Сезонът на умората

Състояние, не заболяване

Пролетната умора не е заболяване – тя е състояние на организма, при което в резултат на недостатъчния прием на свежи плодове и зеленчуци става изчерпване на запасите на витамини и микроелементи на организма, което обуславя и симптоматиката й. Именно хиповитаминозата в края на зимата е основната причина за пролетната умора.

Явлението е нормално след зимния сезон и има своето биологично обяснение – липсата на достатъчно слънце през зимата, приемът на храна с малко витамини, продължителният престой в затворени помещения и обездвижването са основните причини за това състояние на организма, което продължава от февруари до юни. Не всички хора страдат от пролетна умора, но за някои тя е цяла катастрофа, казва д-р Лидия Хинева, специалист по обща медицина. Зимата изтощава човека и се наблюдава имунен спад на организма, който включва защитни механизми, които да го предпазват от пренатоварване. Това е начинът на тялото да каже, че има нужда от почивка и че иска да заживее по-рационално. Смяната на ниското атмосферно налягане с високо допълнително обърква организма, който се нуждае от пренастройка от почивка, пречистване и зареждане с енергия. Някои лекари споменават и преминаването към лятното часово време като фактор, който допълнително се отразява отрицателно и може да доведе до развиването на леки и средни депресивни състояния, особено при хората, по-податливи на пролетната умора. Освен това, през зимата намалява отделянето на хормоните серотонин и мелатонин, които определят активността на човека, и чието отделяне се влияе пряко от слънцето. Излишъкът на тези два хормона е причината за недостига на жизнена енергия


Според лекарите пролетната умора е най-разпространеното състояние от края на февруари до средата на юни, и то засяга не само тялото на човека, но и неговата психика.

По симптомите ще я познаете

Пролетната умора се изразява в повишена физическа уморяемост, отпадналост, намалена умствена и физическа работоспособност, разсеяност, намален апетит, затруднена адаптация и неспособност за адекватен отговор при повишени натоварвания, рецидивиращо главоболие, безсъние или повишена сънливост, понижено настроение, податливост към инфекции, обостряне на хронични болежки, дори загуба на чувство за хумор.

През зимата се консумират консервирани и парникови плодове и зеленчуци, които са бедни на витамини, и това води до състояние на хиповитаминоза, която се характеризира с горните оплаквания, обяснява д-р Хинева. Витамините са биологично активни вещества, които имат голямо значение за правилната обмяна на веществата и жизнената дейност на организма. Те повишават физическата и умствена работоспособност на човека и помагат за повишаване на устойчивостта му към различни заболявания. Повечето от тях не се синтезират в организма на човека и е необходим постоянния им прием с храната. Обаче консервирането, термичната обработка и дори правилното им съхранение през зимата води до намаляване на съдържанието на витамини в сравнение с прясно откъснатите плодове и зеленчуци. Това обяснява защо и при рационално хранене през зимния сезон може да се развият по-слабо изразени форми на пролетна умора.

Витамините

Приемът на витамини е най-доброто лекарство срещу това състояние на организма. Витамините се усвояват най-добре в естествен вид (така се усвояват най-бързо от организма), набавени с храната, след това идват тези, съдържащи се в хранителните добавки, които са висококонцентрирани биологично активни вещества от природни източници, и на трето място – синтетично създадените поливитаминни препарати.

През месец май се появяват първите непарникови плодове и зеленчуци и, разбира се, естественият внос в организма на витамини с храната е най-подходящ и препоръчителен.

Витамини В и С

Установено е, че витамините В и С подобряват настроението и повишават жизнения тонус. Организмът може да си ги достави от цитрусовите плодове, рибата, млякото, сиренето и пълнозърнестия хляб.

Витамин Е

Това е витаминът, който помага за добрата работоспособност на организма. Големи количества витамин Е има в различните видове ядки. Орехи, лешници или бадеми – изборът е ваш, но е препоръчително да ги приемате в суров вид.

Витамин Д

Витамин Д се синтезира в кожата под действието на слънчевите лъчи и е полезен за костите. 10 минути на слънце и организмът ще произведе достатъчно количество от него, което ще ви накара да се почувствате освежени.

Слънцето

Доказано е, че липсата на слънчева светлина (т.нар. слънчево гладуване) през зимата не само намалява съпротивителните сили на организма срещу различни инфекции, но и влияе отрицателно на нервната система на човек и на неговата психика.

Задължителни лекарства в рецептата за борба с пролетната умора са слъчевата светлина, свежият въздух и разходките на открито. Лекарите препоръчват да се прекарва колкото е възможно повече време навън. Освен това, за да функционира нормално, умореният мозък се нуждае от повече кислород, който може да си достави от чистия въздух.

Движението

Разходка в парка с приятели, каране на колело, плуване или пет минути гимнастика сутрин – всичко това е не само добра стимулация на кръвообръщението, но и 100 % гаранция за жизненост, положителна енергия и добро настроение.

Хранете се пълноценно

Основен момент в борбата с пролетната умора е т.нар. пролетно почистване на организма – организмът има нужда от това, след като през зимата са консумирани повече тежки и мазни храни. За изхвърлянето на токсичните вещества спомагат целулозните храни – пълнозърнест хляб, сурови зеленчуци, сушени сливи и смокини. Задължително е приемането на много течности – най-вече минерална вода, прясно изцедени плодови сокове, билков и зелен чай.

Ако имате възможност, ходете на сауна веднъж или два пъти в седмицата – колкото повече отрови изхвърля организма, толкова по-бързо ще се справи с проявите на пролетната умора.

Комплексното повлияване на пролетната умора изисква и правилно хранене с достатъчен прием на месо и млечни продукти, пълнозърнест хляб, прясно изцедени сокове от цитрусови плодове, риба, кафяв ориз, макаронени изделия от твърда пшеница, много вода и разходка ежедневно поне 2 часа на открито, разказва д-р Хинева. Ежедневният прием на супена лъжица мед, чаша топло мляко преди сън или билков чай (мента, маточина, зелен чай) водят до подобряване на съня, така необходим при лечението на пролетната умора. Най-доброто лекарство за всяка умора е сънят. Пълнозърнестият хляб е добро средство за пречистване на стомаха и целия стомашно чревен тракт.

Кафявият ориз и макаронените изделия дават енергия за целия ден. Риба трябва да се яде поне веднъж седмично – тя съдържа ценни мазнини, които предпазват от атеросклероза и сърдечно съдови заболявания.

Консумацията на храни, които съдържат желязо – крехко нетлъсто месо, леща, зелена салата, лапад, спанак, е най-доброто средство за справяне с анемията.

Хранителните добавки

Д-р Хинева разказва, че има по-различен подход по отношение на лечението на пролетната умора, като в него включва алтернативна терапия с хранителни добавки.

Приемането на хранителни добавки е добра алтернатива за заместване на недостатъчния внос с храната на витамини, микроелементи, минерали, растителни ензими, фитохормони и други биологично активни вещества. Приемът на хранителни добавки, съдържащи биостимулатори, които подпомагат по-лесната адаптация на организма през този период, е целесъобразно. На българския пазар се предлагат най-разнообразни хранителни добавки в различни форми за прием – капсули, перли, екстракти, биоактивни храни.

Д-р Хинева посочва кои са естествените адаптогени – коприва, здравец, женшен, алое, пчелен прашец, върбинка, родеола, китайски лимонник, китайска гъба Ши Таке, глухарче. Биологично активните вещества, минералите и микроелементите, които те съдържат, имат силен общо укрепващ ефект, повишават физическата и умствена активност, подобряват настроението и увеличават защитните сили на организма. Някои от тях дори способстват за детоксикацията на организма.

Важното за приема на хранителните добавки е да започне възможно най-рано – най-добре през месец февруари и да продължи най-малко 2 месеца.

Ян и Ин умората

Според древноизточната философия жизнената енергия е съвкупност от 2 противоположни начала – Ян (движението) и Ин (покоят). Всеки дисбаланс между тези две начала се отразява на здравето на човек. През зимата Ян началото е прибрано вътре в човека, за да се съхрани жизнената енергия за пролетта. Умората, ядосването и недоспиването намаляват тази енергия и когато човек се нуждае от нея през пролетта, тя не е достатъчна и това води до появата на явлението пролетна умора.

Използвани са материали, предоставени от д-р Лидия Хинева, и от Интернет.

Ключови думи към статията:

Още от Дневник +

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK