С промени в изпитите властите пробват да подобрят резултатите в училище

С промени в изпитите властите пробват да подобрят резултатите в училище

© Георги Кожухаров



Промяна на въпросите при изпитите от националното външно оценяване (НВО), които ще включват повече практически задачи и ще проверяват знанията от последните няколко години, както и уеднаквяване на точките за оценяване - това са част от промените, които образователното министерство въвежда от тази година в изпитите след 4, 7 и 10 клас. Целта е да бъдат улеснени учениците, родителите и учителите при преценката им до каква степен се покриват изискванията за усвоени знания. Допълнителен ефект от промяната ще е да се улесни и измерването на постигнатите резултати, тъй като ще се сравняват съпоставими величини, уточниха от пресцентъра на Министерството на науката и образованието (МОН) пред "Дневник".


Нова система на оценяване


С промяна в наредбата образователното министерство уеднаквява максималния брой точки при всички изпити от НВО след 4, 7 и 10 клас на 100. Оценките в удостоверенията ще бъдат записвани в точки, а за 4 клас - и допълнително приравнявани към оценки по шестобалната система.


Точкуването досега беше различно за различните класове и затрудняваше родители и ученици. Четвъртокласниците получаваха на максимално по 50 точки на изпитите по математика и по български език и литература (БЕЛ). Седмокласниците до миналата учебна година на изпита БЕЛ и математика можеха да получат 100 точки за шестица, а на изпита по чужд език, който е по желание - 30 точки максимално. За десетокласниците точките за шестица по БЕЛ бяха 50, а по математика - 20.

Както и досега, точките за всяка тестова задача в рамките на конкретния тест ще са съобразени с познавателното равнище, спецификата и трудността й, обясняват от министерството на образованието
Промяна в броя и вида на изпитите няма: учениците от 4, 7 и 10 клас ще полагат задължително изпити по БЕЛ и по математика. Седмокласниците по желание ще могат да се явят и на изпит по чужд език, а учениците от 10 клас - по чужд език и по информационни технологии. В началото на септември МОН определи датите за тази учебна година.




Уеднаквяването на максималния брой точки е отразено в моделите за НВО за 4, в 7 и в 10 клас, които вече са публикувани на сайта на просветното министерство. В тях са предложени примерни задачи, чрез които може да се оцени наученото по учебното съдържание. От просветното министерство обръщат внимание, че чрез въпросите и задачите в изпитните тестове се проверяват знания и умения, усвоявани не само в последния клас, но във всички класове от образователния етап.


Резултатите: по високи или само не толкова ниски


В новите варианти на тестовете все по-голям дял заемат казусите, свързани с практическо прилагане на наученото, а за успешното справяне с тях не се изисква допълнителна подготовка, уверява МОН. Това звучи обнадеждаващо на фона на трайно ниските резултати на изпитите след 7 клас, оценките от които са критерий за прием в гимназия.


През лятото властите обявиха резултатите от изпитите тази година за добри, посочвайки, че са най-високите за последните 3 години. Средният успех по български език и литература (БЕЛ) на последните изпити обаче е 53.86 точки от максимум 100. Нисък остава и средният успех по математика - 37.94 точки. Според скалата за оценяване средно по български език и литература седмокласниците са изкарали около Добър 4.30, а по математика - около Добър 3.70. Резултатите са почти същите и изглежда не се променят през годините.



През миналата учебна година само трима седмокласници бяха пълни отличници и по двата предмета, а 44 имат нула точки и на двата изпита. Със 100 точки по български език и литература бяха 14 ученици, а по математика - 152. С нула точки по български език и литература са 223 седмокласници, а по математика - 208.


Дори по-лошо: изоставане заради е-обучението


Въпреки резултатите, МОН оценява като добра работата на образователната система, особено в условията на дистанционно обучение. "Доказано е, че всяко изоставане в развитието на децата се отразява дългосрочно както по отношение на възможността за социална реализация, така и за намиране на подходяща работа в перспектива. Учителите се справиха много добре с тази задача - да не изпуснат период от развитието на децата. Това се потвърждава от постиганите резултати на националното външно оценяване", коментираха от ведомството на въпрос на "Дневник".


В същото време обаче властите признават, че дистанционното обучение е влошило знанията на децата. Представен наскоро анализ констатира понижена мотивация и ангажираност на учениците, влошаване на знанията, повече неизвинени отсъствия и риск от отпадане от училище. 20 - 25% от учениците не могат да покрият изискванията за завършване на 7 клас и са в риск от отпадане от образователната система.


"Учениците, получили под 30% от максималния брой точки на НВО след 7 клас по БЕЛ, са приблизително 21%. На изпита по математика такива са почти половината. Това означава, че всяко пето дете не се справя с материала нито по български език и литература, нито по математика", обясни при представянето на анализа министър Николай Денков.


Според резултатите от проведено в края на миналата година изследване на нагласите към обучението в условия на пандемия, в 7 клас се наблюдава спад на емоционалната, поведенческата и когнитивната ангажираност на децата към ученето. "Спадът на ангажираността на седмокласниците обаче не е свързан с онлайн обучението, а е по принцип", е мнението на изпълнителния директор на Института за изследвания в образованието Асенка Христова.


Седмокласниците не разбират какво учат


И въпреки че от 2019 г. в голяма част от училищата (около 1600) по проект "Подкрепа за успех" всяка учебна година се сформират групи за допълнително обучение на учениците, включително и с цел подготовка за НВО, средният успех остава устойчиво нисък от години, без значение дали обучението е присъствено или дистанционно.

Резултатите тази година показват, че далеч не всички седмокласници умеят да прилагат книжовноезиковите правила. Повече от половината не умеят да оформят текст графично. Едва един от всеки четирима открива повечето или всички грешки в текст. Над половината не разчитат внушенията в откъс от изучавана творба.

Според Здравка Димитрова, образователен експерт в сдружение "Образование 2030", самият формат на външното оценяване след 7 клас е силно компрометиран от гледна точка на това какво и как измерва. По думите й той не може да служи като експертен инструмент, защото не е разработен като инструмент, който оценява компетентности, каквито са например Програмата за международно оценяване на учениците PISA, Международното изследване на уменията по четене Pearls, Международното изследване на уменията по математика и природни науки Timss.


"Факт е, че резултатите от външното оценяване не се използват дори от министерството на образованието или други институции в стратегически документи като индикатор за успеваемост на политиките", посочи Димитрова пред "Дневник".


По думите й е важно да се знае с какво се сравняват резултатите, има ли стратегическа цел, която да показва како се очаква като високи резултати. "Можем само да сравняваме с предходните години, но ние не знаем това добре ли е, малко ли е, много ли е...", каза тя.


От скоро просветното ведомство има за цел да промени формата дотолкова, доколкото ще оценява компетентности, но това все още изглежда като пожелателна реформа.


Според Адриан Николов от Института за пазарна икономика възможно обяснение за резултатите на седмокласниците би могло да бъде и евентуално снижаване на критериите на фона на пандемията и дистанционното обучение, въпреки че няма официално потвърждение за такова. По думите му трайно ниските средни резултати са най-вече отражение на големите разлики в качеството на образованието между отделните училища.


Как могат да се подобрят резултатите


От ИПИ отдавна предлагат решението за подобряване на резултатите, отбеляза Николов пред "Дневник", като например създаване на финансови стимули, чрез обвързването на част от финансирането на училищата с постиженията на учениците.


Целта на МОН е не само повишаване на резултата и не само в седми клас. "Необходим е качествен скок за създаване на максимално добри условия за обучение и творчество, спокойна и безопасна среда, мотивирани ученици и педагогически специалисти, сътрудничество с родителите, добър междуинституционален диалог", казаха от просветното ведомство пред "Дневник". Затова е необходимо да се инвестира в сферата на образованието с фокус:

  • продължаваща дигитализация с цел намаляване на образователните неравенства;
  • подкрепа на учителите чрез ефективни и целесъобразни квалификации, съобразени с техните специфични нужди;
  • изграждане на нови STEM центрове, подкрепа на иновативни образователни практики;
  • включване на повече образователни институции в национални програми.
Очаквайте следващата седмица в "Дневник" какви са новостите в изпитите на зрелостниците


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (62)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Иван
    Иван
    Рейтинг: 1621 Неутрално

    Точно оценяването ще подобри обучението и образователната система , с всяка изминала година в МОН стават все по неадекватни.

    Не съм нито американофил, нито русофил- те са родоотстъпници и подлоги на чужди държави.Аз съм българофил!
  2. 2 Профил на Lazarus
    Lazarus
    Рейтинг: 1057 Неутрално

    Оценяването на знанията явно търпи развитие, но материята и начинът на преподаване у нас са застинали от 100 години. Преподава се огромно количество материал с явен стимул към зазубряне, а не осмисляне и научаване. Съответно зазубреното се помни няколко месеца и е много трудно да обясня на сина ми, защо е толкова важно да помни наизуст хиляди исторически дати, имена на африкански реки и области и т.н.

  3. 3 Профил на myry
    myry
    Рейтинг: 8 Неутрално

    "От ИПИ отдавна предлагат решението за подобряване на резултатите , като например създаване на финансови стимули, чрез обвързването на част от финансирането на училищата с постиженията на учениците." - това би било още едно разделение в системата и задълбочаване на неравенствата.

  4. 4 Профил на Араламбене му е майката
    Араламбене му е майката
    Рейтинг: 1081 Неутрално

    С промени в изпитите? А с промени в обучението - кога?

  5. 5 Профил на mariapipeva
    mariapipeva
    Рейтинг: 345 Неутрално

    До коментар [#3] от "myry":

    Така е, освен това би довело до инфлация на оценките.

  6. 6 Профил на Alex Ivanov
    Alex Ivanov
    Рейтинг: 2788 Неутрално

    "От ИПИ отдавна предлагат решението за подобряване на резултатите , като например създаване на финансови стимули, чрез обвързването на част от финансирането на училищата с постиженията на учениците." - това би било още едно разделение в системата и задълбочаване на неравенствата.
    —цитат от коментар 3 на myry


    Индобългарите се/ги научиха за всичко да им се плаща. Очевидно е, че тази "мярка" отново е насочена към тях.

  7. 7 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1202 Неутрално

    Само да не пуснат тестове с картинки за малките... четвъртокласниците, с момчета в роклички. Или пък без картинки, ама да е един от възможните отговори на някои въпроси. Щото помня един такъв скандал, а днешните политици почнаха да се надпреварват кой е по по най, "ЗА" истанбулската конвенция и гей браковете.

    мурзилка
  8. 8 Профил на Тsonkooo
    Тsonkooo
    Рейтинг: 4958 Неутрално

    а дали ще са обективни.

  9. 9 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1202 Неутрално

    До коментар [#4] от "Араламбене му е майката":

    Може да са изкуствено затъпявани децата от масовото капиталистическо дезобразование, ама поне ще са "високо" оценявани.

    мурзилка
  10. 10 Профил на ена блогърка
    ена блогърка
    Рейтинг: 39 Неутрално

    кво?
    кви власи ве?
    бегајте бе удавници
    бегајте!

    to see a world in a grain of sand and heaven in a wild flower hold infinity in the palm of your hand and eternity - in an hour
  11. 11 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1202 Неутрално

    До коментар [#2] от "Lazarus":

    Щото като му потрябва и спре тока, включително и тоя на GSM операторите и никъде няма интернет, а детето ти е на проверка на годност за някоя работа за която ще му трябват знания и не може да ги достъпи от мястото, което "помни" , а вече и явно "мисли" вместо него и вместо теб самият. Просто ще го шутират в задника като негоден за работа. Понимаеш? И ще умре от глад, или ше трябва да грабне оръжието и да краде по улиците да оцелява, или да проси. Най-важното знание, е това в собствената ми глава, достъпно ми е където и да съм и е независимо от външни източници.

    мурзилка
  12. 12 Профил на Тsonkooo
    Тsonkooo
    Рейтинг: 4958 Неутрално

    българското образование е стабилно, всеки в системата го знае, всяка промяна води само до влошаването му.

  13. 13 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 2673 Неутрално

    Точно оценяването ще подобри обучението и образователната система , с всяка изминала година в МОН стават все по неадекватни.
    —цитат от коментар 1 на Иван


    Оценяването няма как да подобри нещата с обучението, но съществено може да подобри оценките....и май това е целта....

    Мараба, С-ДС доносници!
  14. 14 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 1658 Неутрално

    До коментар [#4] от "Араламбене му е майката":Може да са изкуствено затъпявани децата от масовото капиталистическо дезобразование, ама поне ще са "високо" оценявани.
    —цитат от коментар 9 на Маршалов


    Дрогарьо Маршалов, разкажете на младите как в комунистическото образование децата учеха биографиите на Петимата от РМС, изучаваха "Овчарчето Калитко", учиха за "подвига" на Митко Палаузов, провеждаха обучения в Ковачевци- родното място на Вожда и учителя на българския народ.
    Все неща оформящи отлични партийни кадри, като теб.

  15. 15 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 1932 Неутрално

    Малко встрани от темата, но с тия епидемии и пандемии в световен мащаб, нашето образование трябва сериозно да измети фокуса към все по малко ученици в един клас. Сегашните паралелки от 26-30 ученика са като инкубатор за зарази. По малко деца в клас ще има и друг положителен ефект - много, много по високо качество на преподаване от страна на учителя. Разбира се това ще струва много пари, но най скъпите услуги в нормалния цивилизован свят е не строителството, а здравеопазване и образование.

  16. 16 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1202 Весело

    До коментар [#14] от "4ort":

    Аз учих масовото си образование през соца и не съм учил това. Нямаше вече часове по полит квото там се е казвало. По литература произведенията бяха горе-долу поравно от български и западни автори, като сред българските автори...Внимание 90% бяха от преди '44. Та малко не вървиш. Който се е подготвял за политическа кариера, сигурно е имало и такива направления, може да е учил и шестимата от ремс, а не само петимата.

    мурзилка
  17. 17 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3180 Весело

    До коментар [#14] от "4ort":

    И точно наученото тогава роди най ярките евроатлантици...

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  18. 18 Профил на taratanki
    taratanki
    Рейтинг: 1596 Неутрално

    Има нещо сбъркано в това, че всички деца, от 1 до 12 клас са по една и съща програма, независимо от възможностите и амбициите си.

  19. 19 Профил на victor_victim
    victor_victim
    Рейтинг: 493 Неутрално

    Това, което се случва в н.нар. ИНОВАТИВНИ училища е чиста проба КРИМИНАЛНА ПРОЯВА! Между училището и "потребителите" са е намърдала частна фирма, която продава хром.буците. Абсолютно скандално, в Пловдив, най-голеимят дистрибутор/търговец на устройствата е зам кмета СТЕФАН СТОЯНОВ! Връчват се на родителите без ЗАДЪЛЖИТЕЛНОТО, според МОН съгласие, без обучение, без подготвени учители. Вече цял месец, в едно такава "иновативна" паралелка няма нормален учебен процес. Нещо повече. Устройствата нямат настройки и децата по цял ден висят в ю туб и играят електронни игри. Да не говорим за банерите с откроевно порнографско съдържание. АБСОЛЮТЕН СКАНДАЛ! Отдавна някой трябваше да е в съда и да отговаря.

  20. 20 Профил на атанас
    атанас
    Рейтинг: 2135 Неутрално

    Нещо е съвсем объркано. Било добра година при среде успех 58 от 100 точки. По начало преди години тест в училище се е минавал с 70-75%, т.е. това е било като оценка 3. В професионалните сертификации в момента стои подобно изискване.
    Да направят въпросите още по-лесни, че явно така добре се преподава, че оценката на учениците ни да е 2, даже въпросите да са тип дали колелото е квадратно, триъгълно или кръгло.

  21. 21 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3070 Неутрално

    Пишете по 1 единица повече и готово :)

    Като на Запад занижават критериите за малцинствата, за да може да ги покриват повече хора от тях. :)

    Или като в армията, занижават критериите за жените, за да може да наемат и жени. :)

  22. 22 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1202 Неутрално

    До коментар [#18] от "taratanki":

    Ми не е съвсем така, ама няма да те съветвам. Талантливите деца винаги и при всяка образователна система, навсякъде по света, имат възможност да "прескачат" класове, или ако са наистина гениални, да се местят в специални паралелки за напреднали, или дори в елитни училища. Друг е въпросът, че сега в тия елитни училища има и деца на богаташи, в това число и на необразовани мутромафиоти, щото имат пари и връзки да ги вкарат там.

    мурзилка
  23. 23 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1278 Неутрално

    всячески се отбягва темата за качеството на преподаване.

    една смръщена и огорчена от живота жена не може да е добър преподавател на искрящи, жадни за знания деца, проумейте го.

    също така прекалените домашни (и като цяло самоподготвката) не са много подходящи за подрастващи, просто не е това механиката, вижда се от всеки родител.

    моментът е назрял за нов подход в образованието.

  24. 24 Профил на атанас
    атанас
    Рейтинг: 2135 Неутрално

    До коментар [#23] от "хм":

    Да. Мотивацията е почти 0 и качеството е плачевно. Но не домашните са проблема. При нас да не би да ги е нямало? При това, ако сравним материала сега и преди, предишният е бая по-сложен. Но някак си ни се налагаха уважение и страх към учителите. Днес те липсват. Липсва и онова чуство, че трябва да вървиш напред и е срамно да не знаеш. Сега го направиха 5ти клас да не знаеш таблицата за умножение и да ти пишат 6 по математика, а споменаването, че не знаеш, да се.води обида, дискриминация и да е повод да накажат учителя, че е казал истината.
    Затова и да правят просто оценките на всички 5 и миналите 10ина въпроса тип "Кръгло ли е колелото?" да са с 6, та всички да са доволни и да отчитаме успехи.

    Така или иначе вадим неграмотни вишисти, защо да ги караме и да знаят 2 плюс 2?

  25. 25 Профил на атанас
    атанас
    Рейтинг: 2135 Неутрално

    До коментар [#23] от "хм":

    Да. Мотивацията е почти 0 и качеството е плачевно. Но не домашните са проблема. При нас да не би да ги е нямало? При това, ако сравним материала сега и преди, предишният е бая по-сложен. Но някак си ни се налагаха уважение и страх към учителите. Днес те липсват. Липсва и онова чуство, че трябва да вървиш напред и е срамно да не знаеш. Сега го направиха 5ти клас да не знаеш таблицата за умножение и да ти пишат 6 по математика, а споменаването, че не знаеш, да се.води обида, дискриминация и да е повод да накажат учителя, че е казал истината.
    Затова и да правят просто оценките на всички 5 и миналите 10ина въпроса тип "Кръгло ли е колелото?" да са с 6, та всички да са доволни и да отчитаме успехи.

    Така или иначе вадим неграмотни вишисти, защо да ги караме и да знаят 2 плюс 2?

  26. 26 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 2673 Любопитно

    искрящи, жадни за знания деца
    —цитат от коментар 23 на хм


    Кво, кво?.....

    Мараба, С-ДС доносници!
  27. 27 Профил на Тsonkooo
    Тsonkooo
    Рейтинг: 4958 Неутрално

    Между другото реформите им се свеждат например до размяна на предметите, например етика минава от девети в десети клас, а психология обратно от десети в девети клас и затова на екипите се плаща стабилно.

  28. 28 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 1932 Неутрално

    Между другото реформите им се свеждат например до размяна на предметите, например етика минава от девети в десети клас, а психология обратно от десети в девети клас и затова на екипите се плаща стабилно.
    —цитат от коментар 27 на Тsonkooo


    И точно тези предмети в училище са напълно излишни. Няма ги никъде по света в средните училища. При нас увеличиха броя на тези часове заради хилядите едри и дребни партиини номенклатури останали без работа след 1990 г. Набързо им дадоха по един сертификат за педагогическа правоспособност и се намърдаха в училищата като философи. Повечето от тях ( които вече не са пенсионери) сега са директори или в РУО -тата и досъсипват всичко което е читаво в образованието.

  29. 29 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1202 Неутрално

    До коментар [#28] от "dorn":

    Едрите партийни номенклатури от едно време, са си в политиката и висшата администрация и до днес. Едва ли са се принизявали когато и да е било, да слизат надолу и да вземат преподавателски заплати. Ама това си е за отделна тема.

    мурзилка
  30. 30 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 1932 Неутрално

    До коментар [#29] от "Маршалов":

    Прав си, но имаше и единици който направо станаха директори или началници в РУО . Приемам забележката, но думата е за останалите. Тия часове са бреме и насочване на енергията към свирката, а не към колелата. Тия часове биха имали много по голяма стойност ако се трансформират в математика, литература и чужди езици.

  31. 31 Профил на fpyyh
    fpyyh
    Рейтинг: 2501 Весело

    Борис го е измислил едно време, плюс една единица на всички за раждането на Симеон и хоп, резултатите скачат. Знанията са друго нещо, но от това министерство - толкова.

    за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушите
  32. 32 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1202 Неутрално

    До коментар [#30] от "dorn":

    Ммм, литературоведите не знам точно от каква полза биха били, поне за частния бизнес, където се търсят хора с познания по точно науки и производните им в приложен аспект. А за изучаването на чужди езици, мисля че нещата са напълно ОК, от няколко години като се разминавам с групички комшийски деца, достатъчно млади за да са още в класовете на основното образование и ги чувам понякога да си приказват на английски, според мен на доста прилично ниво, особено предвид годините си. Може би е добре малко да се разширят, наистина, броят на чуждите езици и то точно в масовото образование(вя но, че английският е сред най-масово използваните, но и испанският не му отстъпва съществено в международен план, а ако се брои колко население използва един език...Ами китайки се използува сигурно от почти 2 милиарда(неофициално число), от които само китайците са 1.41 милиарда... всъщност, по официални данни в света английският е след испанският и китайският, но тези данни са неточни, защото обхващат само населението в страни и територии, в които въпросните езици са официални (т.е. основни и задължителни за изучаване), иначе в средното образование си има паралелки, или дори езикови гимназии с възможност дори японски и суахили, ако щеш да учиш 😉

    мурзилка
  33. 33 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1202 Неутрално

    До коментар [#32] от "Маршалов":

    "точно науки" = "точни науки", "природни науки", т.е. физика, химия, биология и др. и математика, информатика, кибернетика и др. които са точни, но не точно "природни" науки.

    мурзилка
  34. 34 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3025 Неутрално

    Децата ни са 12 и 7 клас. Вчера звънях в мон, понеже 2003 набор са по нова програма и закон и изобщо не беше ясно върху какво ще държат матура. В училище също не им обясняват.
    За ДЗИ-тата по Бел са отпаднали много произведения, по-точно 94. /общо са 800-900/. Интересно, защо никой не казва колко ученика са спрели да учат след 10 клас, нали това им беше целта, по-рано да ги вкарат да работят?!?

    За 7 клас имаме по-голям късмет, от следващата година балообразуваща ще е оценката от цялата диплома, а не както е сега, само по Бел и мат.
    Това, че променят начина на оценяване е с цел да прикрият слабите резултати на децата. В училище нищо не учат, нищо като НИЩО. Тук, там някой съвестен учител.

    Уроците за двете деца ни струват 400 лв. на месец. едното ще кандидатства с математика /трябва и оценка над 5,50/ и рисуване.
    Поради факта, че миналата година учителят им по Бел отсъства половин година и Директорката не намери заместник, сега ходи и на учител по литература.
    Помагалата на едното са 200 лв., а учебниците на другото 300 лв. /половината от сумата е за англ. ез./

    Това е пълно безумие и се дължи на факта, че училищата в София предлагат обучение с брутална разлика в качеството. Ако, се изравнят, никой няма да бута детето си на уроци.

    Любовта ще спаси света!!!
  35. 35 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3025 Неутрално

    Между другото реформите им се свеждат например до размяна на предметите, например етика минава от девети в десети клас, а психология обратно от десети в девети клас и затова на екипите се плаща стабилно.
    —цитат от коментар 27 на Тsonkooo



    ——

    Ами “новите програми”?!? Сложили една Питагорова теорема и вероятности в 6 клас, изместили формулите за съкратено умножение и голямата работа. Ето, ти нов пазар за милиони левове! През година нови учебници!!!
    А, това Гражданско образование! Пълни феминистки и а ла Сорос глупости. За 12 клас и казах на дъщеря ми, да не си го купува.

    Любовта ще спаси света!!!
  36. 36 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3734 Весело

    За подобряване на резултатите не е ли по-правилно да се промени начина обучение, а не изпитите?

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  37. 37 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3734 Весело

    А, това Гражданско образование! Пълни феминистки и а ла Сорос глупости. За 12 клас и казах на дъщеря ми, да не си го купува.
    —цитат от коментар 35 на hope


    Не си прав/а!
    Учиш дъщеря си на неуважение към училището въобще.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  38. 38 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7710 Неутрално

    Понеже расте неграмотно поколение, сега ще променим критериите за оценяване и ще повишим резултата.

  39. 39 Профил на ceci_
    ceci_
    Рейтинг: 646 Неутрално

    Да пишат 95% шестици, останалото - петици и резултата ще е подобрен.
    От некадърници чакаме образователна система да направят... а и ксква е целта? Шофьори и строители в Германия, гледане на пенсионери в италия и гърция...

  40. 40 Профил на Nestea
    Nestea
    Рейтинг: 295 Неутрално

    Докато оценяването не стане само външно и не се спре с манията по наизустяване българското образование ще продължава да е на дъното.

    Няма начин да има високи резултати по математика при положение, че децата не се учат на логическо мислене - математиката не може да се наизусти.

  41. 41 Профил на 1908
    1908
    Рейтинг: 100 Неутрално

    Всичко са пълни глупости. Всичко е ала-бала, за да се избегне смъртоностният въпрос, че резултатите (като цяло) в България се влошават ежегодно, защото процентът на циганите расте.

    Няма мрак който светлината да не може да разсее.
  42. 42 Профил на ceci_
    ceci_
    Рейтинг: 646 Неутрално

    До коментар [#37] от "Храбър":

    А за какво да го уважава. Забележките които човека спомнна са коректни. Учебниците стват все по-лоши. Материала е неясен, имената на предметите са заблуждаващи... предприемачество в начални класове, вероятности в 6и... сорос в 12... това не е образование а култивиране на дебили и БГ икономиката го доказва с пълна сила... заемайки стабилно последното място в ЕС и жестоко конкурирайки се в Европа с такива колоси като Македония, Косово, Албания, Молдова и Украйна

  43. 43 Профил на ceci_
    ceci_
    Рейтинг: 646 Неутрално

    До коментар [#37] от "Храбър":

    А за какво да го уважава. Забележките които човека спомнна са коректни. Учебниците стват все по-лоши. Материала е неясен, имената на предметите са заблуждаващи... предприемачество в начални класове, вероятности в 6и... сорос в 12... това не е образование а култивиране на дебили и БГ икономиката го доказва с пълна сила... заемайки стабилно последното място в ЕС и жестоко конкурирайки се в Европа с такива колоси като Македония, Косово, Албания, Молдова и Украйна

  44. 44 Профил на Nestea
    Nestea
    Рейтинг: 295 Неутрално

    До коментар [#42] от "ceci_":

    Материалът винаги е бил безумен, това не е проблем от днес. Докато аз бях ученик, ние можехме да логаритмуваме и решаваме задачи по тригонометрия, но не можехме да правим елементарни неща като това да изчисляваме проценти, проста и сложна лихва.

    Можехме да кажем какви полезни изкопаеми има в Родопите, но не и да кажем на базата на това каква индустрия трябва да има там.

    Имаме една от най-тежките образователни системи в цяла Европа и вечно сме на дъното на ПИЗА, нямаме университети в Топ 100 на Европа, а икономиката си я знаем каква е.

    Без наистина истински промени ще сме си все така.

  45. 45 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1202 Неутрално

    До коментар [#40] от "Nestea":

    Абе математиката се налага да се наизустява, ама не смисъла да се запомня всичко. За удобство обаче поне елементарни неща като таблиците за умножение са задължителни да се наизустят, за да не се налага да гледам как за елементарни сметки, възрастни вече хора си броят пръстите.

    мурзилка
  46. 46 Профил на Nestea
    Nestea
    Рейтинг: 295 Неутрално

    До коментар [#45] от "Маршалов":

    Има неща, които трябва да се знаят. Проблемът е, че в България се изпитва на базата на това колко знаеш, а не как използваш тези знания и това винаги е бил проблемът на нашето образование.

    Проблемът с математиката е, че децата просто не знаят как да боравят с методите, на които ги учат и не знаят кога и как да ги използват при решаване на задачи.

    Ако един ученик не разбира формулите, които е чел, може да прави изпита и на отворен учебник - резултатът няма да е по-добър. Същото се отнася и за всички други предмети.

  47. 47 Профил на Linuxer Python3
    Linuxer Python3
    Рейтинг: 168 Неутрално

    Мисля че няма да води до никакви резултати. Защото училища знаят децата които са слаби по материали и на изпитите им поправят грешките или сменят листа им с нов попълнен от дамите учители. По този начин дете двойкаджия на матури получава отличен. И се чудиш как става тази работа. Учители умишлено го правят като училище да не им падне успеха. Същите деца без да полагат никакви усилия завършват. След това стават същите бандити... Това практикуват в много училища.

  48. 48 Профил на Linuxer Python3
    Linuxer Python3
    Рейтинг: 168 Неутрално

    До коментар [#47] от "Linuxer Python3":

    И на учители им е добре дошло. Вземат си два три бона плюс ковид помощ. Народопсихология.. всякъде е партизанска работа.

  49. 49 Профил на Мила Гечевска
    Мила Гечевска
    Рейтинг: 19 Неутрално

    До коментар [#3] от "myry":

    Айде пък стига с тези неравенства. Клас от идиотчета винаги дърпа назад единиците по-талантливи, по-интелигентни и възпитани деца.

    Разбира се,че трябва да се разделят децата, училищата, класовете.

    Който иска да знае,не му пречи системата. Аз съм набор '93 и такива мисли имах още докато си бях дете/ученичка.
    То пък аман с това равенство на всяка цена.

  50. 50 Профил на Мила Гечевска
    Мила Гечевска
    Рейтинг: 19 Неутрално

    До коментар [#18] от "taratanki":

    Образованието изобщо не трябва да е за абсолютно всички.
    Платон си е подбирал учениците и така трябва да бъде. Само основно образование до 8-ми и докъдето я докараш,после можеш да работиш.
    Не е нужно да се мъчим да образоваме всички деца,не всички стават за "тая работа", и до природа си е.
    Образованието ни е масово,а не елитарно. Спрямо мотивацията, възможностите.
    Всеки калпазанин трябва системата да го търпи, иначе училището губи пари.
    За нещастие ми се струва,че за много сънародници така и така образованието не е ценност, а безплатна забавачка на децата им, и все учителите са виновни, а не децата; все системата е крива, а не морала в семейството и тн.
    Ама то и затова се иска малко идеализъм.

  51. 51 Профил на Мила Гечевска
    Мила Гечевска
    Рейтинг: 19 Неутрално

    До коментар [#23] от "хм":

    Научи си детето да внимава и да си развива концентрацията.
    Ходиш на училище за да попиваш знание, не ти е длъжен учителят да се качи на главата си, че на отрочето да му е по-интересно и ангажирано.
    Платон и Аристотел са си подбирали учениците.
    Гениите не са ходили на "специално образование" с "индивидуален подход", a.k.a хлободия, щото детето се разстройва от правила и граници и му трябва "специален", "уникален" и "индивидуален" подход.

    А може би детето ти не е толкова специално, за колкото го мислиш.
    Може би с такава нагласа няма да е годно за работа, като напусне семейното гнездо.

    Може би и не всички деца са "жадни за знание" в интерес на истината. Аз като бях дете си имаше деца,нежадни за знания определено. Имаше деца, които просто природно не могат да схващат, независимо как им се обяснява и колко се старае учителя...
    Защо по тези очевидни истини никога не се коментира, нямам идея.

  52. 52 Профил на imaligoogle_hr
    imaligoogle_hr
    Рейтинг: 1959 Любопитно

    До коментар [#30] от "dorn":

    математика... нека 99.99% от форумците тук си признаят, че не е нужно всички да учат вектои и сожни геометрии от висшата математика!
    Колко от Вас си спомнят и, колко някога са ползвали тясно специализираните формули!?

  53. 53 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3025 Неутрално

    До коментар [#37] от "Храбър":

    Тя ме разбра много добре!

    Любовта ще спаси света!!!
  54. 54 Профил на ivan_simeon
    ivan_simeon
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Намалете тежестта на администрацията. Принтерите и компютрите вече изнемогват, а преподавателите те...

  55. 55 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 1932 Неутрално

    До коментар [#52] от "imaligoogle_hr":

    Абе човек, те някои в девети клас още аритметиката не са овладели, ти ми говориш за вектори и висша математика !

  56. 56 Профил на lesgoat
    lesgoat
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Положителна промяна ще има само ако на първо място отпадне правилото "парите следват ученика". Когато напушени, пияни и незаинтересовани от учебния процес ученици могат да бъдат изключвани от училище без това да намали финансите за съответното училище, тогава училищата ще започнат да се чистят от всякакви подобни и учениците които ходят на училище за да учат ще станат мнозинство. Нататък е лесно.

  57. 57 Профил на malart
    malart
    Рейтинг: 718 Неутрално

    Програми, стратегии, НВО, точки, системи и накрая пак функционално неграмотни. Връзката с реалността се губи. Нали училището трябва да подготвя децата за живота, за работа итн. Ако не е така, то тогава каква му е целта? Може би да им обърква представите за живота и да излизат неспособни за нищо

    malart.blog.bg
  58. 58 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1885 Любопитно

    До коментар [#51] от "Мила Гечевска":

    Колкото и да си концентрирана, ако насреща ти "изпяват урока" файда нЕма. Файда нЕма и ако урока не струва , та ако ще да имаш умен учител и умен ученик. Трябва да се срещнат "концентриран" ученик, със "свестен" учител, който да му преподава "читави" уроци иначе ... само мъчим прасето да пее...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  59. 59 Профил на Суджук Герберите
    Суджук Герберите
    Рейтинг: 652 Неутрално

    Когато децата са тъпи и не минават летвата, просто смъкваш летвата надолу. Груб цитат на George Carlin.

    ... с двеста...
  60. 60 Профил на cnu40695109
    cnu40695109
    Рейтинг: 429 Неутрално

    Какви знания да усвояват? за джендъри и османското присъствие и българското гостоприемство?
    no, mercy. ВЪН америка за ългария от училищата!!

  61. 61 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1278 Неутрално

    До коментар [#51] от "Мила Гечевска":

    неучтива госпожице,

    детето ми е съвсем нормално - образовано, четящо, любопитно и жадно за знания.

    любопитни и жадни за знания са повечето деца (факт).

    не обвинявам преподавателите, просто виждам какво се случва в държавните училища - масово учебният материал се дава за домашно да СЕ НАУЧИ, или се препуска с безумно темпо през него, пок кой научил нещо си там, научил.

    нямам проблем с частните уроци, нямам проблем с подготовката на децата си, имам проблем с намръщени, злобни и неучтиви преподаватели в държавните училища, на които сякаш никой не може да потърси сметка защо аджеба не преподават материала в час, а го оставят за домашно.

    разбира се че като родител имам изисквания - така както аз давам от себе си в работата си, така очаквам и преподавателите да вложат от сърцето си, ако нямат такова - ами просто не са за тази работа!

  62. 62 Профил на Гергана
    Гергана
    Рейтинг: 854 Неутрално

    всячески се отбягва темата за качеството на преподаване.една смръщена и огорчена от живота жена не може да е добър преподавател на искрящи, жадни за знания деца, проумейте го.също така прекалените домашни (и като цяло самоподготвката) не са много подходящи за подрастващи, просто не е това механиката, вижда се от всеки родител.моментът е назрял за нов подход в образованието.
    —цитат от коментар 23 на хм


    И чантите, тежащи близо 7 кг, с по 3 помагала и учебни тетрадки за всеки предмет.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK