Страхове и липса на мотивация: проблемите на ученици, учители и родители в пандемията

Страхове и липса на мотивация: проблемите на ученици, учители и родители в пандемията

© Георги Кожухаров



Голяма част от родителите, които са се обаждали на безплатните горещи телефонни линии на Министерството на образованието и науката (МОН) за психологическа подкрепа по време на пандемията, са изразили притеснения за онлайн обучението на децата им. Те са се тревожили и за липсата на мотивация за учене, поведенчески проблеми и конфликти в семейството, имали са и страхове за здравето. Половината от обажданията на откритите през учебните 2019/2020 и 2020/2021 години шест телефонни линии в цялата страна са от родители, останалите са от ученици и учители - това показва предоставена на "Дневник" справка на МОН. Средно на ден са регистрирани между 5 и 10 обаждания на една телефонна линия.


Просветното министерство предложи за трети път безплатни горещи телефонни линии за нуждаещите се ученици, родители, учители и непедагогически специалисти, стресирани от пандемията от COVID-19.


На тях повече от 40 училищни психолози дежурят доброволно в шест областни центъра в страната, за да отговорят на притесненията и демотивацията за учене в онлайн среда, да съдействат при депресивни състояния вследствие на дългата изолация и при адаптацията към присъствените занятия след продължителен учебен процес от дистанция. Специалистите могат да окажат психологическа подкрепа също за преодоляване на страха от вируса или при загубата на близки хора, обясни пред "Дневник" Татяна Предова, доктор по психология и държавен експерт в дирекция "Приобщаващо образование", която отговаря за организацията на линиите.


Онлайн и консултации на живо с нуждаещите се




Организацията за предоставяне на психологическа подкрепа е създадена съвместно с регионалните управления на образованието, регионалните центрове за подкрепа на процеса на приобщаващото образование и директори на училища.


Освен доброволците - училищни психолози, на позвъняванията при необходимост ще реагират също техни колеги от Националната мобилна група за психологическа подкрепа към МОН, които вече 10 години работят и се обучават за работа в кризи, обясни Предова.


По думите й, при предишните телефонни линии, когато имаше много случаи на починали от COVID учители, психолозите от мобилната група са пътували директно до местата, за да работят с целите училищни общности във връзка с тези загуби. "И сега има страх от вируса у някои учители и деца да се върнат в реална учебна среда. Това са все състояния, които ще бъдат отработвани на линията", добави Предова.


Тя обясни, че поредните горещи телефонни линии са открити именно сега, малко след началото на четвъртата COVID вълната, за да посрещнат последиците от стреса, да могат се да предотвратят и последиците от адаптационния период при децата, които вече на са онлайн, а преминаха в реална учебна среда. "И тъй като линиите предполагат мобилизиране на един наистина сериозен капацитет от специалисти, го осъществяваме за трети пореден път с наблюдението, че се е появила вече такава необходимост", посочи психологът.


По нейни наблюдения обажданията от последните дни са директно в психологическата проблематика, за разлика от предишните телефонни линии, когато ученици и родители са търсели информация за организацията на учебния процес. Сега проблемите са свързани с демотивация на децата, с по-трудна адаптация, с по-голяма чувствителност, когато вече са в реалната училищна среда.


Осъзнаваме, че е важно социалното общуване и децата да са между връстниците си, защото през техните емоции усвояват и учебните знания и това всъщност им липсва в онлайн средата.


Татяна Предова,

доктор по психология, държавен експерт в дирекция


Допълнителна подкрепа се налага или по преценка на психолога, или ако обаждащият заяви, че не му е достатъчна консултация по телефона и иска да продължи да работи продължително със специалист, обясни Предова и отбеляза, че при предишната линия повече от 50% от случаите са били насочвани да продължат да работят с психолог.


Какви са най-честите оплаквания


Линиите на МОН бяха открити за първи път при първата вълна в началото на 2020 година, след което - през октомври 2020 г.


Въпросите, задавани от родителите, са свързани най-вече с начини за справяне с напрежението и стреса в ситуация на изолация и със страхове за здравето на близките им. Потърсени са съвети във връзка с поведенчески проблеми в семействата, които са консултирани и от специалисти на Дружеството на психолозите в България. Обсъждани са въпроси, свързани с конфликти в семействата, като деца и близки са насочени към определени институции, които да окажат помощ в разрешаването на конфликтите.


Поставени са проблеми, свързани с липсата на мотивация за учене в електронна среда, както и за наблюдаващи се негативни промени в поведението на децата спрямо родителите и други членове на семейството вследствие на продължителното обучение от разстояние в електронна среда. Децата с такива проблеми са насочени и към услугите на центровете за психологическа подкрепа и към други социални услуги в общността.


За притесненията за обучението на децата им, родителите се разделят на две противоположни групи - една част от тях са изразили виждане, че обучението от разстояние в електронна среда не е ефективно и че не може да замести присъственото, а друга част - че присъственото обучение е опасно и искат да разберат какви са вариантите децата им да се обучават от разстояние в електронна среда.


Имало е и обаждания на родители, които са притеснени, че децата им не получават достатъчно подкрепа в новото си училище, в което са продължили образованието си, и не се справят с учебния процес. Те са насочени към регионалните екипи за подкрепа за личностно развитие на децата и учениците със специални образователни потребности към регионалните центрове за подкрепа на процеса на приобщаващото образование.


Има постъпили обаждания от хора със страхове за живота във връзка с това, че са диагностицирани с COVID-19, както и от други, които след изкарано заболяване се страхуват да се върнат в училище. Търсена е и подкрепа във връзка с починали учители. "В миналия период починаха много учители, което натовари системата и я стресира неминуемо", коментира Татяна Предова пред "Дневник".


В световен мащаб над 13% от децата на възраст 10 - 19 години са засегнати от смущения в психичното здраве в пандемията, отбелязва скорошен доклад на УНИЦЕФ. Към октомври 2020 г. пандемията е нарушила или блокирала критично важни услуги за опазване на психичното здраве в 93% от държавите по света.

Телефоните работят от понеделник до петък от 8.30 до 16.30 часа. Те са отворени за всички ученици, родители, педагогически и непедагогически специалисти от цялата страна:
  • Бургас - 0893 631 573
  • Варна - 0877 566 696
  • Велико Търново - 0882 247 454
  • Пловдив - 0800 16 793
  • София - 0877 183 133
  • Стара Загора - 042/210-089


Препоръчително е да се използват телефонните номера в най-близкото населено място. Така при преценка психолозите могат да насочат нуждаещите се хора към услуги за подкрепа в общността. Планирано е телефонните линии да са отворени до 31 март 2022 г.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK