
© Юлия Лазарова
До 10 дни трябва да е превключването към онлайн обучение в училищата заради много заболели от коронавирус - това гласи издадена вчера заповед на министъра на образованието Красимир Вълчев. Тя се основава на последната заповед на министъра на здравеопазването Костадин Ангелов, според която при 15% заболели ученици училището ще преминава към обучение в електронна среда. Предишната заповед предвиждаше това да става при 20% заболели.
Към обучение от вкъщи ще преминават първо гимназистите, а при влошаване на епидемичната ситуация - учениците от прогимназиалните класове (5 - 7 клас). Учениците от началния етап (1 - 4 клас) ще преминават от присъствено към електронно обучение "само в изключителни случаи, само при обективна невъзможност обучението да продължи присъствено".
Разрешава се до края на календарната годината и редуване на паралелките от прогимназията и гимназията, които учат присъствено, и тези, които са онлайн.
Заповедта на Вълчев заменя заповедта му от 26 октомври, с която беше разрешено на училищните ръководства сами да искат преминаване към онлайн обучение при определени условия и със съгласие на родители и обществен съвет.
В новата заповед се запазват повечето от досегашните критерии, като разликата е в това, че за до половината паралелките от 5 до 12 клас директорите могат сами да решават след решение на педагогическия съвет, съгласувано с обществения съвет и като се вземат предвид нагласите на преобладаващата част от родителите на учениците в училището.
Ето какво гласи новата заповед:
При постоянно нарастващ или голям брой на ученици - заразоносители на COVID-19, с грипоподобни сипмптоми, сходни с тези на коронавируса, и/или карантинирани, директорите на училища могат да отправят аргументирано предложение до просветния министър за преминаване към обучение от разстояние в електронна среда за определен период. Подобни предложения могат да правят само учебните заведения, попадащи в червени или оранжеви зони съобразно критериите на здравното министерство и да се отнасят за едно от следните:
поне 50% от паралелките в прогимназиален етап (5-7 клас) и двата гимназиални етапа на средната степен (8-12 клас) в училището, взети заедно
две или повече паралелки от началния етап (1-4 клас).
отделна паралелка в началния етап
необходимост от редуване при преминаване към обучение в електронна среда за периода до края на календарната годината за паралелките в прогимназиалния етап и двата гимназиални етапа на средната степен.
Когато решават дали да превключват към онлайн обучение, учебните заведения следва да се ръководят от принципа, че първо към него минават най-големите ученици, а при продължаващо влошаване на епидемичната ситуация - и тези от прогимназията. Само при изключителни случаи, когато обучението не може да продължи в училище - към е-обучение може да се мине и в началния етап. Срокът, в който ще се учи дистанционно, трябва да е съобразен с епидемичната ситуация и с утвърдената от РЗИ в такива случаи практика, да отчита, че присъственото обучение е приоритетно за постигане на заложените образователни цели и социализация, и да не превишава 10 учебни дни. При необходимост към посочената процедура ще може да се преминава повторно при същите условия.
Положението днес
"Днес 44% от учениците ще учат в електронна среда, до вчера бяха 38-39%", съобщи Красимир Вълчев пред "Нова телевизия" тази сутрин, като поясни, че в момента има много по-малко констатирани случаи на коронавирус при малките ученици, отколкото при големите. 39% от учениците учат от вкъщи по решения на областните щабове, докато останалите 5%, или 130 училища, са минали онлайн след негово разрешение. В 1300 училища няма нито един случай на коронавирус сред учениците или учителите. Те са около 55% от цялата система, като това са предимно училища в малките населени места, посочи Вълчев.
Според него важният въпрос, когато се предлага обучение в онлайн среда, е за колко време ще се провежда то. "Смятам, че много малка част от нас и от учителите ще подкрепят варианта за дистанционно обучение до края на годината. След втората-третата седмица децата губят ангажираност с обучението, натрупват се психически проблеми, децата се десоциализират, двигателната активност също намалява", коментира образователният министър. Затова и от МОН предложиха на областните щабове варианти за редуване на учениците. "Целта ни е да се облекчи системата, има предпоставки за това. Общите ни насоки са децата да не учат в онлайн среда повече от 2-3 седмици", каза той.
Следващата седмица ще обсъдим дали носенето на маски в час да бъде задължително, съобщи Вълчев, като припомни, че в момента всеки директор на училище има право да решава дали децата да стоят с маски в час.
"Има различни практики в другите страни. Тези, които не са възприели нашия модел на невзаимодействие между паралелките, са наложили носенето на маски в час, но това е за над 12-годишните. Ние казахме над 4 клас, което горе-долу е същото. За малките деца е неподходящо, трудно, има изследвания, публикувани в реномирани научни списания, които показват, че малките ученици са и по-малко приносители на вируса. Това е съществен факт, тъй като често се спори дали училищата са основната причина. Те със сигурност са допринасящ фактор, както всяка друга многочислена среда, но вече имаме достатъчно изследвания, които казват, че малките ученици са по-малко приносители", подчерта министърът на образованието.
"През януари и февруари, когато се очакват и сезонните грипни вируси, вероятно ще има 2-3 седмици онлайн обучение", предположи той. Обсъжда се и възможността за намаляване на лятната ваканция и удължаване на зимната.