Учебник по избор? Учител в учебника - защо не

Учебник по избор? Учител в учебника - защо не

© Мила Янева - Табакова



ekont

6 януари 2041 г.


Понякога, разтваряйки учебник, намираш вътре и учителя. Три от наградите "Аквариус XXI" отидоха при млади български преподаватели, поставили основите на нова система за пренос на педагогически методи и разпространение на знание в популярна форма.


В мотивацията за връчване на "Аквариус XXI" четем: "За постигане на активна, двустранна и трайна връзка между учениците и личността на преподавателя; за оформянето на общност около ценностите на знанието; за показаната способност за иновативно мислене; за преодоляването на дезинтеграцията в образованието чрез засилване на връзките с учебния процес по игрови път, емоционално стабилен модел, с личен принос на обучаеми и обучаващи."




Благодарение на системата за симбиозно публикуване,


всеки учител вече може да създава свои интегрирани учебни програми


(ИУМ). Те достигат до неограничен брой потребители - както в класовете, в които учителят преподава, така и далеч извън учебното заведение. В края на миналия срок 2149 учители са публикували ИУМ и очакват одобрение. На практика учениците в един клас могат да избират различни учебници и помагала, стига те да са преминали контролната програма за адаптиране и качество. През миналата учебна година реализираните ИУМ бяха над 1500.


Един учител - хиляди класове.
Един ученик - стотици възможни преподаватели


Технологиите разшириха обсега на всеки отделен учител. Учениците все повече получават достъп до алтернативи, с право на избор в селективна и конкурентна среда.


Интерактивната платформа Мартина-3 (създадена първоначално за навигация в реални и 3D светове) дава неограничено поле на визуално и мултимедийно действие. Там учителите се разгръщат като своеобразни "аватари" - използват мощна база от приложения и мултимедиен ресурс, като създават вълнуващи имерсивни уроци - пътешествия, мисии, интерактивна учебна програма и др.


Трудът се заплаща.
Иновацията - още повече


Отскоро и Патентната агенция въведе протокол за регистрация и защита на патенти върху оригинални методи и форми на преподаване. Така дори най-нюансираните черти и особености в една или друга версия на преподаване стават защитени, а авторите на иновативния метод имат гаранция за това в лицето на държавната агенция. Нещо повече - индивидуални финансови стимули насърчават учители и педагози да проектират и реализират оригинално учебно съдържание, издържано в иновативен дух.


Приходите на такива индивидуални новатори, както и на групи учители, се оказват внушителни. В новата система на подбор на преподавател и учебник/или друг материал, често учебниците и помагалата директно се създават и тиражират дигитално от учителя - както за нуждите на неговите локално протичащи часове, но също и за разпространение "навън", към общата група потребители ("мрежови учебници" и пр.)


Пионери в тази разрастваща се ниша в съвременното образование бяха няколко преподаватели по математика и физика от Бургас и Варна. Започнало е като колегиална шега в рамките на сезонната лабораторията към Черноморския образователен център. Целеви групи ученици сравнявали и оценявали качеството на преподаването на предметите физика и математика. Всеки от учителите изготвил свои интерактивни "часове", изпълнени с мултимедийно и интерактивно съдържание, обединено от фигурата на самия преподавател, със силен личностен акцент. Оригиналното мислене и идеи на тези учители, както и апетитът на младата публика, отворена за всичко ново - двата елемента заработили ефективно.


Учителят оставал свързан със своята аудитория и след края на "часовете". Учебният материал и паралелните източници, към които били насочвани младежите, винаги надхвърляли стандартния обем на "аналоговите" учебни помагала. "Старите" учебници традиционно се създават от експерти без пряк досег с конкретните ученици. А новите учебни помагала представлявали ИУМ, свързани директно - на места лично, поименно - с училищния процес и неговите най-активни и важни участници.


Добавена стойност


Изследвания показаха, че тази форма не само улеснява преподаването и го прави по-интензивен процес, но тя сваля и чисто "педагогическата" тежест от раменете на преподавателя. Без нужда от обратна връзка и без необходимост от директен контрол на знанията и дисциплиниращи мерки, работата на всеки учител се концентрира върху същността - представяне на учебното съдържание. Другата, недотам позитивна и престижна част от процеса (контролът на постиженията и стандартизирана оценка) е изнесена в неутралната зона на тестовете, които се провеждат централизирано.


"Един учител - един учебник", тази странна на пръв поглед формула навлиза мощно и със слаба съпротива дори от най-консервативните групи педагози.


Само през миналата година 7% от приходите от учебни издания са отишли при носителите на техните авторски права и патенти - учители от реалното образование. Много скоро след появяването им, копия от виртуалните часове и сканирани "аватари" започват да се разпространяват далеч извън преките групи.


Какво следва


Подобренията вече са на хоризонта. Платформата за многоканално обучително съдържание позволява авторизация (лицензирано поемане и надграждане от следващо ниво/поколение автори/потребители) на всички тестове и средства за контрол на знанията. Така новопостъпили преподаватели имат възможността да започнат не от нула своите индивидуални проекти, тоест да надградят над вече постигнатото, създавайки ИУМ v.2.

Във всеки случай очевидна е тенденцията: за по-добри резултати, младежите имат нужна от повече контакт с преподавателя, да бъдат на "една ръка разстояние" и не само по време на физически присъствените часове. Новите поколения учебниците от типа ИУМ им дават точно това.

В края на обучителния цикъл идва най-важната присъда - тази на тестовата система. Засега резултатите са само в положителна посока - 8 от 10 училища, които прилагат активно интегрирани учебни програми, показват ръст на отличните оценки в тестовете и спад на най-слабите резултати. Докато "в средата" на таблицата по успех няма голяма динамика, това развитие в двете крайни нива - повече "отличници" и по-малко "двойкаджии" - показва, че ИУМ успяват да мобилизират някакъв личностен потенциал у младежите.


Както беше посочено и от журито на "Аквариус XXI": "Емоционално стабилен модел, с личен принос на обучаеми и обучаващи."


Илюстрация от Мила Янева-Табакова


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (12)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ЗаНиЗа
    ЗаНиЗа
    Рейтинг: 2795 Любопитно

    "индивидуални финансови стимули насърчават учители и педагози да проектират и реализират оригинално учебно съдържание, издържано в иновативен дух." - инфлуенсъри, блогъри, влогъри и всевъзможни -ри да започват, стига да има желаещи да черпят знания, които и без това са безбройни в Нет-а.

    Направи съд от глината, празнината вътре в него го прави полезен.
  2. 2 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2793 Неутрално

    Как може да е "по избор",когато у нас има задължителна учебна програма и учебен материал?!

  3. 3 Профил на ДрънкалУтУ
    ДрънкалУтУ
    Рейтинг: 593 Неутрално

    Поредната ПРОСТОТИЯ...има по няколко учебника по всеки предмет за всеки клас!!! Че и с доста различно съдържание , сега и всеки учител с учебник.
    Който мисли всички тези простотии е за разстрел - публично и за назидание.
    В среден курс е наврян целия университетски курс. Учениците са не просто претоварени а тотално отблъснати от неприятен и тежък материал. Учителите са натикани в кучи гъз а тези "гении" тук за игрови методи и други шменти капели тръгнали да бибипкат.
    Ако някой аланкоолу ми обясни как с игрови методи ще обясниш сплави и процентни отношения ( от учебника за седми клас) - бих му дал Нобеловата награда за най-добър математик .
    Пак в същия клас урок 1 по български се нарича Комуникация (?!?!) а българската дума Общуване ? Няма да коментирам всички останали излишни пълнежи.

    Мани мани...
  4. 4 Профил на star bastun
    star bastun
    Рейтинг: 2147 Неутрално

    Учениците хептен ще се объркат.

  5. 5 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2793 Неутрално

    До коментар [#3] от "ДрънкалУтУ":

    В България само една учителка от Габрово е ЗАДЪЛЖИЛА своите ученици да изучават книгите на Георги Марков. Тоест,изпитва ги по неговите текстове и им слага оценки,които се отразяват на бала им.
    Искам да кажа,че у нас на практика няма избор. Нито за учителите,нито за учениците.

  6. 6 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2793 Неутрално

    Между другото,защо когато някой съфорумец отговаря на/коментира мой пост,не получавам известие,че той ме коментира?

  7. 7 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4559 Неутрално

    Между другото,защо когато някой съфорумец отговаря на/коментира мой пост,не получавам известие,че той ме коментира?
    —цитат от коментар 6 на deaf


    И аз така не получавам известия от вече няколко дни!

  8. 8 Профил на ДрънкалУтУ
    ДрънкалУтУ
    Рейтинг: 593 Неутрално

    До коментар [#5] от "deaf":

    +
    В България нещата са много объркани , лошото е че страдат както ученици така и учители. Последните обаче не ги оправдавам. Вместо да реагират срещу тъпотиите на министерството свиват уши и слушат , чакайки си заплатата.
    Факта че съсипват цели поколения заради недомислиците на отряд идиоти - това сякаш не ги бърка! Училището се е превърнало в място за административна работа. Писане,писане и пак писане. Там действа принципа - щом е написано значи е свършено....

    Мани мани...
  9. 9 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2793 Неутрално

    До коментар [#8] от "ДрънкалУтУ":

    Учителите слушат и изпълняват като старшини в сцо.казарма,защо са подбрани точно такива послушковци. Буквално подбрани. "Системата" е такава,че случаен човек не може да стане учител. Кметовете например "сортират" кой да стане директор на училище,а той пък на свой ред подбира учителите. Кметът разбира се,го назначава премиера. И т.н.

  10. 10 Профил на Vesselin Drobenov
    Vesselin Drobenov
    Рейтинг: 15 Неутрално

    До коментар [#3] от "ДрънкалУтУ":

    Нарича се активно образование. Човекът, който го е въвел е именно физик, всъщтост астроном и има Нобелова награда за това. Моята къде е?

  11. 11 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 2888 Неутрално

    Иновация=простотия, добре платена от нашия джоб.

    Като, чуете “иновация”, знайте, че става дума за стока или услуга с понижена стойност заВас , като потребител.
    Вместо свинска пържола, струта черна муха.

    Любовта ще спаси света!!!
  12. 12 Профил на nabliudatelnica
    nabliudatelnica
    Рейтинг: 1397 Неутрално

    Да бе, учител в учебника. В някоя друга реалност и географска ширина може. Тукх, където в ковидно време едва една трета се е преброила онлайн това звучи като подигравка.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK