    Рейтинг: 587 Неутрално

    До коментар [#13] от "velvoofell":Не знам. Всеки тест за сертификация ми иска минимум 70 или 80% от точките, за да мина. Не съм видял някъде оценка 50%=3. Затова и класацията е трагична.
    —цитат от коментар 14 на атанас


    Като учех висше в Канада, почти всички предмети изискваха оценка над 50% за да преминеш.
    Но това изобщо не е еквивалентно на 50% знания! Това са различни %.
    50% оценка наистина се равняват на около 60-70% знания. Вече в зависимост от конкретната сила на университета/потока оценките се нагласят и са динамични.

  24. 24 Профил на Georgi Marinov
    Georgi Marinov
    Рейтинг: 641 Неутрално

    Очевидно нямаш много поглед и опит със силни частни училища и университети.
    —цитат от коментар 21 на Тангра


    Очевидно

  25. 25 Профил на атанас
    атанас
    Рейтинг: 1425 Неутрално

    До коментар [#23] от "Тангра":

    Ясно, но не става с 30% на теста да кажат, че си ок, нали? А тук системата някак си дотам я е докарала. Няма как при твърд материал да се каже, че въпросите все са трудни и успехът на един изпит да е средно под 50%. По-скоро е вярно твърдението, че не се преподава добре.

    Но ще дам пример с познато дете 5и клас. Първи срок има 4 по математика. Втори не питай как решава тестовете по време на онлайн обучението, защото ги наблюдавах. Отговорите бяха наслуки и без мислене, често грешните с успех около 20-30% от задачите. На класната му писаха 3. За втори срок незнайно как получи 5, а за годината 5. Същото досега не е научило таблицата за умножение, защото някога учителка казала в клас, че с елка също се смята, и е решило, че няма смисъл. Учи в София в голямо училище без роми и си е чисто българче. Като цяло е с успех 5 и нещо незнайно как- по английски не знае азбуката, но пак е с 6. Да напише две изречения без грешки не съм видял, но 5 по български. Далечни роднини на жената са, та затова и ни занимаваха и нас с него.

  26. 26 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4171 Весело

    Слабо било образованието ни, според смартбютита?! Да ги пуснат тези деца във училища в Франция, Италия, Испания, Германия, Великобритания и т. н., и връстниците им ще ги гледат като извънземни, като някакви гении...

    Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.
  27. 27 Профил на hifi_hifi
    hifi_hifi
    Рейтинг: 328 Неутрално

    Всички математически гимназии събират елита от деца след 4 клас , но са само 1 или 2 паралелки.
    Естествено, че ще имат топ резултати.
    не виждате ли, че и в споменатите чатсни гимназии са изпитани по 10-ина деца

  28. 28 Профил на sasoss
    sasoss
    Рейтинг: 611 Неутрално

    Всъщност има обяснение и е елементарно - селекция. Става дума за ученици седми клас, а не гимназиален класове. Преди 35 години имаше една паралелека и подбора беше топ 30 от Олимпиадите. Сега гледам, че са повече деца и подбора започва по-рано.

  29. 29 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 2753 Неутрално

    До коментар [#2] от "john_3volta":

    става дума за средни училища, боже господи :) :) :) :) :)

    ☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  30. 30 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3054 Неутрално

    До коментар [#15] от "Georgi Marinov":

    Вие рисувате някаква фикция,която няма нищо общо с реалността! В САЩ ако сте талантлив,ще ви вземат като топъл хляб! А и талантливите и гениални хора се броят на пръсти... Админът например,НЕ Е компютърен специалист. Ако наистина сте гениален компютърен спец,Майкрософт ще ви "глътне" дори и да нямате диплома за средно образование.
    Между другото,всеобщото образование е въведено именно от дивият капитализъм през 19-ти век.

  31. 31 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4171 Весело

    До коментар [#18] от "Тангра":

    Е, естествено, че не е съвсем така, от над 15 човека математици, които са между близките ми приятели, двама живеят в София, един в чужбина, всички други са в Бургас, повечето от половината са със много сериозен бизнес, от медицина, до строителство, програмиране и геология, но 4-5 човека просто си живеят живота на бащин гръб, без да ги интересува какъвто и да е бизнес, или някакво печелене на пари...

    Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.
  32. 32 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2042 Неутрално

    До коментар [#8] от "Аз":

    И защо да отпускат стипендии след като болшинството от тях не получават никаква държавна помощ? Има възможност за държавна помощ при условие, че приемат някакъв процент безплатно, но изглежда държавните дотации не им покриват разходите за "безплатните" ученици.

  33. 33 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 977 Неутрално

    В САЩ ако сте талантлив,ще ви вземат като топъл хляб! А и талантливите и гениални хора се броят на пръсти... Админът например,НЕ Е компютърен специалист. Ако наистина сте гениален компютърен спец,Майкрософт ще ви "глътне" дори и да нямате диплома за средно образование.
    —цитат от коментар 30 на deaf

    Тези гениалните са 5-6 в целия Майкрософт, от 100 хиляди служители по света. Останалите 99,995 са просто учили дълги години в добро училище и университет, налели са им математиката в главата, компютърните езици, уменията за работа в екип. Всичко това изисква доста пари, и внимание от родителите да си следят детето да не се мотае, а да учи - нещо, което примерно един тираджия или бъргър-флипър в Макдоналдс няма времето и културата да прави.
    Така че произходът определя на 95% по-нататъшния път в живота. Разбира се, има някакъв малък % талантливи деца, които успяват да се измъкнат от гетото и после тях дават за пример, но има и много такива, които са се родили там и там си остават, макар и да са талантливи.

  34. 34 Профил на Балканиеро
    Балканиеро
    Рейтинг: 215 Неутрално

    Също бях в математическа гимназия (ПМГ Ловеч) в периода 5-ти до 7-ми клас, смея да твърдя, че учителите там дадоха не само основата, а много повече в подготовката ни по български език и математика. Поздрави за тях, виждам, че гимназията продължава да заема достойно място.

  35. 35 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis
    Рейтинг: 1100 Неутрално

    До коментар [#4] от "Убитака":

    Това е било винаги, аз завърших СОУ с профили, всички "идиоти", бяха в паралелката без профил, та това не е нито от вчера, нито от днес.

  36. 36 Профил на Smile
    Smile
    Рейтинг: 929 Неутрално

    До коментар [#1] от "Georgi Marinov":

    Нищо страшно няма частните училища да са на челни позиции. Те затова взимат пари - да дават качествено образование. Ако не бяха на първите места щеше да е много притеснително за тях, защото хем са отбрани (повечето подбират не само учениците с някаква форма на входен тест, но и родителите), хем нямат традиционните проблеми на общинското училище (липса на пари за подобрена материална база, претъпкани паралелки, незаинтересовани ученици и родители, деца със СОП и др.), хем учителите взимат по-добри заплати и работят в по-добри условия (включително с по-малки класове), хем има и изходни нива и понякога от тях зависи дали ще можеш да продължиш в същото училище. Ако при всички тези предимства, едно частно училище не може да е на челните места, значи хич и не става за такова.

  37. 37 Профил на ЙЕИ
    ЙЕИ
    Рейтинг: 519 Неутрално

    До коментар [#2] от "john_3volta":

    Как да няма? И петимата от отбора по информатика 2007(Възпитаници на МГ) влязоха в Американски университети и само завършилия Харвард отиде да печели пари на борсата, а останалите написаха доктрски дисертации, които добре се оценяват в сферата където са се специализирали.

  38. 38 Профил на valerie pvi
    valerie pvi
    Рейтинг: 333 Неутрално

    Свалям шапка на учителите в тези училища! Това са Учители които са наше съкровище. Това са хора всеотдайни ,интелигентни, талантливи . Те подпомагат и държат нашите ученици на върховете и в световния елит на интелектите . А това изисква и умение и любов и страст . Това не са бизнесмени а истински наследници на най-доброто от нашите традиции....и безсеребреници, за съжаление .
    Дължиме им толкова много ! Сина ми завърши СМГ и просто нямам думи за тези прекрасни Човеци и Учители.

  39. 39 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4171 Неутрално

    До коментар [#38] от "valerie pvi":

    Поздравления за страхотните думи!

    Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.
  40. 40 Профил на ceci_
    ceci_
    Рейтинг: 637 Неутрално

    До коментар [#15] от "Georgi Marinov":

    Ами не е така. Реално претоварват децата. Виждал съм го с очите си. Претоварват ги с глупости, не могат да си вдигнат главите от писане на едно и също, програмата е трагична. Пълнят им главите в началното училище с предприемателство?!
    Измислят някакви комбинирани дисциплини, които ту са история, ту география, ту и още нещо "човек и общество" визирам. По няколко помагала на предмет и цирка е пълен. Като добавиш към това че, ако пишеш двойка то си опропастяваш лятото да ходиш по изпити и да ги молиш да се явят, а да оставиш да повтаря хич не е опция.

  41. 41 Профил на Filofob
    Filofob
    Рейтинг: 832 Неутрално

    До коментар [#14] от "атанас":Ама това се е така от години -- изпитите са изначално смешно лесни, но това явно не е достатъчно, и оценовъчната скала е пълен фарс. От 15+ години е така. На много малко хора им прави впечатление, десетки пъти повече са тези, които продължават да реват срещу това как децата им били "претоварени". "Претоварени" им изглеждат понеже те самите са напълно неграмотни и не могат да осъзнаят колко ниско реално е нивото, и защото са се провалили в отглеждането на децата си, но това за всеки един човек е почти невъзможно да си признае сам на себе си.
    —цитат от коментар 15 на Georgi Marinov


    Претоварване има, но то не е защото е добро образованието. Тъкмо обратното. Урок, който трябва да бъде научен в основата си в час остава недобре обяснен. В същото време се очаква децата да са много подготвени(в определени училища).За което не винаги са виновни учителите, а системата като цяло, която събура 30 деца на едно място и не позволява гъвкавост на преподавателите. Отделно има доста мързеливи учители, които вместо да решават задачи и да разглеждат въпроси в час, ги тупват като едни огромни домашни работи на децата. Ако родителите не се занимават с детето, това налага частни уроци, дори и извън свещената троица: литература. математика, чужд еезик, ако изобщо детето иска да се справя на ниво. Имам позната, чието дете от прогимназията ходи на уроци. А в гимназията тръгна даже по география, просто, за да се справя с материала.

  42. 42 Профил на Georgi Marinov
    Georgi Marinov
    Рейтинг: 641 Неутрално

    До коментар [#40] от "ceci_":

    Това е нелепо.

    И тази година би трябвало да го е демонстрирала пределно ясно.

    В Китай два месеца януари и февруари стават ужасяващи неща, у нас повечето хора въобще и знаеха за това, камо ли да започне някаква подготовка. Защо? Защото повечето не могат да намерят Китай на картата, камо ли да знаят къде е Ухан, и пр. Когато за теб светът свършва с границите на България, нормално е да не се интересуваш от ставащото извън тях, Което в един момент те хваща дълбоко недпоготвен.

    Същото упражнение после се повтори когато епицентърът на пандемията се измести към Латинска Америка. Дни наред тук си губя времето да наливам акъл на разни дебили, които ми обясняват, че въобще не ги интересувало какво става в Перу и Боливия. А това е проявление именно на същия ефект -- повечето хора в България си нямат никаква идея къде се намират Перу и Боливия, камо ли какъв е климатът там и какво ни казва това, и т.н.

    После минаваме към самият вирус.

    Щеше много, ама много да помогне ако населението беше масово поне малко научно грамотно и знаеше що е то ДНК и РНК, що е то вирус, как се пренася, и пр. такива неща. Да, ама ние учим биология по един час седмично до 10-11-и клас.

    За да не се претоварват децата.

    Е, който не иска да "претоварва децата", ще си отгледа нация от дебили.

    И в един момент всички колективно ще си платим за това.

    И обратното -- който не иска да живее в страна от Третия свят, населена от малограмотни първобитни индивиди, осъзнава, че за да функционира пълноценно един човек в 21-и век се иска едно минимално ниво на познания за заобикалящия свят. Което е в много пъти над преподаваното в българските училиша (и най-важното, над това, върху което се изпитва).

  43. 43 Профил на Filofob
    Filofob
    Рейтинг: 832 Неутрално

    А частни училища има всякакви. Има пълни психопати като Св. София, където деца в трети клас са по подготвени от пети-шести в нормално училище. Но там наистина е брутален гърч. И както са ми говорили учители-тези деца не знаят как да си играят. Тотално са роботизирани. Отделно, че в огромна част от частните училища преподавателите съвсем не са щастливи. Заплатите не са много по-различни от тези в държавните, а собствениците имат големи изисквания, без правата, които имат в държавните. Съответно си има текучество.

  44. 44 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4159 Неутрално

    До коментар [#9] от "Georgi Marinov":

    Не сте прав. Родителските настоятелства в много елитни частни училища в САЩ заделят част от бюджета за бедни и умни деца за да подгрепят интеграцията в тази сфера. Мога да ви дам примери като Лабораторните училища на Чикагския Университет (University of Chicago Lab Schools) където годишната учебна такса е 36,000 за гимназията.
    Освен това има жаучерна програма на национално ниво, която финансира до 75% от обучението - родителите п;ащат 25% или 500 долара, което е по-високото (Children's Scholarship Fund), има и щатски стипендии.

  45. 45 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4159 Неутрално

    До коментар [#9] от "Georgi Marinov":

    Не сте прав. Родителските настоятелства в много елитни частни училища в САЩ заделят част от бюджета за бедни и умни деца за да подгрепят интеграцията в тази сфера. Мога да ви дам примери като Лабораторните училища на Чикагския Университет (University of Chicago Lab Schools) където годишната учебна такса е 36,000 за гимназията.
    Освен това има жаучерна програма на национално ниво, която финансира до 75% от обучението - родителите п;ащат 25% или 500 долара, което е по-високото (Children's Scholarship Fund), има и щатски стипендии.

  46. 46 Профил на Filofob
    Filofob
    Рейтинг: 832 Неутрално

    Имам до себе си учител и то не от онези станали от не май къде. Спокойно можеше да е ИТ или счетоводител. Та след краткия и опит в държавно училище продължава само в частни. И то не защото децата са лоши и разлигавени. Програмата много лека и щадяща. Тъкмо обратното. Програмата и системата като цяло не улесняват просто събира едни(много) деца на едно място и учителят трябва да им налее опредеелн материал по точно определен начин. Всичко извън догмите се отхвърля. Отделно директорите са всевластни феодали. Като цяло системата поущрява формалното изпълнения на задълженията, без особено анагажиране. А не всеки е длъжен да помни в дълбочина какво е ДНК и РНК. Въпросът е да има критично мислене. Работа с информационни източници. Точно това училището най-малко възпитава учениците. То дори повечето учители нямат такива умения какво остава за децата.

  47. 47 Профил на raytcho
    raytcho
    Рейтинг: 496 Неутрално

    До коментар [#37] от "ЙЕИ":

    Синът ми завърши ОМГ Академик Кирил Попов / Пловдив/ с национална диплома.
    Подготовката му за матурата по БЕЛ беше само десетина дни / между два кръга за подготовка на националния отбор по математика/ , но получи 99 точки.
    Не е ходил на частни уроци, но благодарение на подготовката му от неговата класна г-жа Бистра Димитрова, учител по БЕЛ, те не му бяха нужни. Синът ми завърши Йейл с магистратура и сега завършва докторантурата си в Колумбийския университет. Ученици от гимназията завършиха образованието си в Кеймбридж, Принстън, Политехниката в Мюнхен, в Япония, Германия, Великобритания... Чуждоезиковата подготовка също е на високо ниво. Учителите в тази гимназия са хора, отдадени на професията си- ерудирани, с висока култура и авторитет. Аз също съм завършила същата гимназия и мога само да кажа, че това не се е променило с годините.

  48. 48 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2042 Неутрално

    До коментар [#1] от "Georgi Marinov":

    И какво като има добри частни училища? Има и добри държавни училища, достъпни за всички деца.

  49. 49 Профил на Georgi Marinov
    Georgi Marinov
    Рейтинг: 641 Неутрално

    До коментар [#1] от "Georgi Marinov":И какво като има добри частни училища? Има и добри държавни училища, достъпни за всички деца.
    —цитат от коментар 48 на pamela


    Мда, и туморите, които всяка година убиват толкова много хора, някога са били безобидни дребни мънички образуванийца. Но не са останали такива.

  50. 50 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 590 Неутрално

    Свалям шапка на учителите в тези училища! Това са Учители които са наше съкровище. Това са хора всеотдайни ,интелигентни, талантливи . Те подпомагат и държат нашите ученици на върховете и в световния елит на интелектите . А това изисква и умение и любов и страст . Това не са бизнесмени а истински наследници на най-доброто от нашите традиции....и безсеребреници, за съжаление . Дължиме им толкова много ! Сина ми завърши СМГ и просто нямам думи за тези прекрасни Човеци и Учители.
    —цитат от коментар 38 на valerie pvi


    Това е много вълнуващо, но не особено реално. Няма специални изисквания за учителите в профилираните паралелки, учителските "кетапи" се вземат много лесно, въпрос на време. А кетапът не гарантира междуличностни умения. Учителите бягат от елитни училища, защото родителите са по-взискателни и децата по-умни.
    В СМГ може да има специален подбор, което отново показва елитарността на системата.
    Както писах вече, и двете училища, в които сме учили и аз и децата ми, са в списъка, гимназията в топ 10 - е, нищо особено не са - и преди, и сега. Може пък аз да съм придирчива.

  51. 51 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 2024 Весело

    До коментар [#1] от "Georgi Marinov":И какво като има добри частни училища? Има и добри държавни училища, достъпни за всички деца.
    —цитат от коментар 48 на pamela


    Мислех да отговарям на другаря, ама няма особен смисъл. Той живее в марксистко-ленинската парадигма, че бедните деца са умни, а богатите тъпи и разглезени, а частните училища са създадени за да потискат работническата класа. А също така в училище трябва да ти натъпчат главата с огромно количество произволна информация, като какъв е климатът в Перу или структурата на ДНК и РНК, която ще помниш до гроб (а не до след края на учебната година) и ще ти е особено полезна ако решиш да ставаш счетоводител или автомонтьор. Тия ги слушахме като ученици, той вероятно ги е слушал от някой о.з. фатмак в семейството му, щото по напъните съдя, че няма 30 години и не е хванал тези "златни" времена, когато нямаше частни училища (то уж нямаше, всъщност имаше, ама издържани от държавата за определени деца, но това е друга тема).

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  52. 52 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2042 Неутрално

    До коментар [#49] от "Georgi Marinov":

    За кои тумори става дума?
    Частни училища предлагат добро образование, това лошо ли е? За талантливите деца има и добри държавни училища.

  53. 53 Профил на this is it
    this is it
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#19] от "Тангра":

    Чудесна е хвалбата Ви, но далеч по-впечатляващо щеше да е да, не се занимавате с този така наречен от вас бизнес, а с нещо по-високотехнологично. Това си е чисто и просто рентиерство. Сигурно дори не избивате и стойността на инвестицията си за по-малко от 10години. За рентирството не трябват висши, нито пък някакви състезателни умения.

    Всъщност по-добре за човек с 3 висшета, математика и информатика щеше да е да създадете продукт с някаква добавена стойност, някакъв социален продукт или просто нещо, с което да стартирате промяна в обществото. А вие ми се фукате тук с едни покупко-продажби.

    Нищо лично!

  54. 54 Профил на bul36521362
    bul36521362
    Рейтинг: 312 Неутрално

    Ако са ни толкова слаби средните училища как така хиляди българи се справят добре в американски, канадски, западноевропейски университети ? Нещо не се връзват нещата ?

    Разбира се , не всяко дете е за университет ... много от тях биха били много по добре материално и духом ако специализират в занаят както е в Германия например .

  55. 55 Профил на Georgi Marinov
    Georgi Marinov
    Рейтинг: 641 Неутрално

    Ако са ни толкова слаби средните училища как така хиляди българи се справят добре в американски, канадски, западноевропейски университети ? Нещо не се връзват нещата ?
    —цитат от коментар 54 на bul36521362


    Не се връзват понеже каква точно е тенденцията последните 30 години не е широко обществено достояние, ако и информацията да е съвсем публична. Промените в нивото на българското образование за този период съвсем директно са се отразили и в представянето на международните олимпиади, и в броя студенти в елитни университети, и в представянето им там.

    Със съответното забавяне -- образованието е дълбоко инерционна система.

    Просто никой не е събрал въпросните статистики в систематична форма и не ги е представил на обществото. Не е удобно някак си, много по-лесно е да се хвалим с бронзови медали от олимпиади, на които преди сме печелили златни, и да сочим как еди кой си бил в Харвард (без да споменаваме, че само той е там в момента, докато е имало времена, когато са приемали по 5-6 на година), и т.н.

  56. 56 Профил на bul36521362
    bul36521362
    Рейтинг: 312 Неутрално

    Да , би било супер да се види подобна статистика от 1990 до днес , но по мое време (преди 20 години) имаше хиляди студенти и не говоря само най-добрите университети, а и много на прилично ниво -топ 20-30 в Щатите примерно ....

    Има и хубави неща който ги нямаше преди - примерно академията на Телериг вече е в доста градове ... има много информация какво се иска да влезеш в топ училище и да получиш стипендия и т.н


  57. 57 Профил на Georgi Marinov
    Georgi Marinov
    Рейтинг: 641 Неутрално

    До коментар [#49] от "Georgi Marinov":За кои тумори става дума?Частни училища предлагат добро образование, това лошо ли е? За талантливите деца има и добри държавни училища.
    —цитат от коментар 52 на pamela


    Лошото е, че са частни и платени.

    "Добри държавни училища" за "талантливите деца" ще има до един момент. Постепенно тези добри държавни училища ще минат в катерогията на "не чак толкова добри" държавни училища, и накрая ще останат само частните на ниво. Процесът тече от много отдавна.

    Но аз затова постоянно говоря за нуждата да се знае какво става по света. Понеже няма как да се разбере какви са възможностите за бъдещото развитие на собственото ти общество, и положителни и отрицателни, ако си нямаш никаква идея от чуждия опит.

    Точно с такива реформи на сляпа вяра си съсипахме и образованието, и здравеопазването.

    По-генерално, железен социален закон е, че ако искаш да имаш жизненоважни обществени услуги на ниво за масовото население, не трябва да се позволява на елита да ползва нищо друго освен същите такива услуги, до които има достъп и всеки един обикновен човек.

    Защото ако не е така, неизбежно следва едно и също -- качеството на платените услуги, до които има достъп елита расте, докато това на обществените спада. И понеже говорим за жизненоважни елементи на обществото, това циментира неравенствата, без облагодетелстваните от тези неравенства да са го заслужили по какъвто и да било начин. В по-дългосрочен план това води до дегенерация на въпросния елит, тъй като той спира да бъде меритократичен, което в крайна сметка води до колапс на цялата система поради некадърността на управлението и.

    Навсякъде по света и в историята има безброй примери за това явление. И не само по света -- у нас вече десетилетия наред (още от преди 1989 г.) текат същите процеси.

    Ако искаме да имаме добре функциониращо общество, а не дистопична плутокрация, не може да бъде позволено да има какъвто и да било частен и платен елемент в образованието, здравеопазването, правосъдната система, охранителните органи и т.н.

  58. 58 Профил на Georgi Marinov
    Georgi Marinov
    Рейтинг: 641 Неутрално

    До коментар [#56] от "bul36521362":

    Ето ти част от статистиката:

    https://www.imo-official.org/country_team_r.aspx?code=BGR

  59. 59 Профил на bul36521362
    bul36521362
    Рейтинг: 312 Неутрално

    Какво ми показва тази статистика ? Не виждам драстична промяна нито в броя на участниците нито в ранкирането за периода 1990-2019.

    Да не говорим че става въпрос за много специализиран сегмент ...

  60. 60 Профил на Октавиан
    Октавиан
    Рейтинг: 868 Неутрално

    Ами разбира се, след години статийки на Ивайло Дичев и прочие номеклатурна чалга в културата, разбира се, че хуманитарните нагласи ще са в дупка.
    Ама както казва там "философията" ви подплатена с тъпни и цитати за бъдещето, важното е да се произвеждат it хора, които през фирмите на другаре да финансират соца, в който живеете и прокламирате...Нали така редакционне

    за мен няма нищо нередно в редакцията на този вестник, като изключим, че е честно читателите да знаят, вестник с новини ли четат или сводки на политическа фондация с неясно финансиране и подизпълнител - псевдоопозиционна партия с ръководство произлизащо от тежката номенклатура на бкп, както и позиция за културата, която врагува с автентичната българска култура в интерес на други страни? Долу БКП и герберската болест! Долу комсомолската имитацията на преса!
  61. 61 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4159 Неутрално

    До коментар [#47] от "raytcho":

    Браво и на синът ви, и на вас като родители, и на учителите! Това ни запазва като народ и интелект. За жалост засега за износ.

  62. 62 Профил на Georgi Marinov
    Georgi Marinov
    Рейтинг: 641 Неутрално

    До коментар [#59] от "bul36521362":

    В броя участници няма как да видиш промяна защото той е фиксиран на 6.

    Ето ти визуализация на данните, която се надявам да е по силите ти да разбереш:

    https://i.imgur.com/EdvIudh.png

    https://i.imgur.com/yPKU2wT.png


  63. 63 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4171 Неутрално

    До коментар [#42] от "Georgi Marinov":

    "...повечето хора в България си нямат никаква идея къде се намират Перу и Боливия"!?



    Това естествено, са пълни глупости, направих си кратък експеримент и попитах 12 човека от различни възрастови групи, вкл. 3-ма от ромски произход и един българин от турски произход, всички до един посочиха правилния континент. А, че учениците проявяват незаинтересованост, това е слабост на преподавателя, който трябва да намери допирни точки с тях, и например, вместо за климатични проблеми, може да започне да им показва природни забележителности, например, в тези две страни, или най-добрите им спортисти, или техни участнички в "Мис Свят", или нещо друго, все с нещо ще прикове вниманието им.

    Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.
  64. 64 Профил на Georgi Marinov
    Georgi Marinov
    Рейтинг: 641 Неутрално

    До коментар [#42] от "Georgi Marinov":"...повечето хора в България си нямат никаква идея къде се намират Перу и Боливия"!?Това естествено, са пълни глупости, направих си кратък експеримент и попитах 12 човека от различни възрастови групи, вкл. 3-ма от ромски произход и един българин от турски произход, всички до един посочиха правилния континент.
    —цитат от коментар 63 на hamiltonf


    Това не е критерият.

    Аз си спомням как едно време в училище изпитваха един съчуеник по география, май че беше изпитване за тройка. И задачата беше да покаже откъде извира реката Амазонка. И той хвана показалката, заби я в картата някъде около Белем, и започна да я движи наляво към Манаус...

    Но и той уцели континента.

  65. 65 Профил на Полковник за европейско развитие на България
    Полковник за европейско развитие на България
    Рейтинг: 1528 Неутрално

    Триумфът на математическите гимназии ...
    ---
    От догодина само Триумфът на герберастическите гимназии. Иначе йок пара.

    Ние сме в държавата и държавата е в нас! Ние събираме бюджета и го раздаваме помежду си.
  66. 66 Профил на bul36521362
    bul36521362
    Рейтинг: 312 Неутрално

    Ми дъното на твоята графика е 2012/2013 и от там до днес нещата се връщат доста ?

    Ти май не си наясно как да четеш трендове ... обяснете защо дъното в 2013 и връщането нагоре след това до днес ? Не потвърждава вашите теории че нещата са надолу в последно време ...

  67. 67 Профил на realismisthename
    realismisthename
    Рейтинг: 898 Неутрално

    До коментар [#62] от "Georgi Marinov":

    Браво за коментарите и позицията, радвам се че има мислещи хора!
    И мен ме притесни това с частните училища завземащи София. В прованса не изглежда да е точно така. Но София движи България, и тенденцията най-вероятно ще се разпространява. Това е притеснително и трябва да бъде топ приоритет на образователната система да запази образованието поне до 12-ти клас да е на база на умения и всеки да има равен шанс и достъп. Трябва да се мисли за ориентиране на посока резултати.
    Хубаво е, поне, че имаме 27 областни града, а има 34 разлини населени места в топ 100 училища класацията.

  68. 68 Профил на Georgi Marinov
    Georgi Marinov
    Рейтинг: 641 Неутрално

    Ми дъното на твоята графика е 2012/2013 и от там до днес нещата се връщат доста ? Ти май не си наясно как да четеш трендове ... обяснете защо дъното в 2013 и връщането нагоре след това до днес ? Не потвърждава вашите теории че нещата са надолу в последно време ...
    —цитат от коментар 66 на bul36521362


    Май тй не знаеш да четеш трендове. Това дъно е случайна флуктуация, това е инертна система. Много по-важна е стабилизацията е на около 20-о място.

    Това след 40+ години редовно в топ 10 до преди последните випуски, обучавани по останките от старата система, да завършат.

    За това десетилетие (2010-2019) има всичко на всичко три златни медала.

    2001-2010 са 24.

    Съществена разлика.

  69. 69 Профил на realismisthename
    realismisthename
    Рейтинг: 898 Неутрално

    До коментар [#58] от "Georgi Marinov":

    Графиката е много интересна! Тази с медалите - любопитно ми е дали има медали от поредни години изкарани от едни и същи ученици. Понеже си спомням, че медалите ги печелехме едни и същи хора, година след година, общо взето. Аз на световно ниво постижения нямам с медали, на на по-национално - ситуацията беше такава.
    Това евентуално би могло донякъде да обясни концентрацията на злато в 1992-2003 периода.
    Другото интересно наблюдение е дъното и в двете графики в 2013-2015 периода. Може да се поразсъждава върху него, изглежда.. неестествен.

  70. 70 Профил на bul36521362
    bul36521362
    Рейтинг: 312 Неутрално

    Значи когато датата не подкрепя вашата теория иде реч за “случайна флуктуация” а когато потвърждава е тенденция , тъй ли?

    Да не говорим че нашето класиране е функция на глобалната конкуренция не само на нашето образование и в последните 30 години страни като Китай , Индия и други са много по-конкурентни отколкото преди 30 години ...

    Последно , много български деца живеят в чужбина и за това и селекцията за отборите е по-малка , което също може да има ефект а няма нищо общо с образователната ни система ...

    Виждате ли как повече от един фактор може да обясни вашата графика ?




  71. 71 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2266 Неутрално

    Дневник, какво хабите вниманието и времето на хората - разкажете как е положението извън тези 100..
    —цитат от коментар 16 на rainbou1


    Казвали са го и то много пъти. Четете за резултатите по PISA, международен стандартизиран тест. Там не може да се хитрува с любимият БГ номер, снижаваме трудността за да изкарат всички.

    Е, в PISA сме сред последните. Медалите от олимпиадите не трябва да ни заблуждават, те са за един много, много ограничен елит. Който след това напуска България да учи в чуждите университети и там и остава.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  72. 72 Профил на Georgi Marinov
    Georgi Marinov
    Рейтинг: 641 Неутрално

    До коментар [#69] от "realismisthename":

    Има много медали, печелени от едни и същи ученици, ходещи на ИМО по 3, 4, че даже и 5 пъти, но това само по себе си е критерий за успех на системата.

    90-те и началото на новия век имаше много такива серийни олимпийци на високо ниво.

    Можеш да погледнеш и залата на славата:

    https://www.imo-official.org/hall.aspx

    Имаме 11 представители в топ 100 за всички времена, всичките са от този период -- отгледани през 80-те по време на разцвета на соц-системата и после през 90-те на база остатъците от нея.

    Между другото, ако погледнеш представянето на спортната олимпиада, то следва много подобна траектория, но темпоралната динамика е по-бърза там, съответно пикът беше 1980-1988, 90-те бяха период на стабилизация на едно по-ниско ниво на база кадри, отгледани преди това, и след олимпиадата в Атина 2004 г., когато последните такива спортисти все още не бяха твърде стари за олимпиада, всичко се срина тотално, и няма никакви изгледи за отлепяне от дъното

    И тези паралелни сривания са дълбоко изначално свързани в генезиса си.

  73. 73 Профил на bul36521362
    bul36521362
    Рейтинг: 312 Неутрално

    Може би малко контекст би помогнало , при соца младите хора имаха само едно занимание - спорт ... държавата наливаше пари и химия да печели медали на олимпиади и да показва “величието на комунизма” ... след 1990 младите хора имат много други опции, светът се отвори за пътуване и учене и работене навън ... как мислите че при тази обстановка ще имаме толкова медали от олимпиади и то в едни спортове - вдигане на тежести , борба , бокс ...

    Вашата носталгия по комунизма и левичарски идии са доста объркани и непоследователни.

  74. 74 Профил на Georgi Marinov
    Georgi Marinov
    Рейтинг: 641 Неутрално

    Значи когато датата не подкрепя вашата теория иде реч за “случайна флуктуация” а когато потвърждава е тенденция , тъй ли?Да не говорим че нашето класиране е функция на глобалната конкуренция не само на нашето образование и в последните 30 години страни като Китай , Индия и други са много по-конкурентни отколкото преди 30 години ...Последно , много български деца живеят в чужбина и за това и селекцията за отборите е по-малка , което също може да има ефект а няма нищо общо с образователната ни система ...Виждате ли как повече от един фактор може да обясни вашата графика ?
    —цитат от коментар 70 на bul36521362


    Значи аз тези неща не ги говоря като страничен наблюдател. Поствам с истинското си име, лесно е да се провери какво стои зад него.

    Да, има по-висока конкуренция в момента. Но представянето ни последните 10-15 години е резултат едновременно и на абсолютен, и на относителен спад.

    И двете са повод за огромна тревога.

    Но по-важното не е олимпиадата. Всеки математик и учен ще ти каже, че е много по-важно университетите ти да публикуват постоянно статии в топ журнали и да бълват патенти вместо да печелиш медали от олимпиади, и че няма никаква гаранция че доброто представяне на олимпиадите ще доведе до високо ниво на науката в страната.

    И специално по математика олимпиадата често по-скоро вреди, понеже развива мисловни навици, противоположни на тези, необходими за реална математика. Затова и на всеки един Петер Шолце в ей този списък:

    https://www.imo-official.org/hall.aspx

    се падат по 5-10 човека, които биват разкрити в MIT/Харвард/Принстън и пр. като негодни за работа на високо ниво, и след отиват да работят на разни хедж фондове.

    Но понеже в разкапана образователна система няма как нито да се произведат олимпийци, нито да се прозиведат учени, между двете неща все пак има значителна корелация. Затова и представянето на тези състезания е от значение.

  75. 75 Профил на realismisthename
    realismisthename
    Рейтинг: 898 Неутрално

    До коментар [#72] от "Georgi Marinov":

    Интересно, знаех си, че има доста повтарящи се.
    Въпреки всичко, мисля че съм оптимист за образованието. Главо поради външни фактори - образованието сега е безплатно и на върха на пръстите ти, по всяко време. И аз, и ти, и всеки с желание - на два клика разстояние е. Можеш да учиш от Харвард, и да живееш в Кутово-кунаре. Стига да си с нагласата, че учиш за приложни знания и просперитет, не за парче хартия с подпис и печат - можеш да се образоваш където много малко българи са имали възможност, преди дори само 15 години.
    Макро-обвстановката е в наша полза, искам да кажа. Тук можем да приложим leapfrogging стратегията.

    И медалите - няма толкова шокиращ спад, би било лесно да се компенсира. Което само по себе си е интересен казус, сякаш е добра идея да се направя училище за по-надарени, но пък това е в контраст с тезата ми за равнен достъп до образование до 12-ти клас. Или пък не, стига приема да е на база резултати.

  76. 76 Профил на bul36521362
    bul36521362
    Рейтинг: 312 Неутрално

    Хубаво, темата която обсъждаме е комплексна и отговорите не са еднозначни...

    В последните 10 години поне 10-20 тек старт упс се продадоха в бг за много сериозни пари ...

    VMW има девелопмент център в БГ ... много други примери има ... това не става ако работната ръка е една шепа тъпаци ... 25-30 % от БВП на бг е свързан с тек и нови технологии ...

  77. 77 Профил на Georgi Marinov
    Georgi Marinov
    Рейтинг: 641 Неутрално

    Хубаво, темата която обсъждаме е комплексна и отговорите не са еднозначни...В последните 10 години поне 10-20 тек старт упс се продадоха в бг за много сериозни пари ... VMW има девелопмент център в БГ ... много други примери има ... това не става ако работната ръка е една шепа тъпаци ... 25-30 % от БВП на бг е свързан с тек и нови технологии ...
    —цитат от коментар 76 на bul36521362


    Мда, такава сме технологична сила, че не можем да направим повече от 6,000 COVID теста на ден, които при това трябва и да внасяме от Корея, Турция и пр.

  78. 78 Профил на bul36521362
    bul36521362
    Рейтинг: 312 Неутрално

    По тази логика Щатите са технологично джудже защото също имат проблеми с пеоизвеждането на достатъчно тестове ? Чувате ли се какво говорите ?:)

  79. 79 Профил на Тангра
    Тангра
    Рейтинг: 587 Неутрално

    До коментар [#19] от "Тангра":Чудесна е хвалбата Ви, но далеч по-впечатляващо щеше да е да, не се занимавате с този така наречен от вас бизнес, а с нещо по-високотехнологично. Това си е чисто и просто рентиерство. Сигурно дори не избивате и стойността на инвестицията си за по-малко от 10години. За рентирството не трябват висши, нито пък някакви състезателни умения. Всъщност по-добре за човек с 3 висшета, математика и информатика щеше да е да създадете продукт с някаква добавена стойност, някакъв социален продукт или просто нещо, с което да стартирате промяна в обществото. А вие ми се фукате тук с едни покупко-продажби. Нищо лично!
    —цитат от коментар 53 на this is it


    Работил съм за компании като SAP, Nokia, VMware, където добавената стойност е от порядъка на 10ки ПЪТИ! Оттам имам парите ... не от въздуха!

    Но вие май сте от комунистите, които си представят високата добавена стойност като умния да слугува на глупавия и мързеливия.
    Е, нЕма го майстора вече! Ще търсите будали.

    Нищо лично, да кажа и аз ...

  80. 80 Профил на Тангра
    Тангра
    Рейтинг: 587 Неутрално

    А след това, висшето по счетоводство и бизнес управление ми помага да си направя добре сметките и да не си загубя спечелените пари, а да ги инвестирам, с добре и прецизно сметнати комбинации.

    Така че "просто рентиерство" не е толкова просто, колкото им изглежда на някои хора.
    Разбира се, има един контингент, който си мисли, че който печели, е хем изключително елементарно, хем късметлийско, хем пада от небето, хем него случайно са го пропуснали.
    Само дето не работи животът така ...

  81. 81 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2258 Любопитно

    Въпросът, който таблицата не отчита, е колко от децата, положили изпитите след седми клас са взимали частни уроци и при кого. И моето квартално училище е в таблицата, дори в първата й половина. Изненадана съм, защото навремето не го имахме за кой знае колко престижно. Беше си просто "кварталното." Но и в далечната 1990 г., когато аз държах въпросните изпити, всички ходехме на частни уроци по български и математика.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  82. 82 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2042 Неутрално

    До коментар [#57] от "Georgi Marinov":

    Хайде да погледнем нещата от друг ъгъл: в момента в България много малко частни училища получават държавни субсидии. Това са средства, събрани чрез данъците и на родителите на децата от частните училища, които не получават нищо срещу тях. По такъв начин остават и повече средства за държавните училища, т.е. наличието на частни училища води до увеличаване на бюджета на държавните.

  83. 83 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 1110 Неутрално



    До коментар [#8] от "Аз":
    и аз не съм експерт по образователна политика, но това е безкрайно наивно

  84. 84 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 1110 Неутрално

    До коментар [#10] от "Иван K":

    българия няма да стане добро място за живеен, ако не се повдигне нивото на всички. ве винаги сте имали по няколко елитни паралелки във всеки град, какъв е резултата досега? простащината която ви залива отвсякъде, така ли ще я премахнете?

  85. 85 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 1110 Неутрално

    До коментар [#15] от "Georgi Marinov":

    напълно съм съгласна, и хората не искат да си го признаят, най-вече защото това означава да признаят, че собтвеното им ниво е ниско. да признаеш недостатъците си иска самочувствие, а ние сме и комплексари.
    това е поредният мит който трябва да разбием - че родителите дават всичко за образованието на децата си. първо много държат да си изживее детството, зер ако учи, ще му отиде детството. деца на по 7-8 години още не могат да четат, и вече са изостанали с по две години от връстниците си в западния свят. после много внимават да не ги стресират - много е важно детето да му е спокойно и комфортно и да не се напряга. и така нататък, картинката е трагична.

  86. 86 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 1110 Неутрално

    До коментар [#30] от "deaf":

    мда, само дето талантлив не се става без образование, а както го е написал човекът, пътят към това образование на бедните деца често е отрязан. или и вие робувате като масата българи на идеят, че той талантът ей така си се ражда и съществува без да се грижиш за него и изведнъж ставаш гений...

  87. 87 Профил на this is it
    this is it
    Рейтинг: 418 Неутрално


    А след това, висшето по счетоводство и бизнес управление ми помага да си направя добре сметките и да не си загубя спечелените пари, а да ги инвестирам, с добре и прецизно сметнати комбинации.Така че "просто рентиерство" не е толкова просто, колкото им изглежда на някои хора.Разбира се, има един контингент, който си мисли, че който печели, е хем изключително елементарно, хем късметлийско, хем пада от небето, хем него случайно са го пропуснали.Само дето не работи животът така ...
    —цитат от коментар 80 на Тангра


    Нито съм кумунист, нито ви завиждам, просто се изненадах на коментара Ви, че сте човек с дипломи, 3 висшета, състезател и видите ли се занимавате с рентиерство. Просто това е един страничен доход за огромна част от нашето общество, просто такъв ни е манталитета. Аз самата се занимавам с проектиране и искам да ви кажа, че моите клиенти не са с 3 висшета, за сметка на това успяват да продават с надценки по 1000евро/м2.

    Съвсем добронамервно исках да Ви обърна внимание, че може да се занимавате със страничен бизнес със съвсем друга добавена стойност.



  88. 88 Профил на Мултикултиджендър-Ариец
    Мултикултиджендър-Ариец
    Рейтинг: 1283 Любопитно

    До коментар [#57] от "Georgi Marinov":

    Ами може ако се следва обаменото :
    Ноу Чайлд лефт бъхайнд. В средното държавно училище в щатите има голямо разделение между деца с различно умствено развитие/ желание за обучение. Та на ученолюбивите деца им се предлагаха съвсем до скоро да вземат дори класове от местния държавен колеж. Предната година Валедиториана от класа на сина ми имаше 24 часа към местния колеж. Вярно че не бяха много трудни предметите но такъв беше изборът на момичето. Синът ми завърши 3-ти от випуска само защото вземаше изпити от които имаше нужда като програмиране например които да и по трудни. И си влезе с пълна държавна стипендия в университета. След първата година се очертава да завърши университета за 2-3 години (дай Боже).

    In a time of universal deceit telling the truth is a revolutionary act
  89. 89 Профил на gerganabg
    gerganabg
    Рейтинг: 235 Неутрално

    До коментар [#19] от "Тангра":

    Браво ! Но нека да кажем че твоя успех се дължи до голяма степен на личните ти качества , познавам доста възпитаници на СМГ и то от златните години на гимназията - реализацията не им е така блестяща въпреки нечовешки многото часове прекарани в решаване на задачи и математическия талант който са развили, както и колеги които не са завършили МГ и са постигнали доста в ИТ бранша. За себе си и детето си бих избегнала подобно “натягане” в толкова триумфиращи гимназии - принципът в българското образование винаги е бил децата следват учителя , не училището, така бих търсила подобен вариант след някоя друга година - не толкова триумфираща гимназия с добри учители.

  90. 90 Профил на gerganabg
    gerganabg
    Рейтинг: 235 Неутрално

    До коментар [#85] от "owen” :

    Не сте права или прав. Вие бихте ли посещавали всяка събота и/или неделя подготвителния курс на СМГ в течение на две години - правили ли сте го когато сте били на 9 и 10 ? И то след като цялата седмица преди това тези деца са ходили на училище по 8 часа ? Това е само едната схема за успешен вход в това училище в момента. Ами след това, в седми клас когато месомелачката на HBO , и желанието на училището за първо ниво в оная табличка смели учениците ? Знаете ли че има деца с талант, които отпадат в 7 клас от СМГ заради НВО. Нормално е хората да се съобразяват с децата си и да искат нормално детство за тях. Нали целта е да се развие потенциала а не да се претовари детето :)

  91. 91 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 1110 Неутрално

    До коментар [#90] от "gerganabg":

    потенциала се развива с натоварване, как иначе да става тая работа? не знам какво е НВО. не не съм ходила на подготвителни курсове за смг, защото те се случват само в софия, ходила съм на други. тези курсове трябва да бъдат забранени, по тази причина и зашото дискриминират децата, чийто родители дори и да са в софия не могат да си го позволят или не напират. познавам достатъчно деца, които ходят на тях и не намирам нищо особено в подобно натоварване. повярвайте ми, натоварваенто по същество на което са подложени българските деца не е достатъчно. при нас психологическият стрес е много по-голям, че ако изпаднеш от тези гимназии, си загубен, защото обикновено е така. те и елитните гимназии не струват - знам какво говоря, а останалото направо да не го мислим.

  92. 92 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3054 Неутрално

    До коментар [#86] от "owen":

    В пети или шести клас бях,когато моя рисунка спечели първо място в конкурс организиран от страните членки на Варшавският договор! И не,не съм се научил да рисувам в училище. В часовете по рисуване учителката просто слагаше една ваза върху маса отпред пред чиновете и ни нареждаше да рисуваме кой както може. Без никакви обяснения.
    Талантът е дар божи. Като този на Христо Стоичков.

  93. 93 Профил на Тангра
    Тангра
    Рейтинг: 587 Неутрално

    До коментар [#19] от "Тангра":Браво ! Но нека да кажем че твоя успех се дължи до голяма степен на личните ти качества , познавам доста възпитаници на СМГ и то от златните години на гимназията - реализацията не им е така блестяща въпреки нечовешки многото часове прекарани в решаване на задачи и математическия талант който са развили, както и колеги които не са завършили МГ и са постигнали доста в ИТ бранша. За себе си и детето си бих избегнала подобно “натягане” в толкова триумфиращи гимназии - принципът в българското образование винаги е бил децата следват учителя , не училището, така бих търсила подобен вариант след някоя друга година - не толкова триумфираща гимназия с добри учители.
    —цитат от коментар 89 на gerganabg


    Нещата са сложни. Потенциала, обучението и характерите на различните хора са най-различни.
    Може би не беше коректно да давам пример конкретно с мен. Дадох го, заради довода "ама къде сте математиците, та не изобретявате нови теореми!?"
    Точно тезата ми беше, че светът е пъстър, и не е изобщо задължително да правим научна работа. В полза на другите.

    Та за МГ учениците като цяло.
    Бизнес, разбира се, изисква прекалено много свободолюбивост, предприемчивост, риск. Които няма как всеки МГ ученик да има. Аз още като ученик си бях СРАВНИТЕЛНО свободолюбив и със свои си виждания.
    Аз винаги съм смятал, че прекаленото решаване на задачи е вредно. И съм се чудел на другите. Под прекалено, да се разбира, не 2-4 часа на ден (2 в училище, в 2 къщи), а примерно по 10-15, както правеха някои (задачи, по цяла нощ).

    Сега, МГ едва ли ще ти даде супер висок % бизнесмени и милионери. Защото за тях се иска и акъл, но и риск и предприемчивост. Също и креативност, труд, комбинативност и тн.

    Но твърдо смятам, че дават огромен % високо платени позиции на заплата, в пъти над средната. От МГ ученици излизат чудесни програмисти, финансисти и дори управленски кадри и директори (най-вече, в споменатите 2 сфери)
    А това не е никак малко.
    Ако се бориш (или детето ти) за 3-4-5к-10к заплата (на сегашните нива), то МГ е един добър катализатор за това.
    Май по някое време ги броих, над 50% от бившите ми съученици са с доходи 4-5к + (разбира се, не съм ги питал, но съдя по косвени признаци) А някои са и с по 10к + (може би едно 30%) Говорим все за заплати. И почти 0ла се занимават с бизнес. Дори и на мен ми е далеч от основното и съвсем от скоро.

  94. 94 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 1110 Неутрално

    До коментар [#92] от "deaf":

    браво на вас.
    не сиакм да ви засегна, може и да сте талантли, а може и не. спечелването на конкурс не е непременно признак за това, в конкурса човек се състезава срещу другите хора и тяхното ниво.
    а след тази рисунка в пети клас, какво напраихте с таланта си за рисуване?

  95. 95 Профил на Georgi Marinov
    Georgi Marinov
    Рейтинг: 641 Неутрално

    Сега, МГ едва ли ще ти даде супер висок % бизнесмени и милионери. Защото за тях се иска и акъл, но и риск и предприемчивост. Също и креативност, труд, комбинативност и тн.
    —цитат от коментар 93 на Тангра


    Защо всички си мислят, че да има "бизнесмени и милионери" е желателно?

    Това са паразити. Няма как някой да стане супербогат със собствения си труд, това се постига само и единствено с това, което на английски му се казва "rent extraction". Т.е. паразитизъм, от който обществото като цяло страда.

    Това, което е добре за обществото е да има учени, инженери, учители, лекари и т.н., които да са отдадени на работа си и са уважавани от хората както подобава на това.

  96. 96 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 1110 Неутрално

    До коментар [#95] от "Georgi Marinov":

    аа, не така, с това мислене не ви мърда да ви обявят за комунист.
    този тип китично мислене е напълно непознат в българия, и е последица отчасти от трагичното ниво на хуманитарните специалности, които по тоталитарно време са пострадали значително повече отколкото точните науки.

  97. 97 Профил на bul36521362
    bul36521362
    Рейтинг: 312 Неутрално

    Вие не сте добре...

    Всичко което е измислено и подобрило стандарта на живот на човечеството от електрическата крушка до умния телефон е създадено от богати хора ! Какви паразити ви гонят ? Пълна неграмотност !

    Работните места се създават от предприемчиви и богати хора ...

  98. 98 Профил на Тангра
    Тангра
    Рейтинг: 587 Неутрално

    Вие не сте добре...Всичко което е измислено и подобрило стандарта на живот на човечеството от електрическата крушка до умния телефон е създадено от богати хора ! Какви паразити ви гонят ? Пълна неграмотност !Работните места се създават от предприемчиви и богати хора ...
    —цитат от коментар 97 на bul36521362


    Напълно съгласен!
    Предприемчивостта като фактор е основна движеща сила. Може и да не си богат, с пари на заем от банката. Но трябва да си активен, креативен, рискуващ. И разбира се, и късмет.
    Да отричаш предприемчивостта и бизнеса по принцип, е еквивалентно на комунизъм и социализъм.

    Между другото, в горния постинг отбелязах бизнесмени и милионери не задължително като нещо "предпочитано", а за да покрия повече варианти, както се изсиква при МГ възпитание.

    В тази връзка, вариант "лекари", "архитекти", "артисти и музиканти" е рядко срещан при завършилите МГ. Почти никак.

  99. 99 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 590 Неутрално

    До коментар [#98] от "Тангра":

    Стана ми интересно последното твърдение. Действително, с изключение на биологическите паралелки, МГ не дават много лекари, а е престижна професия. Вие имате ли обяснение?

  100. 100 Профил на laik87
    laik87
    Рейтинг: 569 Весело

    До коментар [#27] от "hifi_hifi":

    185 в СМГ колко паралелки са според вас





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK