Ще отпадне част от материала в матурите за 7 и 12 клас

Ще отпадне част от материала в матурите за 7 и 12 клас

© Юлия Лазарова



Националното външно оценяване за 7 клас и матурите в 12 клас ще се проведат в края на учебната година, като от тях ще бъдат изключени последните теми, а националното външно оценяване за 4 и 10 клас не е задължително, но е полезно. Това каза министърът на образованието Красимир Вълчев на онлайн среща, организирана от омбудсмана Диана Ковачева, по проблемите на дистанционното обучение. Миналата учебна година учениците завършиха по същия начин, след като от март се наложи да учат от вкъщи заради мерките срещу коронавируса.


През март-април министерството на образованието ще направи анализ и ще обяви кои точно теми ще отпаднат от изпитите за 7 и 12 клас. "Ако някой ученик прочете повече, няма да се мине, само ще стане по-знаещ и можещ човек", заяви Вълчев.


Той отговаря на въпроси, изпратени до обществения защитник от родители, учители, директори на училища и граждански организации. Бяха зададени и въпроси, които засягат децата със специални образователни потребности (СОП) и децата с увреждания, които имат най-голяма нужда от подкрепа в тази тежка ситуация.




"Факт е, че нито една образователна система не е настроена да осигури равен достъп за обучение в електронна среда от разстояние. Традиционно образователните системи са настроени да предоставят равен достъп до реалното училище, реалната класна стая, до учителя в класната стая", посочи министърът и допълни, че образователните системи днес се преосмислят и надграждат, за да осигурят обучение в електронна среда.


Липсата на устройства


По думите му децата, които не са обхванати ефективно в електронно обучение към настоящия момент, са близо 30 хил., като през пролетта те са били 36 хил. Той информира още, че 18 хил. електронни устройства са раздадени на бедни ученици. България кандидатства за европейски пари, с които да купи 108 хил. персонални компютъра, но процедурите отнемат време, каза Вълчев.


Той повтори, че училищата имат практика да си помагат и да си предоставят за ползване устройства, ако в някое има недостиг, а в друго излишък на такива, като за обмяната съдействат регионалните управления на образованието.


Ще се зачете учебната година на деца без устройства. Затова и училищата имат възможност да компенсират липсите през юни. Има и деца, при които средната годишна посещаемост е под 50% и те са най-застрашени от отпадане от училище.


Деца със специални потребности


Разрешени са индивидуалните дейности за децата със СОП в дневните центрове, информира още Вълчев. "Наредили сме на директорите да започнат индивидуална присъствена работа с такива деца", добави министърът.


"По данни на УНИЦЕФ - България, едно от всеки пет деца с увреждания и специални потребности е изключено от дистанционното обучение поради липса на устройства и подходящи учебни ресурси. 40% от родителите се нуждаят от помощ при гледане на детето си, за да могат да отидат на работа", подчерта омбудсманът Диана Ковачева и допълни, че са поставени редица проблеми за решаване, свързани с качеството на дистанционното обучение и дигиталното изключване.


Тя се ангажира въпросите, на които Вълчев не успя да отговори в рамките на час и половина, да бъдат обобщени и препратени за отговор към министерството на образованието.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK