"Работата ни е очи в очи": в училищата по изкуства се молят онлайн обучението да не се повтаря

Снимка: Националното училище по изкуствата "Панайот Пипков" в Плевен

Снимка: Националното училище по изкуствата "Панайот Пипков" в Плевен



И"Изтощителна" - с тази дума преподаватели от училища по изкуства описват завършващата учебна година, по-голямата част от която премина в принудително онлайн обучение. Уточняват, че трудностите са били както за педагозите, така и за учениците и отчитат сериозно изоставане.


За разлика от общообразователните училища, в които - по твърдения на учители и на образователното министерство - дистанционните уроци не са довели до сериозни пропуски, за учениците с групови занимания като хорово пеене, танци, оркестри, струнни инструменти и др. изминалите месеци са практически изпуснато време, защото понятие "онлайн репетиция" няма как да съществува.


Учителите са песимисти, че пропуските могат да бъдат наваксани, но пък гледат с оптимизъм в бъдещето - стига да се продължи с обучението от там, където е зациклило, и то непременно присъствено.


За малките е най-трудно




Постановката на ръцете и настройването на инструментите са двете основни трудности, които са срещнали преподавателите по струнни инструменти с работата си с малките ученици онлайн. Според Десислава Костова, преподавател по виолончело в Националното училище по изкуствата "Панайот Пипков" в Плевен, макар в някои дни да са били позволени присъствени занятия, все пак времето не е било достатъчно за малките деца. Причината - те сами все още не могат да си настройват инструментите, освен това във всеки час учителката коригира постановката на ръцете им върху инструмента.


И ако аз не съм до тях да им оправям ръчичките, няма значение какво им казвам онлайн.


Десислава Костова,

преподавател по виолончело


Малките срещат трудности и с разчитането на нов материал, и с научаването на вече преподаденото в училище. "Може би за пиано, акордеон, е по-лесно - те са много по-различни от струнните, но за мен с виолончелото ми беше много трудно", разказа пред "Дневник", според която изоставането е голямо.


На същото мнение е и колегата ѝ по цигулка Елена Николова. "Като нетемпериран инструмент, при цигулката се изисква много дълга подготовка, за да може да се усвои целия гриф, цялото разнообразие на тонове. Нужна е пряка работа с детето, особено от 1 до 4 клас, защото в противен случай то страда от липса и на пример. Преподавателят изгражда и първоначалните му двигателни навици, които е важно да са правилни", посочи тя. Допълнителни проблеми са трудностите при четене на нотния материал и настройването на инструментите, за което се е налагало родители да ходят до дома й.


Когато звукът прекъсва и се бави


Учителят по корепетиция и съпровод Магдалена Начева разчитала да използва за свирене в реално време платформите в интернет, но се оказало невъзможно заради разминаването в звука. Намерила друг вариант - да записва своята партия съпровод на пианото, а децата да си я пускат и да свирят върху нея. "И това обаче не върши работа, защото малките деца особено са далеч от това ниво. Аз съм тази, която трябва да ги следи и да спира при някакви грешки, да ги изчаква", обясни тя.


Само когато свирим на живо, има смисъл


Магдалена Начева,

учител по корепетиция и съпровод


С големите ученици било по-лесно, защото имат и дисциплината да свирят всеки ден, но и те имат нужда от наблюдение и контрол. Така, по думите й, единственото ефективно в онлайн условия се оказало преподаването на теория.


Различната скорост, с която звукът достига до децата през електронните платформи спънало и диктовките. Всичко вървяло изключително бавно зарази постоянната нужда от повторения, обобщава Даниела Траянова,
преподавател по солфеж и хармония. "В един учебен час в реално време аз правя по три диктовки, докато в онлайн обучението едва завършвахме една. Няма как да се развива и слух по този начин".


Наваксването невъзможно


Всички преподаватели, с които "Дневник" разговаря, изразиха надежда повече да не се налага онлайн обучение. Според Магдалена Начева наваксването на пропуските е невъзможно. "Просто си продължаваме от там, докъдето сме стигнали преди дистанционното обучение, и се надяваме то да не се повтори", каза тя. Преподавателят по солфеж Даниела Траянова нарича "трагично" състоянието на учениците през май при връщането в клас: "Децата бяха забравили и да пеят, това се нарича интонация - чисто възпроизвеждане на звука от пианото. Как може да стане онлайн обучение по хармония и и солфеж? Никак", смята тя.


Виктория Беломъжова, който преподава пеене в Националното училище по изкуствата "Добри Христов" във Варна, все пак тя е имала възможността с декларация за съгласие от родител да провежда индивидуални часове на живо. Редувала един час онлайн, другия - присъствено, и затова няма пропуски. Колегата ѝ по български народни танци в плевенското училище по изкуствата Илиян Илиев пък съсредоточил усилията си върху това да поддържа вече научените танци и да разучава нови индивидуално с децата. Казва, че след като се върнали в клас бързо наваксали. В крайна сметка е доволен, защото по време на онлайн обучението е занимавал децата повече с теория, за която иначе не оставало много време.


Хем неефективно, хем уморително


Даниела Траянова отчита умората, която се е натрупала у учителите и децата. "Когато сме в клас, диктувам нещо на пианото, децата записват, аз минавам и им посочвам грешките. В онлайн режим децата ми изпращат записа и аз трябва на всяко отделно да посоча грешките, това отнема цялото ми време. Ако днес имам 6 учебни часа, аз най-малко още 3 часа работя, за да проверявам и направя обратната връзка с всеки ученик. Това в училище отнема минути", обяснява тя.


При съпруга ѝ Пламен Пенов, който преподава графика в същото училище, затруднения също не липсвали: работата на учениците по графичните техники се е изчерпвала с гледане на клипове как се прави това, а живописците рисували по снимки. Сега ще трябва да наваксват.


Учителите обобщават, че превключването между онлайн с присъствено обучение е натрупало огромна умора и изнервяне у децата. "Стоенето вкъщи пък им създаде доста психични травми - станаха много по-неуверени, много по-чувствителни", отбелязва Елена Николова. Мнението ѝ споделя майката на петокласник в столичното музикално училище "Любомир Пипков", според която синът ѝ не изостанал, благодарение на присъствените уроци по флейта, но загубил мотивация и концентрация".


Родителските впечатления


Според родители от столичното музикално училище всеки преподавател по инструмент сам е определял как да се провеждат занятията, като много от учителите дори по време на дистанционното обучение са викали учениците си на присъствени уроци. Пример за ефективно обучение онлайн даде майка на ученичка по флейта: "Учителката водеше уроците онлайн, когато нямаше друг начин. Твърдеше, че така е по-трудно да чува грешките, но тя е опитна и успяваше да схване кой къде има затруднения".


За сходен подход разказва Галин Атанасов, чиято дъщеря учи балет във варненското училище по изкуствата: преподавателката показвала движенията през уеб приложение, а децата трябвало да я следват. Понякога изисквала да се записват и да изпращат видео. По думите му е ясно, че за специализирани дисциплини като музика и танци този подход е крайно незадоволителен и неефективен. "Нашата дъщеря наваксваше с присъствени индивидуални уроци, когато мерките го позволяваха".


Според Сашо Минчев, баща на петокласничка в клас по пиано в софийското музикално училище, най-големият проблем е, че децата, които свирят, са останали без изяви и без публика.


Предстои анализ


Пред "Дневник" от Министерството на културата, под чиято егида са училищата по изкуствата, коментираха, че ще анализират резултатите от учебната година след нейния край. Оттам уточниха, че за част от класовете уроците свършват на 30 юни, а други имат практика до 15 юли. След това ще бъдат събрани доклади и отчети, резултатите от зрелостни изпити, от изпитите за професионална квалификация, от националното външно оценяване, от годишните оценки на класовете и от приема на нови ученици.


На въпрос имат ли пропуски учениците и как ще бъдат наваксани министерството увери, че "въпросът ще бъде изпратен до училищата и цитираната информация ще бъде събрана, в това число предприетите и планираните мерки на училищно ниво".


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (26)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 1619 Разстроено

    "в училищата по изкуства се молят онлайн обучението да не се повтаря"

    Това би трябвало да важи за всички училища (независимо какво били твърдяли от някакво министерство)! Особено най-малките имат голяма необходимост от постоянно общуване с учителите си очи в очи...

  2. 2 Профил на rincewind
    rincewind
    Рейтинг: 1003 Неутрално

    Изкуство, а?:) Кво изкуство, то изкуствено?

  3. 3 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 1619 Любопитно

    До коментар [#1] от "plamen_b":

    Само защо хората не се ваксинират? Не бива да се допуска още една вълна на COVID наесен!

  4. 4 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 1162 Неутрално

    Еми просто е - ваксинирайте се!

    - A witty saying proves nothing. Voltaire
  5. 5 Профил на Nelumbo
    Nelumbo
    Рейтинг: 737 Неутрално

    Всичко може да се навакса, стига да има желание и упорита работа.

  6. 6 Профил на n_kukaleva
    n_kukaleva
    Рейтинг: 1124 Весело

    Балеринки-красотички ! Радвайте им се!

  7. 7 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 2631 Неутрално

    Бе то прослушването така или иначе е трудно, ако трябва да се спазва 1.5 м дистанция.

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  8. 8 Профил на moominmamma
    moominmamma
    Рейтинг: 206 Неутрално

    Как така се молят да не се повтаря? На кого се молят? Все едно утре заметресение да срине града и те да се молят, да не е станало. Ваксинирайте се, включително и децата над 12, и си продължавайте живота.

  9. 9 Профил на wre501051215
    wre501051215
    Рейтинг: 2864 Неутрално

    Не е достатъчно самобда искаш или да не искаш.Трвбва да се вземат необходимкте мерки.Или ше се ваксинирсме масово,или пак ше има огранипения.Няма среден път.

  10. 10 Профил на inn
    inn
    Рейтинг: 1784 Неутрално

    Тези затваряници от последната година и нещо ще се платят скъпо и прескъпо от всички, но най-вече от онези, които са най-малко способни да се защитят - децата. Всичко ще платим, заради тяхното осакатяване от знания - кой ще е съгласен да го лекува лекар, обучаван онлайн (тази сутрин по БНТ професорката пулмолог беше много красноречива - "Как ще обясня на студента какво е сух и какво е влажен бял дроб, без да сме до болния и да го чуе със слушалката си?"

    Но пропуснатото качество на обучението далеч не е единствената вреда, дори не е най-голямата вреда. Най-важното е, че училището не е просто място за предаване на знания, училището е най-точното място за социализацията на децата. Учат се не просто на знания, а как да бъдат общество. Не се ли случва това, ефектът ще е разрушителен и ще е след години...

    И най-важното: отделиш ли децата едно от друго, просто им вземаш цвета в живота.
    Толкова ли старите се задръстват, че да не помним кое беше най-хубавото в училище: момче да хареса момиче и момиче да хареса момче. Първо се гоните и дърпате; в пети клас момичетата така щипеха, че синината е най-малкото; могат да ти откъснат мръвка. Това е начинът им да ти покажат, че те харесват; ако не се загледаш по напращялия бюст на някоя какичка от 3-4 класа по-нагоре, ако не почнете да си пускате ръце в по-горните класове, какъв живот е това...

  11. 11 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 518 Неутрално

    Отново ни въвеждат в хипотези за онлайн обучение. За да може антиваксърите да се налудуват, едно поколение деца ще прекара трета година затворено.

  12. 12 Профил на dds27557755
    dds27557755
    Рейтинг: 416 Неутрално

    Преподавам скулптура в художествено училище и цялата година премина в импровизации по темата, тъй като децата нямаха достъп до добрата база, която гимназията предоставя - ателиета, материали, модели, стативи и инструменти, и която е от основно значение, наред с професионалния опит, който учителите дават. През целият този период нямах болни ученици или колеги, но медийната ковид пандемия в момента е заменена от реална епидемия от психични разстройства сред децата, депресии, панически атаки, самонараняване, припадъци, с които трябва да се справяме. Незнайно е колко време ще отнеме това и дали проблемите някога ще изчезнат.

  13. 13 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1259 Весело

    Изкуствата ще спасят света, но само ако са с проведено обучение на живо и диплома от Кръстьо Сарафов, иначе не важат . Освен това трябва и задъължително членство в някоя гилдия примерно СБХ, или поне в НПО. Самодейци не се допускат да спасяват света!

    мурзилка
  14. 14 Профил на malart
    malart
    Рейтинг: 747 Неутрално

    Нали учители и от министерството рапортуваха бодряшки и по комсомолски как онлайн обучението било супер и вече нямало връщане назад. При нас един в 7-ми клас забрави как се пише, ако искате ми вярвайте

    malart.blog.bg
  15. 15
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  16. 16 Профил на dds27557755
    dds27557755
    Рейтинг: 416 Неутрално

    Нали учители и от министерството рапортуваха бодряшки и по комсомолски как онлайн обучението било супер и вече нямало връщане назад. При нас един в 7-ми клас забрави как се пише, ако искате ми вярвайте
    —цитат от коментар 14 на malart


    Разбира се, че учителите ще рапортуват високи постижения от онлайн обучението! Та те имат най-голяма полза от него, заплатата тече, в часовете за редовно обучение водят частни уроци, "спасяват света", стоейки вкъщи, не се занимават с проблемни ученици и превръщат образованието от достъпно за всеки, в привилегия за богатите и амбициозните.

  17. 17 Профил на Dobrin Georgiev
    Dobrin Georgiev
    Рейтинг: 15 Неутрално

    До коментар [#10] от "inn":

    Първо да се ваксинирайте, а после се щипете!

  18. 18 Профил на inn
    inn
    Рейтинг: 1784 Неутрално

    До коментар [#17] от "Dobrin Georgiev":
    И що ваксините да са по-важни от щипането ("първо-после")?

  19. 19 Профил на moominmamma
    moominmamma
    Рейтинг: 206 Неутрално

    До коментар [#10] от "inn":
    "Това е начинът им да ти покажат, че те харесват;"
    Да ви е хримвало, че може да сте им бил противен и наистина да са искали да ви "откъснат мръвка". Аман от простотии.

  20. 20 Профил на inn
    inn
    Рейтинг: 1784 Неутрално

    До коментар [#19] от "agb08541284":

    Явно си учил с много задръстени момичета.

  21. 21 Профил на moominmamma
    moominmamma
    Рейтинг: 206 Неутрално

    До коментар [#12] от "dds27557755":

    Може ли да подкрепите тези ваши твърдения за депресии, паник атаки и самонаранявания сред децата, причинени от дистанционното обучение, с някаква достоверна статистика или източник?

  22. 22 Профил на Златка Иванова
    Златка Иванова
    Рейтинг: 5 Неутрално

    Тази статия е пълен провал и измислица на псевдо журналистката. Най-важно е физическото здраве на децата. Анализите на всички тези псевдо психолози са глупост и празни приказки. Трябва всички български граждани да благодарят на лекарите, които се бориха за живота на болните по време на трите вълни на Ковид 19.

  23. 23 Профил на Billy Pilgrim
    Billy Pilgrim
    Рейтинг: 2388 Неутрално

    До коментар [#3] от "plamen_b":

    Не бива, затова никой не трябва да се ваксинира и трябва да застане открито срещу малоумните “мерки”. Ако им играем по свирката ще сме от локдаун в локдаун и от вълна във вълна. Не се заблуждавайте че като ви боцнат ще ви оставят на мира, виждаш какво се случи в Англия - едни от най ваксинираните в света “вдигат” бройката. После ще ви разправят че е дошъл нов щам дето не го лови тая ваксина и ще трябва нова и по между другото ще налагат пак локдаун за да стимулират пласирането на търговския продукт наречен ваксина и така може да си откараме до края на живота ни.

  24. 24 Профил на Billy Pilgrim
    Billy Pilgrim
    Рейтинг: 2388 Неутрално

    До коментар [#22] от "Златка Иванова":

    С какво физическото здраве на децата е било застрашено изминалата година повече отколкото всяка предна година? Имате ли отговор? Вие да не сте сертифициран психолог, че да давате такава веща оценка за "псевдопсихолозите"? Не само деца ами и на страшно много възрастни изминалата година им се отрази пагубно на психиката и здравето и то не поради Кашлицата ами поради "мерките".

  25. 25 Профил на dds27557755
    dds27557755
    Рейтинг: 416 Неутрално

    До коментар [#12] от "dds27557755":Може ли да подкрепите тези ваши твърдения за депресии, паник атаки и самонаранявания сред децата, причинени от дистанционното обучение, с някаква достоверна статистика или източник?
    —цитат от коментар 21 на agb08541284


    Ако сте прочели по-горе, работя в средно художествено училище и виждам нещата намясто, статистики и източници не са ми нужни.

  26. 26 Профил на Diana Stamenova
    Diana Stamenova
    Рейтинг: 69 Неутрално

    За кой път вече аха да решим, че краят на пандемията се вижда, и вземе, че се появи нов, по-опасен и по-заразен щам. Сега ни обработват, че като се ваксинираме, ще се върнем към нормалността. Само че няма да стане, ще се появи нов щам, дето старите ваксини не му действат. Този кошмар ще свърши, когато хората излязат на улицата и забранят на правителствата си да налагат подобни мерки. Който иска , да се ваксинира, който не иска, си е поел риска и никой няма нужда да бъде насилствено ," защитаван" с подобни "мерки".





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK