В 7 клас децата губят ангажираността си към ученето, сочи проучване

В 7 клас децата губят ангажираността си към ученето, сочи проучване

© Георги Кожухаров



В 7 клас се наблюдава спад на емоционалната, поведенческата и когнитивната ангажираност на децата към ученето. Това показват резултатите от изследване на нагласите към обучението в условия на пандемия, представени от Асенка Христова, изпълнителен директор на Института за изследване в образованието, на конференцията "Образование 4.0", организирана от VIVACOM и "24 часа".


Спадът на ангажираността на седмокласниците обаче не е свързан с онлайн обучението, а е по принцип


Асенка Христова,

изпълнителен директор на Института за изследвания в образованието


Проучването е проведено сред 4448 ученици от 5 до 12 клас в 200 училища, подбрани по вида и типа населено място. 24% от българските ученици имат ниска емоционалната ангажираност към ученето. Това означава, че те имат по-нисък интерес към това, което учат, недобре изразени афективни реакции към училището, недобра удовлетвореност и чувство за принадлежност към училището. "Би следвало да се проучат и причините за тези резултати", каза Христова.


Седмокласниците не разбират какво учат




По думите й е тревожен спадът конкретно при когнитивната ангажираност, защото тя измерва дълбочината на ученето, доколко активно учат децата, доколко използват стратегии за учене, доколко осмислят и разбират това, което учат, дали могат да оценяват, анализират и интерпретират добре информацията, да търсят междупредметни връзки и т.н. - изключително важни неща за изграждането на грамотни и можещи хора за бъдещето.


Според Христова този спад на ангажираността на седмокласниците към ученето може да се обясни с един модел на Грийни Милър, който е популярен сред изследователските среди, според който начинът, по който децата когнитивно се ангажират с учене, зависи от целта на ученето и от самооценката им за собствените способности да учат.


"Ако детето се ангажира с цел да учи заради самото учене, то тогава има по-голям шанс за по-дълбока когнитивна ангажираност, която предполага по-активен подход. Ако целта е да се представи в конкурентна среда, да получи добра оценка на изпит, да получи добър бал, за да влезе в гимназия, за да задоволи амбициите на родителите си, то тогава вероятността да се ангажира с по-пасивен подход, който е свързан със запаметяване на примерни отговори, на примерни въпроси, на дефиниции, на свързано натрупване на факти, учене за тест, е по-голяма", обясни Христова.


И двете неща водят до определени академични резултати, въпросът е от гледната точка на образоваността на детето кое е по-добре и форматът на националното външно оценяване обяснява до голяма степен тези резултати със спада на ангажираността на учениците в 7 клас. Ангажираността за децата в 7 клас като че ли се измества от училището в някакъв формат на учене за изпит.


Ниска самооценка за способността за учене


По отношение на самооценката за способността за учене, което е фактор за мотивацията, около 40% от децата заявяват ниска самооценка. Сред децата роми процентът е още по-висок - 65. "В 7 клас като че ли децата губят увереността си, че могат да се справят в училище", заяви Христова.


"Задълбочават се и образователните неравенства. Влошаване на резултатите и загуба на мотивация за учене неминуемо водят до отпадане от училище", обобщи Христова. Тя посочи, че е изследвана и емоционалната, поведенческата и когнитивната ангажираност според езика, говорен в дома на ученика, защото това е свързано с отпадането от училище. Няма голяма разлика по отношение на емоционалната ангажираност между това какъв език децата говорят вкъщи и афективните им реакции към училище, т.е. децата по еднакъв начин харесват или не харесват училището, независимо от езика.


При поведенческата и когнитивната ангажираност обаче има статистически значима разлика по отношение на децата, които посочват, че вкъщи говорят ромски език. При децата от ромски произход е много тревожна и самооценката за способностите им за учене - около 65% имат много ниска самооценка.


Прогнозата за след ковид кризата


Според скорошна прогноза на Световна банка след ковид кризата ще се увеличи делът на функционално неграмотните ученици в България със 7% (от 47% до 54%).



Загуба на учене - забавяне на академичния прогрес в сравнение с очакваното или влошаване на резултатите. Това са очакваните резултати от пандемията според близо 13 хиляди учители, родители, ученици и директори, анкетирани през лятото. Изследването извежда поуките от онлайн образованието по време на извънредното положение в първата половина на 2020 г. и възможностите за по-нататъшна дигитализация на образованието. Очаква се и увеличаване на дела на отпаднали от училище деца, както и задълбочаване на образователните неравенства. Дългосрочната икономическа цена на пандемията: около 3% по-ниски доходи за учениците 1-12 клас и средно 1.5% по-нисък ръст на БВП до края на века според прогноза за България на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие и Световната банка, 2020.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (49)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Сд
    Сд
    Рейтинг: 709 Неутрално
  2. 2 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1694 Неутрално

    Децата изгубват мотивацията си за учене защото много рано разбират че успех в живота за съжаление тук от доста време няма общо с ученето и изграденият капацитет!!!

  3. 3 Профил на Ramon Asvalda
    Ramon Asvalda
    Рейтинг: 1131 Весело

    Нищо, че сме устроени в младите си години да искаме да научаваме нови неща :):)

    А имате предвид, ученето в смисъл, зорлем тъпченето и часове закован за масата, да слушаш пенсионери, дето се опитват да си оправдаят заплатата, като ти хабят времето да ги слушаш как представят всичко по възможно най сухия начин възможно :)


    Между другото научих английски и руски от анимации като малък :) В училище след 10 години 5 думи на немски не знам :) Не е като да нямам афинитет към научаването на езици, просто като някои зорлем тъпче, младия ум натурално се бунтува..


    Накратко всичко, което съм научил дето ме е довело до успеха, които имам сега, е дошло от моето любопитство и моето желание да науча тези неща, не от училище :) Училището за малко да ме направи пушач и къркач и местната лелка ни продаваше цигари на малките :) Бизнес върти жената


  4. 4 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1720 Любопитно

    Е то училището не е длъжно да е забавно.

    В Русия съм! В Русия съм!
  5. 5 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1014 Неутрално

    Глупости. Точно в гимназията на много от тях им става интересно. Нови съученици, нови предмети. Дъщеря ми тази година в осми клас ще учи 15 часа седмично италиански. Умира от кеф.

    The best way to predict the future is to invent it.
  6. 6 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 1431 Неутрално
  7. 7 Профил на aqua_blue
    aqua_blue
    Рейтинг: 453 Неутрално

    Пубертет
    —цитат от коментар 1 на Сд


    Правилно си го казал. За жалост е така. Други неща идват на дневен ред, затова пак трябва да се държат изкъсо.

  8. 8 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1720 Весело

    Според мен трябва да се въведе изучаване на марксизма-ленинизма и история на КПСС.
    Е тогава ще разберат какво е интересно!
    😂

    В Русия съм! В Русия съм!
  9. 9 Профил на Индиана
    Индиана
    Рейтинг: 1118 Неутрално

    В последните 10 години има забележителен прогрес надолу.

  10. 10 Профил на Ramon Asvalda
    Ramon Asvalda
    Рейтинг: 1131 Весело

    До коментар [#8] от "Веселин Дечев":

    100 милиона нюанса червено с чичо Ленин и чичо Сталин с презентации :) Гарантирам след тея уроци учениците ще се почувстват като ветерани на няколко световни войни със симптомите и всичко :)

    Но със сигурност няма да пипнат и отдалеч комунизма :)

  11. 11 Профил на roosty
    roosty
    Рейтинг: 915 Неутрално

    След 10- ти клас пак им идва мотивацията.

  12. 12 Профил на 3biri
    3biri
    Рейтинг: 1704 Неутрално

    Децата изгубват мотивацията си за учене защото много рано разбират че успех в живота за съжаление тук от доста време няма общо с ученето и изграденият капацитет!!!
    —цитат от коментар 2 на selqnin


    И кой е виновен за това? Да не би да са едни възпитаници на школата за мужество в Симеоново, дето сега заемат висши ръководни постове.

  13. 13 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3595 Разстроено

    Колкото си по-уверен в способностите си, толкова близка и достижима е целта.
    Не може сред форумите да се говори непрекъснато за това колко сме били тъпи и изостанали, не може из медиите непрекъснато да се повтаря, че България е на последно място в ЕС, а децата ни да са уверени в способностите си и да гонят успех и достиженния.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  14. 14 Профил на pavlinkoto
    pavlinkoto
    Рейтинг: 786 Неутрално
  15. 15 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3595 Неутрално

    Е то училището не е длъжно да е забавно.
    —цитат от коментар 4 на Веселин Дечев


    Всъщност то трябва да се стреми да бъде такова.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  16. 16 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3595 Неутрално

    След 10- ти клас пак им идва мотивацията.
    —цитат от коментар 11 на roosty


    Тази мотивация не е онази мотивация.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  17. 17 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 2684 Неутрално

    До коментар [#5] от "EU defender":

    На някои им става интересно на повечето - не.

    Аз до 7 клас учех в едно село, в класа ми половината бяха цигачета тогава, сега - роми :)
    По това време бяха сравнително добре интегрирани в селото... имаха по две деца които ходеха на училище редовно. Най-големите двойкаджии до 7 клас бяха българчета, един от които повтраряше 7 клас, което е странно защото някои букви не ги разпознаваше, т.е. първи клас е трябвало да повтаря... Не че бяха някакви слабоумни, но родителтие им бяха разни идиоти. имаше двама дето родителите им често посещаваха затвора за пиянски свади и побой над комшийте си примерно.
    От циганчетата даже имаше отличници.. Обаче това до към 5 клас.
    в 6-7 вече всички не искаха да учат . Тогава почнахме да учим и предмети като физика и химия. Математиката стана малко по-сложна, но според мен причината беше в хормоните... Защото по същото време почна гоненето на съученичките да им стискат циците и да им се мятат "на сухо"... все още.
    Една малка част само искаха да учат, може би 2-3 деца от класа.
    От целия випуск само аз отидох в специализирана гимназия, ако не броим тези които отидоха в техникума за трактристи в съседното село :) Където още по-малко се учеше :)

    ☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  18. 18 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2703 Неутрално

    "... В 7 клас децата губят ангажираността си към ученето, сочи проучване..."!

    А някои даже не могат да я загубят, защото никога не са я имали.
    И да не забравяме, че все пак всичко е относително и доста индивидуално. Малкият ми син точно в 7-ми клас се стегна в кръста, защото говорихме няколко пъти по въпроса. Обясних му няколко пъти, че само и единствено след 7-ми клас и с добър бал може да отиде в езиковата. Няма право на грешки и възможности за поправка. Някои възможности са само по един път.

    Бивш tww09306483.
  19. 19 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 1657 Неутрално

    7 клас = тогава ги женят българинчетата - културни особености

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  20. 20 Профил на 3biri
    3biri
    Рейтинг: 1704 Неутрално

    Между прочем и моя малкият беше загубил интерес към училище след 7 ми клас, но в 11 ти, като видя, че батко му отиде да учи в Шотландия му дойдоха други акъли и на матурите отвя главите на даскалите, които направо го бяха отписали.

  21. 21 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5586 Весело

    В седми клас, гледайки младата учителка по физика, започнах да се интересувам от нейните физически форми, а не от нейните физически формули...

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  22. 22 Профил на Ramon Asvalda
    Ramon Asvalda
    Рейтинг: 1131 Весело

    До коментар [#13] от "Храбър":

    Ти да не си привърженик на наградите за участие ?
    Аз бих се почувствал обиден ако завърша на последно място и ми връчат утешителен медал :D

    Виж ся... Знам, че искаш на всяка крачка някои да ти гали главата и да ти казва, как ти си бъдещия президент, но нещата в живота не работят така.. В началото да... До 10 годишна възраст... Оттам трябва да почнеш малко по малко да се учиш, че в живота ще ядеш каквото си подготвиш :)

    А мотивацията идва, когато правиш това, което искаш да правиш.. Хич не ти пука за другите.. Те са те, ти си ти.. Живота е твой, ти си длъжен да си го изградиш и да намериш решения на пречките пред теб :)

    За да успееш в живота, трябва първо да можеш да изолираш твоето Аз от интересите на всички останали :)
    Успеха е различен за всички, няма универсален успех и ако ти продавам такъв, значи се опитвам да те измамя :)

  23. 23 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 2684 Неутрално

    До коментар [#21] от "Незнайко в Слънчевия град":

    И при нас учителките почнаха да си закопчават деклотето като забележат рязко покачване на интереса към географията и математиката, в конкретният случай...

    ☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  24. 24 Профил на rumen_s
    rumen_s
    Рейтинг: 1518 Неутрално

    В последните 10 години има забележителен прогрес надолу.
    —цитат от коментар 9 на Индиана


    Прогреса надолу е благодарение на "реформите" на МОН. Благодарение на новото "профилирано" обучение материал от високите класове се сваля с по 2 години надолу и то без никаква адаптация или олекотяване. Примерно литература от 10 клас в 8-ми, физика и химия от 11/12 клас най-много до 10-ти и т.н. В резултат, децата просто не разбират материала, много им е сложен за тяхната възраст, не се справят, демотивация. Каквото ГРОБ пипне, все е осрано.

  25. 25 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4302 Любопитно

    Къде може да се прочете този материал? Интересна е методиката и дали тя отчита етноси, региони, размее на извадките по населени места и т.н. Явно е, че има различни ценностни ориентации и възрастови промени, но без достъп до целия материал изводите са доста произволни...

  26. 26 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1051 Неутрално

    Интересно е да се сравнят данните с други страни от Балканския полуостров, ЕС, Русия, Китай и САЩ. Да видим кои сме стигнали и кои още имаме да догонваме. А че напоследък има абсолютни безумия в учебниците, просто ме е срам да говоря. Не може случайно да се пишат такива неща и да се одобряват и да стигат до масовия ученик, това може единствено да е целенасочено и нарочно.

  27. 27 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 2684 Неутрално

    До коментар [#24] от "rumen_s":

    въобще не е сложен материала... нали сме го учили.
    може да им идва в повече, ако нищо не разбират и само се зубри

    ☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  28. 28 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1112 Неутрално

    има тотална липса на стандарт за преподаване.

    има учители, които дават мило и драго децата да знаят повече, има обаче и такива, които дават дори уроците (!!!) за домашно, което е меко казано отвратително!

  29. 29 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5586 Неутрално

    До коментар [#12] от "3biri": "И кой е виновен за това?"
    &&&&&
    Трибири, ето това ни е грешният ред в сорс-кода на чипа! Като имаме проблем, не търсим как да го решим, а търсим кой е виновен за него... Гори къща, ние бием пиромана, а къщата си заминава...

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  30. 30 Профил на Morbias
    Morbias
    Рейтинг: 1237 Весело

    Мене ми стана безинтересно в четвърти-пети щото у нас бех минал задачите за година напред но помагах на съучениците на контролни и класни и ходех да гледам баджаците на дружинната щото бех отряден парцал па и пеех в хора та имаше некво поне разнообразие

    The Morbias Station is a transport hub that focuses all traffic passing through Taryd's jumpgates
  31. 31 Профил на rumen_s
    rumen_s
    Рейтинг: 1518 Неутрално

    До коментар [#24] от "rumen_s":въобще не е сложен материала... нали сме го учили.може да им идва в повече, ако нищо не разбират и само се зубри
    —цитат от коментар 27 на GMO VACCINES CHEMICALS


    Пълни глупости, това което децата учат сега е доста по-сложно от това, което ние сме учили на времето. Въобще да не коментирам отвратителния академичен стил на поднасяне на материала. Явно не сте и поглеждали учебниците на децата.

  32. 32 Профил на Glock
    Glock
    Рейтинг: 238 Неутрално

    как да ги мотивирате да учат децата, като по разни глупави реалитита по гнусните "правоверни" според гербиджа телевизии ви показват, разни ТКП , само че не са политиЧКИ, ами ги наричали ВИП. И една от същите тези "успешни бизнес дами" , давани за пример , отговори на въпроса - "Коя е столицата на Австралия?" - "Манхатън!" И това ти го пробутват като примерно за успял човек, всичкото им е такова.

    “In the Kamigata area, they have a sort of tiered lunchbox they use for a single day when flower viewing. Upon returning, they throw them away, trampling them underfoot. The end is important in all things.” ― Yamamoto Tsunetomo, Hagakure: The Book of the Samurai
  33. 33 Профил на deacon
    deacon
    Рейтинг: 339 Любопитно

    До коментар [#13] от "Храбър":

    Ми да се мъчим да ги лъжем поголовно всеки ден тогава?Чак толкова прости не са за да не виждат и те какво става около тях непрекъснато!

  34. 34 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 928 Любопитно

    Ясно е, че не всеки е готов за академична пътечка. Още в 5 клас може да започне профилиране и който не иска - само най-базовия материал. Който иска - повече академични упражнения.

    Щото аз есе мога да пиша, ама плочкаджиите за хубава баня не са под път и над път. Та така, трябва малко да се преглътне егото. Не е лошо да сме книжовен народ, ама не е и лесно. А и като станем книжовни, пак не може да се впишем в по-високите класи на глобалния свят, заради провинциалност и разлика в културата.

    Та може би трябва система, която да дава повече приложими знания, не безкрайни академични тренировки. Защото не е зле да може да си изкарваш хляба, без да трябва още 10 години да учиш. В момента губят мотивация, защото не са тъпи и виждат, че въпреки ученето, не ги чака нищо приятно в живота.

  35. 35 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7601 Неутрално

    Почват да си мислят, че мама и тати ще се грижат за тях цял живот. Получават всичко наготово.

  36. 36 Профил на 3biri
    3biri
    Рейтинг: 1704 Неутрално

    До коментар [#29] от "Незнайко в Слънчевия град":

    Какво предлагаш? Един да гаси, а двама да му въртят баница ли?

    Виновните не само трябва да се намират, а и да се наказват, защото ако останат ненаказани,ако не те, други ще продължат да палят.

  37. 37 Профил на Митко Палаузофф
    Митко Палаузофф
    Рейтинг: 680 Неутрално

    Пубертет
    —цитат от коментар 1 на Сд


    Не, цинга-манга ценности!

  38. 38 Профил на Тsonkooo
    Тsonkooo
    Рейтинг: 4098 Неутрално

    Точно, до шести клас основният вид дейност е ученето, от седми нататък себеутвърждаването сред връстниците, в седми клас все още си налагат да учат, защото кандидатстват в езикови и математически гимназии и трябва да се подготвят за изпитите.

  39. 39 Профил на Morbias
    Morbias
    Рейтинг: 1237 Весело

    До коментар [#34] от "lil_alex":

    "Още в 5 клас може да започне профилиране"

    Глупости

    The Morbias Station is a transport hub that focuses all traffic passing through Taryd's jumpgates
  40. 40 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2284 Неутрално

    Ми нормално, като се научат да четат, пишат и смятат, от там нататък за кво са им останалите глупости - да почват с профилирането и бачкане. :)

    Кво като съм учил формули по химия и знам какво е Н2О, примерно, ставам ли за химик? :)

    Поне научно разбирам процеса на варене на ракия, ама дядо ми Бог да го прости, без да е учил химия па си вареше ракия. :)

  41. 41 Профил на chudomor
    chudomor
    Рейтинг: 702 Неутрално

    До коментар [#3] от "Ramon Asvalda":

    Сложно е наистина с подрастващите. Синът ми от втори клас ставаше и лягаше с Картона...тогава не беше дублиран, бяхме се притеснили с жената . Ама на едно интервю БАН, вече като осмокласник го попитали откъде му е толкова американски английския... "Не им казах, тате" се шегуваше момчето ми после.
    Аз разбира се поназнайвах само руски и малко френски, "доусъвършенстван" в някогашния ВИАС.
    Децата трябва да се обичат и окуражават, те намират пътя...

    От идиоти отговор не чакам
  42. 42 Профил на Tru Soulja
    Tru Soulja
    Рейтинг: 827 Неутрално

    Аз изгубих мотивация в 5-ти клас , преди това не съм имал 5-ца , винаги грамота за пълен отличник съм получавал. После момичетата и ....

    Най-добрият съвет, който съм получавал, е да избягвам банките. Те ти дават чадър, но, когато завали, ти го вземат
  43. 43 Профил на Tru Soulja
    Tru Soulja
    Рейтинг: 827 Неутрално

    От 6-годишен можех да чета и пиша.

    Най-добрият съвет, който съм получавал, е да избягвам банките. Те ти дават чадър, но, когато завали, ти го вземат
  44. 44 Профил на Tru Soulja
    Tru Soulja
    Рейтинг: 827 Неутрално

    За да имат успех децата трябва да се говори с тях.

    Най-добрият съвет, който съм получавал, е да избягвам банките. Те ти дават чадър, но, когато завали, ти го вземат
  45. 45 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 928 Неутрално

    До коментар [#39] от "Devils Slide":

    В Германия го правят, отрано си личи кой ще е по академичната пътечка и кой по професионалната.

  46. 46 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2284 Неутрално

    А което е още по-тъжно, че продължават да учат до 30 години. :)

    Една позната записа информатика, сложно и се видя. Прехвърли лесна психология или почти почна отначало. Криво ляво я избута, щото то ученето беше предтекст мама и тати да дават пари. После записа бизнес незнам си какво магистратура. Сложно се оказа и го заряза. После записа Хуман Ресурс. Криво ляво избута тази магистратура. То не че е трудно. Но па като не ти е интересно хич не върви.

    И сега се чуди какво още да запише магистратура, щото с това ХР то работа под път и над път. :)

    И вече гони 27, с толкова учене и 3-4 месеца стаж по разни програми и където се е пробвала да работи, ама то като не е интересно и не вървят нещата и по-лесно да напуснеш и мама и тати да плащат.

    Тези дето стават сервитьорки или отиват в мола продавачки ги разбирам, ама мама и тати що наливат пари в това безсмислено образование не го разбирам.

  47. 47 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1798 Весело

    До коментар [#46] от "realguru":

    Нищо ново под слънцето:
    — А, нищо му не е на момчето, то е с образование… и ценз има. Хайде, сега пък като му лепна и бикът още една диплома на бузата… Не се грижете. Тя неговата е лесна!…
    "С образование" от Чудомир

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  48. 48 Профил на атанас
    атанас
    Рейтинг: 1529 Неутрално

    До коментар [#31] от "rumen_s":

    По-сложно от нашето? Посмали малко. Всъщност учат бая по-малко и може да си сравниш кандидат-студентския изпит от 90те със сегашния. Няма диференциални уравнения, сложни задачи...

    Проблемът е в тестовете. Вече децата не искат да научат как се решава задача, защото им стига да налучкат или да препишат буквичка. Защо им е да четат и да решават примерно 100 задачи? До 7 клас кретат. След това вече нямат базата за новия материал и увисват в нищото. Ти не знаеш основни формули за правоъгълник, те ще ти дават синуси и косинуси...

  49. 49 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 675 Неутрално

    Мотивацията за училище се губи още в 1 клас. Но понеже е лесно, повечето до 4 клас се справят. В 5 и 6 по-умните успяват да запомнят уроците още в училище, лесно е. И в 7 клас материалът се усложнява и трябва допълнителна работа, на която малкохса съгласни. Фокусът върху матурите не помага. 8 клас е почивка, 9 - не знаят откъде им е дошло. В 10 започва осъзнаването, 11 и 12 родителят вече няма грижа.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK