Забавни, съветващи или образоващи: кои български инфлуенсъри следват децата ви

Идолите на младото поколение вече не са в киното и телевизията, а в интернет.

© Pixabay

Идолите на младото поколение вече не са в киното и телевизията, а в интернет.



  • Над 25% от подрастващите следват инфлуенсъри, а над 50% гледат влогъри
  • По-малките искат да слушат за красота и мода, юношите - да бъдат информирани
Докато през учебната година битката на родителите с мобилните устройства има за естествен съюзник домашните за писане и уроците за учене, през ваканцията основателните доводи да се прекарва по-малко време пред екрана съвсем намаляват.


Всъщност, "битката" срещу желанието на детето да прекарва големи периоди от деня в социалните мрежи и чатовете, до голяма степен е предварително изгубена. И то не защото родителите нямат сили да я водят, а защото е съвременното проявление на онзи вечен еволюционен сблъсък на поколенията, в който по-младото винаги побеждава. За да загуби на свой ред от следващото - просто такива са правилата в природата.


А печелившият родителски подход често се оказва не твърдоглавата борба срещу технологичната среда, а максимално доброто ѝ познаване.


Новите медии и децата




Родителите трябва да приемат, че - когато е в разумни граници - "досадното" гледане на видеа в мрежата, с което са ангажирани децата им през голяма част от ваканцията, не е просто губене на време, а развлечение като всяко друго, пък защо не и трупане на познания и умения от модерното дете, казват психолозите.


"Приемайки, че ежедневието им е невъзвратимо белязано от интернет и дигиталните медии, по-важен е въпросът не дали децата и младите хора са зависими и пристрастени към тях, а какво правят във виртуалното пространство, защо го правят и дали и как дигиталните им навици могат да генерират личностни и групови ползи" - до този извод достига националното проучване на ЮНЕСКО "Медийното потребление и "инфлуенсърите" на децата и младите хора в България", направено през август 2020 г.

Избор на родителите е дали да следят какво точно гледат децата им в мрежата. Но честно казано, ако се интересуват от тях, би трябвало да следят не само какво правят в интернет, а и какво четат, с кого излизат...


Влогърът Павел Колев пред "Дневник"

В него над една четвърт от всички анкетирани подрастващи споделят, че активно следват инфлуенсъри, а над половината проявяват интерес към конкретно към съдържание, качвано от влогъри. И това не бива да се разглежда като проблем. Достатъчно е възрастните да са добре запознати с дигиталните навици на децата си.


Кажи ми на колко си, за да ти кажа в коя мрежа си


Кратките видеа са основен и предпочитан формат за децата и младите хора, а "Ютюб" категорично е любимата платформа в България за достъп до тях, установява проучването на ЮНЕСКО. В последните години все по-голямо разпространение придобива и "Тик Ток", като бърз и удобен начин за достъп до огромно и разнообразно видеосъдържание, както и лесна възможност за споделяне на собствено такова.


"Инстаграм" също е изключително популярна мрежа сред децата и подрастващите, като тенденцията е категорично да изпреварва "Фейсбук" в предпочитанията им, а последният като че ли остава по-скоро зона, запазена за родителите.


Известните личности в интернет са три вида - забавни, образоващи и говорещи за здраве и лайфстайл.

© Unsplash

Известните личности в интернет са три вида - забавни, образоващи и говорещи за здраве и лайфстайл.


От двете най-популярни социални мрежи "Инстаграм" впечатлява с многообразието от опции, които предлага наведнъж, и лекотата, с която се консумира предимно визуалното съдържание в нея, поради което е най-бурно развиващата се младежка платформа сред 15-19-годишните. В "Тик Ток" акцентът пада върху създаването на основно забавни видеа, с което пък привлича в най-голяма степен 10-14-годишните. "Фейсбук" остава предпочитана територия за порасналите - между 20 и 24 -годишна възраст.


Съвсем обяснимо, при всички подрастващи възрастови групи е налице по-силен афинитет към забавни видеа, музикални клипове, видео дневници за красота, здраве и фитнес, както и тийн уеб сериали. Интересът към по-сериозно съдържание е предизвикателство, тъй като важни за децата и младежите теми по-трудно могат да се поднесат в забавен и неангажиращ формат.


Забавните, говорещите и образоващите


Основна разлика с моделите на подражание на предишното поколение - звездите от шоубизнеса и популярните личности от телевизионния ефир, е че инфлуенсърите присъстват по-непосредствено в ежедневието на децата. Те са значително по-реални. Подрастващите имат непрекъснат достъп до каналите им, а съдържанието, което им предоставят е по-лично. За разлика от кинозвездите, влогърите се отнасят към феновете си като към техни приятели или поне съмишленици. Така те стават неизменна част от свободното време на децата.


Като цяло се открояват три групи от известни личности в интернет:

  • забавни
  • говорещи за здраве, красота, лайфстайл, фитнес или мода
  • личности, чието онлайн съдържание цели да информира и образова аудиторията или поне да я провокира да мисли и да я вдъхнови
Интересът към на забавните е характерен за всички възрастови групи, докато ентусиазмът към говорещите е по-явен сред 15-19-годишните. Интересът към образоващите най-често е продиктуван от нехаресване или критичност от страна на децата и младежите към съдържанието, доминиращо мрежата, сочи проучването на ЮНЕСКО. Според него подрастващите потребители предпочитат прямо и реалистично видеосъдържание, възможно най-необременено от явни маркетингови послания. А недостигът на българско такова тласка немалка част от аудиторията да следи с по-голям интерес чуждестранни онлайн знаменитости.


Най-гледаните


Според данни от същото изследване най-голям интерес сред тийнейджърите (13 - 18 г.) в България предизвикват влогърите и каналите АЙДЕ БГ, The Clashers, Павел Колев и Ицака, Емил Конрад, Stefie (Стефи), inStanT (Стан), Andy Studio (Анди) и други.


По-малките определят за провокиращи мисленето и вдъхновяващи Изабел Овчарова-Изи, Ерика Думбова, Крис Захариев, Слави от "The Clashers", както и каналът "Живот със синдром на Даун".


Пълнолетните пък намират за по-смислени видеата, които качват Любомир Жечев и Стефан Попов (Чефо). Сред момчетата и юношите като цяло се среща и увлечение към материали, споделяни от успели в бизнеса личности като популярни в Интернет инвеститори и предприемачи.


Интересът към популярните влогъри и инфлуенсъри излиза и извън мрежата - повечето от тях имат по няколко издадени книги, а някои - действащи паралелни бизнеси. "Дневник" представя кратък справочник на някои от най-популярните създатели на българско видеосъдържание, което гледат децата в мрежата.


The Clashers


По настоящем това е най-популярният ютюб канал в България с 1,22 млн. абонати. Създателят му Слави Панайотов стана известен с геймърски клипове, класации тип "50 невероятни факта", както и поредицата "Нещата, които не искат да знаете'', в които развива конспиративни теории. Роден в Пловдив през 1986 г. Завършва висшето си образование в Нидерландия със специалност "Хотелиерство и туризъм". През 2021 г. Панайотов става първият български ютюбър с един милион абонати. Преди две години негов призив в мрежите събра над 1500 души, които изкачиха заедно връх Мусала, нарушавайки забраната за струпване на много хора в зоната.


Слави от The Clashers

© Скрийншот, Youtube

Слави от The Clashers


Павел Колев и Ицака


Популярни и като "Играчите", Павел Колев и Христо Стефанов са едни от най-известните ютюбъри сред подрастващите. Комедийното дуо минава милион гледания още през 2015 г., а в момента каналът им има над 455 хил. абоната. Те печелят широк диапазон от възрастови групи със скечове, пародии, музика, публични предизвикателства и други забавни материали.


Павел Колев и Ицака

© Скрийншот, Youtube

Павел Колев и Ицака


Айде БГ


Ютюб канал с около 730 хил. абонати, основан от Ивайло Драгиев и Християна Пенева през 2017 г. Каналът е изключително популярен сред възрастовата група 8-12 години, но също и сред по-големите, заради множеството класации, предизвикателства, скечове и друго забавно съдържание, както и образователни видеа, които предлага. Ивайло е професионален актьор, участвал е във филмите "Летовници", "Тилт" и "Шестият ден", както и в множество театрални постановки.


Айде БГ

© Скрийншот, Youtube

Айде БГ


Цветослав Цонев - Цуро


От цели 12 години, комедийният влогър от Горна Оряховица (роден през 1996 г.) разсмива почитателите си в "Ютюб", където има 243 хил. абоната. Едва миналата година феновете му се запознават и със сериозните му занимания, когато Цветослав за пръв път споделя за своя режисьорски проект ,,Със сигурност" (2021 г.), който печели две почетни награди в международни фестивали за кино. Клиповете на Цуро често са свързани с образи от българската култура и ежедневие. В тях влогърът понякога включва и сестра си.


Цветослав Цонев

© Скрийншот, Youtube

Цветослав Цонев


Емил Конрад


Една от най-отдавнашните звезди на небосклона на българското инфлуенсърство. Каналът му в Ютюб в момента има към 420 хил. абоната. Роден е в София през 1989 г., а първите си видеозаписи качва в интернет през 2006 г., когато е на 17 години. Голямата си популярност набира няколко години по-късно, когато в клиповете си започва да разказва по забавен и атрактивен начин за ситуации, които му се случват в реалния живот. Прави и пародии на музикални клипове. Първата му книга "Нещата, на които не ни учат в училище", издадена през 2015 г., се превърна се в тотален хит сред тийнейджърите, които се редиха на дълги опашки пред книжарниците, за да си я купят.


Емил Конрад

© Скрийншот, Youtube

Емил Конрад


Stefie (Стефи)


Бюти влогърката Стефани Петкова има почти 300 хил. абонати в "Ютюб", с които споделя истории от личния си живот, така наречените "storytelling" видеа. Пред камерата Стефи споделя съветите си за грим и красота, различни рецепти и ,,Направи си сам'' идеи. През август 2013 г. публикува първото си видео в канала си в Ютюб и оттогава клиповете, които създава, са гледани над 30 милиона пъти. Често снима и забавни видеа заедно с inStanT, който е партньор на Стефи и в живота.


Стефани Петкова

© Скрийншот, Youtube

Стефани Петкова


inStanT (Стан)


Станислав Койчев е изключително популярен влогър сред българските тийнейджъри, а каналът му в "Ютюб" е истински хит. През 2017 г. предизвика фурор при представянето на дебютния си роман "Невидим", по време на което се образува огромна опашка от развълнувани фенове, искащи да видят Стан на живо и да вземат автограф от него. Популярността му се дължи най-вече на това, че темите, които разработва във влога си, обхващат всичко, което вълнува младите хора в България и за което нямат с кого да говорят.


Стан Койчев

© Скрийншот, Youtube

Стан Койчев


Andy Studio (Анди)


Каналът на двамата забавни братя влогъри има близо 610 хил. последователи в Ютюб. Те се казват Андрей и Даниел Божкови и създават видеа с предизвикателства и игри.


Андрей и Даниел Божкови (Анди Студио)

© Скрийншот, Youtube

Андрей и Даниел Божкови (Анди Студио)


Изабел Овчарова-Изи


Ютюб-каналът на Изабел има 247 хил. абоната. Видеата ѝ са на различни теми - някои са забавни, други са с полезни съвети, а в трети говори открито за проблеми, с които тя самата се е сблъсквала или нейни последователите са ѝ споделили. Известна е и с това, че отговаря на голяма част от имейлите и съобщенията, които получава от феновете си.


Изабел Овчарова-Изи

© Скрийншот, Youtube

Изабел Овчарова-Изи


Ерика Думбова


Ерика е един от най-младите инфлуенсъри в България. Само на 17 години, тя има 133 хил. последователи в "Ютюб" и близо 100 хил. в "Инстаграм". Видеата ѝ са на различни теми - от пътувания, през грижа за тялото и гримиране, до съвети и трикове за ежедневни ситуации.


Ерика Думбова

© Скрийншот, YouTube

Ерика Думбова


"Живот със синдром на Даун"


Зад популярния ютюб-канал със 135 хил. последователи стоят семейство Силвена и Красимир Ламбови, заедно с двете им деца Крис и Микаела. Микаела е родена със синдром на Даун, а идеята на родителите ѝ е да образоват по забавен и изключително оригинален начин обществото за живота на децата с това генетично състояние.


Семейството прави и фондация "Живот със синдром на Даун", която развива множество инициативи в помощ на семействата с деца със същия синдром. А целта на видеата им в "Ютюб" е да покажат, че Синдромът на Даун не е присъда, а начин на живот и че в семейна среда и с правилен подход децата имат шанс за развитие и щастлив живот.


Силвена, Красимир, Крис и Микаела Ламбови

© Скрийншот, YouTube

Силвена, Красимир, Крис и Микаела Ламбови


Мъци


Каналът на ютюбъра има 363 хил. последователи. В сатиричните си видеа Мартин Светославов кани други ютубъри, за да коментират заедно нелепи предавания или моменти от телевизионния ефир. Мъци е бакалавър по бизнес и маркетинг в Coventry University, Англия. Миналата година издаде дебютния си роман "Чифт" - история, вдъхновена от традициите на английската криминална литература. Съдържанието на видеата му е подходящо за по-порасналата тийнейджърска аудитория.


Мартин Светославов-Мъци

© Скрийншот, YouTube

Мартин Светославов-Мъци


Чефо


Стефан Попов-Чефо е популярен влогър със 151 хил. последователи в "Ютюб". Роден е в Търговище през 1993 г. Стефан е професионален актьор - участва в театрални постановки, снима се във филми, телевизионни и уеб сериали. Каналът му в "Ютюб" е създаден през 2019 г. Популярността му сред подрастващите се дължи най-вече на това, че по лек забавен начин дискутира включително сериозни актуални обществени и политически теми.


Стефан Попов-Чефо

© Скрийншот, YouTube

Стефан Попов-Чефо


Любомир Жечев


Каналът на Любо Жечев в "Ютюб" е създаден през 2018 г. и досега е натрупал 151 хил. последователи. Любомир също е от Търговище, роден е през 1988 г. Завършил е журналистика в Софийски университет "Св. Климент Охридски", а видеата в канала му съчетават забавни елементи с разследвания, политика и изобличаване на дезинформации и пропаганда. Набира все по-голяма популярност сред по-големите тийнейджъри, които вече се интересуват от обществените процеси.


Любомир Жечев

© Скрийншот, YouTube

Любомир Жечев



Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK