Основното образование по математика и природни науки - малко по-зле, но все още добре

Основното образование по математика и природни науки - малко по-зле, но все още добре

© Красимир Юскеселиев



Българските ученици в началните класове продължават да имат добро средно ниво на знания по математика и природни науки, но отстъпват от постиженията преди четири години. Това показват данните от поредното Международно изследване на уменията по математика и природни науки - TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study, в което учениците от 4 клас в България заемат средните места сред 58 държави в света.


Изследването се провежда на всеки 4 години и е сред най-реномираните международни сравнения на образователните системи и резултати, заедно с PIRLS (умения по четене за 4 клас) и PISA (функционална грамотност след 7 клас). Страната се включва за втори пореден път (след 2015 г.) в изследването на четвъртокласниците. То е проведено през 2019 г., като участие са взели 4 268 български ученици от 151 училища (при общо 340 хиляда ученици от близо 13 хиляди училища в 58 различни държави).



Резултатите се представят по скали със средна стойност от 500 точки, а българските ученици достигат 515 т. по математика и 521 т. по природни науки, което класира страната съответно на 29-то и на 24-то място от 58-те включени държави. И по математика, и по природни науки най-високи резултати постига Сингапур (със 625 т. и 595 т.), а най-ниски - Република Филипини (с 297 т. и 249 т.).

В десетте най-добри, освен Сингапур, влизат Южна Корея, Русия, Япония, Тайван, Финландия, Латвия, Норвегия, САЩ и Литва.

Българските четвъртокласници се нареждат преди Испания и Франция, а в последната десетка по математика са Нова Зеландия, Грузия, Бахрейн, Черна гора, Катар, Иран, Оман, Мароко, ЮАР, Пакистан и Филипини.





Спад в постиженията на българските ученици


Данните показват, че 13% от четвъртокласниците (при 10% през 2015 г.) нямат минималните знания и умения, които да покрият образователните стандарти по природни науки, а 10% (при 8% през 2015) - по математика.


По математика най-високото равнище покриват 8% от учениците, високото - 37%, средното - 71%, 90% - ниското. По природни науки 15% са на най-високото равнище - напреднали. 44% покриват високото равнище, 71% - средното, 87% - ниското.


Фактори, влияещи върху постиженията


Факторите, които оказват сериозно влияние върху постиженията на учениците далеч не се ограничават само в училището. Постиженията на учениците не отразяват моментното им състояние, а са резултат от всички занимания, в които децата са били включвани, както в училището, така и преди това в детската градина и в семейството.


Резултатите показват, че постиженията на учениците силно зависят от подкрепата и ресурсите, които са осигурени на децата в дома им, както и от желанието и амбициите на родителите техните деца да се справят добре в училище. Колкото по-високо образовани са родителите, колкото повече време отделят за образователни дейности на децата си, и колкото повече децата са включени в такива дейности преди да започнат училище, толкова по-високи са постиженията им, сочат данните от проучването.


Наличие на образователни възможности


Изследването проучва връзката между резултатите на четвъртокласниците и образователните възможности пред тях - броя на книгите и детските книги у дома, наличието на интернет и самостоятелна стая за ученика, образованието и професионалната заетост на родителите. Разликата в постиженията на учениците, които имат много образователни възможности в семейството (13% от учениците) и тези, които имат малко образователни възможности в семейството (18% от учениците) е 182 точки по природни науки (при 130 точки през 2015 г.) и 138 точки по математика (при 90 точки през 2015 г.).


Важно е да се отбележи, че въпреки че има намаляване с 2% в сравнение с 2015 г., България е единствената от Европейския съюз, в която процентът на ученици с малко образователни възможности в семейството е толкова голям - 18% (за сравнение - в другите страни от Общността делът е не повече от 7 на сто). В Европа сходни или по-високи нива достигат Албания (30%), Турция (26%), Северна Македония (15%), Косово (12%) и Азербайджан (12%).


Ранно ограмотяване в семейството


Това е сериозна предпоставка за по-високи постижения на учениците по математика и природни науки, сочат данните. Впечатление прави, че докато средно за страните почти няма ученици, които да не са били включвани в дейности за ранно ограмотяване (3%), а при страните от Европейския съюз дори по-малко (2%), то в България това е вярно за 10% от четвъртокласниците. Техните резултати в сравнение с тези на учениците, които често са били включвани в такива дейности са със 153 точки по-ниски по природни науки и със 113 точки по-ниски по математика.


Посещаване на детска градина или предучилищна група


Предучилищното образование, най-често провеждано в детските градини, също е определящо за постиженията, показват данните. Колкото по-дълго време детето е посещавало детска градина или предучилищна група, толкова по-високи са постиженията му. Постиженията на деца, посещавали детска градина 3 или повече години (75% от четвъртокласниците), са със 76 точки по-високи от тези, които изобщо не са посещавали (3%) по математика и със 116 точки повече по природни науки.


Използване на български език в семейството


Нивото на владеене на говоримия български език също оказва сериозно влияние върху постиженията. Колкото по-рядко ученикът говори на български език в семейството си, толкова са по-ниски постиженията му. Представените резултати показват, че 69% от четвъртокласниците винаги говорят на български език вкъщи и имат постижения от 528 и 542 точки, съответно по математика и по природни науки. 15% от учениците почти никога не говорят български език вкъщи. Техните постижения спадат с 45 и 68 точки съответно по математика и природни науки, а за тези, който никога на говорят български език вкъщи (6% от учениците) спадът е с 109 и 159 точки, съответно.


Учебна среда


Тя определя условията, в които учениците придобиват знания и умения, има силна връзка с качеството на образованието и оказва влияние върху обучението и постиженията на учениците. Според данните от TIMSS 2019 58% от българските четвъртокласници учат в училища, в които за над 90% от учениците българският език е майчин. Една четвърт от българските ученици, учат в училища, в които за над 50% от учениците българският език не е майчин и те имат значително по-слаби постижения (с 68 точки по-ниски по математика и с 94 точки по природни науки).


Социално-икономически статус


Данните за България показват, че социално-икономическият статус на учениците оказва влияние върху постиженията им, защото колкото по-нисък е той в училището, толкова са по-ниски постиженията. В България 35% от учениците, учат в училища с по-висок социално-икономическият статус, a 21% - в училища с по-нисък. Разликата в постиженията им е 83 точки по математика и 113 точки по природни науки.

Ключови думи към статията:

Коментари (13)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 1523 Неутрално

    Дистанционното обучение ще предизвика цунами от полуграмотност
    поне за половината ученици при голяма част от училищата.

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  2. 2 Профил на tokkay
    tokkay
    Рейтинг: 678 Неутрално

    "Колкото по-рядко ученикът /в България/ говори на български език в семейството си, толкова са по-ниски постиженията му. "

    Това можеше да бъде и заглавието.

    No Pain No Gain
  3. 3 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2390 Неутрално

    Ако се гледа общия фон, спадането може и да не е голямо, благодарение на достъпа до интернет и възможността да получаваш по-лесно информация. Обаче в частта с големите постичения - участие на международни средношколски олимпиади, сме много зле. Уви, емиграцията вече все повече се засилва още преди средното образование, в сравнение с преди 20г, когато заминаваха предимно завършили студенти.

  4. 4 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2390 Неутрално

    До коментар [#1] от "dark'star":

    Нещо не забелязвам австралийците да са полуграмотни. А там образованието, от десетилетия, е даже без обратна връзка - по телевизията. В САЩ също има примери, когато деца, обучаващи се вкъщи, от родителите, показват много по-високи резултати от тези, посещаващи кваталните общински училища.

  5. 5 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3403 Неутрално

    Не е нужно да преповтаряте онова, което ние можем да видим и от графиката!

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  6. 6 Профил на rumen_s
    rumen_s
    Рейтинг: 1326 Неутрално

    Дистанционното обучение ще предизвика цунами от полуграмотностпоне за половината ученици при голяма част от училищата.
    —цитат от коментар 1 на dark'star


    Глупости, ако има нещо доказано с пълна сигурност то това е, че всъщност присъственото обучение не води до някакви съществени резултати. Иначе нямаше на лесните матури след 7-ми клас 1/3 от децата да са с 2-ки по математика, а 1/4 с двойки по български. На практика около 40% от децата при завършване на основно образование са неграмотни.

    Добрите постижения по математика и природни науки се дължат основно на математическите гимназии. А да се стигне до тях в масовия случай родителите залагат на паралелната образователна система - школи и уроци. Така, че децата чиито родители могат да си го позволят имат доста по-добри шансове от тези, чиито родители не могат. А да не забравяме, че дори и в "елитните" гимназии е често срещана практика деца да ходят на школи и уроци по основни предмети - математика, български, език, т.е. паралелното образование и парите на мама и тате са единствената по-сериозна причина все още да имаме някакво ниво. Ако се остави образованието само на МОН и калинките му - ще последва пълен разпад за нула време.

  7. 7 Профил на Тsonkooo
    Тsonkooo
    Рейтинг: 5753 Неутрално

    Все още добре, изразът е показателен.

  8. 8 Профил на tokkay
    tokkay
    Рейтинг: 678 Неутрално

    До коментар [#6] от "rumen_s":

    Синът е учител в една такава гимназия. Прекара лятото в училище, за да преподава и наваксва пропуснатото с "дистанционното обучение". Направи няколко групи съобразно нивото на подготовка на децата, и един месец по 6 часа на ден се подготвяха. Безплатно и за него, и за учениците. Дори не искам отново да се сещам колко безсънни дни и нощи, седем дни в седмицата, прекара да подготви материалите за това обучение.
    Иначе и двете ми деца са минали през математически гимназии. И двете не са стъпвали никога на частни уроци и школи преди, по време и при завършването. А в тези гимназии наистина ги подготвяха на високо ниво.

    No Pain No Gain
  9. 9 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 927 Неутрално

    До коментар [#2] от "tokkay":

    ++++++++++

    Не е учудващо, че на първите места са мултиетнически държави, където няма орки.

  10. 10 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5207 Неутрално

    Сравнителните таблици не са толкова важни. В ежедневието се сблъскваме с невероятни случай на необразованост и безличие към образование.

  11. 11 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 2207 Гневно

    "Данните за България показват, че социално-икономическият статус на учениците оказва влияние върху постиженията им, защото колкото по-нисък е той в училището, толкова са по-ниски постиженията. В България 35% от учениците, учат в училища с по-висок социално-икономическият статус, a 21% - в училища с по-нисък. Разликата в постиженията им е 83 точки по математика и 113 точки по природни науки."

    Присъда за политическата ни каста през последните 30 години.

  12. 12 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3296 Неутрално

    До коментар [#6] от "rumen_s": Синът е учител в една такава гимназия. Прекара лятото в училище, за да преподава и наваксва пропуснатото с "дистанционното обучение". Направи няколко групи съобразно нивото на подготовка на децата, и един месец по 6 часа на ден се подготвяха. Безплатно и за него, и за учениците. Дори не искам отново да се сещам колко безсънни дни и нощи, седем дни в седмицата, прекара да подготви материалите за това обучение. Иначе и двете ми деца са минали през математически гимназии. И двете не са стъпвали никога на частни уроци и школи преди, по време и при завършването. А в тези гимназии наистина ги подготвяха на високо ниво.
    —цитат от коментар 8 на tokkay


    ----------

    сега до математическите гимназии имат достъп само деца с родители или баби/дядовци математици. Има по 3-4 парашутисти в паралелка и по 1-2 погалени от Господ.
    Говоря за смг - София.

    Любовта ще спаси света!!!
  13. 13 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3296 Неутрално

    Преди 89-та училището и респективно учителите, упражняваха контрол върху поведението и знанията на децата. Ако, надереш ламперията в класната стая, ти намаляват поведението, викат родителите ти в училище. Сега никой не го интересува, някой надрал стените, още по-добре, ще има нова поръчка за ремонт.
    Преди с епишеха двойки, децата повтаряха класове, сега писането на двойки за годината е забранено, неофициално разбира се, но ако искаш да не те уволнят, не пишеш двойка.

    С напредванетото на технологиите домашните масово се преписват, препращат си ги през вайбър.
    Сега, преди да се пускат тестове, учениците са предупредени една седмица по-рано.
    Въобще образованието върви към една система - на който родителите имат време и желание, да упражняват контрол върху учебния процес, ще учи, останалите нищо няма да знаят.

    Любовта ще спаси света!!!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK