Чуждите туроператори компенсират слабата реклама в туризма

За първи път България се представи с нова визия на международната туристическа борса WTM в Лондон, Великобритания. Тя се проведе миналата седмица и е една от най-големите в света, която очертава предстоящия зимен сезон и перспективите за следващото лято. Българското присъствие беше на щанд от 119 кв.м, чието дизайнерско оформление имаше за цел да съчетае мотиви от древната тракийска история и съвременния живот на страната. Морски, нестинарски и планински пейзажи се прожектираха върху екрани, а основното послание беше

"България - новият роман"

Всички участници констатираха, че страната се представя по нов, модерен начин в сравнение с предишни години, когато щандът е бил като средновековна къща, обвита в мрак с висящи сплитове изсушени чушки и чесън. Този вид реклама отдавна е забравен от развитите туристически дестинации като Испания, Италия, Турция, Гърция. Техните щандове днес представляват бляскаво съчетание на светлинни ефекти, фотоси и атракции. Отворени са от всички страни, така че възможно най-голям брой посетители да влязат и да разгледат офертите. Имат и специални места за преговори. В такава посока трябва да се развива и българското национално представяне, смята председателят на Българската асоциация на туристическите агенции (БАТА) Донка Соколова, която участва с нейната компания "ДМ травел". Според нея тази година България е показала напредък в това отношение.


Въпреки по-модерната си визия обаче, българският щанд и тази година си остана неприветлив и трудно откриваем. Малък и свит в края на една от изложбените зали, той беше засенчен от атрактивните си съседи, оказали се и най-големите ни конкуренти в туризма - Турция и Хърватия.

Достъпът до българския рекламен правоъгълник се ограничаваше от огромни табла, поставени по двете му дълги страни. На част от тях имаше фотоси или реклами на фирмите, които участват. Другите представляваха сиви табла, имитиращи камъни, върху които бяха монтирани екраните. Най-големият плазмен екран впрочем беше вдигнат високо, но във вътрешната част на щанда. Така никой не можеше да разбере какво точно се прожектира на него. Същото се отнася и за екрана, който показваше официалната интернет страница на България - www.bulgariatravel.org. За сравнение екраните на Турция бяха на лицевата страна на щанда.

"Нашият щанд е като затвор и е направен така, че все едно фирмите се крият", отбеляза изпълнителният директор на "Ривиера" АД Людмила Ненкова. Според нея е добре, че са отделени масите за преговори, но по начина, по който това е направено,

мястото не се оползотворява

и няма въздух. Изпълнителният директор на "Балкантурист" Недялка Сандалска също не хареса представянето и смята, че има още да се работи, но като цяло според нея българското участие се развива в положителна посока. Подобно беше мнението и на търговския директор на "Албена" АД Маргита Тодорова.

Всеобща се оказа позицията, че българският щанд е малък и е крайно време държавата да отдели

повече пари за реклама

на туризма, както правят другите страни. "Необходимо е България само веднъж да участва на най-големите международни туристически борси с огромно представяне, за да я забележат всички и да има ефект", каза Людмила Ненкова. Така е правила преди години Турция, като е наемала по-голяма изложбена площ. Сега южната ни съседка продължава експанзията. Нейни рекламни екрани и табла бяха поставени в коридорите на изложбения център и се виждат още с влизането в него. Някои африкански страни също показаха впечатляваща рекламна стратегия. Кения например тази година беше официален партньор на туристическата борса в Лондон. Нейни реклами бяха поставени върху пакетите с материалите, които се раздаваха на участниците, посетителите и на журналистите.

Засега държавата чрез Министерството на икономиката подпомага участието на българските фирми, като закупува площта на щанда от изложбения център. Ведомството през декември миналата година възложи на рекламна агенция "МАГ адвъртайзинг" чрез конкурс да обслужва и изгради националните щандове на три туристически борси през 2003 г. - в Берлин, Москва и Лондон. Традиционно ведомството всяка година прави конкурс за компаниите, които ще организират българското участие на международните туристически изложения за следващата година. Въпреки това дружествата, които искат да се представят в рамките на националния щанд, трябва също да заплатят изложбена площ. Цената е 412 британски лири на кв.м, като фирмите могат да наемат най-малко 3 кв.м. На тазгодишната туристическа борса в Лондон се представиха 17 български компании. Това бяха "Албена", "Болкан холидейз сървисиз", "Крас плюс", "Балкантурист", "ДМ травел", Sigma Capital Investments, "Виктория груп", "Алдер травел", Hotelbeds, Stresov international, "Самоков - Боровец 21", Слънчев бряг, "Вегена", "Русалка холидейз", "Интернешънъл травел", "Александър тур", "Балкания травел".

Въпреки слабата реклама

интересът от британските туроператори е голям

"Томсън" и "Кристъл холидейз" (част от TUI UK) препоръчаха зимните и летните програми в България по време на туристическата борса WTM в Лондон. "Томсън" предлага страната на първо място като най-подходяща за лято 2004 в статия на специализираното английско издание TTG. След България са наредени Карибите, Португалия и Гърция. През 2004 г. туроператорът за първи път включва страната в летните си програми, като до момента водеше английски туристи само по зимна програма. "Кристъл холидейз" очаква 50-60% ръст на туристите през предстоящия зимен сезон в сравнение с миналия, съобщи за "Дневник" Харви Гал, мениджър "Ски, езера и планини" в компанията. Той се надява да доведе най-малко 2000 английски туристи в зимните ни курорти Боровец и Пампорово.

Най-големият британски туроператор "Томас Кук" включва за първи път в зимната си програма и курорта Банско. Досега компанията е предлагала само Боровец и Пампорово. "Томас Кук" възнамерява да води английски туристи и по лятна програма от 2005 г. Другият голям британски туроператор - "Май травел", също се надява да доведе повече туристи през зимата, каза Борислава Неделчева, аташе по туризма в Лондон. Компанията работи с английски туристи в българските зимни курорти от миналата година.

Друг туроператор -"Фърст чойс", също очаква да доведе около 10% повече британски туристи в България през зимния сезон, обяви зам.-министърът на икономиката Димитър Хаджиниколов след срещата си с ръководството на компанията. През миналия зимен сезон чрез "Фърст чойс" в България са гостували 16 хил. англичани. След дългогодишно прекъсване преди две години туроператорът възобнови офертите си за почивки в България.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK