Спешно трябва да се промени начина на финансиране на образованието, смята министър Денков

Спешно трябва да се промени начина на финансиране на образованието, смята министър Денков

© Юлия Лазарова



Нужна е спешна промяна на стратегията за финансиране на образованието, като от принципа "парите следват ученика" се премине към "парите следват качеството", каза днес пред Би Ти Ви служебният министър на образованието проф. Николай Денков. Като първа стъпка той посочи изграждането на система за оценка на качеството. "Това изисква между 6 месеца и 1 година", посочи Денков. Според него трябва да има проследяемост как училището помага на ученика на напредне. За министъра е нужна и дигитализация, като всички учители ползват разработени уроци.


Проф. Николай Денков смята, че истинското предизвикателство е персонализацията на образованието. За постигането на това имало два подхода, като скъпият е да се назначат повече учители, а по-евтиният е използване на новите технологии, в това число и на изкуствен интелект. Според министъра, ако реформите започнат сега, ефект ще има след 3-4 години.


В отговор на въпрос проф. Денков, че на образованието са нужни до 100 хил. електронни устройства, а не 1 млн, както посочва "Има такъв народ". Говорейки за обучението по време на пандемия той посочи, че учителите не са преминали през правилната квалификация, която да им даде нужните умения.


Министърът смята, че като цяло системата е издържала, основно заради усилията на учителите, но 20-25% от децата изобщо не са били обхванати от дистанционното обучение. Основната причина са липсата на електронни устройства и достъп до интернет. Според Денков преди новата учебна година трябва да се минимизира този дял, доколкото е възможно.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (74)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4669 Неутрално

    "Нужна е спешна промяна на стратегията за финансиране на образованието, като от принципа "парите следват ученика" се премине към "парите следват качеството"

    Ако това направят, всичко друго ще си дойде на мястото! Макар и след няколко десетилетия! Все някога трябва да се започне!

  2. 2 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4669 Неутрално

    Този министър и министрите на икономиката и на финансите е най-добре да останат на постовете си и в "редовно" правителство! Онзи на транспорта да отговори как така наляха 400 милиона без конкурс в руски дълбачки за канала към пристанището на Доган!

  3. 3 Профил на pcx54625434
    pcx54625434
    Рейтинг: 19 Неутрално

    Огромният кандидат-студентски прием в университетите обезлюдява провинцията - според фондация "Фридрих Еберт" след 9 г. 60% от България ще бъде демографска пустиня. https://bntnews.bg/bg/a/stryaskashcha-tendentsiya-do-2030-g-blgariya-shche-namalee-s-blizo-15-mln-dushi

    Австрия (8,9 млн. население) - 5 юридически факултета,
    България (6,9 млн. население) - 9 юридически факултета.

  4. 4 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2559 Неутрално

    До коментар [#3] от "pcx54625434":

    За сметка на това населението в градовете ще се увеличи. В САЩ над 80% от американците живеят в големите градове.

    Кой ке определя качеството на учениците?

  5. 5 Профил на sow29372525
    sow29372525
    Рейтинг: 620 Неутрално

    Парите да следват качеството е добре, но само до някъде. Това означава, че качествените училища ще изсмукват по-голямата част от парите, а бардаците все повече ще си западат. Ако изобщо има някакъв шанс индо-българите да станат нормални хора, това е само чрез образование. А като им маргинилизират още повече училищата...

  6. 6 Профил на ggot
    ggot
    Рейтинг: 1342 Неутрално

    "като от принципа "парите следват ученика" се премине към "парите следват качеството"

    Добре звучи, но още малко трябва да поясни, какъв по-точно ще бъде механизмът за качеството.
    Сегашният принцип парите следват ученика, определено е предпоставка за некачествено образование

  7. 7 Профил на ggot
    ggot
    Рейтинг: 1342 Неутрално

    Висшето образование също трябва да се подобри, а не да се закрива. Преди години нашите университети бяха търсени, обучаваха се много чуждестранни студенти от Гърция, Турция и други страни.

  8. 8 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3732 Неутрално

    До коментар [#3] от "pcx54625434":

    Ще стане пустиня не заради това, а заради разликата в заплащането. В София и голямите градове, заплатите са по - високи с доста, в сравнение с останалата част на България.

  9. 9 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4669 Неутрално

    Висшето образование също трябва да се подобри, а не да се закрива. Преди години нашите университети бяха търсени, обучаваха се много чуждестранни студенти от Гърция, Турция и други страни.
    —цитат от коментар 7 на ggot


    Кой и кога е предлагал висшето образование "да се закрива"? Сега има много повече чуждестранни студенти отколкото преди!

  10. 10 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3732 Неутрално

    До коментар [#5] от "sow29372525":

    Ако не ги принуждаваш насила, няма образование. Четвърти, пети клас най - много и напускат училище.

  11. 11 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3732 Неутрално

    До коментар [#6] от "ggot":

    И "парите следват качеството" ще доведе до същото.

  12. 12 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 2994 Неутрално

    Не е това решението. Така още повече ще се задълбочи неравенството между училищата.

    Трябва да се криминализират частните уроци или да им се сложи огромен данък.
    Второ, парите трябва да са разпределени пропорционално между общините, в зависимост от броя на децата. След това, да се търси отговорност на учителите за начина на преподаване. Сега всичко е пожелателно. На никого не се търси сметка, защо след три години преподаване, в 7 клас ученикът ти изкарва двойка. Ако, както предлага Министъра, в такъв случай намалят финансирането на това училище, ще ги разделят на такива, в които децата ходят на уроци и на такива, в които децата не ходят на уроци, т.е. бедни и богати.

    В София учители по математика НЯМА. Всички са заети в частния сектор с уроците.

    И още нещо, трябва да има наказания за лошо поведение, например, да изметат двора, да боядисат оградата. Има деца, които в час пускат музика, подиграват се на учителите и няма нещо, което да ги спре.

    Любовта ще спаси света!!!
  13. 13 Профил на ggot
    ggot
    Рейтинг: 1342 Весело

    Парите следват ученика, ако за същото образование родителите трябваше да плащат такси, щяха всеки ден да се интересуват как върви училището. А като парите следват ученика, са се отпуснали напълно, ден да мине друг да дойде, кои са тия от училището, че да им казват, какво да правят

  14. 14 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4669 Любопитно

    До коментар [#6] от "ggot":И "парите следват качеството" ще доведе до същото.
    —цитат от коментар 11 на Vlado Nikolov


    Вие какво предлагате?

  15. 15 Профил на sow29372525
    sow29372525
    Рейтинг: 620 Неутрално

    До коментар [#5] от "sow29372525":Ако не ги принуждаваш насила, няма образование. Четвърти, пети клас най - много и напускат училище.
    —цитат от коментар 10 на Vlado Nikolov


    Нямам против, даже съм съгласен, че трябва дабъдат принуждавани. Но все пак това, което им се налива в главите трябва да е с що-годе прилично качество.

  16. 16 Профил на ggot
    ggot
    Рейтинг: 1342 Неутрално

    До коментар [#9] от "vassilun":

    Май не си следил темата, закриват се специалности, очаква се да намалят броя на университетите, частично се закрива. Явно не учат достатъчно чуждестранни студенти

  17. 17 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4669 Неутрално

    До коментар [#9] от "vassilun":Май не си следил темата, закриват се специалности, очаква се да намалят броя на университетите, частично се закрива. Явно не учат достатъчно чуждестранни студенти
    —цитат от коментар 16 на ggot


    Убеден съм, че Бъкгария е сред първите страни в Европа по брой на "университети" на глава от населението!

  18. 18 Профил на ggot
    ggot
    Рейтинг: 1342 Неутрално

    До коментар [#17] от "vassilun":

    И какво лошо има в това? Може да идват да се учат и от други страни, ако имаме реномирани университети

  19. 19 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4669 Неутрално

    До коментар [#17] от "vassilun":И какво лошо има в това? Може да идват да се учат и от други страни, ако имаме реномирани университети
    —цитат от коментар 18 на ggot


    Лошото е, че количеството води до ниско качество! Защото нямаме огромен брой подготвени преподаватели и наличните обикалят страната като летящ холандец, за да преподават на повече от едно място!

  20. 20 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 2994 Неутрално

    До коментар [#9] от "vassilun":Май не си следил темата, закриват се специалности, очаква се да намалят броя на университетите, частично се закрива. Явно не учат достатъчно чуждестранни студенти
    —цитат от коментар 16 на ggot


    —-

    Висшето образование е като всеки друг бизнес, от който се изкарват печалби. Е, българските университети ще последват българските футболни отбори, българските производители на картофи, домати и още няколко милиони закрити работни места за последните 32 години.

    Любовта ще спаси света!!!
  21. 21 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2557 Неутрално

    До коментар [#1] от "vassilun":

    “Ако това направят, всичко друго ще си дойде на мястото! ”

    При все че съм фен на проф. Денков, замяната на една мантра -“парите следват ученика” с друга -“парите следват качеството” не означава, че “нещата ще си дойдат на мястото”:
    - колкото е правно недефинирано понятието “ученик” (записан в регистъра на едно, две или три училища или на шест месеца поне има запис в национален регистър за взет изпит/оценка на знанията), още по-недефинирано е понятието “качество” (декламация на Питагоровата теорема, доказването й или прилагането й в стереометрията);
    - привързването на “парите” за образование с някакъв измислен пазарен параметър (бройка или “качество” на владеене на руски, латински или шумерски език) винаги ще турга капаци на образованието. Например преди, в условията на общонародна собственост, най-високо качество имаше познанието на История на БКП в едно с “Капиталът” на Маркс и история на КПСС. Изпит по химия не можеш да вземеш без поне да не подчертаеш как природните закони следват постулатите на идеологията. И сега е така - жизнено важни за планетата вещества - озон, СО2 са набедени за смъртоносни заради глупавата идея на нобеловия лауреат Сванте Арениус да топли планетата и да развива зеленчуко-производство в “замръзнала” Швеция чрез увеличаване на СО2 в атмосферата. При все че нобеловата награда му е връчена за теорията на електролитната дисоциация, а той не я е приложил за СО2 (въглената киселина), а сляпо се доверил на инфрачервеното поглъщане на СО2, при това неточно измерено и без отчитане на химичните (радиационно-химичните) реакции в атмосферата.
    Вчера гледах един казус: директор на дирекция “Сигурност” във фонд “Земеделие” е освободен (уволнен), защото няма образователната квалификация “магистър по сигурността”. Тук, някоя “калинка” (служебният министър на земеделието) яко бърка “качеството” на сигурността като охраняване със сигурността на плащанията за постигнати резултати. Втори момент е, че специалност “магистър по сигурността” не е имало преди десет години, а за длъжността “директор” се изисква минимум десет години стаж по специалността. Та, когато “калинки” преценяват “качеството” в образованието, парите оттичат ... в “правилните джобове”.

  22. 22 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 2994 Неутрално

    До коментар [#3] от "pcx54625434":Ще стане пустиня не заради това, а заради разликата в заплащането. В София и голямите градове, заплатите са по - високи с доста, в сравнение с останалата част на България.
    —цитат от коментар 8 на Vlado Nikolov



    —-

    В София и разходите са по-високи.
    Учителите взимат добри заплати, проблемът е, че никой не следи как преподават и какво правят. Вдигат рамене и казват, че на децата не им се учи. Това може ли да е отговор? Ти за какво си. Въобще, в обществото се насади едно схващане, че не трябва всички да имат добро образование, а само тези, на които им се учи. Значи, ако си се родил в семейство, в което родителите не настояват толкова децата да учат, те ще си останат неграмотни и не говоря за циганите.
    Всички трябва да имат добро поне основно образование.

    Любовта ще спаси света!!!
  23. 23 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2557 Любопитно

    До коментар [#20] от "hope":

    “Висшето образование е като всеки друг бизнес, от който се изкарват печалби. Е, българските университети ще последват българските футболни отбори, българските производители на картофи, домати”

    Печалба чрез фалит ... както е футбола!? Или печалба като на видния самоковски картофопроизводител, Косьо Самововеца (нещатен сътрудник на държавната служба по сигурността) - достигнал до 6 тона картофи от декар (на хартия) за да оправдае печалбата (от продажба на наркотици)?

  24. 24 Профил на ggot
    ggot
    Рейтинг: 1342 Неутрално

    До коментар [#19] от "vassilun":

    Добрите преподаватели сега в момента се съкращават със заповед от Вълчев и продължена от Денков.

  25. 25 Профил на ggot
    ggot
    Рейтинг: 1342 Неутрално

    До коментар [#22] от "hope":

    Естествено, че ако не им се учи, учителите каквото и да правят, няма как да се получат нещата

  26. 26 Профил на kimaf
    kimaf
    Рейтинг: 331 Неутрално

    [quote#17:"vassilun"][/quote]

    Защо броиш университети? Много от тях са частни с по една шепа студенти, които обучават дистанционно. Избират специалности като психология, икономика или национална сигурност, по които фактически няма разходи за обучение. Наемат пенсионирани даскали като ексклузивни преподаватели и нямат проблем с акредитацията.

  27. 27 Профил на amr47488125
    amr47488125
    Рейтинг: 292 Неутрално

    Много е интересно кой и как ще оценява качеството. Не може да сравняват една математическа гимназия с квартално училище, както и предишните две с училище в ромски квартал - логично резултатите на първите ще са в небесата, макар усилията на учителите в ромските училища да не са по-малки

  28. 28 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Качеството трябва да се измерва, което носи заплаха от още повече бумащина и в крайна сметка, качество на хартия. Трябва добре а се помисли как ще се приложи тази реформа. Имаме нужда от по-човеколюбиво образование.
    Това за персонализирането не е разгърнато, звучи като добра идея. Иска ми се са чуя повече за това.

  29. 29 Профил на dedoliben
    dedoliben
    Рейтинг: 1592 Неутрално

    Когато на Човек му се учи той ще научи.
    Винаги са ни криви учители и лекари а не си гледаме непрокопсаниците дето сме създали и най вече възпитали.
    Виновни сме единствено и само родителите и никой друг,
    И не ми се оправдавайте ако някой иска детето му да успее да си седне на гъзът и да го мотивира и контролира.

    "Моите министри са англофили, моите генерали са германофили, моят народ е русофилски, само аз останах българофил". Цар Борис III
  30. 30 Профил на Nelumbo
    Nelumbo
    Рейтинг: 700 Любопитно

    До коментар [#22] от "hope":

    А имат ли всички еднакви възможности?
    Как насила ще дадеш знание?

  31. 31 Профил на waterfall
    waterfall
    Рейтинг: 943 Неутрално

    До коментар [#7] от "ggot":

    Нивото е изключително ниско: колкото повече професори, толкова по-ниско ниво.

  32. 32 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 2994 Неутрално

    До коментар [#22] от "hope":А имат ли всички еднакви възможности?Как насила ще дадеш знание?
    —цитат от коментар 30 на Nelumbo


    ——

    Не, нямат еднакви възможности. В нашия клас имахме двама двойкаджии, единият - Петър Стефанов, беше цигане. Аз съм ходила у тях, по указание на Класната да учим заедно. Редуваме се. Завърши техникум в крайна сметка и стана някакъв електротехник.
    Сега, това няма как да се повтори, но смятам, че гена играе второстепенна роля, след средата.

    Любовта ще спаси света!!!
  33. 33 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 2994 Неутрално

    До коментар [#23] от "wanderer":


    Висшите училища не са субекти по Търговския закон, не зная точния им статут, официално са с нестопанска цел.
    Ние ги субсидираме с част от това, което заработваме, за да имаме учители, инженери и т. н..
    Те носят обаче много работни места и още заетост идваща от самите студенти. В този смисъл имат принос към бвп и това има материално измерение.
    Какво ще се случи, ако ги закрием или поради липсата на добро управление, няма кандидат студенти? Лошо, нали!

    Любовта ще спаси света!!!
  34. 34 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 2994 Неутрално

    До коментар [#22] от "hope":Естествено, че ако не им се учи, учителите каквото и да правят, няма как да се получат нещата
    —цитат от коментар 25 на ggot



    ——

    Говорим за някакво приемливо средно ниво.

    Любовта ще спаси света!!!
  35. 35 Профил на dr.maris
    dr.maris
    Рейтинг: 223 Неутрално

    Система за оценяване на качеството в средното и основното образование вече има. Това са независимите национални оценявания - матури, изпити след 7-ми клас и т.н. Дали обаче парите трябва механично да следват резултатите от тези оценявания, е спорно. Има и демографски и социални критерии.

    Във висшето образование напоследък се налага практиката за оценяване на качеството чрез наукометрията на академичния състав. Наукометрията обаче не е вярно мерило даже за научните качества на преподавателите, та камо ли за образованието, което те дават на студентите. Начинът трябва да е аналогичен на този в средните и основните училища - образователните степени да се присъждат от държавни комисии, съставени от представители на различни университети и научни организации. И то най-добре чрез държавни изпити по единни конспекти за всяка специалност. Може да изглежда революционно, но това е решението, ако искаме парите да следват качеството на образованието, а не нещо друго.

  36. 36 Профил на Дария Колев
    Дария Колев
    Рейтинг: 2926 Разстроено

    Поредният служебен министър, дето си превишава правомощията?

    За какви промени ни говори, като тези са пътници, от друга страна нямат парламентарна подкрепа, не са избирани на избори, а са назначени от пРезидент Радев?

  37. 37 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7145 Неутрално

    "парите следват ученика" се премине към "парите следват качеството"
    Отдавна си го мисля, най-сетне някой го каза на глас.

  38. 38 Профил на stenlyaka
    stenlyaka
    Рейтинг: 1422 Неутрално

    Министърът смята, че като цяло системата е издържала, основно заради усилията на учителите, но 20-25% от децата изобщо не са били обхванати от дистанционното обучение. Основната причина са липсата на електронни устройства и достъп до интернет. Според Денков преди новата учебна година трябва да се минимизира този дял, доколкото е възможно.
    """"""""""""""""""""""""""""""""""""
    Т.е чакаме октомври и затваряме !
    Не за друго , ами пари за таблети има за усовяване !
    Ще го сменям и този , Прасен Крадлев на три море...... министерства !

  39. 39 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 1396 Неутрално

    Много пъти съм казвал и пак ще кажа. Стига сте експерементирали на гърба на поколения българчета. Вземете няколко добре работещи образователни система по света. Дискутирайте, спорете, ако трябва една година умувайте. Накрая въведете една от тях , но я прилагаите без милиметър побългаряване - едно към едно. Тогава като имаме еталон за сравнение всичко ще бъде много по лесно и предвидимо. Всичко друго е предпоставка за нов провал и субективно пълнене на чекмеджета.

  40. 40 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2557 Неутрално

    До коментар [#33] от "hope":

    “Висшите училища не са субекти по Търговския закон, не зная точния им статут, официално са с нестопанска цел.”

    Вие говорите, че образованието е бизнес, а сега се отмятате. И да, образованието не е бизнес - нито университетите, нито училищата са регистрирани по Търговския закон, например както болниците. Дори и частните училища, добрите частни училища са дружества с идеална цел - не формират печалба, приходите и разходите се одобряват не от “собственика”, а от “обществено настоятелство” (дарители, учители, родители, а в някои участват и ученици).

    “Ние ги субсидираме с част от това, което заработваме, за да имаме учители, инженери и т. н..”

    Не ги “субсидираме”, а ги (Държавата) издържаме. Консенсусно - два пъти повече за образование отколкото за “война”, нейде между 5% до 15% от БВП в “белите страни” отиват за образование. Разход от БВП, а не приход към БВП!
    Сега, има голяма разлика между “висшето образование” (автономност на университетите), “средното образование” (онова “външно оценяване” по български и математика, основно, което трябва да гарантира, че бъдещите работници различават “тескере” от “диплом” и денят няма повече от 24 часа за да се договарят за заплащане за 30 часа в денонощие) и “начално обучение” (детски градини до усвояването на четене и писане).
    Първите две степени на образованието имат много повече “социална роля” (възпитанието е пред познанието) с цел подготвяне на децата за Граждани на Държавата, а не за учени, преследващи световни награди или грантове.

    “Те носят обаче много работни места и още заетост идваща от самите студенти. В този смисъл имат принос към бвп и това има материално измерение.”
    Това е спорно твърдение - зависи от гледната точка.
    Колкото социалните осигуровки “носят много работни места” (в НОИ, НАП и в счетоводните къщи), толкова и разходите в образованието имат принос към БВП-то. Колкото и да се увеличат броя на учителите/университетите (за да имало конкуренция според някои умници), няма да се увеличи образоваността и възпитанието на учениците или познавателността и уменията на студентите. Например, в Германия нямат за цел да увеличават преподавателите и/или училищата, но се стремят да увеличат фирмите и тяхната ангажираност във висшето и средното образование (“гражданското общество” - родителски комитети, местни структури, църква вече са ангажирани). И ако там говорят за “качество на образованието”, то то го измерват с броя започнали работа по специалността до една година след завършването й.

  41. 41 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2557 Весело

    До коментар [#39] от "dorn":

    “Вземете няколко добре работещи образователни система по света. ”

    Докато се дискутира, току виж системата морално да остарее.
    Лично, раздвоен съм по въпроса: на колко време трябва да се сменя учебникът, примерно по биология за 9-ти клас? Всяка година, през поколение (20 години) или с появата на всяко ново научно откритие като, да кажем РНК ваксини. Или по-преди с “откритията” на Мичурин?
    Отделно броя на учебниците по един предмет за един клас, в случая деветокласниците по един, два, пет (както в момента) или повече учебника трябва да учат.
    И съвсем друг въпрос, но пак свързан с “качеството на образованието”, са “авторските права” върху учебниците и съответното възнаграждение (прибирано от издателствата). Нема как тиражът да стане повече от броя на годишно родените деца ... и пИчалбата да расте всяка година!

  42. 42 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Отговорите трябва да се търсят от различни специалисти - педагози, социолози, психолози. Ето едно мнение, което показва колко относителни са оценките за качество.
    https://www.marginalia.bg/aktsent/uchenitsite-obitavat-zonata-na-otchuzhdenie-ne-vazpriemat-nishto-i-nishto-ne-gi-dokosva/

  43. 43 Профил на vista2
    vista2
    Рейтинг: 401 Неутрално

    Чрез измерване на качеството (с доста спорни методи в научните изследвния и липса на ясни критерии) според мен ще се получи неравенство. Ако училищата в села с турско население и с много роми ученици получават по-малко пари от математическите гимназии например, мотивацията на учителите ще намалее, а оттам и резултата. А работата с такива деца е два пъти по-трудна от тези в езиковите гимназии да речем. Не е съвсем честно, така мисля.

  44. 44 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1504 Неутрално

    До коментар [...] от "hope":

    Надежда, понякога ти се учудвам /а и на доста от коментиращите тук/ колко лесно се манипулираш от едни заклинания. Или мантри.
    Вярно мантрата "да плащаме" за качество звучи доста "пазарно" и "изтънчено". НО!
    Но това е добре прикрит деструктивизъм на либерастите. Същите, които лансираха "качеството" със Стратегията за Децата, и пак същите със "грижовността" за децата в Закона за социалните услуги. Демагогия! Прелестна, миловидна като за отговорни родители, НО ДЕМАГОГИЯ!
    Това са опорки за шарани. Ключови думички за манипулация.
    Точно на търгашът Денков му отива да си играе така. А на другите да се връзват на либерастките опорки.
    При това Денков плагиатства. :) Тази доктрина за пари срещу качество не е нещо негово и ново. Отдавна я въртят неолибералните НПО у нас. Самоче по-рано директно говореха за същността - гледа се средния успех на училището и се плаща на училището за следващия. Ако са слаби - малко пари. Ако са силни - толкова колкото по делегиран бюджет.
    Това всъщност е "оптимизация" ПАК!
    Ама и Денков си го казва директно - не ни трябват повече учители, ще се заместват с Изкуствен интелект. /Щото той е безплатен сигурно/. До пълното заместване - дигитална универсалност на спуснати уроци. Всъщност дигитален тоталитаризъм.
    Е тогава "качеството" на еднаквостта ще е гарантирана.
    И всички пляскат и се радват на такава перспектива!?
    Всъщност идва нова вълна на вътрешни интриги, насъскване и противопоставяне в училищата между учителите и между тях и родителите, на тема кой е по-качествен. Щото по условие СЕ ВЪВЕЖДА ЧЕ ВСИЧКИ СА НЕКАЧЕСТВЕНИ. Нали са завършили ПО УСЛОВИЕ НЕКАЧЕСТВЕНОТО НИ ОБРАЗОВАНИЕ!
    А сега изяще се помежду си и сами докажете, че сте некачествени.

    А министърчето ще стои и ще пляска от удоволствие.
    Разбира се ще идват и разни "спасители" с индулгенцията на "чужбинско оБразовани", да ви натякват как нямате качество и те са привилегированите да ви "оправят".
    Денков и сега прави това с неговите "Заедно в час".
    И т.н.
    !

  45. 45 Профил на faro
    faro
    Рейтинг: 115 Неутрално

    До коментар [#1] от "vassilun":

    По повод на това....ако хората знаят какви училища има....преди време (тъй като пътувам много когато съм в БГ)...минах през едно село...мисля, че се казваше Скалица, Ямболско....видях як надпис на средното училище (обучавало по разни земеделски дейности) в селото..реших да видя за какво иде реч....кво да кажа...нямаше никого в училището в 2-3 следобяд...беше началото на м.май...
    Отнякъде изскочи една чистачка която взе да ми обеснява, че по това време не мога да намеря никого....учителите били от Ямбол....а и през месец май "излизали" първите билки по полето....и повечето "ученици" също отсъствали....живот.....
    Та проф.Денков.....тези неща едва ли ги знае...във връзка с качеството на образованието де....

  46. 46 Профил на conservamus
    conservamus
    Рейтинг: 731 Неутрално

    И това да направят само от това служебно правителство, ще осмисли цялото им управление дотук. Ако стане, предлагам да закриваме партиите направо - за толкова десетилетия - само празни думи - съсипаха системата, направиха учениците - клиенти... Сещам се за времвто, когато цар Борис трети е закрил партиите - прабаба ми казваше, че това са бли най-хубавите години на България... А питам се, защо служебните правителства вършат все повече от редовните? Дали защото са там служебно - за да свършат работа, не да плюскат?

  47. 47 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4009 Неутрално

    Доста по-сложен въпрос предвид гражданските права в обществото: Всички ученици ли имат право на своята част от общото финансиране на образованието от данъците събирани от държавата или започваме една стратификация на учениците и учителите, която в крайна сметка е класова, ако щете зависима от обществено-икономическия статус на родителите.
    В модела "парите следват ученика" родители с повечко пари могат да доплатят за частно училище използвайки ваучера от полагащата се сума на издръжка на ученика, останалите училища се финансират на равни финансови права и норми.
    Ако се тръгне с "парите следват качеството", ясно е че по-добре ще се финансират елитните училища, учители и ще се въведат нива на достъп до благата.
    После възниква въпросът, Да плащаме ли повече на по-добрите учители и как да ги оценяме, по прогреса на ученика независимо от неговите априорни качествени характеристики или например по процент на влезли във вуз. Не ми се иска да задълбавам, но въпросът е доста по-сложен и има и своите политически измерен ия като стратегия на държавата.

  48. 48 Профил на conservamus
    conservamus
    Рейтинг: 731 Неутрално

    Гледам, на нещо категорично и ясно се намират хора, които да умуват. Повярвайте ми, сравнявам образованието тук и в една Западноевропейска страна, където следвах - тук нямаше никакъв критерии. Пишеха се високи оценки на поразия, не учех за изпиоите си - взимах ги само от обща култура, с отличен. Завърших първенец на випуска. без да съм учил. В Брюксел за пръв път видях критерии - приемах за даденост високте оценки, там се оказа, че трябва да работя, и въпреки това, кного трудно се получаваше оценка над 16 от 20 . Категорично, когато парите следват детето, “оценките”, като основния педагогически инструмент, изчезват, изпаряват се. И училищата стават едни ментални спа-центрове, където е табу да говориш въобще, че не учениците зависят от учителите си, ами учителите зависят от учениците. И че ако еднте не обгрижват другите, учениците просто ще се махнат. Не можеш да им пишеш отсъствия, не можеш да им пишеш двойки, не можеш да ги изключиш. Тотално сбъркана система, която води до едни индивиди, които приемат за даденост всичко на света. Тотално негодни за предприемачество тулупи на една гротескно изтодена система.

  49. 49 Профил на conservamus
    conservamus
    Рейтинг: 731 Неутрално

    й кратко, т.н., ето долколко са ме научили :D

  50. 50 Профил на conservamus
    conservamus
    Рейтинг: 731 Неутрално


    До коментар [#12] от "hope":

    Едното е меритокрация, другото е комунизъм. Насила да понижаваш нивото, да не даваш на онези, които искат да учат да учат, само заради това да пазиш слабите училища... Е една сбъркана философия, на която още й сърбаме попарата. Всеки учител знае - насила никой не мижеш да научиш, целият механизъм на ученето, който е така неразвит у нас, е да накараш човека сам да се развие, сам да се научи. Термина е Eliciting, и е единственото, което работи дългосрочно. За жалост, у нас от образованието, което се предлага в училищата, до изпитите за шофьорски курс - залага се на зубренето, на запаметяването на факти. А мозъкът е така устроен, че за да е здрав, трябва да забравя всеки ден по нещо, за да може да сложи нещо ново. Съответно, ако не развиваш самото мислене на човек, а само му пълниш главата с факти, вървиш срещу природата, правиш от него един фрустриран и неспособен на самостоятелност човек. Неслучайно сме на последните места по четене с разбиране в Европа - просто системата, вместо да развива чрез сблъскване с реалността, предпазва от реалността. И това води до делянпеевчетата като апотеоза, целта на тази система - всичко да ти е уредено от мама, или от системата. Че нека добрите да изкласят напред, какво лошо? Нима това няма да даде стимул на мижитурките в системата, или да се развият, или да изпаднат от нея? Защо ни е страх от процеса на оздравяване, нима можем да оздравеем, без да се оттървем от болната тъкан? А както знаем, в момента нмаме дефицит на банкери, имаме дефицит на заварчици и шофьори. Защо ни е страх от природата и нейните прекрасни начини за регулация?

  51. 51 Профил на conservamus
    conservamus
    Рейтинг: 731 Неутрално

    До коментар [#43] от "vista2":

    Има решение струва ми се - определя се друг бюджет за такива училища, където фактически целта не е да се гони качество, а да има някакъв достъп до образование, шанс. Но който не иска да учи, нищо не може да го накара, според мен решението там е направо да започват работа от 16 нагоре - не да ги карат да влизат в система, която не е за тях. Строителни войски облагородиха циганите с труд, а аз досега познавам прекрасни цигани от това поколение, за разлика от по-младите им събратя...

  52. 52 Профил на Billy Pilgrim
    Billy Pilgrim
    Рейтинг: 2354 Неутрално

    До коментар [#1] от "vassilun":

    И ти си в тотална заблуда както този министър. Как ще оценяваш на база качество като учителите не са поставени при едни и същи условия защото работят с различни деца. Това да не са някакви роботи дето ако ги подложиш на едно и също обучение ще даде задължителни един и същи резултат, няма такъв филм. Това би довело до допълнително изкривяване на и без това много кривия процес и много училища просто ще искат да изключват децата с по лоши резултати щото ще им секне бюджета. И какво правим с тия деца? Къде ще учат ако никой не ги ще? А всъщност много гении в човешката история са били доста посредствени ученици в детските си години. Тоя министър е много неграмотен педагог, трябва да се изхожда от индивидуалните качества на всяко дете а не да очакваш всички като по калъп да имат еднакво добри резултати.

  53. 53 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 718 Разстроено

    Спешно трябва да се промени начина на финансиране на образованието, смята министър Денков?!

    - да това отдавна требеше да се случи, но след като навремето го въведоха се оказа удобно за всички и "май мун чов ци те" понеже в по-голямата си част са са калинкаджий и "ората" от комисията по "обра зу ва ние то" начело с най-голямата калинка "дамян off" отново избрана и в новия парламент (щото семейно осигуряват баце с възможност да рита мачле и да играе тенис в "свободното си време"?!) по подобие на кака "калкан джос" по времето на "дедо горски" и царските ора!!! Та за това образованието ни е "цъфнало" та "вързало" и неграмотните хора в "държавата" прогресивно се увеличават всяка следваща година ДО КОГА?!!!

  54. 54 Профил на gigabyte
    gigabyte
    Рейтинг: 660 Неутрално

    "Парите следват ученика" беше замислено и проведено с една цел - закриване на малките училища, особено по селата и малките градчета. Мисията е изпълнена. Какъв е замисълът при "парите следват качеството"? Малко съм притеснен, има 12класници, които завършват училище, без да могат да напишат името си. Предимно индобългари, избутани от системата от 1 до 12 клас, само и само парите да отидат в бюджета на училището. За какво качество става дума тук? Ако се въведе идеята на министър Денков, такива училища трябва направо да ги закриват.

    master
  55. 55 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1504 Неутрално

    До коментар [#46] от "conservamus":

    Разбираме те така, ти привиждаш лицето на министър Денков, образът на Богдан Филов и деветнайсетомайските превратаджии.
    Имаш право!
    И единия и другия, "Академични", "независими", "надпартийни", "неполитически"...ъИ двамата се приемат за най-качествените, а всички останали са некачествени.
    Денков, за твое удоволствие, изработи и един проектозакон за забрана на учителите да проявяват каквато и да е характеристика на граждани в гражданско общество.
    Тоя Денков и силите стоящи зад него много ги е страх от учителите та чак иска да ги премахне.
    !

  56. 56 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1504 Весело

    ВИжте, ОСНОВНИЯТ ПРИНЦИП е ПАРИТЕ СЛЕДВАТ МИНИСТЪРЪТ!
    Останалото е бошлаф!
    :)
    !

  57. 57 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1504 Весело

    До коментар [#45] от "faro":

    Ти ли си се объркал или ... ама в с.Скалица няма такова училище. Точно в центъра имат едно Основно училище. Ако и да беше земеделско точно това е и трябвало да видиш - земеделците са на полето в туй време, там ще учат.:)
    Ти в 2-3 часа какво очакваш да видиш в едно училище. Те сега повечето са на едносменен режим. Само сутрин. В тези часове там не би трябвало да има някой. Даже и да бяха земеделци:) Още повече в началото на май, по празниците и по време на дистанционното обучение.
    Аре сега...:)
    !

  58. 58 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4009 Неутрално

    До коментар [#50] от "conservamus":

    Е, в случая обвинявате американското правителство и президент Рузвелт в комунизъм :-), защото формулата "парите следват учащия се" е въведена оттогава през 1944 година с така наречения GI Bill, официално The Servicemen's Readjustment Act of 1944, у нас е имитираа формулата като политически лозунг.
    Нека поясня. През 1944 година американският Конгрес приема закон, с който се цели завръщащите от война "ветерани" да могат да получат финансов стимул за образование, а и да отложат във времето натиска върху трудовия пазар от голямата маса завъщащи се млади хора. Формулата "парите следват учащия се" е позволявала избор на учебно заведения от страна на учащите се. Официално този закон изтича като давност 1956 година, но се приемат продължения които и днес действат по този начин.
    Политическата формула за "парите следват качеството на образование" беше въведена в публиччна дискусия по времето на първия мандат на Обама през 2009 година, но има корените си в дискусията по време на Бил Клинтън от 1996. Този подход претърпя много изменения именно поради трудностите в прилагането и в образователната система в училищата - виж https://www.brookings.edu/blog/up-front/2016/07/21/why-money-matters-for-improving-education/
    Последните законодателни вариации бяха на сенаторите Ран Пол (2017) и Рой през 2020 заедно с мерките за промени заради Ковид ситуацията.

  59. 59 Профил на privet
    privet
    Рейтинг: 5 Неутрално

    До коментар [#29] от "dedoliben":

    Чудесно

  60. 60 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3124 Весело

    До коментар [#4] от "deaf":
    Кой ке определя качеството ?
    >>>Ке го игра ли наш Крсте Царот?

  61. 61 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3124 Весело

    До коментар [#47] от "daskal1":
    Да не би да имат предвид нещо като създаване на аналог на все по-популярните и в щатите чартър училища?....Charter schools are a type of taxpayer-funded education in the United States that cost little to nothing. How is this different from traditional schools? It gives students admission, notwithstanding the family income.
    This means minority families get a chance to send their kids to this school.
    Charter schools might be publicly funded, but they are autonomous and have no ties to the school districts; they achieve this through state or local board contracts. Independence is usually given to charter schools in return for accountability.
    These schools are usually created by the community to bridge a certain gap or achieve certain goals. As a result, all charter schools are not the same. They could be broadly different when considering teaching practices, curriculum, and a host of other factors...
    https://rhodesschools.org/differences-between-charter-and-public-schools/

  62. 62 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1504 Весело

    До коментар [#48] от "conservamus":


    ...една Западноевропейска страна, където следвах - тук нямаше никакъв критерии. Пишеха се високи оценки на поразия, не учех за изпиоите си - взимах ги само от обща култура, с отличен. Завърших първенец на випуска. без да съм учил. В Брюксел за пръв път видях критерии
    —цитат от коментар 48 на conservamus


    Много плоско , бе , "гений" западноевропейски...
    Ама върши работа като аргумент за НЕКАЧЕСТВЕНОСТ на нас туземците. И за вас КАЧЕСТВЕНИТЕ чужбински дипломанти.:)
    Ти си роднина на Пинокио нали?
    :)
    !

  63. 63 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4009 Неутрално

    До коментар [#61] от "тулса":

    За България и нейната образователна политика не мога да съм компетентен, но с чартърните училища в САЩ примерът е интересен и доста противорвчив. Реално, в големите градове те се създаваха, често по инициатива и на републиканци, и демократи, за да се избегне налаганата от стария "бъсинг" училищна демография, или както мооите афроамерикански приятели в Чикаго казваха, "да докарват ганбангери сред нормалните (нашите) деца". Вариациите са най-различни, с религиозна, идеологическа, програмна и друга насоченост, но важното е едно: чартърните училища приемат по закон даващ тази възможност ваучерите от средствата полагащи се на ученика от щатската (държавната) образователна система и формират бюджета си на тази база, с допълнения от средства на родителите, дарения и т.н.
    Интересното е, че деноминалните, например католическите училища, които работят със средства на родителите и често са финансирани на ниво 50-60% от това на щатските (държавните) училища поне в рамките на основното образование (до 8-ми клас) показват много по-добри резултати от държавните. Вечният спор - в парите ли е проблемът на образованието или другаде?

  64. 64 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3124 Весело

    До коментар [#54] от "gigabyte":
    "Парите следват ученика" беше замислено и проведено с една цел - закриване на малките училища
    >>> Едва ли точно такава е била целта, като и не е вярно че ние сме първопроходците с тази идея. Пак май е било някакво копиране на "успешни чужди образователни системи":
    https://www.britannica.com/topic/No-Child-Left-Behind-Act
    No Child Left Behind (NCLB), in full No Child Left Behind Act of 2001, U.S. federal law aimed at improving public primary and secondary schools, and thus student performance, via increased accountability for schools, school districts, and states. The act was passed by Congress with bipartisan support in December 2001.....

  65. 65 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3124 Неутрално

    До коментар [#63] от "daskal1":
    в парите ли е проблемът на образованието или другаде?
    >>> Аз мисля, че е в.. системния расизъм:) Има една нова книга от Томас Соуел за чартърните училища:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Charter_Schools_and_Their_Enemies
    Charter Schools and Their Enemies is a 2020 book by American economist, social theorist and author Thomas Sowell, in which he compares the educational outcomes of school children educated at charter schools with those at conventional public schools. He argues that charter schools on the whole do significantly better in terms of educational outcomes than conventional schools....He begins by presenting the case of what he sees as a highly successful school in America; Dunbar High School. He highlights the school because he regards it as an institute that brought huge success for black students in the years 1870 to 1955, which showed that this was possible many years before Brown v. Board of Education, which he has criticised. In these years the school produced the first black federal judge, the first black general, the first black cabinet member, and America's first three black women PhDs.

  66. 66 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1504 Неутрално

    До коментар [#64] от "тулса":

    "Парите следват ученика" беше "открито" много преди това американско No Child Left Behind и няма нищо общо с него. Още в началото на 90-те с първите опити за финансово монополизиране на училищата и разбира се тяхното съкращаване, наричано за благозвучно "оптимизация". После доразвито в станалият нарицателен Проект за модернизация на образованието със СБ от края на 90-те. Пряката цел - да се съкратят поне 1000 училища и поне половината учители. Още тогава се залагаше, че учителите са НЕКАЧЕСТВЕНИ, училищата са НЕКАЧЕСТВЕНИ, и образованието ни е НЕКАЧЕСТВЕНО. Съкращенията щели да оправят това.
    !

  67. 67 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3124 Любопитно

    До коментар [#66] от "AzDebil":После доразвито в станалият нарицателен Проект за модернизация на образованието със СБ от края на 90-те. ..
    >>>Брей! И ний сме дали нещо на света..:) Кога по-точно и кой беше тогава на власт, че аз напуснах България в средата на 90-те и не съм запознат с тази... оптимизация.

  68. 68 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1504 Неутрално

    До коментар [#67] от "тулса"
    Договорът по проекта беше подписан от правителството на Иван Костов с "любезното" "застъпничество" на фондация Отворено общество. Има там едно писмо на тогавашния финансоф министър Муравей Радев с думичките "искренно ваш"...:)
    Но всичко започна с предприсъединителната програма "ФАР".
    Ако се върнеш години назад във форума можеш да ми прочетеш коментарите.
    !

  69. 69 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4009 Весело

    До коментар [#66] от "AzDebil":

    Ами писах за пояснение, че това е политика на САЩ от 1955 г. за демобилизираните от войната. Колегата "тулса" е пуснал една двойна примамка, езуит такъв :-)
    Първо, "но чайлд леф бехайнд" беше политика на Буш като губернатор на Тексас, и впоследствие неговият шеф на образованието от Тексас стана иМинистър на Образованието на САЩ по време на президентството на Буш. И, като човек който се е поблъскал в разни образователни системи, ще ви кажа, че имитационните опити в България са едно, а американската практика е друго. "Но чайлд лефт..." беше реакция на това, че много деца от бедни и етнично различни семейства (в Тексас чикано, теханос, и афроамериканци) не умееха да четат и пишат на необходимото ниво за класа, затова накараха учителите да се докусират върху тях и поизоставиха кадърбите деца. На практика на всеки учител се разпределяха по няколко неуспяващи деца и така не оставаше време и средства за останалото.
    А втората примамка на колегата е в коментара и личността на Спуел. Аз ще изчакам, може пък някой активен борец против расизма да се хване :-)
    До коментар [#65] от "тулса":

  70. 70 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4009 Весело

    До коментар [#69] от "daskal1":

    Грешна дата, 1944, а не 1955, но, смехът е здраве, казва народът български.

  71. 71 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1504 Неутрално

    До коментар [#69] от "daskal1":

    Предполагам, че колегата е разбрал, но просто е потърсил корелации. Няма такива корелации между американската система на образованието /това казано с наши думи и представи/ и българската. САЩ са федерална държава, България е унитарна държава, съответно политиките на американското министерство и на българското министерство са много различни и като структура и като съдържание.
    А и до колкото си спомням това NCLB беше в обем от 50 млн. долара годишно и имаше за цел да подтиква щатските правителства към подобни действия.
    Нищо общо освен може би подобното звучене...
    !

  72. 72 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4009 Неутрално

    До коментар [#71] от "AzDebil":

    Сигирно бъркате с порядъка на сумата, само за Охайо за да се постигне 100% еквивалентност на NCLB през 2014 бяха необходими 1.5 милиарда допълнително финансоране. Въобще, както обикновено, караницата се сведе до това кой да плати сметката и как да се отчитат ефектите и дейностите.
    Разбира се, прес-машината на демократите обвиняваше Буш в "нефинансирано федерално изискване" (unfunded mandate), но истината е доста по-различна: последвалите администрации на демократите изпитаха същите трудности в въвеждането на адекватна система, а и не искаха да обърнат против себе си един от най-активните си поддръжници при изборите - учителските профсъюзи. А истината е, че тази система промени доста неща и въведе училищните отчети (school report card) които и до днес са едно бюрократично изискване и лост за въздействие.

  73. 73 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1504 Неутрално

    До коментар [#72] от "daskal1":

    Възможно е да бълкам , но аз говоря за парите директно от департамента по образование към Президента. Мисля че затова са били твърденията за нефинасирано федерално изискване... Както и да е. Нашите проблеми са съвсем други.
    Денков налага съвсем друга доктрина. И тя е деструктивна.
    !

  74. 74 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 2994 Неутрално

    До коментар [#44] от "AzDebil":

    Аз съм напълно съгласна с това, което си написал. Не виждам разлика в позициите ни. Трябва парите да се разпределят по Общини и по училища, спрямо броя на децата. Категорично съм против дигитализация и онлайн обучение.

    Любовта ще спаси света!!!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK