Бъдещите петокласници ще учат повече математика и ще решават практически казуси

Бъдещите петокласници ще учат повече математика и ще решават практически казуси

© Николай Дойчинов



Бъдещите петоклсници през учебната 2021/22 година ще са първите, които ще учат по новите учебни програми по география за 5 и 6 клас, по математика - за 5, 6, и 7 клас, и по биология, физика и химия за 7 клас, които днес бяха утвърдени от министерството на образованието (МОН). Най-напред по тях трябва да започнат учениците, които догодина са в пети клас.


Новите програми включват повече часове по математика и по-олекотени и практически насочени програми по география и математика за за 5 и 6 клас , както и по физика, химия и биология за 7 клас.


"Целта на промените е учениците да придобият практически умения, особено в областта на математиката и природните науки. В подбора на ситуации за представяне на изучаваните теми и проблеми и на задачите за прилагане на наученото се препоръчва да преобладават ситуации от практиката и решаване на житейски казуси", поясняват от пресцентъра на министерството на образованието.




В новите програми отпадат подтемите към отделните теми и се ограничава броя на учебните статии в учебниците, което дава повече свобода на учителя да прецени колко урочни единици да посвети на дадена тема в зависимост от интересите и потребностите на учениците. Наред с това във всички учебни програми някои нови понятия отпадат, тъй като присъстват под формата на очаквани резултати от обучението, усвоени са в предходни класове и е важно да се познават и използват на практическо равнище, а не да се възпроизвеждат под формата на дефиниции.


Независимо от увеличаването на броя на часовете по математика в 5 и в 6 клас (от 136 на 153 часа на година) и по география и икономика в 7 клас, утвърдено още преди началото на учебната година, допълнителни теми не са предвидени. Част от темите са преразпределени в класовете от етапа за по-тясно осъществяване на междупредметни връзки, а други отпадат.


По математика например признаците за делимост на 9 и на 10 отпадат, но остават признаците за делимост на 2, 3 и 5. Отпада и темата в 7 клас "Построения с линия и пергел", като за тези умения се работи на практическо равнище в темите "Еднакви триъгълници", "Неравенства" и "Успоредник". По география и икономика "Антарктида" се премества за изучаване от 5 и 6 клас заради увеличения брой часове.


За 5, 6 и 7 клас вече има утвърдени и нови програми по компютърно моделиране и информационни технологии.


Поетапно прилагане


Учебните програми започват да се прилагат поетапно от учебната 2021/22 г. за учениците, които постъпват в 5 клас, като до одобряването на нови учебници ще се използват съществуващите.


Пети клас. Часовете по математика за петокласниците ще се увеличат от 136 на 153 часа на година от учебната 2021/22 г., т.е. с половин час на седмица, като до одобряването на нови учебници ще се използват съществуващите, отбелязва вестник "Сега". Променя се и препоръчителното процентно съотношение на задължителните учебни часове за годината - досега то беше до 60% за нови знания и над 32% за упражнения, преговор и обобщение. Занапред делът на новите знания се намалява на 55%, а на упражненията се увеличава на 37%.


Броят на урочните статии в учебника, предназначени за усвояване на нови знания, не може да надвишава 84. Записано е изискване при представянето на темите и задачите да преобладават ситуации от практиката, водещи до математическо моделиране с цел решаване на житейски казуси.


Самата учебна програма се олекотява - отпадат повечето от новите понятия като "признак на делимост", "неправилна дроб", "крайна десетична дроб", "диаграма", "пиктограма", "разстояние между две точки", "перпендикулярни прави" и т.н., което вероятно не означава, че те няма да се изучават от учениците, а просто че не е нужно учебниците да бъдат претрупани с тях.


По география също ще има облекчения. От темите отпада континентът Антарктида. Целта на новата програма е не да изисква безцелно запаметяване на данни и факти, а "опознаване на същността на географията като наука и на подходите и средствата за намиране и използване на географското знание за личностна, професионална и социална реализация". Броят на новите уроци трябва да е не повече от 32. И новостите по география ще започнат да се прилагат от учебната 2021/22 г. за учениците, които постъпват в пети клас.


Шести клас. Новите учебни програми по математика и география би следвало да влязат в сила от учебната 2022/23 г.


По математика шестокласниците ще започват с темата за рационалните числа, а не както досега - с геометрични фигури и тела, които остават най-накрая по програма. Годишният брой часове също се увеличават от 136 на 153, т.е. с половин час седмично, променя се и процентното съотношение при разпределянето им - 55% ще са за нови уроци (а не 60%), а над 37% - за преговор и упражнения (а не 32%). Броят на уроците в учебника, предназначени за усвояване на нови знания, няма да може да надвишава 84.


По география шестокласниците пак ще учат, както досега, за Южна и Северна Америка, Азия и Австралия, но при тях отпада темата "География на континентите", както и темите за Океания и океаните на земята. Правят се и още някои облекчения. Например вече няма да се изисква децата да описват бреговете по карта и пътешествията на Колумб, Магелан и Америго Веспучи, да разказват за Оринокската и Лаплатската низина и др. Сред новите понятия отпада понятието "торнадо". Броят на новите уроци в учебника по география за шести клас не бива да е повече от 43. За часовете по география за шестокласниците също се очаква да има увеличение с половин час на седмица (от 1 на 1.5 на седмица). Така, шестокласниците ще имат да учат един час повече на седмица (заедно с половинката по математика).


Седми клас. Година по-късно, от учебната 2023/24 г., следва да влязат в сила новостите за седмокласниците - те са по математика, физика, химия и биология.


По математика часовете в седми клас се увеличават от 144 на 162 на година. Новите уроци в учебника трябва да са не повече от 89, като отново се увеличава времето за упражнения, преговор и обобщения - от над 32 на над 37%, а времето за нови уроци намалява от 60 на 55%.


По физика при изучаване на темата за електричната енергия от учениците няма да се изисква да могат да пресмятат мощността на тока и разхода на електроенергия от битови уреди. На тяхно място се добавят уменията да "обяснява от какво зависи отделеното количество топлина в консуматор", да "пресмята мощността на тока само за един консуматор", и да "пресмята разхода на електроенергия от битови уреди (консуматори) и дискутира начини за нейното пестене". Отпадат новите понятия като "закон на Джаул-Ленц", "закон за отражението" и др.


По химия при темата за химичната символика отпадат подтемите за химичните знаци и химичните формули, за наименованията на веществата, относителна атомна маса и относителна молекулна маса и химични уравнения. От учениците няма да се изисква да определят хидроксидите на алкалните елементи като основни във връзка с техни общи свойства, както и да представят със схема или текст общи химични свойства на халогеноводородните киселини". Отпадат от програмата и новите понятия "химичен знак", "химична формула", "относителна атомна маса", "относителна молекулна маса", "химично уравнение", "дисоциация във воден разтвор", "основен хидроксид", "качествена реакция" и др. Броят на урочните статии в учебника, предназначени за усвояване на нови знания, не може да надвишава 32 часа.


По биология от учениците няма да се очаква да свързват необходимостта от групирането на организмите с възможностите за тяхното изучаване, както и да описват и разпознават на схема тъкани в животинския организъм. Отпадат куп нови понятия като "талусни растения", "кормусни растения", "безгръбначни животни", "здравословен начин на живот" и др. Броят на новите уроци в учебника не може да надвишава 43.

Ключови думи към статията:

Коментари (33)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 1669 Неутрално

    Това вече е добра идея.
    Дано се реализира успешно.

    Panta rhei....
  2. 2 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3299 Неутрално

    Какво значи "практически умения"? Да научат цифрите? Да събират и изваждат? Да знаят таблицата за умножение? Да решават задачи? Това не е ли задължение /работа на учениците?

  3. 3 Профил на Тони КОСТОВ
    Тони КОСТОВ
    Рейтинг: 931 Неутрално

    Бъдещите петокласници ще имат проблем с разбирането на Български език. Герберугите се бият в гърдите, колко деца са върнали в клас. Но нито дума за функционалната им грамотност/неграмотност. Повечето от "върнатите" трудно говорят езика, писането и разбирането отделно...

  4. 4 Профил на Волен от Ривиа
    Волен от Ривиа
    Рейтинг: 457 Неутрално

    Кога "торнадо" е влязло в учебниците, че да отпада сега?

  5. 5 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8281 Любопитно

    ще решават практически казуси
    -----
    Да отидат в някой голям магазин на касата и да видят, колко пъти с четеца / пиука, не пиука / се таксува едно и също нещо ????

    [email protected]
  6. 6 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1383 Любопитно

    Обичам крем карамел! Мога да го ям всеки ден, но по малко..... ако ям всеки ден, но по много ще започне да ми омръзва. Когато започне да ми омръзва е логично да го поразредя, а не да се насилвам с още.
    Така и с математиката - колкото увеличават часовете, толкова по-противна става на учениците. Решението, което се предлага е ОЩЕ ОТ СЪЩОТО....... Резултатът ще стане ясен след 2-3 години, когато се види броя на слабите оценки от НВО.... въпреки, че скалата за оценяване се изготвя след като са проверени писмените работи.... Поредната писта за нерегламентирани частни уроци......
    Спомнете си, вие обичали ли сте математиката и защо? Колко математика сте учили и КАК? Познавате ли реализирани хора, не харесващи математиката?

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  7. 7 Профил на стефан иванов
    стефан иванов
    Рейтинг: 603 Неутрално

    Браво съвсем ,ще осакатят децата.

  8. 8 Профил на Един Българин
    Един Българин
    Рейтинг: 775 Неутрално

    Видка май е учила по новата програма. Увеличаването на часовете по математика добре, отпадането на някои основни теми ще създаде необходимост от частни уроци. Създаването на свобода у учителите ще прецака по-затънтените училища, защото учителят няма да си дава зор и да искаш да учиш няма да може защото живееш в северна София, а добрите училища са в южна. Ест. ти нямаш точки за тях защто Фандъков така е решил и си до там ако нямаш време и пари за частни уроци.

    Иначе "мощността на тока" е култово понятие :) дано го няма така в учебниците :).

    Отпадат от програмата и новите понятия "химичен знак", "химична формула", "относителна атомна маса", "относителна молекулна маса", "химично уравнение", "дисоциация във воден разтвор", "основен хидроксид", "качествена реакция" и др. - добре де какво ще учат по химия? "Има едно , дето като го смесиш с друго гръмва!" Това е някаква пародия на обучение. Махнете химията изобщо тогава!

    До някъде съм съгласен за класификацията на видовете в биологията - това беше някакъв ад колко подробно го учихме всички преди 30г и безсмислено и до днес помня царства, класове , семейства макар че някакъв вид сходства трябва да се знаят по някакъв признак (примерно само семейства).

    Един Българин
  9. 9 Профил на стефан иванов
    стефан иванов
    Рейтинг: 603 Весело

    До коментар [#8] от "Един Българин":

    Частните уроци са си добре ,без тях съвсем ще се закъса.А и такива като мен трябва да ядат .Да живее министерството досега бях скромен 15 лв/час по математика и физика.
    Мисля да индексирам на 20лв/час.

  10. 10 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2512 Неутрално

    Колко от възрастите хора могат да си купят диня и като им я притеглят да си сметнат на ум цената?
    Колко могат да сметнат с каква сума ще им се оскъпи покупката на къща/кола/стока ако вземат заем с 5.6% лихва?
    Учудващо малко!
    Колко си спомнят основни закони на физиката и химията? Електричество? Биология?
    Крайно време да разберем (да си признаем) че децата са различни, едни имат добро мислене за точни науки, други за социални, трети за никакви.
    Да въведат избираеми предмети, паралелки с засилено/намалено обучение по различни предмети.
    Ще спечелят и напредващите и изоставащите.
    Сега учителите се опитват да научат и избутат всички.
    Математиката е най-добрия пример.
    Напредналите са принудени да изостават. Изоставащите са бутани напред без да имат възможност да понаучат минималното.
    И всички губят, общество също.
    Всички сме различни, и няма защо да ни правят еднакви.

  11. 11 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 627 Неутрално

    "по-олекотени и практически насочени програми по география и математика за за 5 и 6 клас , както и по физика, химия и биология за 7 клас."

    Олекотявайте, докато децата изпаднат в безтегловност!
    Както е казал шопа: "Шест пъти режем и все е късо". Преведено за в случая: "колкото и да намаляваме материала, децата пак не знаят".

  12. 12 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1383 Неутрално

    До коментар [#11] от "grajdanin1":

    Намаляване и олекотяване на материала с увеличаване на часовете води до омръзване и непукизъм...

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  13. 13 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 627 Неутрално

    До коментар [#12] от "the_flea":

    "Намаляване и олекотяване на материала с увеличаване на часовете води до омръзване и непукизъм..."

    Абсолютно съм съгласен. От опит (а моят е 30 и кусур годишен, само че със студенти) знам, че простото намаляване на материала никога не води до исканите резултати. В случая добрите ученици просто ще се демотивират. Ако нещо не представлява поне малко предизвикателсто, то не представлява интерес. А тези, на които им е безразлично така или иначе няма употербят повече усилия да разберат материала. Именно незаинтересоваността, а не трудността на материала е основната причина децата да не знаят.

  14. 14 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5080 Неутрално

    Толкова ли е трудно една цяла програма на обучение да се вземе/например от скандинавска страна/ и да се приложи у нас 1 към 1

  15. 15 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1383 Неутрално

    До коментар [#13] от "grajdanin1":

    Големият проблем е, че работещите (т.н. експерти) в МОН, отдавна са забравили и не прилагат основните принципи на обучението - достъпност, научност, нагледност, от лесното към трудното и т.н. В програмите е гювеч, в уроците е гювеч. В резултат на това и в главите на учениците е същото.....

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  16. 16 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1383 Неутрално

    До коментар [#9] от "стефан иванов":


    До коментар [#8] от "Един Българин":Частните уроци са си добре ,без тях съвсем ще се закъса.А и такива като мен трябва да ядат .Да живее министерството досега бях скромен 15 лв/час по математика и физика.Мисля да индексирам на 20лв/час.
    —цитат от коментар 9 на стефан иванов


    Индексирай с колкото искаш..... Ти не си нито част от пейзажа, нито част от решението.....

    Идея си нямаш, колко ученици и родители се подхлъзват и разчитат на т.н. частни уроци и не си дават зор да учат в час. "Е па, що да внимавам в час, като ще ходя на урок?" Бях свидетел на разговор между колега по математика и ученичка..... по-скоро монолог, щото колегата занемя - Г-жо, ще ме пуснете ли от час, че имам частен урок по математика?............

    Съжалявам, част от проблема си!

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  17. 17 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7654 Неутрално

    Трябва големи реформи в образованието. Учат излишни работи и нищо практично. Ама няма кой да го направи.

  18. 18 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 3024 Неутрално

    Един политик има шест апартамента за по 100 000 евро, колко време ги е спестявала тъща му ако е получавала 100 евро на месец?

  19. 19 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 627 Неутрално

    До коментар [#14] от "pet_fire":

    "Толкова ли е трудно една цяла програма на обучение да се вземе/например от скандинавска страна/ и да се приложи у нас 1 към 1"

    За трудно може и да не е трудно, но най-малкото е безмислено. Учебните програми са само една (важна) част от образователния процес. Той включва също отношение на обществото към човешките ценности като цяло и ангажираност към възпитанието на децата, мястото на учителя в обществото, цялостната организация на обучението. Все едно като видите, че една кола върви по-добре от вашата (или поне на вас така ви се струва) да смените гумите на вашата и да се надявате да върви като другата.
    Освен това защо точно Финландия. Европа като цяло през последните десетилетия не се слави с добро обучение по природни науки. Един познат ми каза (преди десетина години), че не малко германци са местят от западните провинции в тези, които преди това бяха ГДР, защото считали, че там обучението по природни науки и математика било все още по-добро.

  20. 20 Профил на стефан иванов
    стефан иванов
    Рейтинг: 603 Весело

    Проблемите в образованието са много и до утре можем да спорим чия е вината.Аз отдавна съм се отказал да се меся в такива каши.Факт е има търсене на частни уроци.
    При мен основно идват или крайно закъсали да скърпиме тройката или почти отличници
    на които им трябва малко побутване и помощ за да станат твърдо отличници.
    в 99% от случеите постигаме целта ,та някой от двойкаджиите отиват към четворки и петици.Та не виждам аз защо да съм проблема.Проблема е в МОН и идиотските им програми и организацията им на цялото образование.

  21. 21 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 627 Неутрално

    До коментар [#15] от "the_flea":

    "Големият проблем е, че работещите (т.н. експерти) в МОН, отдавна са забравили и не прилагат основните принципи на обучението."

    Големият проблем е, че всъщност тях никой не ги пита. Преди години един експерт напусна МОН, защото разбра, че е използван само, за да мести папките. Решенията се взимат от т.н. политически кабинет и самозвани "експерти" близки до политическите партии. Това, което последните правят е да следят внимателно всеки повей от Брюксел и да се бият в гърдите, че са го изпълнили. Така например децата в първи клас не учат трудово обучение или ръчен труд, изобщо нещо, което по-късно да им позволи да завият една гайка или да сменят гумичката на кранчето, а "Технологии и преприемачество". Очевидно става въпрос не за знания на децата, а за политическа коректност.

  22. 22 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1383 Неутрално

    До коментар [#20] от "стефан иванов":

    Системата на частните уроци съществува, защото се базира интересите ....в т.ч. и на конфликта на интереси - ТИ НА МЕН, АЗ НА ТЕБ.... в тази връзка - проблемът е в МОН, ти не си проблема, ти си част от него и дори не го осъзнаваш....

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  23. 23 Профил на ozd05563707
    ozd05563707
    Рейтинг: 550 Неутрално

    [quote#8:"Един Българин"]Видка май е учила по новата програма. Увеличаването на часовете по математика добре, отпадането на някои основни теми ще създаде необходимост от частни уроци. /quote]

    Тя е постоянна. Ако може да оприличим знанията по математика с етажи, то учебника преподава 1-2 етаж, същевременно състезанията по математика, като Олимпиади, са на 8ми етаж. Други по леки състезания са на 4-6ти етаж. А който иска да влезе в езикова или ПМГ след 7ми клас трябва да е на 8ми етаж. Е да де, ама "системата" това не го прави, но същевременно изисква по НВОта и прочее. Т.е. без корумпирата система на частните уроци никой няма шанс за развитие. А с новата "рИформа" искат да произвеждат повече продавачи в магазините. Практически умения му казват. Имам дете в 4ти клас и наблюдавам какво се случва. Ако не сме ние с майка му да обясняваме, и да настискаме с по-сложни задачи, детето остава на едно супер ниско основно ниво, което ще го закопае в бъдеще. Цялата "система" на образование е пунта мара.

  24. 24 Профил на ozd05563707
    ozd05563707
    Рейтинг: 550 Неутрално

    До коментар [#9] от "стефан иванов":
    —цитат от коментар 16 на the_flea


    Не е. Защото това дете в частния си урок ще научи двойно повече, ще го разбере, и ше започне да го прилага. Докато учителката му, ще му предаде основния материал, ще се движи на нивото на най-слабия или средния в класа, ще трябва да обърне внимание на 20-30 други деца, и ще бърза, бърза, бърза, че все няма време да се решават сложните задачи. Може да го сравним и с урок по ски в груп и с индивидуален учител. В група за седмица се научаваш на рало, да не падаш и да се пускаш по най-равното. С индивидуален учител на третия ден се возиш на големия лифт, пускаш се позелени писти, и може да се проваш и по синя, а освен рало, ако си схватлив, почваш леко и успоредни ски за завои. Та така и с вашата учителка по матетика, и частния учител на девойката. Проблемът не са частните учители, а програмите на МОН , които не могат да отговорят на изискванията за НВО и езикови и математически гимназии. Просто като пример - ако кандидатстваш за математическа след 4ти клас, имаш нужда от курсове по 1000 лв. годишно към тях, за да имаш шанс.

  25. 25 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 3024 Неутрално

    Фермата по БТВ гледате ли? Всеки от старите който е учил по соц време, знае в пъти повече на тестовете по обща култура в сравнение с чалга поколението на демократичното училище. Направо са за срам и излагация. На фасон и самочувствие обаче са бетон.

  26. 26 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 648 Неутрално

    Звучи добре, но трябва да плъзне и по програмите нагоре. Защото учителят в гимназията не се интересува какво знаеш от преди, гледа да си преподаде и изтества неговия си материал. (който за 6 месеца не успя да се научи да качва в Teams, ама хайде) Няма да си разбърква мозъка с практически задачи и експерименти, това да не е занималня.

  27. 27 Профил на ozd05563707
    ozd05563707
    Рейтинг: 550 Неутрално

    Фермата по БТВ гледате ли? Всеки от старите който е учил по соц време, знае в пъти повече на тестовете по обща култура в сравнение с чалга поколението на демократичното училище. Направо са за срам и излагация. На фасон и самочувствие обаче са бетон.
    —цитат от коментар 25 на blondofil


    Тестовете и помагалата са нещото, което съсипва цялото образование! В тестовете често не се изисква творческо мислене, а нагаждане. А помагалата са наблъскани с материал, но е оставено малко място за попълване и учи децата да пишат наблъскано, нямат място за вертикални сметки и хаоса специално по математика е пълен. По-добре 5 добри задачи, които да се решат ясно и организирано в тетрадката, отколко 20 примера, нагъчкани в умряло помагало! А по български нямат мясот да пишат също. И всичко това е, за да имат едни издателства печалба от помагала.

  28. 28 Профил на rumen_s
    rumen_s
    Рейтинг: 1295 Неутрално

    Пази боже от промените но ГРОБ-аджийските калинки в МОН. Водят към все по-голям разпад в образованието. Децата чиито родители могат да плащат школи и уроци ще се спасяват, останалите ще са неграмотни. За справка - резултатите от лесните матури след 7 клас.

  29. 29 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 674 Любопитно

    Бъдещите петокласници ще учат повече математика и ще решават практически казуси (дрън-дрън!!)

    Големият проблем е, че работещите експерти в МОН (а много от тях са "калинки"!), отдавна са забравили (ако изобщо си спомнят?) и не прилагат основните принципи на обучението - достъпност, научност, нагледност; от лесното към трудното и т.н. В програмите е гювеч, в уроците е торлю-гювеч и в резултат на това в главите на учениците е същото.....
    А истината е, че на децата не им се учи и те не са мотивирани да го правят като никой не се опитва да ги научи как да мислят, а само ги тъпчат с информация без да им покажат как да я обработват, а не само да я запомнят без да разбират как да я използват, защото ако за едно знание не виждаш как практически да го използваш, то то за какво ти е?

  30. 30 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1383 Любопитно

    [quote#24:"ozd05563707"][/quote]

    "Не е. Защото това дете в частния си урок ще научи двойно повече, ще го разбере, и ше започне да го прилага. Докато учителката му, ще му предаде основния материал, ще се движи на нивото на най-слабия или средния в класа, ще трябва да обърне внимание на 20-30 други деца, и ще бърза, бърза, бърза, че все няма време да се решават сложните задачи."

    Можеш ли да ми кажеш, как преди 40 години бяхме по 40-45 ученици в клас (в дневниците графите бяха до №50) и се справяхме успешно без допълнителни уроци? А защо сега не става с 26-28? Моят отговор - в коментар 22 - "Системата на частните уроци съществува, защото се базира интересите ....в т.ч. и на конфликта на интереси - ТИ НА МЕН, АЗ НА ТЕБ...."
    Да, детето може да разбере, ако иска да разбере.....Проблемът е, че голяма част от материала е неразбираем, трудносмилаем, защото е зле структуриран. И вместо да се оправят структурата, програмите, изискванията те се разводняват и обезсмислят. Това отваря вратата за всички, които искат да "помогнат" за разрешаването на затрудненията срещу заплащане..... и колелото се завърта.....

    На детето му е скучно.....Детето има затруднения.... Отива на уроци.....Частния учител за да си пази територията се прави на важен и плюе общественото образование....Детето променя мотивацията за учене....... Не внимава в час....Не рядко пречи на работата на учителя......Работата на учителя се затруднява....Отнасят го тези, които нямат постижения и финансови възможности....

    Дали частните учители и техните уроци не са част от проблема?

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  31. 31 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1981 Весело

    До коментар [#10] от "Таралеж":

    Много елегантно си поиска да минем към американската образователна система. Сериозен съм. Тя е разработена да задоволи точно това дето го искаш — образование за всяко дете според възможностите и мераците му, а не "всички в един кюп"...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  32. 32 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1981 Весело

    До коментар [#30] от "the_flea":

    Частните учители са част от решението на проблема. Понякога са единственото решение на проблема. И щото сме на тема "математика", хайде сега една "проверка на отговора": откак вдигнаха заплатите на учителите в държавните училища, вдигна ли се нивото на знания на учениците? Масово и навсякъде? И то кво излезе, парите не са решаващи, щото при частния учител има резултат, ама при държавния (с вдигната заплата) няма резултати.
    Остава самата мотивация на ученика да влияе върху крайния резултат.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  33. 33 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2512 Неутрално

    До коментар [#31] от "gost22":

    До коментар [#10] от "Таралеж":

    Много елегантно си поиска да минем към американската образователна система. Сериозен съм. Тя е разработена да задоволи точно това дето го искаш — образование за всяко дете според възможностите и мераците му, а не "всички в един кюп"...

    Хахаха! Усети ме!
    Ами децата ми минаха през тази система.
    Без частни училища, без частни уроци.
    И отиваха в най престижните университети, и са търсени и платени специалисти.
    Също и децата на всичките ни приятели!
    През годините има изпити ако искаш да си в клас/училище със засилено обучение. Събират по този начин деца на които им се учи. Докато завършат гимназиалния курс и са взели по няколко класа които се признават и в университети.
    Хем в университет ги приемат по-лесно, също и на изпита изкарват по-добър резултат. Хем и завършват по-бързо заради признатите класове, или ако искат вземат нещо друго.
    Американската образователна система има и доста кусури, но огромното предимство че частни уроци и училища са абсолютно излишни.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK