
© Юлия Лазарова
С подписване на декларация родителите трябва да осигурят условия за "съхраняване и утвърждаване на българската национална идентичност" по време на обучение от разстояние на децата им, когато се налага паралелка да премине на електронно обучение заради заразено с коронавирус дете.
За това сигнализираха родители пред "Дневник", които недоумяват какво точно се иска от тях, след като подписват декларацията, с която "се задължават да съблюдават и спазват" образователните цели докато детето им учи от дома, като му "осигурят обстоятелства" в 12 точки, едно от които е за запазването на националната му идентичност.
Родителите питат какво точно трябва да правят по време на 14-дневната карантина и електронно обучение така, че да "съхранят и утвърдят българската национална идентичност на детето си".
"Има ли опасност за 14 дни детето ми да придобие английска идентичност например?"; "Отмервай междучасията с химна и готви боб в гърне."; "Вероятно трябва да използваш български интернет доставчик"; "Може би се има предвид да приготвяте храна от националната кухня и да я поднасяте с подходяща носия."; "Ако имаш дъщеря, трябва да й осигуриш условия за целодневно готвене и мъж който да я бие."; "Обличате се в носии и играете хоро в междучасието. Гостите посрещате с хляб и сол. А нощем се завивате с трибагреника." - шеговито търсят решение родители във "Фейсбук". "Вкъщи много хора си говорят на майчин език. В училище в час това не е допустимо" - предполага родител.
Проверка на "Дневник" показа, че декларацията, публикувана от няколко регионални управления по образованието и раздавана в училища, е копирана от Закона за училищното и предучилищното образование - Раздел III, чл. 5. - "Цели на предучилищното и училищното образование" (пълния текст можете да видите в края на статията). Декларацията всъщност е един от документите, които се изисква да попълнят родителите, които искат детето им да премине в самостоятелна форма на обучение, а не при карантина.
На запитване от "Дневник" от Министерството на науката и образованието (МОН) отговориха, че повдигналата въпроси декларация е изготвена от Регионалното управление на образованието в София-град. Целта била родителите в столицата да са по-добре информирани, ако се боят, че обучението от вкъщи ще е непълно и некачествено.
"След започването на учебната година РУО-София-град е инициирало и провело поредица от интензивни диалози с представители на групи от родители във връзка с разпространението на заразата от вируса ковид-19 и с опасенията им, свързани с провеждането на обучение в електронна среда. Някои от представителите на родителите са били сериозно обезпокоени от възможностите за евентуално непълно и недостатъчно провеждане на учебно-възпитателния процес с оглед на ограниченията, породени от работата от дистанция. В тази връзка регионалното управление е изготвило по-подробен текст на декларация с цел по-добрата информираност на родителите. В този текст са посочени пряко всички, заложени в Закона за предучилищното и училищно образование, цели, както са формулирани в нормативната уредба", гласи пълният отговор на МОН до "Дневник".
Административно-деловият стил на декларацията обаче хвърля родителите в недоумение и отваря много повече неясноти, отколкото да дава "по-добра информираност".
"Към момента въпросната декларация не се изисква, тъй като е налична (друга - бел.ред.) единна за цялата страна за обучение в електронна среда, която е изготвена от страна на Министерството на образованието и науката", се казва още в отговора на просветното ведомство.
Седмица след зачестилите родителски оплаквания и във връзка с указания на министъра на образованието в писмо до директорите на училищата началникът на РУО София-град Ваня Кастрева уточни, че от родителите следва да се изисква декларация за задължения при обучението на ученика в електронна среда от разстояние само при заявено тяхно желание. В останалите случаи при преминаване на обучение в електронна среда от разстояние не е необходимо, дори когато ученикът е поставен под карантина.
Все пак остава въпросът за адекватността на текста в подобни декларации. "Дневник" го публикува изцяло
Раздел ІІІ Цели на предучилищното и училищното образование Чл. 5. (1) Основните цели на предучилищното и училищното образование са:
1. интелектуално, емоционално, социално, духовно-нравствено и физическо развитие и подкрепа на всяко дете и на всеки ученик в съответствие с възрастта, потребностите, способностите и интересите му;
2. съхраняване и утвърждаване на българската национална идентичност;
3. придобиване на компетентности, необходими за успешна личностна и професионална реализация и активен граждански живот в съвременните общности;
4. придобиване на компетентности за прилагане на принципите за устойчиво развитие;
5. ранно откриване на заложбите и способностите на всяко дете и ученик и насърчаване на развитието и реализацията им;
6. формиране на устойчиви нагласи и мотивация за учене през целия живот;
7. придобиване на компетентности за разбиране и прилагане на принципите на демокрацията и правовата държава, на човешките права и свободи, на активното и отговорното гражданско участие;
8. формиране на толерантност и уважение към етническата, националната, културната, езиковата и религиозната идентичност на всеки гражданин;
9. формиране на толерантност и уважение към правата на децата, учениците и хората с увреждания;
10. познаване на националните, европейските и световните културни ценности и традиции;
11. придобиване на компетентности за разбиране на глобални процеси, тенденции и техните взаимовръзки;
12. придобиване на компетентности за разбиране и прилагане на принципите, правилата, отговорностите и правата, които произтичат от членството в Европейския съюз.
(2) Държавата провежда политики за повишаване на качеството на образованието и предотвратяване на ранното отпадане на учениците от училище.