Продажбата на храни онлайн пробива бавно

Търговията на храни по интернет в България прави първите си крачки, докато в Западна Европа и в САЩ вече е традиция. Пионерите в този бизнес тук са търговските вериги за продажби на дребно. Успехът им е силно зависим и от навлизането на компютрите в бита на българите. Затова е естествено, че клиентите са предимно млади хора, които нямат свободно време, нито предразсъдъци към виртуалното пазаруване.

Няма официални данни за обемите на продажбите, но по информацията от компаниите става въпрос за 400 - 500 поръчки на месец в София. Поръчката се прави по интернет, а плащането - на ръка, при доставянето на стоката, казват от бранша. Сред първите доставчици беше веригата "Рамстор".


Тя пусна услугата през 2002 г.

По данни на компанията ръстът на продажбите по интернет от страницата на "Рамстор" е между 15 и 20 на сто. Потреблението се увеличава постепенно, обясни изпълнителният директор на компанията Бюлент Йълдъръм. Доставките са на територията на София, защото компанията има магазини само в столицата. Ако покупката е най-малко за 5 лева, не се плаща такса.

Приемат се заявки от клиенти, които са се регистрирали

на електронната страница на компанията и в замяна са получили клубна карта с идентификационен номер. Плащането става на ръка при получаване на доставката, като клиентът определя часа, в който желае да получи храната. Има и опция за поръчката да бъде подготвена, а клиентът да си я вземе от магазина.

По данни на "Рамстор" средната потребителска кошница на виртуалния клиент е три пъти по-голяма от тази на посетителя. Най-често поръчваните продукти са бира, минерална вода, безалкохолни напитки, бебешки пелени. Следват ги месото и зеленчуците. Клиентите често се възползват от електронната услуга, когато поръчват стоки, които са тежки за пренасяне - стекове с напитки, каси и др., обясни Йълдъръм.

Веригата "Фантастико" също предвижда да въведе интернет пазаруване, но няма конкретни срокове кога ще развие подобен проект. От "Метро" посочиха, че също имат подобни планове, но не конкретизираха. Засега "Била" не предвижда да привлича клиенти по интернет.

Наскоро от "Рамстор" обявиха, че планират да разработят съвместен проект с други компании за продажбата на стоки по интернет от сайта на веригата. Компанията ще предостави възможността на свои партньори да продават чрез техния сайт. Така клиентите ще могат да поръчват стоки едновременно от "Рамстор" и от другите фирми. Проектът е в начален стадий и предстои да се разработи в детайли.

Освен големите вериги някои други производители и търговци на хранителни стоки и напитки въвеждат също практиката за пазаруване по електронен път. Това са отделни фирми, които се стремят да улеснят партньорите си в доставката на продуктите. При тях плащането може да е в момента на доставката, по електронен път чрез e-pay или чрез кредитна карта.

Световният опит

В този бранш САЩ са най-напред. В края на 90-те години там обаче фалираха едни от големите онлайн фирми за доставка на пресни храни. Провалът на е-магазини като "Козмо", "Стриймлайн", "Шоплинк", "Уебхаус", "Хоумгроусър" и "Уебван" беше разтълкуван от хранителната индустрия като знак, че интернет бизнесът с пресни храни може да бъде успешен само ако е поделение на добре известна верига супермаркети.

И действително, повечето от оцелелите онлайн магазини за хранителни продукти се оперират от големи супермаркет вериги като "Албертсън’с" и "Сейфуей". Дори и тези, които са започнали сами, днес се нуждаят от партньорство с някой от големите играчи. Пример в това отношение е "Пийпод" - първата компания за продажби на храни в интернет, създадена през 1989 г., която беше на ръба на фалита допреди пет години преди холандският гигант "Ахолд" да й се притече на помощ.

В момента "Пийпод" има 150 хил. активни клиенти и очаква да удвои покритието си до 2006 г. като достигне до 14 млн. домакинства.

Според фирмата за маркетингови проучвания "Форестър", най-големият проблем за независимите е-магазини са оперативните разходи. Големите супермаркети, които предлагат онлайн пазаруване, могат да използват собствените си магазини като складове с огромен капацитет, докато новаците трябва да инвестират в такива съоръжения.

Въпреки риска и големите първоначални разходи в САЩ е-магазините се роят, мотивирани от увеличения брой на домашни потребители на високоскоростен интернет и стабилният растеж в продажбите, които скоро трябва да достигнат $2.3 млрд.

Според фирмата за интернет проучвания "Джупитър рисърч" онлайн продажбите на хранителни продукти в САЩ ще се увеличат до $6.5 млрд. през 2008 г.. И докато това е все още само 1% от пазара, увеличението представлява годишен растеж от 42%.

Тенденцията показва, че

веднъж влезли в интернет, клиентите харчат повече

Средната стойност на доставка на хранителни стоки, поръчана онлайн, е около $130 и надвишава средната стойност на покупките, които прави един клиент в обикновен супермаркет. Според проучване на "Форестър", причината, поради която 95% от хората с интернет никога не са ползвали или са престанали да ползват такива услуги, е липсата на виртуален доставчик в техния район.

Друг проблем за е-магазините, които доставят само хранителни продукти, е невъзможността да бомбардират клиентите си с рекламни послания в самия магазин, както правят големите вериги. "Харвестинг Америка" например компенсира това с програма за лоялност, която поощрява финансово клиенти, които убедят свои познати да се абонират за услугите на компанията.

Това е една евтина опция за реклама от клиент на клиент, помагаща на новите е-магазини да избегнат големите разходи на техните провалили се предшественици, които са харчили по $100-150 за привличането на един нов клиент. За да участва в програмата за лоялност, клиентът трябва да плати първоначална такса от $99, която се подновява всяка година срещу $19. След това получава до 50% от месечната такса на тези, които е абонирал.

Е-магазините използват и други хитрости за привличането на нови клиенти. Всеки клиент може да запамети в сайта на компанията конкретен списък от хранителни продукти, който може автоматично да поръча следващия път, без отново да браузва менюто от стоки.

Най-грандиозният провал в индустрията до момента

е фалитът през 2001 г. на "Уебван груп", който струва $830 млн. на инвеститорите, подлъгали се от грандиозните бизнес планове на компанията. Днес бавното, но сигурно развитие на е-магазините за хранителни продукти показва, че грешката на "Уебван" е била, че е търсила бърз растеж във време, когато хората все още са били настроени скептично към онлайн пазаруването. В момента един от най-успешните е-магазини за хранителни стоки в САЩ е базираният в Ню Йорк "Фрешдайрект". Той е създаден през септември 2002 г. и започва с масирана рекламна кампания, която предлага $50 отстъпка от първоначалната поръчка.

Повечето потребители все още избягват да купуват храни онлайн

оплаквайки се, че никой не може да избере перфектния домат вместо тях. Но "Фрешдайрект" явно е намерил решение на това, защото година след създаването си компанията има 150 хил. регистрирани потребители, които правят 230 хил. поръчки седмично, а месечният ръст на приходите е 25 процента. Базата й е разполага с 300 компютъра и е напълно покрита от Wi-Fi мрежа.

Климатичните условия във всяко от производствените помещения се контролират автоматично и са съобразени с особеностите на хранителната категория, обработвана там. Производствените съоръжения се стерилизират след всяка смяна. Когато работниците влизат от една зала в помещение, поддържано на различна температура, или от хале за пресни продукти в помещение за топлинна обработка, те трябва да преминат през дезинфекционен душ.

Около 300 служители започват работа в 1 часа сутринта и до изгрев слънце всяка поръчка е двойно и тройно проверена и готова за доставка.

Уебсайтът на компанията предлага почти всички възможни опции за пазаруване и доставка. Клиентът може не просто да си купи пъпеш, но и да поръча да му бъде доставен в момента, когато плодът ще бъде перфектно узрял.

Ако не е сигурен как да го сервира, може да се възползва от линк към инструкции за приготвяне и сервиране. Сайта пази “история” на поръчките, което означава, че ако определен клиент е харесал сорта и зрелостта на плодове, поръчани преди две седмици, той не трябва да си спомня подробности. Всеки от продуктите на сайта има снимка, списък на съставките, енергийно съдържание и рецепти за неговото приготвяне. Минималната поръчка трябва да е $40 като цената не включва стойността на доставката от $3.95. Доставчиците не приемат бакшиши.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK