Министър Денков подема борба с плагиатството с проверки на всяка публикация

Министър Денков подема борба с плагиатството с проверки на всяка публикация

© Георги Кожухаров



Борбата с плагиатството е една от мерките, който Министерството на науката и образованието (МОН) декларира за гарантирането на високо ниво на подготовката на преподавателите в университетите - това обяви образователният министър Николай Денков на пресконференция днес, на която представи приоритетите на ведомството за 2022 година. Повишаването на качеството на висшето образование зависи от квалификацията на преподавателите, подчерта той.


Вече ще бъдат проверявани всички научни публикации, а не само тези, които се използват в конкурси за академично израстване, както е сега. Ще се създаде двустепенна структура за проверка за плагиатство. Чрез нормативни промени университетите и научните организации ще бъдат задължени да създадат свои комисии по академична етика - те ще правят първоначалните проверки. Съществуващата национална Комисия по академична етика към МОН ще бъде втора инстанция, пред която ще могат да се обжалват решенията на комисиите от по-ниското равнище, разясни Денков.


Другите мерки, чрез които ще се повиши качеството на висшето образование, са промени в системата за акредитацията на професионалните направления в университетите и атестацията на преподавателите, както и преструктурирането и обединяването на университетите. По тези въпроси ще бъде инициирана широка дискусия, за да се намерят най-ефективните решения, увери Денков.


Безплатни детски градини




За начало държавата ще увеличи обхвата на децата в детските градини, като ги направи напълно безплатни. В момента само в няколко общини родителите на тригодишните деца са освободени от такси, но занапред няма да се плаща в цялата страна.


Качеството в училищното образование зависи на първо място от квалификацията и мотивацията на преподавателите. Затова ще бъдат увеличени учителските заплати до 25 процентни пункта от средната за страната заплата. Ще бъде увеличен и стандартът за издръжка на образователните институции.


Ще бъде създадена и тествана нова методика за оценка на добавената стойност на обучението, обяви Денков. Тя ще бъде използвана като основен компонент на оценката за качеството на преподаване в училищата, отчитайки техните обективни специфики, например тип населено място, образователен статус на родителите и др.


Ще бъде разработена и Единна електронна платформа за образователни услуги и съдържание, т.нар. електронен образователен облак. Той ще осигури достъп на всички учители, ученици и техните родители до наличните електронни образователни ресурси, събрани на едно място.


Фокус върху професионалното образование


Целта е професионалното образование да стане по-привлекателно за младите хора и да подготвя нужните специалисти за реалните потребности на икономиката по региони. Ще бъде подобрена и материалната база на 24 професионални гимназии с пари по Плана за възстановяване и устойчивост. Те ще се превърнат в т.нар. училища - хъбове по региони.


Бизнесът ще бъде привлечен, като за преподаватели в професионалните гимназии ще бъдат поканени работещи в реалното производство и инвестиции. МОН вече поиска допълнително финансиране за увеличен план-прием в паралелките за дуално обучение, както и в тези по защитени професии и професии с недостиг на пазара на труда.


Просветното министерство е поискало в държавния бюджет за тази година да бъдат включени допълнителни пари и за ремонт на физкултурни салони и спортни площадки.


Четвъртият приоритет са дейности по Плана за възстановяване и устойчивост и двете оперативни програми за образование и наука, които включват над 1 млрд. лв. европейски средства, каза Денков.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK