Младото божоле тръгва с големи очаквания и по-висока цена

В първата минута след полунощ на третия четвъртък на всеки ноември от села и градове в Югоизточна Франция поемат над милион кашона от младото божоле. През Париж те се пръскат по всички краища на света, а любителите на младото вино се опияняват само от надписа Le Beaujolais Nouveau est arrive - "Младото божоле пристигна". Така започва един от най-фриволните и вълнуващи ритуали в света на виното, в чийто рамки милиони бутилки ще бъдат разнесени по света и изпити.

Жорж Дюбьоф, наричан Краля на божолето, доволно потрива ръце. Най-големият производител на младо вино в региона се надява да извлече добри печалби от тазгодишната продукция, която е по-малка като обем, но за сметка на това се очаква да бъде изключителна по качество. Експерти обаче предупреждават, че продажбите може да не вървят лесно при вероятно увеличение на цените.

Дюбьоф произвежда около една пета от цялото божоле. "Това ще бъде изключително вино, може би най-доброто, което съм правил в дългата ми кариера", заяви той за Ройтерс от своя божоле феод в Романеш-Торен, малко селце, недалеч от Лион. Той е убеден, че и 2003 година, както винаги от 1985 г. насам, любителите на младото божоле от Токио през Лондон до Торонто ще се съберат по барове и ресторанти, за да опитат първи новата продукция в първите минути след полунощ местно време.


Оливие Пусие, коронясан за най-добър сомелиер в света за 2000 г., споделя очакванията на Дюбьоф за качеството на виното, но е резервиран по отношение на цената. "Съществува опасност потребителите да бъдат отблъснати. На тях не им пука, че продукцията е по-малко като количество и затова трябва да бъде по-скъпа". Френската верига магазини за вино "Никола" обяви, че ще продава младото божоле по 4.5 евро бутилката, 20 процента по-скъпо от миналата година. "Модата на младото божоле започва да отминава и трябва да бъдем внимателни с количествата, които мислим да продадем тази година", посочва шефът на маркетинга Мишел Фуко.

Дюбьоф (70 г.) е в бизнеса от 40 години, като произвежда вино, комбинирайки грозде от сорта гаме от 400 фермери от региона. Макар традицията да се прави и пие младо вино да е стара като света, тя беше институционализирана през 60-те години с въвеждането на регулация за точните дати на ферментиране и бутилиране и поставянето върху етикета на думата Nouveau (младо). Дюбьоф изигра голяма роля в превръщането на лекото и ненатрапчиво червено вино, пренебрегвано от много сериозни пиячи, в световен хит. През 80-те години младото божоле прекоси Атлантика и каси от него бяха товарени на конкорди, за да пристигнат навреме в Ню Йорк и да бъдат отворени секунда след полунощ на третия четвъртък на ноември. Двадесет години по-късно освен в САЩ виното е разнасяно и в Канада, Великобритания, Япония, ЮАР, Южна Корея, Румъния, Армения и мн. др., твърди Дюбьоф. Само той произвежда около 7 млн. бутилки и 75 процента от тях се експортират в около 120 държави от целия свят. За да бъдат доставени навреме за среднощния ритуал, Дюбьоф ползва въздушен, наземен и воден транспорт. Ежедневно от базата в Романеш-Торен потеглят над 100 тежко натоварени камиона. За премиерата на Beaujolais Nouveau 2003 Жорж ще бъде в Токио, а синът му Франк - в Ню Йорк. "Доста съм нервен. С младото вино се чувствам като дизайнер, който представя първата си колекция", казва производителят.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK