В Деня на учителя: Няколко идеи как да възпитаме четящи деца

В Деня на учителя: Няколко идеи как да възпитаме четящи деца

© ВЕЛКО АНГЕЛОВ



  1. Във всяка къща трябва да има книги. Библиотека с хартиени книги.
  2. Децата правят това, което виждат, а не това, което им се казва. Ако искаме децата ни да четат, те трябва да видят как родителят чете книга за себе си.
  3. На детето трябва да се чете на глас. Не само за лека нощ, а винаги, когато това е възможно, и след като започне да чете само, като се разменят ролите.

Разпечатки с тези три закона за детското четене на детската писателка Весела Фламбурари е раздала на учениците си Лидия Найденова, учител в ОУ "Св. св. Кирил и Методий" в Самоков. "Вярвам в разбирането на Джордж Бърнард Шоу: "Никога не давайте на дете книга, която самите вие не бихте прочели." Когато четенето е поднесено по забавен начин и не е задължително, тогава се получава. Четенето зависи от учителя, зависи от родителя, зависи от приятеля до теб, но най-вече зависи от самия читател", казва учителката пред образователната платформа "Книговище".


Днес, 5 октомври, е Световният ден на учителя. Празникът е повод да се подчертае ключовата роля на учителите по целия свят в образованието на децата. Със затварянето на училищата, когато се наложи родителите да съчетават работа от вкъщи с неизбежните детски въпроси по уроците и да се превърнат отчасти в учители, много от тях за първи път осъзнаха сложността на тази професия - но и колко важна е родителската подкрепа в образователния процес.


"Обществената нагласа е, че учителите трябва да вършат всичко, а приносът на родителите не е толкова важен. Но това не е така", казва Димка Джиева, учител в ОУ "Св. св. Кирил и Методий" във Велинград.




Защото "колкото и сърцат и отдаден да е учителят, ако родителите не стоят зад гърба му, нищо не може да се случи така, както учителят си го представя", е мнението на Йорданка Първанова, учител в ОУ "Св. Иван Рилски" в Хасково.


Една от обявените от ЮНЕСКО теми на празника тази година е именно подкрепата, от която имат нужда учителите за преодоляването на последствията от пандемията в образованието. Ето защо и мотото на празника през 2021 г. е "Учителите в основата на възстановяването на образованието".


"Книговище" предлага селекция от вдъхновяващи мисли на учителите за насърчаване на четенето и ролята на родителите в този процес:


В Деня на учителя: Няколко идеи как да възпитаме четящи деца

© Цветелина Ангелова


Как се възпитават четящи деца


Весела Бангеева, 61. ОУ "Св. св. Кирил и Методий", София: "Не мислете, че усилията да възпитаме функционално грамотни деца не дават плодове, независимо от коя страна идват. Установено е, че от 1. до 4. клас трябва изключително постоянство от страна на родители, учители и общественост, за да може в съзнанието на децата да се въдвори, че четенето е в основата на успеха по абсолютно всички предмети. Ако успееш да разбереш какво четеш, ще си наясно и със задачите по математика, и с фактите по човек и природа, а след това по история, география, биология. Ако усвоиш четенето не само като механизъм, но и с разум, мисъл и удоволствие, това ще ти даде такива неизмерими ширини, че пред теб няма да има никакви пречки. Това ние им го втълпяваме от малки и сега в 4. клас те са осъзнати, разбират, че четенето е в основата на успеха им по абсолютно всички дисциплини."


Филка Димитрова, НУ "Иван Вазов", Враца: "Насърчаването на детето да посегне към книгата е все по-голямо предизвикателство пред родителите и училището. Но винаги има начин да изкушим хлапето, защото "апетитът към книгата идва с четенето." Важно е родителите да четат на своите деца и да общуват чрез книгите с децата си. Никога и за нищо не упреквам децата, които четат малко или не четат. Не трябва да чувстват четенето като задължение. Проучвам интересите им и заедно търсим подходящата книга. Хваля ги за всяка прочетена страничка. Зная, че не съм успяла да докосна напълно някои сърца, но не се отказвам! Продължавам с книгите, библиотеката и "Книговище" към успеха!"


Лилия Костадинова, ОУ "Никола Вапцаров", Ботевград: "Още в първи клас на една родителска среща стана въпрос за това защо децата не четат. Родителите признаха, че и те не четат. Какво може да направим по този въпрос? "Поне да ни виждат нас с книга" - казаха родителите. За да стигнем в четвърти клас до толкова четящи деца, положихме много труд в тази посока. Без родителите това нямаше как да се случи. Децата наистина виждаха своите четящи родители."


Йорданка Първанова, ОУ "Св. Иван Рилски", Хасково: "Успехите на един учител зависят от великата тройка - родител, ученик, учител. Колкото и сърцат и отдаден да е учителят, ако родителите не стоят зад гърба му и не го подкрепят, нищо не може да се случи така, както учителят си го представя. Децата са деца, децата се палят, децата искат да участват във всичко, което им се предложи, просто се иска една малка подкрепа от страна на родителите."


Минка Соколова, ОУ "Св. Климент Охридски", Хасково: "Никога не настоявам моите ученици да четат точно определени книги, защото се изучават в училище. За мен е важно да четат. Изборът е техен. Съветвам ги, ако започнат някоя книжка и не им е интересна, да я оставят, да потърсят друга, а и на оставената ще и дойде времето... Убедена съм, че децата не обичат задължителното. Трябва да направим така, че изборът да е техен. Стига да ги побутнем в правилната посока и нещата се получават."


Димка Джиева, ОУ "Св. св. Кирил и Методий", Велинград: "Според мен в общуването с книгата водещо трябва да бъде четенето като възможност децата да се наслаждават, да правят избор, да се забавляват, за да могат да общуват със себе си, с близките си и със света въобще. Само децата, които четат за удоволствие, са в състояние да развият активно читателските си умения и да са функционално грамотни.Обществена нагласа е, че учителите трябва да вършат всичко, а приносът на родителите не е толкова важен. Но това не е така. Учителят не може да обхване всичко в класата стая, а и децата трябва да виждат, че родителите също четат за удоволствие. Могат заедно даже да обсъждат книги или пък истории. Трябва да работим в екип - ние, учителите, децата и родителите, за да затвърдим този навик за четене.


Ние непрекъснато чуваме, че децата не четат. И ние възрастните не правим изключение от това. Но едно от най-тъжните неща е да повярваме, че четенето замира. Затова смятаме, че няма нечетящи деца, а само такива, които не са срещнали подходящата книга. И ако искаме да знаем какво ги вълнува, трябва да влезем в техните обувки. Според нас четенето е умение за супергерои, което можем да събудим с интересни книги и игри."


Паола Колева, 31. СУЧЕМ ,,Иван Вазов", София: "За да запалиш искриците на любовта към книгите в детската душа, се иска не само да събереш съчки в гората, а да накараш детето да поиска да протегне ръце към пламъка и да ги стопли! И утре, и следващия, и последващия ден! Намерих пътя към детското любопитство, което чакаше да бъде хванато за ръка и насочено в посока добра и смислена! Ден след ден виждах греещите им очи, които разказваха приказки като очите на Сали Яшар! Аз вярвам, че всеки трябва да има по един Сали Яшар в живота си! Този, който да нашари каручката на съдбата с най-пъстри и греещи цветове, който да рисува красотата в чудесата на делника, който да вдъхнови и вдигне душата нагоре, почти до песента на птиците, който да стопли, да огрее, да освети и да поведе..."

"Книговище" продължава своята подкрепа към учителите и през учебната 2021/2022 г., като предоставя първите 500 абонамента за клас за периода 15 септември 2021 г. - 15 септември 2022 г. с отстъпка.


Ключови думи към статията:

Коментари (29)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 2490 Неутрално

    Поколение родители са потънали в лайкове и рецепти, как да са четящи децата?

  2. 2 Профил на Тони КОСТОВ
    Тони КОСТОВ
    Рейтинг: 1040 Неутрално

    До коментар [#1] от "Alexander97":

    Вече второ поколение. За съжаление.

  3. 3 Профил на Красимир Андонов
    Красимир Андонов
    Рейтинг: 547 Неутрално

    Защо четене на хартия да е цел във възпитанието?
    Касетофони, грамофонни плочи - това е история.

    Лудостта е привилегия. Глупостта е бреме.
  4. 4 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 1413 Неутрално

    Не е предизвикателство, само че трябват мислещи и ангажирани родители и учители.
    И детето да се занимава с това още от най-ранна възраст.
    На малкия ми син му се чете винаги преди заспиване, каквото той иска, включителни книжки с картинки ("на строителната площадка", "космосът").
    Сега ходи на предучилищна в едно недържавно училище, където имат специална за целта торбичка, в която всеки четвъртък се слага нова книга от библиотеката на училището и се връща старата.
    И така.
    Да, айпадът винаги е бил забавен, но е прието (и той не се противи), че може да погледа клипчета 30 минути след вечеря и толкоз.
    Трудно било, напоследък...
    Всичко хубаво е трудно.

    - A witty saying proves nothing. Voltaire
  5. 5 Профил на Тsonkooo
    Тsonkooo
    Рейтинг: 5650 Неутрално

    Децата обичат да им четат преди да тръгнат на училище, научат ли се да четат влизат в нета, добре че все още има задължителни книги за четене в училище, но тези списъци трябва да се преработят, някои книги са пълна скука.

  6. 6 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 1413 Неутрално

    До коментар [#3] от "Красимир Андонов":
    Защото насочва и задържа вниманието върху конкретна и премислена тема.
    Това спомага за концентрация, осмисляне, последователност и дисциплина.
    Интернет създава точно обратната обстановка, особено у малките и по-младите: разпиляност, суматоха, прекален избор, възможност да сменяш непрестанно нещо, което не е увлекателно в някакъв момент от процеса на "четене".
    Какво не разбирате?

    - A witty saying proves nothing. Voltaire
  7. 7 Профил на Go Go
    Go Go
    Рейтинг: 514 Весело

    Вярно е, че децата правят това, което виждат. Те просто копират поведението на родителите си защото са в процес на натрупване на информация, а и това виждат най-често. Та си мисля, че и най-добрият учител трудно може да научи деца на нечетящи родители да четат. По-лесно е калпав даскал да научи деца на четящи родители да не четат.

    73! Go Go
  8. 8 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3189 Неутрално

    има само един деен и адекватен метод: ЛИЧЕН ПРИМЕР

    колкото и да "насърчавате" децата да правят нещо, ако същото нещо около тях възрастните НЕ ГО ПРАВЯТ, то цялото насърчаване отива нахалост

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  9. 9 Профил на Йоаникий
    Йоаникий
    Рейтинг: 660 Неутрално

    Четенето на списания и книги е демоде за младите и най-младите. Светът е съвсем друг, а призивите за любов към книгите звучат казионно. Четящите книги ще стават все по-малко, а доброто възпитание и езиковата култура отдавна НЕ зависят от количеството ("вагоните") прочетени книги. 🤔 Изключително важно е какво чете човек и как възприема съдържанието. Особено полезно е четенето на няколко езика. 🤓

    Най-високите препятствия са тези, които сами си поставяме.
  10. 10 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3189 Неутрално

    До коментар [#3] от "Красимир Андонов":

    всъщност, да

    не става дума за носителя - дали непременно е хартия
    дори бих се радвал ако станат популярни "аудиокнигите"
    но наистина да четат нещо повече от къси безсъдържателни коментари към къси объркващи реклами, или пак къси съмнителни "мъдрости", приписвани на "велики хора"

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  11. 11 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3189 Неутрално

    До коментар [#6] от "pariah":

    не интернет, а някои особено пропагандирани части от него - т.нар. "социални мрежи", разни чатове и подобни

    имаше по едно време форуми - пълноценни, този тук е компромисна платформа, поразраснала се коментарно приложение

    в тях имаше спорове - с аргументи, с обмисляне, с препратки

    но НЯКОЙ наложи фейсбучната мода - повърхностно сърфиране без задълбаване, без осмисляне, максимално простички послания и простички отзиви

    интернетът е само СРЕДА
    като лавици на библиотека
    дали ще я напълним с читави книги, с макулатура, порнокасети (да, анахронизъм) или финтифлюшки за украса - за това лавиците на библиотеката не са виновни

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  12. 12 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 1413 Неутрално

    До коментар [#9] от "Йоаникий":
    Постете, но пишете пълни... недомислици.
    Имате ли деца?
    Как, според вас, трябва да протича процесът при тях?
    Какво и как чете един 6-годишен, ако изключим книгите?
    Или смятате, че познанието и задържането на вниманието върху определена тема може да се случва с клипчета в Ютюб?
    Аудиокниги? А писмото, или то не е важно?

    - A witty saying proves nothing. Voltaire
  13. 13 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 1413 Неутрално

    До коментар [#11] от "Николай Теллалов":
    Така, кажете сега за децата от 4 до 10 годишна възраст, защото говорите в момента за себе си, а надали сте в посочената възрастова категория.

    - A witty saying proves nothing. Voltaire
  14. 14 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 2637 Неутрално

    Ако им се чете всяка вечер по една приказка за приспиване - ефекта ще е мног добър.
    Така се развива въображението на детето - когато започне да визуализира в съзнането си, съдържанието на приказката.

  15. 15 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1328 Неутрално

    Ако пред погледа на детето има постоянно включен телевизор или леснодостъпен телефон, нямате никакъв шанс да го накарате да си задържи вниманието върху книга, пък била тя и с картинки. Децата винаги ще избират по-интересното за тях нещо, което ги заобикаля и наша грижа е да направим така, че книжките да са им от първите, а не от последните приоритети. Детето по своя воля трудно ще отвори книжка, трябва да го направи "от скука", а това означава наистина да няма други визуални дразнители. ВСИЧКИ онлайн платформи са направени да ЗАДЪРЖАТ вниманието на възрастните (защото ние сме продукта, а не ползвателя), пък какво остава за вниманието на децата...

  16. 16 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3189 Неутрално

    До коментар [#13] от "pariah":

    боя се, че не разбрах същината на възражението

    казвам, че самият интернет е среда, в която работят определени "платформи" (не знам как точно да се изразя)
    каквито бъдат направени те, такива ще са
    вината не е на средата

    направено ли е нещо читаво и развиващо децата в интернет?
    опасявам се, че всички "платформи" за деца или такива, в които попадат децата, не са предназначени да РАЗВИВАТ, а да ПРОГРАМИРАТ бъдещи данъкоплатци, консуматори, избиратели... но не и личности
    е, интернет (абстрактният) ли е отговорен за това, или авторите на програмирането, което се води и извън интернет?

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  17. 17 Профил на filofob
    filofob
    Рейтинг: 1454 Неутрално

    Четящи родители, създават четящи деца, за които е най-добре да напуснат държавата. По мои наблюдения това едно дете да чете е свързано с изграждане и на друг тип характер и ценностна система. Тези деца не са такива материалисти и болезнено амбициозни. Виждат пошлото край себе си и се дистанцират от него. А всичко това им пречи да са успешни в смисъла, в който се възприема успеха тук. Примерно, знам за чудесно възпитани деца, които за ужас на родителите си искат да стават учители. Разбира се това е свързано и с личния пример. Но реално, родителите, които възпитават такива деца най-вероятно не са хипер амбициозни, целеустремени и предприемчиви. Такива, в България поне, са активни типажи, които не четат. Затова и за такива деца е най-добре да се реализират на уредени места, където поне министър-председателя няма да се хвали с това, че е прочел една книга.

  18. 18 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1506 Неутрално

    Децата требе да бъдат и маааалко чукхчи... който разбрал - разбрал

  19. 19 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 2197 Неутрално

    Не как, а защо? Тая обсесия по четенето, книгите и "четящите деца" е пълна глупост. Това е било някаква ценност, когато 80% от хората не са могли да четат и пишат, а книга са можели да напишат и издадат само умни хора. Книгите пък са били единствен източник на информация.
    Днес нещата далече не стоят така, повечето хора, даже и децата могат да четат и пишат свободно, често на повече от един език, информация и знания буквално ни залива от всякъде, а книга може да напише и издаде всеки въздухар, за това и повечето книги са пълни с глупости.
    Не четящи, а мислещи. Днес смехурковци предизвикателството не е да се намери информация, а да се идентифицира полезното в океана от глупости и да се направят съответните изводи. Светът се променя, излезте от догмите на 19ти век

  20. 20 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3189 Неутрално

    Какво и как чете един 6-годишен, ако изключим книгите?
    ...
    А писмото, или то не е важно?
    —цитат от коментар 12 на pariah

    по първия въпрос:
    да, уви, малко са детските книги и комикси на български, качени в интернет, но все пак ги има, например това: https://chitanka.info/book/2071-prikazki

    да, писането е важно... но тук не знам какво да кажа, при положение, че и аз все по-рядко пиша на ръка


    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  21. 21 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 2197 Неутрално

    До коментар [#16] от "Николай Теллалов":

    Какво да е направено? Самият интернет е това нещо. Децата от малки обработват толкова информация, колкото ако някой дядо пробва, ще му се изпържи мозъка. За това мозъците им се развиват и функционират на много по-високи обороти от нашите.

  22. 22 Профил на saz391051887
    saz391051887
    Рейтинг: 672 Неутрално

    малко съчувствие към родителите:)
    трудно е, защото децата естествено предпочитат екраните. аз ги разрешавам само през уикенда. компютрите с парола, дистанционното и някои джаджи от поденелник до петък ги крия в багажника на колата (навсякъде другаде биват открити за нула време) . гледам да не насилвам много четенето, но като махнеш екраните, хващат книгата от скука. и ние затова четяхме повече - нямаше какво друго да се прави

  23. 23 Профил на 44bond_street
    44bond_street
    Рейтинг: 1024 Неутрално

    В нета също е четене и писане. Някога бабите и дядовците ни въздишаха колко е западнало писането между хората за сметка на бърборенето по телефона.
    Днешните младежи общуват писмено помежду си колкото по времето на Гьоте примерно, отново. 😊

  24. 24 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1088 Любопитно

    Всичките идеи включват родителите. А какво правим когато самите родители не четат, нямат в къщи книги и смятат всичко това за ненужно?

  25. 25 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3189 Неутрално

    Децата от малки обработват толкова информация, колкото ако някой дядо пробва, ще му се изпържи мозъка. За това мозъците им се развиват и функционират на много по-високи обороти от нашите.
    —цитат от коментар 21 на uq

    не го казвайте това пред някой биолог
    ще умре от смях и родата му ще ви съди после

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  26. 26 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3189 Неутрално

    До коментар [#22] от "saz391051887":

    само от скука ли сте чели?

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  27. 27 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7293 Неутрално

    Такива деца се възпитават от четящи родители.

  28. 28 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1328 Неутрално

    Не четящи, а мислещи. Днес смехурковци предизвикателството не е да се намери информация, а да се идентифицира полезното в океана от глупости и да се направят съответните изводи.
    —цитат от коментар 19 на uq


    Човек за да мисли, трябва да има база, тоест знания, които се придобиват от книгите, не от океана от глупости. Човек не скача да се учи да плува в средата на океана, а в басейна или най-малкото близо до брега.

    Децата от малки обработват толкова информация, колкото ако някой дядо пробва, ще му се изпържи мозъка.
    —цитат от коментар 21 на uq


    Децата обработвата колкото възрастните, но нямат нито спирачките (границите), които имат възрастните, нито асоциациите, които имат възрастните. Изглежда, че реагират по-бързо, защото логическите вериги в мозъка им са по-кратки.

  29. 29 Профил на Velina Tomova
    Velina Tomova
    Рейтинг: 37 Неутрално

    Спазвах всички съвети и детето ми НЕ ЗАОБИЧА четенето. Защо? Защото няма адекватна за неговата възраст литература, която да му е истински интересна. Читанките са пълни с овехтели текстове, които третират сегашните ни будни и умни градски дечица като селянчета от началото на миналия век. Те четат неща, които не разбират във възраст, в която разбират само света, който ги заобикаля - сегашният, днешният модерен свят. А не на баба ти Цоцолана стъклото с дървено масло.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK