Какво стана по света след връщането на училище

образование, училище, ученици, мерки, коронавирус,

© Юлия Лазарова

образование, училище, ученици, мерки, коронавирус,



Затварянето на училищата трябва да е най-крайната възможна мярка за справяне с коронавируса - това бе препоръката на СЗО преди началото на учебната година по света. Засега държавите се придържат към нея, не на последно място, заради тежките ефекти, които дистанционното обучение може да има върху децата. Ето как стоят нещата в няколко европейски държави, в САЩ и в Израел, който миналата седмица върна строгите ограничения.


Франция


Въпреки че броят на регистрираните всеки ден случаи отново удря рекорди и мерките в градовете се затягат, френското правителство реши да облекчи правилата в училищата, които отвориха в началото на септември. В първите две седмици 81 училища и 2100 отделни класа бяха поставени под карантина.


Здравният министър Оливие Веран коментира, цитиран от The Local, че опасността децата да се заразят едно друго или да пренесат вируса върху родителите си е толкова ниска, че не си струва училища да се затварят при регистрирано само едно инфектирано дете.




Новите протоколи все още не са обявени официално, но здравният министър уточни, че мерките няма да са същите, ако има повече заболели деца. Правителството иска учебната година да е "възможно най-нормална".


Италия


Италианските училища отвориха на 14 септевмри, някои с намалени часове, други - с онлайн уроци по някои предмети. Учениците над шестгодишна възраст са длъжни да носят маски и в стаите; родителите бяха помолени да им мерят температурата редовно и да не ги пускат на училище, ако тя е повишена. Властите обаче очакват увеличаване на заболяевамостта.


При случай на зараза училището трябва да дезинфекцира всички места, където заболелият може да е бил, и да събере списък с контактните лица. Здравните власти ще се свържат с лицата в списъка и ще ги привикат на тест.


Регионалните здравни инспекции ще вземат решение дали да се налага карантина на класа или на цялото училище. Властите се надяват да запазят институциите отворени, но за всеки случай ще се взима решение поотделно.


Великобритания


В четири от всеки пет училища в Англия учениците са принудени да си стоят по домовете, понеже нямат достъп до тестове, показа проучване на Националната асоциация на директорите, цитирано от "Гардиън".


Чуваме едно и също от членовете ни в цялата страна: невъзможността хората да се тестват, ако проявят симптоми, поражда хаос", коментира генералният секретар на асоциацията Пол Уайтман.


Едва две седмици след отварянето на училищата, 25 хил. учители само в Англия са принудени да се самоизолират, тъй като нямат достъп до тестове, показват проучвания.


Германия


Епидемиолозите предпазливо изразяват оптимизъм повече от месец след началото на учебната година, пише в. "Вашингтон пост". В първата седмица имаше 31 клъстера - общо 150 случая, показват данните на Института "Роберт Кох", 41 училища в Берлин бяха засегнти в първите две седмици. Но в самите училища преносимостта на вируса е ниска и макар че броят заразени расте, според експертите това не се дължи на присъственото обучение.


САЩ


Държавните училища в Лос Анджелис и Чикаго преминаха изцяло към обучение онлайн, а Ню Йорк отложи началото на занятията и избра смесен подход - и присъствени, и дистанционни уроци. Това стана след протест на учители срещу плана за връщане в училище, който според тях не гарантира безопасност.


Виртуални занятия вече има, но присъствените часове бяха отложени за 21 септември за учениците, които избират този вариант на обучение. Сега при новото отлагане децата в началните училища ще се върнат на училище на 29 септември, а в прогимназиите и гимназиите - на 1 октомври.


В понеделник само децата в предучилищна възраст и учениците със специални потребности ще подновят присъствените занятия.


Израел


Израел, който беше образец в справянето с кризата, наложи втора карантината миналата седмица. Образователната система беше скоропостижно затворена, след като шефът на израелския национален оперативен щаб за борба с коронавируса Рони Гамзу отдаде увеличението на случаите в Израел на децата в училище, в частност на тези на възраст от десет години нагоре. Експерти посочиха като причина и системата за установяване на контактни лица, която според тях е недостатъчно ефективна.


Броят на новозаразените е особено голям сред арабската и ултраортодоксалната общност, в които често явление е големи семейства да живеят заедно в тесни жилища и в които имаше документирани случаи на масови прояви, включително молитви и сватби, в нарушение на въведените от здравното министерство ограничения.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (57)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Шакир  Зулов
    Шакир Зулов
    Рейтинг: 611 Любопитно

    Яко мренье?
    🐮🐷🐮

    Много съм прост
  2. 2 Профил на Lazarus
    Lazarus
    Рейтинг: 1008 Неутрално

    Със забрани на свободи, маски и подобни, ограничиха правата ни, които човечеството е извоювало след векове борби. Странното е, че същото това, уж няй-еволюирало човечечество, приема и изпълнява безропотно абсолютно безсмислени и смешни "мерки". Ако ограничат и образованието на децата ни, дано да има достатъчна група хора, който да потърси възмездие. Било по законов, или не по него ред.

  3. 3 Профил на L Glassman
    L Glassman
    Рейтинг: 580 Неутрално

    До коментар [#2] от "Lazarus":

    "Ако ограничат и образованието на децата ни, дано да има достатъчна група хора, който да потърси възмездие. Било по законов, или не по него ред."

    Достъпът до образуване не гарантира успех! При теб например не е повлияло! :)

  4. 4 Профил на Yotce
    Yotce
    Рейтинг: 1274 Неутрално

    По принцип винаги съм гледал с насмешка на всякакви “теории на конспирацията”, но фактът, че седем месеца след началото на истерията все още хората не могат да се тестват и вместо това са принудени да висят по две седмици под карантина и да чакат да падне тавана дори в държави като Великобритания... Да не говорим за липсата на единен подход за справяне с пандемията. Ваксини щели да правят, дрън-дрън...

  5. 5 Профил на Lazarus
    Lazarus
    Рейтинг: 1008 Неутрално

    До коментар [#3] от "L Glassman":

    Имал съм достъп до ОБРАЗУВАНЕ?! И не сме приятели, за да ми говорите на ТИ.

  6. 6 Профил на Georgi Marinov
    Georgi Marinov
    Рейтинг: 734 Неутрално

    Със забрани на свободи, маски и подобни, ограничиха правата ни, които човечеството е извоювало след векове борби. Странното е, че същото това, уж няй-еволюирало човечечество, приема и изпълнява безропотно абсолютно безсмислени и смешни "мерки". Ако ограничат и образованието на децата ни, дано да има достатъчна група хора, който да потърси възмездие. Било по законов, или не по него ред.
    —цитат от коментар 2 на Lazarus


    Закъде повече да го орагничават?

    Виж се ти какви ги пишеш, както и повечето тук.

    Невъзможно е без тотален провал на неговите родители и учители в задачата да го отгледат и образоват като разумен научно грамотен човек, някой да проявява такъв идиотизъм.

    Най-големият ограничител на образованието на децата са собствените им родители. Специално в България вече едно 25 години се реве нон-стоп колко били "претоварени" децата при положение, че у нас се почва училище на 7 години вместо на максимум 5, което би било единствената разумна политика, и после 12 години не се учи реално почти нищо. Системата е обсебена изцяло от непрекъснат фокус върху това да се вземат едни изпити и тапии, а не върху това какво реално е научено, и това най-вече по литература, която е най-маложания предмет от всичките, докато математиката и природните науки са все по-маргинализирани всяка година. Да не говорим пък за това какъв контрол има върху наученото. После в университета положението е още по-разпасано.

    Междувременно на други места по света децата ги натискат яко да учат на максимално ниво, да се занимават с техническа и изследователска дейност, и т.н.

    Но то за да се разбере колкото е трагично положението с образованието у нас се иска въпросните родители да не са те самите абсолютен провал на образователната система. А те са. И така цикълът се затваря.

    Накрая идва криза, в която се иска населението да е на определено минимално ниво на грамотност, и да е под едно максимално ниво на дебилизиране. А то не е. И цената се плаща.

    И разликата между тези места, в които със следващите поколения се работи сериозно, и онези, в които родителите са основно загрижени за това да не се претовари крехката нежна душичка на детенцето им, лъсва.

  7. 7 Профил на Georgi Marinov
    Georgi Marinov
    Рейтинг: 734 Неутрално

    До коментар [#4] от "Yotce":

    Трябва да се спре с това мислене "дори в държави като".

    Пандемията дефинира кои държави могат да се считат за реално цивилизовани в 21-и век и кой са в действителност или вече там, или безвъзвратно отправили се към Третия свят.

    Просто мисленето на хората все още се доминира от обстоятелствата, в които са прекарали целия си живот, и то не се променя лесно. Но ще мине време и истината ще стане ясна за всички.

  8. 8 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1700 Неутрално

    Стана онова, което се очакваше - ръст на заразените и затваряне на училища!!!

  9. 9 Профил на M
    M
    Рейтинг: 281 Неутрално

    Това не може да спре докато не се измисли ваксина, достъпна за всички желаещи, или докато не се извървим всички на среща с вируса (не че имам желание да го срещам). Ще затваряме всичко и после пак ще се връща, с тези мерки няма какво друго да стане. Светът е голям, все от някъде пак ще дойде, колкото и да затваряме децата по къщите, най-много да останат неграмотни.

  10. 10 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 2969 Неутрално

    Става шведския модел

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  11. 11 Профил на Georgi Marinov
    Georgi Marinov
    Рейтинг: 734 Неутрално

    До коментар [#9] от "M":

    Нито едното, нито другото ще го спре.

    Към обикновените коронавируси траен имунитет не се развива, трае около година, при някои хора и по-малко.

    И ето че първите доклади за потвърдени извън съмнение реинфекции се появяват от най-разни места -- Хонг Конг, Америка, Белгия, Холандия, Испания, и т.н. А още е много рано за сериозна вълна от реинфекции, масово такива ако имунитетът не е траен би следвало да се очакват следващата зима.

    Дори и да се изгражда по-траен имунитет след изкарване, много е вероятно той да зависи от това колко тежко го изкара човек, т.е. леките и асимптоматични случаи да не изграждат траен имунитет. Което е кошмарен сценарий понеже ако всички трябва да минат през интензивното за да изградят имунитет, говорим за смъртност от порядъка на 10-20% от популацията.

    Но дори и с тране имунитет от леко изкарване, "всички да го изкараме" означава 100-200,000 жертви в България, в зависимост от това колко бързо всички се заразят -- ако се свърши и кислорода за обдишване понеже има прекалено много пациенти, смъртността няма да е 1-2%, а ще е значително повече.

    И това няма да елиминира вируса, точно както пълният стерилизиращ имунитет, който се получава след изкарване на шарки, не е елиминирал въпросните вируси. Просто ще има едно по-ниско ниво на инфекции.

    На ваксина не се надявайте скоро време -- няма да има достатъчно добре тествана такава преди средата на 2021 г., и дори и след това ще отнеме години преди да се произведат и изпратят по света достатъчно дози за всички, и, като се има предвид как все по-голяма и по-голяма част от хората минават от категорията "дебилизирани и идиоти, но мирни" към тази на "войнствено дебилизираните", ще е много трудно да се ваксинира нужния брой.

    С достатъчно много ефективни присъди и публични екзекуции за наказание на нарушителите на правилата, може и да стане, но за такова нещо се искат функциониращи държава и общество.

    А 50 години див първобитен неолиберализъм доведоха до пълно разрушение и на двете в т.нар "цивилизован" свят.

    Това елиминира като опция и единствената разумна стратегия -- елиминацията на вируса.

    Което пък от своя страна ще създаде огромни проблеми на реално цивилизованите държави като Китай, Виетнам, Тайван, Корея, Австралия, Нова Зеландия, Куба и пр. -- те ще трябва да полагат неимоверни усилия да се опазят от внос на инфекции, а това, както вече видяхме многократно, не е никак лесно.

  12. 12 Профил на pavur
    pavur
    Рейтинг: 1896 Неутрално

    До коментар [#7] от "Georgi Marinov":

    на кого ще променяш мисленето бе? на хората които не могат да седнат на дивана и да пърдят с месеци ? на тия , дето подържат инфраструктурата и веригата на доставки , за да можеш ти , възвишения , да си натискаш пръдливия гъз и да ни назидаваш от разстояние , докато плюскаш пица на доставка до дома? една гьостерица и само на философи ше ми станете .

  13. 13 Профил на Georgi Marinov
    Georgi Marinov
    Рейтинг: 734 Неутрално

    До коментар [#12] от "pavur":

    Когато изкараш повече 18-часови работни дни без сядане от мен, тогава ще имаш правото да пускаш такива коментари, ама едва ли някога ще се стигне до такова положение.

  14. 14 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 680 Неутрално

    До коментар [#6] от "Georgi Marinov":

    Предполагам последно сте били в училище през 90-те. Нещата са наистина много променени. Собственият ни ученически опит не е достатъчен, ако нямате родителски опит от последните десетилетия. Училището сега е много по-натоварващо и ограничаващо дори в сравнение с късния соц. Перфекционизъм и политкоректност правят децата неуверени и страхливи. Момчетата са особено потърпевши. С ръка на сърцето твърдя, че по мое време училището беше по-човечно, по-честно, по-свободно. Не знам дали научавахме повече. Сравнението е субективно. Със сигурност бяхме по-самостоятелни, но тогава грешките бяха допустими и подпомагаха развитието. Сега всеки отговорен родител се стреми да подкрепя детето си, за да не го изядат с парцалите. Българското образование в момента е ексклузивно и много семейства не могат да се справят с високите изисквания откъм време и организация. Конкурентността е по-силна от всякога. Дано скоро да има промяна, защото все повече деца ще изпадат зад борда. Но, докато се мразим толкова като народ, неминуемо ще го насочваме и към децата с осакатяващото безразличие и високи изисквания.
    Тези от сегмента, който и Вие представяте, се справят не по-зле от преди на висока психологическа цена. Това ни успокоява като родители - индивидуално спасение има. Но, като членове на обществото, трябва да се преборим за децата - всичките - защото това ще са хората, с които ще живеем. И няма да стане като им кажем "Стига се глези"

  15. 15 Профил на pavur
    pavur
    Рейтинг: 1896 Неутрално

    До коментар [#13] от "Georgi Marinov":

    имам такива и то доста . нося отговорност за близо 24 калпака , повечето олигофрени , за които ''литературата е най-маловажния предмет'' , желязо за 20-на милиона и товар за няколко стотин милиона .

  16. 16 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 680 Неутрално

    До коментар [#6] от "Georgi Marinov":

    Само да предупредя, че няма да влизам в дискусия. Забелязах, че сте доста настоятелен под други статии.

  17. 17 Профил на padrino
    padrino
    Рейтинг: 2588 Любопитно

    По принцип винаги съм гледал с насмешка на всякакви “теории на конспирацията”, но фактът, че седем месеца след началото на истерията все още хората не могат да се тестват и вместо това са принудени да висят по две седмици под карантина и да чакат да падне тавана дори в държави като Великобритания... Да не говорим за липсата на единен подход за справяне с пандемията. Ваксини щели да правят, дрън-дрън...
    —цитат от коментар 4 на Yotce


    Откровенно, не знам от къде е събирана тази информация, но не е много вярна. За Англия не бих могъл да изразя мнение, но в Шотландия можеш да си направиш тест в рамките на 24 часа. Зависи къде точно живееш но при мен има възможност да си запазиш час дори в рамките на самия ден ако си направиш резервацията онлайн преди 10 сутринта.
    Аз не бих приел цялата информация тук за актуална.

    На сеКУРити гардове (cgv37662786), малоумни (EUdefender) и тролове (Шака Зулу) не отговарям 😁
  18. 18 Профил на Dexx
    Dexx
    Рейтинг: 572 Неутрално

    До коментар [#11] от "Georgi Marinov":

    "Публични екзекуции" !?!?
    Ти си за психиатрични лечение. Сериозно ти го казвам.

    “Който и да бе сътворил човечеството, не си бе изпипал работата докрай, защото хората твърде лесно се прегъваха в коленете.” Тери Пратчет
  19. 19 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2333 Неутрално

    Какво да стане, най-много излишна паника да стане... Швеция не е затваряла училища от самото начало и драма няма.

    Гяурбаджийски, червени и "патриотични" евнуси на Сараите, развейте бялото знаме! Ако нямате бял плат, събуйте си гащите! Под тях нямате нищо за криене!
  20. 20 Профил на PavelCZ
    PavelCZ
    Рейтинг: 1794 Неутрално

    При затварянето на училища има още един аспект, за който в статията нищо не се казва - или трябва да имаш баби и дядпвци, или си взимаш отпуска за гледане на член от семейството (не знам в България как се казва на тоя вид отпуска). Тук по закон не може дете до 12 години (мисля) да стои само в къщи. Трябвало да има надзор. А надзорът като не работи, после как ще си плащат сметките и какво ще ядат, законът на казва. Едно семейство с надстандартни заплати ще издаяни няколко месеца на тоя ритъм, но 2/3 от работещите взимат под средната заплата (в момента е ок. 1350 евро) и нямат гоплеми резерви, а 10% от населението нямат дори сметки в банката - това по официални статистически проучвания от тази година.

    E PLVRIBVS VNVM
  21. 21 Профил на Хелиана
    Хелиана
    Рейтинг: 1013 Неутрално

    До коментар [#11]" С достатъчно много ефективни присъди и публични екзекуции за наказание на нарушителите на правилата, може и да стане, но за такова нещо се искат функциониращи държава и общество.
    "от "Georgi Marinov":

    Давай, направо на кладата ще хвърляме нарушителите, може и на гладна глутница, та някои да стигнат до желаната нирвана да живеят в свят с ред и дисциплина.

  22. 22 Профил на vesolr
    vesolr
    Рейтинг: 3767 Любопитно

    До коментар [#14] от "velvoofell":
    Някой може ли да обясни какво толкова натоварващо има в днешното българско училище в сравнение с 90те или късния соц? Става дума за “елитните” езикови и математически гимназии.

    От клеветника https://goo.gl/QdmktQ
  23. 23 Профил на Nelumbo
    Nelumbo
    Рейтинг: 877 Неутрално

    До коментар [#19] от "cinik":

    Не точно - до 16 год. възраст на са затваряли, но гимназии, професионални училища и университети бяха затворени!

  24. 24 Профил на къдрав и сам се стриже
    къдрав и сам се стриже
    Рейтинг: 722 Неутрално

    До коментар [#11] от "Georgi Marinov":"Публични екзекуции" !?!?Ти си за психиатрични лечение. Сериозно ти го казвам.
    —цитат от коментар 18 на Dexx


  25. 25 Профил на Smile
    Smile
    Рейтинг: 787 Неутрално

    Хубаво ще е преди да решим да затворим училищата, да затворим баровете и дискотеките. Училищата трябва да са последна мярка, след като сме затворили всичко останало. А не като в края на май- всичко отворено, малките на ясла и градина, хората в заведенията, само децата затворени вкъщи пред монитора и половината ден учат он-лайн, другата половина пишат домашни, пак он-лайн, за да могат да ги предадат на учителите.

  26. 26 Профил на къдрав и сам се стриже
    къдрав и сам се стриже
    Рейтинг: 722 Неутрално

    До коментар [#22] от "vesolr":

    Половината материал го изрязаха, а другата половина го качиха за по-горни класове.

    Да не говорим за политкоректните манипулации, внушения и лъжи.

  27. 27 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 2969 Неутрално

    До коментар [#20] от "PavelCZ":

    От шест годишни сами ходехме/връщахме от предучилищна, ясно отработени правила как да си стоплим обяда и "като се върна от работа ще те изпитам"

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  28. 28 Профил на pavur
    pavur
    Рейтинг: 1896 Неутрално

    До коментар [#4] от "Yotce":

    абе то още клинична картина на ковида няма , кво се чудиш ?по-голяма част от хората под карантина са клинично здрави . и аз се чудя на информациите - там имало 4 учителя заразени , обаче са карантинирани контактните само на трима . карантинират ги не на хотел или специален лагер като в сингапур примерно , а в къщи с половината рода . голяма част от родата въобще не се смята за контактна , щото по адресна регистрация се водят на друг адрес . освен туй , още няма адекватна информация , колко от обявавяните положителни са по бройка , но на едни и същи йора -по два , три , четири ...

  29. 29 Профил на pavur
    pavur
    Рейтинг: 1896 Неутрално

    До коментар [#24] от "къдрав и сам се стриже":

    Гошето е фундаменталист . Мисля , че е някакъв учЕн май .

  30. 30 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3699 Любопитно

    " Израел, който беше образец в справянето с кризата, наложи втора карантината миналата седмица. Образователната система беше скоропостижно затворена, след като шефът на израелския национален оперативен щаб за борба с коронавируса Рони Гамзу отдаде увеличението на случаите в Израел на децата в училище, в частност на тези на възраст от десет години нагоре. Експерти посочиха като причина и системата за установяване на контактни лица, която според тях е недостатъчно ефективна."

    Разбирам, че ще е трудно за родителите ново затваряне на училищата, което се гледа като крайна мярка, но ако отново започне ръст в заразените през зимата, мисля, че дистанционното обучение ще е по - добрата опция от присъственото !

  31. 31 Профил на pavur
    pavur
    Рейтинг: 1896 Неутрално

    До коментар [#30] от "samoedin":

    тия там са доста дисциплинирани , щото всички имат военна служба и всяка година си подновяват кетапите за употреба и боравене с оръжие , с изключение на ония с букличките , дето бият глави в стената на плача , не работят по религиозни причини, но се ползват с всички облаги . заради греха на Онан , когато таковат , хвърлят само вътре , никога навън и имат много деца .

  32. 32 Профил на Georgi Marinov
    Georgi Marinov
    Рейтинг: 734 Неутрално

    До коментар [#14] от "velvoofell":

    Аз съм завършил 2004 г.

    Проблемите с вашата таза са няколко:

    1. Тези приказки за това как децата били "претоварени" аз ги слушам от средата на 90-те. Това е константа, не е като да се започнали в скоро време

    2. Само по мое време (периода от някъде 1996-7 до 2004 г., преди това не съм бил достатъчно осъзнат за да забелязвам тези неща) имаше две големи орязвания на учебните програми. Като те са били предшествани от още едно орязване преди това и то много сериозно (което беше очевидно от това, че често ползвах примерно стари сборници по математика от 80-те и директно ми се набиваше в очите как това, което тогава се е учело в 5-и и 6-и клас, ние го учехме в една или две години по-късно).

    3. Не е като да не съм следил какво става след това -- не съм изгубил пълна връзка със ситемата, понеже се занимавам с академична работа. Не е като нивото да преподаване на да се е повишило, точно обратното. Реформите, в резултат на които се елиминира на практика изцяло обучението по природни науки в горните класове, станаха след като аз завърших.

  33. 33 Профил на Georgi Marinov
    Georgi Marinov
    Рейтинг: 734 Неутрално

    До коментар [#22] от "vesolr":Половината материал го изрязаха, а другата половина го качиха за по-горни класове.
    —цитат от коментар 26 на къдрав и сам се стриже


    Именно.

    А трябваше да направят точно обратното -- да повишат количеството материал няколко пъти и да почнат да го свалят все по-надолу в класовете (колкото по-малки са децата, толкова по-ефективно се учи, толкова са по-мотивирани и възприемчиви, и е по-лесно да ги вкараш в правата пътека).

  34. 34 Профил на volarok
    volarok
    Рейтинг: 1663 Неутрално

    Ясно, ще се учи дистанционно.

  35. 35 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 680 Неутрално

    До коментар [#22] от "vesolr":

    Ето някои разлики - има входни нива, където те изпитват на вече проверен материал (който по някои предмети няма никаква връзка с това, което ще се изучава). Оценката се зачита за новия срок. Началото на учебната година е доста стръмно, за разлика от преди, където един месец навлизахме в материала преди първите контролни.
    В повечето случаи оценките се изчисляват като средно аритметично, независимо от развитието (има единици учители, които са изключение.) Случайни контролни (понякога наказателни заради 1-2 лигльовци в класа) могат да създадат доста ядове на човек, който се бори за шестица.
    При предишната система на кандидатстване в България (почти никой нямаше достъп до чужди университети), се вземаха оценки по 2-3 предмета, общият успех нямаше значение, което ни позволяваше да се фокусираме върху интересите си. Сега често им трябва успех над 5.80, в който се изчислява дори физическото.
    Български - може би характерно за конкретния учител, но изключителна трудност и много клопки на тестовете и високи изисквания при писането, без да има принос в обучението. Който иска се спасява с уроци.
    Изучаването на английски е истинско наказание за тези, които го учат и ползват от малки и владеят свободно до влизане в гимназия. Не са само ниските оценки за невнимание, вербалният тормоз е ежедневен - това и при двете ми деца с няколко различни учители. (Наистина не знам защо учителите по английски са най-тясно скроените и завистливи в цялото съсловие. ) В същото време, никой не е научил английски в училище. А за драмата British vs American няма и да повдигам дума - все едно работят за английската кралица.
    Закъснението вече е половин отсъствие, често се пише, ако влезеш заедно с учителя.
    В нашия град преди повече от 10 години полудяха по униформите - всички училища имат. Което е още един повод за забележки - например смяната между лятна и зимна униформа е със заповед на директора - до юни можеш да си завираш с риза и вратовръзка, за тениска връщат.
    И, ако щете вярвайте, в прогимназията правеха забележка за дълга коса на момче - ама не от онези забележки, които те правят герой пред класа, а от тези, които те осмиват и другите деца ги поемат като рефрен - понеже от първи клас ги учат на подмазвачество, доносничество, конкуриране за вниманието на възрастния.
    Тормоз в гимназията - големият ми син беше странично засегнат, защото защитаваше жертвите. Никакви мерки от ръководството, въпреки, че и учители бяха потърпевши. Не можеш и да се саморазправяш - а най-опасното е детето ти да не си изтърве нервите и да натупа нахалника.
    Да не пропусна момента, когато заключваха училището точно в 8 за да не могат закъснелите да влязат в час.
    Медицински бележки - преди ни ги даваха в училище. Сега трябва да чакаш 1 час при личен лекар, след съответното придвижване и паркиране. Лекарят се страхува, пазари се - и изписва антибиотик, за да се върне по-бързо детето на училище.
    И понеже съм учила точно в същите училища като двете си деца, смятам, че сравнението ми е валидно. Нищо общо с безоблачното ми детство и трудната, но предвидима гимназия. Това, което се практикува сега в училище, е разрушително и трябва спешно да бъде прекратено.
    И понеже синът ми вече е студент в добър и труден чужд технически университет - също мога да направя сравнение - къртовски труд и натоварване, но и много подкрепа и възможности за справяне, чувство за справедливост.

  36. 36 Профил на МОЙШЕ  ТОЛКОЗ
    МОЙШЕ ТОЛКОЗ
    Рейтинг: 1687 Неутрално

    До коментар [#30] от "samoedin":тия там са доста дисциплинирани , щото всички имат военна служба и всяка година си подновяват кетапите за употреба и боравене с оръжие , с изключение на ония с букличките , дето бият глави в стената на плача , не работят по религиозни причини, но се ползват с всички облаги . заради греха на Онан , когато таковат , хвърлят само вътре , никога навън и имат много деца .
    —цитат от коментар 31 на pavur


    МНОГО точно описание на нещата по нашенско си дал, РЕСПЕКТ😀!

    Да добавя/доуточня 2-3 неща:

    1. Нашенците не са най дисциплинираните в ежедневния нормален живот, но с ЯКИ И СЪБИРАЕМИ глоби са ги приучили (предимно за поведение зад кормило на кола).

    2. Има и мотивацията "ще се напъна малко, та да ми е по добре и на мен, и на другите". Това се отнася най видимо за спазването на чистотата в обществените пространства. Това да хвърлиш фас/салфетка от баничка/кифла на улицата е рядко явление. Е, помага и факта че има кошчета за боклук през 100 м😀.

    3. Относно короната и маските на открито (където вероятността да ти влезе вирус от друг човек е минимална): За моя голяма изненада над 75% от НОРМАЛНИТЕ (НЕнормалните са тези с "букличките") са с маски по улиците. Другите ги носят под брадата, но влизат ли в по натоварена с хора улица-ВСИЧКИ са с маски! На откритите пазари-също всички са с маски, за магазините и градския/междуградския транспорт-също. Не е абсолютна защита, но помага яко.

    4. Проблемът са "буклестите": Като се мешат с нормалните по улиците си слагат маските, но тъй като те не са абсолютна защита-предават навън ТЯХНИТЕ БУКЛЕСТИ вируси. А в тяхните общностти-квартали, синагоги и разните сватби/погребения е...мамата си джаса!!! Без маски масово, и си се заразяват взаимно в една безкрайна кръгова верига. Те не спазват правилата щото тяхните равини не им налагат това. Защо-не знам, май никой не знае, иначе би се намерило някакво решение.

    5. Почти същото е и с малките арабски села/градчета с мюсюлмани-непукисти не спазващи правилата. Но тяхния импакт за цялостен Израел е по малък защото те се мешат с останалите много по малко отколкото буклестите. Християните'араби са ОК, като по образовани са по наясно с нещата, и правилата се спазват почти както при нормалните евреи (това знам от познати живеещи в Яфо, където има много араби християни, май повече от мюсюлманите).
    До коментар [#31] от "pavur":

    THOSE ARE MY PRINCIPALS! BUT IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE SOME OTHERS TOO! П.С. МОЛЯ ПРОЧЕТЕТЕ МОЯ КОМЕНТАР № 59 С ПОДРОБНИ ИНСТРУКЦИИ ЗА ФУНКЦИИТЕ НА ТОЗИ САЙТ В ТЕМАТА https://bit.ly/3dLkIhi
  37. 37 Профил на subaru
    subaru
    Рейтинг: 871 Неутрално

    До коментар [#30] от "samoedin":

    Естествено. Така е в САЩ, Израел, Южна Корея. Да си обявил, „извънредна епидемиологична обстановка” , която на всичкото отгоре съвсем правилно искаш да удължиш и да вкараш децата и учителите(други учители няма и не можем да си внесем) в класните стаи без да предвидиш последствията от това, означава че, или си меко казано некомпетентен, или има дефицит на управленски опит, или си абсолютен наивник и романтик или го правиш с някаква друга цел непонятна за обикновения човешки разум. Персоналната отговорност за това е на здравния министър(подписал заповедта) както и моралната и политическа на образователния. Които впрочем, участват „неприсъствено”(защо ли?)в заседанията на МС.

  38. 38 Профил на Georgi Marinov
    Georgi Marinov
    Рейтинг: 734 Неутрално

    До коментар [#35] от "velvoofell":

    Това са все административни неприятности.

    Не ставаше дума за това, а за чисто академичната страна.

  39. 39 Профил на МОЙШЕ  ТОЛКОЗ
    МОЙШЕ ТОЛКОЗ
    Рейтинг: 1687 Неутрално

    До коментар [#20] от "PavelCZ":От шест годишни сами ходехме/връщахме от предучилищна, ясно отработени правила как да си стоплим обяда и "като се върна от работа ще те изпитам"
    —цитат от коментар 27 на дерибеев


    Помня този период, децата с "ключовете на шията" ни наричаха😀 Помня 1-2 години докарваха македонския ми дядо ми от Пловдив (еврейските баба/дядо бяха в Израел) "да бъде с мен след училището"...Демек да не съм сам де. После от трето отделение си бях "самостоятелен": СТРАХОТЕН КЕФ, НИКОЙ НЕ ТИ КАЗВА К'О ДА ПРАВИШ, СВОБОДА (нямаше телефони за проверка в къщи ли съм😀). Сам си топлех яденето, запалвах си заредената от заранта печка, и се сравях. И не бях единствения в махалата, бяхме цяла тайфа и си играехме безконтролно, тези с баба/дядо в къщи яко ни завиждаха😀

    И се справяхме...Не помня разни трагедии за 9-10 годишни деца оставени сами в къщи. Явно от друг мат'рял сме били, не разглезени като дбешните деца...
    До коментар [#27] от "дерибеев":

    THOSE ARE MY PRINCIPALS! BUT IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE SOME OTHERS TOO! П.С. МОЛЯ ПРОЧЕТЕТЕ МОЯ КОМЕНТАР № 59 С ПОДРОБНИ ИНСТРУКЦИИ ЗА ФУНКЦИИТЕ НА ТОЗИ САЙТ В ТЕМАТА https://bit.ly/3dLkIhi
  40. 40 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1812 Неутрално

    математиката и природните науки са все по-маргинализирани всяка година.
    —цитат от коментар 6 на Georgi Marinov


    Не съм наясно с учебните програми и не мога да оценя маргинализациите, но в последните няколко години ПМГ в България са най-рейтинговите училища. Това е статистически факт, а не измислица. И едва ли е заради маргинализирането на математиката и науките.

    Истинско удоволствие за полуграмотни хора, като мен, е да общуват с големите демократично-джазови интелектуалци от форума на Дневник!
  41. 41 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1812 Неутрално

    Със забрани на свободи, маски и подобни, ограничиха правата ни, които човечеството е извоювало след векове борби. Странното е, че същото това, уж няй-еволюирало човечечество, приема и изпълнява безропотно абсолютно безсмислени и смешни "мерки". Ако ограничат и образованието на децата ни, дано да има достатъчна група хора, който да потърси възмездие. Било по законов, или не по него ред.
    —цитат от коментар 2 на Lazarus


    Много си свиреп, човече. А със свирепост няма как да се постигне нещо по-различно от болшевишка революция...

    Истинско удоволствие за полуграмотни хора, като мен, е да общуват с големите демократично-джазови интелектуалци от форума на Дневник!
  42. 42 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7484 Неутрално

    Бяхме живнали малко, сега пак стрес и страх.

  43. 43 Профил на realismisthename
    realismisthename
    Рейтинг: 944 Неутрално

    До коментар [#15] от "pavur":

    Тя литературата вярно е най-маловажния предмет. Особено по начина по който се "изучава" в България. Не е трудна, скучна и безинтересна е. Начина да си успешен по този предмет е да имаш аналитично мислене, да имаш акъла да разбереш, че ще завъриш с отличен 6, и държавния зрелостен ще вземеш с отличен 6 само и единствено ако си направиш една таблица - Автор / Произведение/ Основни мотиви / Литератуурни похвати използвани в произведението; те авторите в повечето си произведения излагат същите мотиви, използват същите похват, някой са типични за отделен автор.
    Та направиш ли тази таблица А1 формат за три дена труд - си завършил литературата с отличен. Само трябва да се усмихваш на даскала и да му рецитираш от таблицата, която си попълнил от един-два сборника и си ти.

    Под таблицата може да сложиш няколко извънезмни думи, които никой никога не ползва, но ще ти натрупат бруталистични точки пред изпандалия бг литератур - като синекдоха. Еха, пайката си трака, че автора е използвал синекдоха - голям кеф. Имаше още интересни похвати.
    Отделно трябва да имаш един ред в таблицата за синоними на думата "автор" - примерно Вазов трябва да го наречеш - "възрожденецът на българската литература" и вече всички литератури те гледат с умеление, какво будно и умно дете си.
    Пишеш възрожденец и синекдоха и вече се водиш умен.

    Отделно, ако видиш някъде повторение - ти е ясно, че е литературен похвад и почваш да се чудиш дали анафора или епифора да напишеш, анафора започва с А, като азбуката, значи анафората е повторение в началото на стиха, пишеш го че автора изпозлва анафора, за да привлече вниманието към някой проблем от неговото битие и житие и си шестицонка (6).

  44. 44 Профил на Georgi Marinov
    Georgi Marinov
    Рейтинг: 734 Неутрално

    [quote#40:"Манчо"][/quote]

    Бъркате категориите изначално.

    Това, че ПМГ-ата са топ училищата, няма нищо общо с цялостното състояние на природните науки в страната. Пък дори в самите ПМГ-та.

    Фактът е, че извън профилираните паралелки биология, химия и физика в 11-и и 12-и клас не се учат, а в 10-и клас са само по два часа седмично. И това ако не се лъжа важи и за паралелките, които не са такива профили в рамките на ПМГ-ата. Математиката също се оряза от 10-и клас нагоре ако не е профил.

    Това е тотална катастрофа.

    Обаче почти никой дори и не я забелязва.

  45. 45 Профил на malart
    malart
    Рейтинг: 705 Неутрално

    Дистанционното превръща децата в бъдещи социопати и затормозява психиката неимоверно

    malart.blog.bg
  46. 46 Профил на realismisthename
    realismisthename
    Рейтинг: 944 Неутрално

    До коментар [#15] от "pavur":

    Ако сте даскал на 24 души и за вас повечето са "олигофрени" - ситуацията ще бъде тежка. И за вас и за мен и за тях. Ще е хубаво да направите нещо по въпроса.
    Например да им обясните, че литературата не е селския бит на Елин Пелин, а литературата е сила. Човеците се събират на групи от хора и образуват общества, тези общества се градят на възможността на хората да комуникират един с друг. И това е и литературата, наука за комуникацията. Имало е хора, дето с думи са превзели света. Хората се управляват с думи. Отношенията се градят чрез комуникация, думи, изразни похвати.
    Да не споменавам ролята на дебата и четенето с разбиране колко е изместена, за сметка на ненужни думи като синекдоха. Но ако разбираш думите - ще знаеш, че от теб се иска да ги научиш тия думи. А не са много за научаване, похватите сигурно са под 10, авторите колко бяха - под 15, като повечето са с по 1-2 произведения или откъс, и имат общи мотиви някой автори; Всичко на всичко - можеш да си бог по литература, само и само да научиш една проста таблица. Но ти трябва и акъл, за да можеш да я направиш, да се сетиш че ти трябва въобще. Да напишеш - колона А - Автор; колона Б - произведение; колона В - основни мотиви; колона Г - изразни и литературни похвати използвани.
    А си залагам задника, че на всеки е според възможностите да научи 15 реда таблица с 5-6 колонки, за период от 5 години (8-ми до 12-ти клас).

    А за тези, дето смятат, че е ненужо - могат просто да приемат, че като общество сме решили, че искаме висчки да имат базови познания за нашата литература (говориш за смешни под 15 автора с толкова произведения, а авторите с повече от едно произведение говорят за едно и също във всичките си творби, така или иначе). Не е трудно, по-лесно е да направиш и научиш ши*аната таблица, отколкото да се чудиш - закакво ти е. Еми приеми го, че е базово ниво, трябва да се покрие и толкова.

  47. 47 Профил на Smile
    Smile
    Рейтинг: 787 Неутрално

    Математик по душа съм и мразех литературата в училище именно заради напъните да се каже нещо по възможно най-дългия начин и с възможно най-редките и неизползваеми думи (които иначе си бяха клишета във всеки литературен анализ). Аз такива анализи мразех да пиша.
    Това обаче не значи, че литературата е безсмислена да се учи. Напротив. Сега като родител виждам, че литературата е най-смисленият предмет в цялото училище. Не по начина, по който се преподава в повечето училища, разбира се. Ако се преподава правилно, литературата учи децата да мислят. Като прочетат един текст и да знаят защо е създаден. Каква информация им носи. Какво не им казва и защо. Учи ги да съставят собствено мнение по даден въпрос и да умеят да изразят правилно това свое мнение, така че да убедят и другите в правотата си. Поне това би трябвало да прави литературата. Не просто да те накара да прочетеш един текст, а да го осмилиш и да съставиш свое мнение по него. Другите пропуски в знанието могат и да се наваксат с годините, но без да си се научил да вникваш в текст, да го разбираш, да си съставиш мнение и да можеш да го изразиш убедително, това трудно се компенсира. Именно по литература според мен трябва да има най-голяма реформа, за да се постигне горното, а не просто зубрене на чужди литературни анализи със сложни изречения, но с проста теза.

  48. 48 Профил на П. Цанков
    П. Цанков
    Рейтинг: 64 Неутрално

    До коментар [#11] от "Georgi Marinov":

    Смъртно наказание трябва да има единствено за абсолютно поболели се мозъци като теб, хипохондрико. Ковидизмът вече достига критични нива, почват да искат смъртно наказание, пощръкляват тотално.

    А впрочем къде са другите вируси, изведнъж изчезнаха и остана само Ковид ли? Някой скоро да е чувал за човек, който е болен от друго?

    Дее*ба и шизофрениците ви ковидясали...

  49. 49 Профил на Georgi Marinov
    Georgi Marinov
    Рейтинг: 734 Неутрално

    До коментар [#11] от "Georgi Marinov":Смъртно наказание трябва да има единствено за абсолютно поболели се мозъци като теб, хипохондрико. Ковидизмът вече достига критични нива, почват да искат смъртно наказание, пощръкляват тотално.А впрочем къде са другите вируси, изведнъж изчезнаха и остана само Ковид ли? Някой скоро да е чувал за човек, който е болен от друго?Дее*ба и шизофрениците ви ковидясали...
    —цитат от коментар 48 на П. Цанков


    Ти сериозно ли си мислиш, че покрай налагането на карантината в Китай никой не е бил "изчезнат"?

    Обаче имаше ефект -- в Китай в момента се води нормален живот (ако и сигурно да са излъгали са умрелите с един, може би дори два порядъка, това е капка в морето за китайското насление)

    За разлика от много други места...

    Фундаменталният проблем е, че самата концепция за "общото благо" е изчезнала от мисленето на повечето хора по тези други места.

    И че сега се нормализира масовото принасяне на хора в жертва. И ацтеките биха се ужасили от ставащото в момента (а тях впрочем 16-и век ги и е изтрепала именно една серия от епидемии).

    Сега като решихме с лека ръка да принесем в жертва 1-2% от населението, когато неизбежно дойде следващият вирус със смъртност да речем около 10%, ще е много по-лесно да се принесат и повече хора в жертва. В името на "икономиката"...

    Прецедентът е установен.

  50. 50 Профил на Плам Ц.
    Плам Ц.
    Рейтинг: 81 Неутрално

    До коментар [#49] от "Georgi Marinov":

    Да бе, не разбра ли, че всички ше омрем, самарянино. Впрочем 2009-а беше ли тук, по време на много по-смъртоносния свински грип, искам да ми покажеш мненията ти тогава.

    Впрочем искам и да ми кажеш, като лидер на хипохондриците тук, какво искаш да се направи в България и в световен мащаб. Дай си идеите, да ги обсъдим, да видим как да се приложат, какво ще се случи в бъдеще.

    А какво правим с глада в световен мащаб, самарянино, защо в Африка има бедност и умират милиони хора от глад? Там има ваксина и се нарича храна, за ултра-мега-мощния Ковид обаче няма...

    Та, ти, самарянино и спасител на всички хора по земята, ще подемеш ли кампания с цел да не умират невинни хора от глад по тези места или само от Ковид не може, щото смъртта била по-гадна от Ковида, а от глад си е няква готина такава...

  51. 51 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1812 Весело

    това е и литературата, наука за комуникацията.
    —цитат от коментар 46 на realismisthename


    Ехаааааа, страхотно казано, личи си, че ги разбираш тези работи!

    Истинско удоволствие за полуграмотни хора, като мен, е да общуват с големите демократично-джазови интелектуалци от форума на Дневник!
  52. 52 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1812 Весело

    Бъркате категориите изначално.Това, че ПМГ-ата са топ училищата, няма нищо общо с цялостното състояние на природните науки в страната.
    —цитат от коментар 44 на Georgi Marinov


    Все си мислех, че който и да е сегмент от образователната система има нещо общо с цялостното й състояние, ама май съм бъркал...

    Истинско удоволствие за полуграмотни хора, като мен, е да общуват с големите демократично-джазови интелектуалци от форума на Дневник!
  53. 53 Профил на edin drugii
    edin drugii
    Рейтинг: 2362 Неутрално

    До коментар [#2] от "Lazarus":

    кой ти ограничава правата , имай ги ,ходи си ,заразявай си се ,разпространявай в семейството си ,част от него ще загине ,други ще се оправят ,но така няма да се ограничават човешките ти права ,това мислене е причина за толкова много зарази , а най много по света и у нас мрат от простотията си , не от заразата .

  54. 54 Профил на rumen5252
    rumen5252
    Рейтинг: 401 Неутрално

    До коментар [#11] от "Georgi Marinov":

    "като се има предвид как все по-голяма и по-голяма част от хората минават от категорията "дебилизирани и идиоти, но мирни" към тази на "войнствено дебилизираните", ще е много трудно да се ваксинира нужния брой."
    Напротив, много хубаво е да има такива идиоти-антиваксъри. Така по-бързо ваксината ще стигне до нас, нормалните хора. Следа като ме ваксинират мен и семейството ми, ми е през... оная работа колко още ще се ваксинират. Като не искат, да мрат.

  55. 55 Профил на БС2003
    БС2003
    Рейтинг: 319 Неутрално

    До коментар [#1] от "Шака Зулу":

    Нищо чудно това да е перспективата.

  56. 56 Профил на БС2003
    БС2003
    Рейтинг: 319 Неутрално

    До коментар [#2] от "Lazarus":

    Жалко, че има глупаци като тебе, наличието им говори зле за умственото ниво на човечеството.

  57. 57 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 680 Неутрално

    До коментар [#38] от "Georgi Marinov":

    Качеството на образованието се обуславя от две измерения - академичен успех и психологическа цена. Учудвам се, че не сте го разбрали там, където сте.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK