
© Pexels.com
Ваканцията е в разгара си и за децата това е време за повече игри и забавления на открито. Това се поощрява от много родители в стремежа им да се избегнат, доколкото може, телевизора, компютъра, плейстейшъна и други не дотам здравословни занимания. Повечето родители обаче са ангажирани с работа и в стремежа си да не оставят децата сами и без надзор, ги затрупат с всевъзможни курсове и занимания, които понякога са свързани... с учене, а за децата не остава време за нещата, с които предпочитат да се занимават.
Къде е балансът? Всъщност, какво е важно за децата? И как да постъпят родителите, за да е честно? За какво е време ваканцията за децата в училищна възраст? Как трябва да бъде разпределено натоварването им през ваканцията - периоди на пълна почивка, умерени занимания за поддържане на знанията, по-активни периоди? Има ли правилен подход, който да следват родителите на деца в училищна възраст, без да ги натоварват или пък да ги оставят на самотек през трите месеца на лятната ваканция? С тези въпроси "Детски Дневник" се обърна към няколко психолози.
Ученето не е тежест и мъка
Не е добре да се спира рязко ученето, е на мнение психологът и преподавател в Нов български университет Методи Коралов. "Все едно се освобождаваш от някакъв гаден, неприятен и нежелан товар", посочи той ки добави, че е оправдано да се губи цялата скорост, набрана в училище. "Да не говорим, че децата в България в днешно време за съжаление не са особено грамотни и пълното и тотално спиране уж за "почивка" всъщност рязко увеличава риска да се загуби и малкото постигнато", коментира психологът. Друга причина да не се спира рязко с ученето е, че у детето се създава негативна нагласа, че това, което се прави в училище, е нещо тежко, мъчително и нежелано, а хубавото и доброто е "нищо неправенето" през ваканцията.
По думите на Коралов не е необходимо натоварването да е като през учебната година, може да е наполовина или дори на една трета, но не бива рязко да се спира изведнъж. Според него е добре между една четвърт и една трета от времето, през което детето е будно, да бъде заето с учене, а останалото време - игри, забавления. Повече от коментара му можете да прочетете тук.
Книгата - ценност, не задължение
Психологът препоръчва на родителите да отделят време вечер и да говорят с детето си за книгата, която чете. По думите му пътят към книгите е като децата откриват смисъла и ценността им. "Естествено, това няма да стане ако при опит на децата да споделят нещо, родителите кажат нещо от рода на "Не ме занимавай сега" или "Това е за теб, не за мен" и изобщо ако демонстрират, че книгите не са нещо важно за тях самите, каза той.

© Pexels.com
Пам Алин, експерт по грамотност и образование, препоръчва лятото като е чудесен сезон, през който да превърнете детето си в читател и дава няколко насоки за това. Позволете на детето да чете за неща, които го вълнуват и които иска да изучи по-задълбочено, съветва експертът. Българските народни приказки и "Пипи Дългото чорапче" безспорно са стойностни четива, но ако това лято детето ви е на вълна пиратски истории или детективски истории, не го отклонявайте от желанията му. Тази свобода означава и да го подкрепите когато реши да зареже книга, която не го е увлякла.
Ако детето чете с нежелание, най-добре е да го попитате какво му пречи. Причините могат да са различни: тематиката на книгата не му допада или е избрало книга много над нивото му като читател, за да избегне подигравките, че чете "бебешки" книги. Изследване на читателските навици на американските децата семейства от 2013 г. показва, че 92% от децата, които сами си подбират книгите, ще ги дочетат до края.
Важно е да осигурите избор и възможности на детето както по отношение на заглавията, така и на мястото и начина на четене - онлайн или хартиено тяло, вкъщи или на открито. Още от съветите на Алин можете да намерите тук.
Психологът Ралица Михайлова, която е част от екипа на Асоциация "Родители" препоръчва на родителите да не се отнасят към четенето като към задължение или наказание. "Избягвайте реплики от типа на "Ако прочетеш 10 страници, ще ти дам да играеш на телефона" - така у детето още повече се затвърждава нагласата, че четенето е нещо скучно и непременно трябва да бъде пооощрявано, когато се случва", съветва тя.
По думите й възпитаването на обичта към четенето е процес, който започва от най-ранно детство и както с всичко останало, тук личният пример е много важен. Михайлова съветва родителите да оставят книги на достъпни места в цялата къща и да оставят детето само да избере какво да чете. "Всяко четиво спомага за обогатяването на мисленето и речника на детето", казва психологът. Още от съветите й можете да намерите тук.
Ключът е в баланса
Според Ралица Михайлова през ваканцията следва да има както време за почивка, така и разнообразни и интересни занимания, които ангажират времето и вниманието на детето. Добре е да има време и за учене - то е необходимо, за да може детето да поддържа натрупаните през годината знания, както и за да се адаптира по-лесно през септември. "Договорете се заедно с детето в кои дни то ще учи, по колко време, по кой предмет. Така то ще следва някакъв ритъм и е по-малко вероятно да протестира, когато предварително знае, че има някакво задължение в този ден", съветва психологът.
Тя препоръчва на родителите да съобразят дейността си с периода от ваканцията и ако са отишли на почивка, да използват времето, за да правите неща заедно с децата.
Не очаквайте от детето да решава задачи по математика точно в тези 7-10 дни, в които сте отишли на море или на планина

През останалото време обаче, когато родителите са на работа, могат да се договорят с детето, че днес например ще решава задачи или ще почете половин час книга по избор. "Дайте време за игра, но и не изчаквайте септември, за да започнете с преговора на знанията - това ще стресира както детето, така и вас", се обръща Михайлова към родителите. Още от коментара й можете да прочетете тук.