
© Мила Янева - Табакова
8 декември 2050г.
Има различни видове промени в кариерния път, но най-вълнуващите са свързани с изпълнението на някаква стара мечта. Или с импулса да последваш внезапно вдъхновение. Такива истории не са рядкост, що се отнася до прехода от работа с високи технологии към преподавателска дейност, но се увеличават.
Иван Старчев е участвал като делегиран технически ръководител в екипа от инженери и учени на БАН (Институт за ядрени изследвания). Същият екип, който пое през 2043-а ремонтно-сервизната поддръжка на магнитните елементи на CMS детектора (Compact muon solenoid) в Големия хадронен колайдер на ЦЕРН.
"Това беше най-голямото предизвикателство в кариерата ми до момента", споделя Старчев. "Но то ми донесе и много напрежение, един амбициозен проект, след който изпитах нужда да се отдалеча от тази интензивна лабораторна и научна дейност. Исках да се върна "към корените", така да се каже. И при едно посещение в родния ми град, в Пазарджик, някак естествено дойде тази мисъл. Срещнах съученичка от гимназията, която беше станала преподавател в училището. Наистина стана някак естествено."
Разбира се, най-голяма е печалбата за момчетата и момичетата от паралелка "Физика" на Професионалната гимназия по механоелектротехника в града - часовете на Иван Старчев са изпълнени с интересни и нестандартни експерименти, той прилага оригинален подход и показателите на Глобалната матура 2049-2050 бележат ръст на успеха на учениците с над една единица спрямо предишните три издания на матурите.
Проектът "Нов път в преподаването 2050" обобщава опита на всички професионални гимназии в страната
както и на повече от 30 основни и средни училища, в които са постъпили на работа експерти с висока квалификация и реализация в области извън образователната система. Такива примери са вече правило, не рядкост. Само допреди две десетилетия, такъв кариерен преход не беше нито типичен, нито особено престижен. Но се появиха хора, които доказаха обратното. Пионери в тази практика бяха учители от София, Русе, Бургас, Плевен и Пловдив. По случай годишнината от началото на проекта "Нов път в преподаването" програмата издаде дигитален алманах на всички свои инициативи и в частта на пионерите заслужено влизат няколко души, дали тласък на този процес в началото.
За някого е семейна история - Данаил Райков от маркетингов специалист се превърна в преподавател по математика, но това не е случайно, като се има предвид професията на майка му, дългогодишна начална учителка в СУ "Св. Седмочисленици". Във видеообращение в дигиталния алманах прозвучават спомените на Райков:
"От майка ми знам колко благородна и смислена е тази професия, въпреки че е една от най-отговорните, изискващи и подценявани. Да си учител е повече призвание, отколкото работа."
По данни от програмата "Нов път в преподаването 2050"
експерти от различни области сменят поне временно кариерната си реализация и стават учители
Изследването улавя няколко тенденции и представя статистически профил. Ето основните три групи мотиви:
А. Желание за рестарт на мисленето за наука, развитието на индустриални проекти и начинания; своеобразна "отпуска от професията", която вместо с почивка, е заменена с научно ориентиран и обществено ефективен труд, събран на едно място в учителската професия;
Б. Желание да се сподели личният професионален успех и натрупан опит с младите и децата и да се даде шанс и на други да постигнат качествено развитие в професията, подпомогнато от качествено образование, подсилено с лично отношение;
В. Усещане за прекалена професионализация и свръхфокусираност върху кариерата, прекалено тясна специализация; на този фон много професионалисти развиват усещане за загуба на универсални ценности - това често прераства в опит за възстановяване на един ренесансов, многостранен модел на мислене за личния прогрес.
Малко примери от статистиката на "Нов път в преподаването 2050" - каква е била професията преди и как е сега през 2050 г. ангажираността в училище:
- 1 сервизен техник на скоростни влакове става учител по химия
- 2 дизайнери на спортни интериори и зали са преподаватели по рисуване
- 7 програмисти са учители по информатика
- 1 майстор-готвач (но притежател и на диплома от Машинноелектротехническия институт) - учител по физика
- 3 национални състезатели по инерционно ръгби (електроспорт човек/машина) - учители, съответно по:
социална координация и крауд комуникация, спорт и танци и спорт и физическа култура
- 1 преводач (експерт-фонетичен преводач на български протоколи в ООН) стана учител в началните курсове на програма "Славянска естетика" (Гимназия за език и културен напредък).
Илюстрацията е на Мила Янева - Табакова