Поколение обратно на “Макдоналдс”

Преди шест години Дорейд Алхафид и Надя Дулева започват да се занимават с производство и продажба на декоративни свещи. По това време приходите от този бизнес им стигат едвам да покрият наема за таванското помещение, в което живеят и да “свържат двата края”. Сега общият им бизнес “Дар за горене” включва три магазина и едно производствено ателие, а за тях работят 9 човека.

“Когато разказвах на приятели за идеята ми, дори на такива, за които смятах , че сме на една вълна, всички ме питаха: “Добре де, ще правите свещи, а какво ще ядете?”, разказва Дорейд Алхафид. Според Надя Дулева до тук са стигнали след страшно много труд и “тотално отдаване на работата”. Надя е художничката и създателката на моделите за свещите. “Учих се в движение, нямаше кой да питам как се правят свещите, които исках да създам, така че пробвах различни варианти”.

Преди три години успяват да отворят със заеми първия магазин “Дар за горене” в Несебър. Оттам нататък всичко тръгва много бързо. В магазините си Дорейд Алхафид и Надя Дулева продават не само собствено производство свещи, но и най-различни езотерични стоки като ароматни пръчици и масла, езотерична литература, етно музика, сувенири и украшения от Изтока и Африка.


“Дар за горене” е един от предвестниците на търговията с езотерични стоки в България. “Когато отворихме първия магазин в София основните ни клиенти бяха два вида. Едните бяха хора, пътували много по света и които се радваха, че най-накрая и в България има такъв магазин. Другите бяха любознателни хора, които се интересуваха от такива неща”, разказва Дорейд Алхафид. Сега спектърът на клиентите на магазините “Дар за горене” е доста широк: “Повечето са интелигентни и любознателни хора, но има и много, за които е важно да следват модата”.

“Езотеричният” бизнес в България набира все повече скорост. Магазините с източни стоки, етно партита, курсовете по йога и медитация, вече не звучат като екстравагантна прищявка и привличат все повече “клиенти”. Според Надя Дулева може да се говори дори за “бум на езотеричните неща”. “Изведнъж на всички им се “отвориха чакрите”, всички станаха “дзен”, просто такава е модата в момента”, твърди художничката.

Според Дорейд Алхафид става дума за криза на западната цивилизация. “Западната цивилизация е загубила вътрешната си духовна система. Хората в Европа все по-малко ходят на църква, а предпочитат да си купят “Буда” за вкъщи”, споделя още той.

В София и големите градове вече ясно се очертават контурите на едно ново поколение потребители, чиято идентичност се изгражда в противовес на образа на масовия консуматор. Те се интересуват не само от езотерични стоки, но и от здравословен и природосъобразен начин на живот.

“Хората се събуждат постепенно, вървим към светлината”, твърди Свилен Класанов, производител на здравословните хлябове “Класанови”. Според него се появява нов тип мислене, защото все повече хора осъзнават, че много от проблемите им идват от нездравословно хранене. “Когато човек не яде пълнозърнеста храна, дава възможност на болестите да се развиват”, твърди Свилен.

Свилен Класанов започва да произвежда пълнозърнести и здравословни хлябове преди повече от половин година. Тогава близките му приемат много скептично идеята. Скоро обаче интересът към хлябовете му “Слънце-Луна”, направени с добавка на различни семена и “Древен хляб”, произведен по стара тракийска рецепта, нараства: “В къщи започнаха да се обаждат хора и да ми благодарят за това, че правя такива хлябове”.

В началото от здравословните му продукти се интересували предимно диабетиците, хората с по-широки възгледи, и такива , които са пътували по света, но според Свилен Класанов сега вече започват да се осъзнават и средните българи.

Важното в случая според него е не само, че еко-храните са здравословни, но и че щадят природата : “Еко-храните имат бъдеще. Ако искаме да съществуваме на тази земя, трябва да мислим и за това как произвеждаме храната. България има много заложби да произвежда екологично чиста продукция и според мен Европейският съюз ще иска да използва тази даденост на страната ни след присъеднияванто и към ЕС.”

Здравословното ресторантьорство също има бъдеще в България. Преди една година беше открит вегетарианският ресторант “Dream House”, който в момента се радва на завидна клиентела. “Когато сега се замисля за това как всичко се случи, ми се струва като някакъв сън”, разказва Калин Митов, който държи ресторанта заедно с приятелката си Даниела Далчева.

“Първите ни клиенти бяха доста одухотворени хора. Постепенно в ресторанта започнаха да идват все по-широк кръг клиенти, основно млади, но все повече и възрастни. Сега даже мога да твърдя, че 85% от посетителите ни дори не са вегетарианци”. Популярността си ресторанта добива без никакви инвестиции в реклама: “Хората идваха, защото бяха чули от някой за вегетарианската кухня”, разказва собственикът на “Dream House”.

Според него това, което привлича хората в заведението е не само разнообразието и здравословната храна, но и атмосферата: “Прави ми впечатление, че тук хората се чувстват по-освободени, например сами дават предложения как да им бъде приготвена храната”. Той твърди, че за това много допринася отношението към клиентите, както и между хората от самия персонал: “Отнасяме се с еднакво внимание към клиент поръчал пет ястия и клиент поръчал само един чай. В самия персонал на ресторанта също няма йерархия в отношенията. Аз и приятелката ми се сменяме на работа в кухнята и сервирането наравно с другите”.

Калин Митов също смята, че здравословните храни имат бъдеще : “Младите хора са с по-широки възгледи от предишното поколение”.

Интересът към здравословния начин на живот и далечния Изток обаче вече не е характерен само за младото поколение. Според Надя Гаврилова, инструкторка по йога, се забелязва бум и на курсовете по йога. Надя се занимава с преподаване на йога от 7 години и твърди, че през последните 3-4 години интересът към курсовете много се е повишил. “В началото идваха хора, които се интересуваха от езотерика, по-осъзнати и търсещи хора. Сега вече идват и такива, които нямат сериозен интерес към източните философии, идват и много бизнесмени, които така се справят със стреса на работа. Все повече се увеличават жените над 40 години, които са в период на ниско самочувствие, в период на изживяване от типа “отгледах децата, мъжът ми вече не се интересува от мен…”. За тях йогата изиграва най-видима промяна, след няколко посещения погледът им се променя, живват и вече се отнасят към живота с по-високо самочувствие”, разказва Надя Гаврилова “Йога е най-добрият психологически метод за терапия”, твърди инструкторката, която е завършила психология в България и е изучавала йога в Първи университет по йога “Бихар Йога Бхарти”.

Според нея причините за увеличаването на интереса към йога са комплексни. “Появяват се все повече квалифицирани преподаватели и информацията за това тече от уста на уста. От друга страна в България, както и в повечето европейски държави, традициите са загубени. Хората няма за какво да се държат и затова изпадат толкова често в депресии. На Изток са запазени традициите и въпреки, че там са много по-бедни от нас, никога например няма да им дойде мисълта за самоубийство.” Най-важен според Надя Гаврилова обаче е фактът, че йогата е универсална и затова се приема навсякъде : “Йога те кара да почнеш да виждаш света, да го разбираш по-добре и да се радваш на природата. Тя дава възможност на човек да се възползва от неговото първо право – да бъде щастлив.”

Надя Гаврилова, която вече води курсове по йога и на работното място, твърди, че йога може да бъде прилагана в много различни сфери за постигане на по-добри резултати: образованието, медицината, работното място и дори и в армията и затворите, каквато е практиката в момента в Индия.

Промяната в ценностите създаде нова ниша и в областта на развлеченията. Етнопартита, организирани от Михаил Димов (DJ dancing angel) в клуб “Но” в София се превърнаха в едно от най-очакваните събития. Всеки последен четвъртък от месеца клубът приютява обстановка, музика, танци, аромати и костюми, свързани с дадена култура. В момента етнопартита се радват на невроятен интерес, който се увеличава с всяко следващо парти.

Според Михаил Димов големият интерес към неговите партита е една от проявите на промяната в цялостния духовен климат на Земята. “Създава се цял нов пазар, цял нов начин на живот. Това е движение в глобален мащаб на уважение към природата, към нещата направени с любов или на ръка, без обаче да се обявява война на технологията. По-скоро красотата на уникалното започва да измества серийно направено. Това е обратното на “Мак Доналдс””. Диджеят смята, че представители на това ново движение са хората с екологично съзнание, хората, които се занимават с изкуство, или просто имат по-широки виждания.

„DJ dancing angel” твърди, че новият тип пазар е повод за преоткриване на идентичностите, а не на изгубването им: “Срещата на уникалните неща води до това, че те стават още по-уникални. Възможностите за комбинации нарастват неимоверно. Тази тенденция в търсенето вече е забелязана навсякъде по света и например в Ню Йорк много големи магазини за музика се преустройват изцяло да предлагат т.нар. “world music”.

Диджеят смята, че увеличаването на интереса към етно музиката през последните 3-4 години, започва да прераства и в търсене на музикални инструменти от целия свят. “За съжаление обаче в България няма никакво предлагане, въпреки, че все повече хора се интересуват от такива инструменти. Очаквам в най-скоро време да възникне и пазар на музикални инструменти от различни краища на света”.

Михаил Димов, който организира в края на юни и балканско парти, е оптимист и за мястото на българските традиции в този процес, който той нарича “обединяване на различностите”. “Не са случайни сбирките през лятото в Борисовата градина, където млади хора свирят на гайди и танцуват хора и ръченица, така че етно движението ще увеличава все повече интересът и към българските традиции”, смята той. “Различността става повод за празнуване”, твърди Михаил.

А може би и за пазаруване?

Ключови думи към статията:

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK