Германците загърбват Черноморието

На най-големия световен пазар за пътувания зад граница - германския, тази година се очаква подем след продължителна криза. През 2004 г. рекордните 57.3 млн. немски туристи са излезли зад граница. Те имат нови страсти, стана ясно на международната туристическа борса ITB 2005 в Берлин. С чартърни полети на цената на такси Китай излиза на мода с двойно повече резервации. Курортите на Испания, която през последните три години загуби много от постоянните си посетители, през новия летен сезон отново са предпочитани. Подновеният интерес към Палма де Майорка и Канарските острови е за сметка на българското Черноморие. След като три поредни години курортите ни предизвикваха силен интерес, сега заедно с Египет

България е сред губещите дестинации

Тези сигнали дойдоха от Германската асоциация на туристическите агенции и туроператорите (DRV). Президентът на организацията Клаус Лепле (който оглавява и Националната асоциация на германската туристическа индустрия) очаква задържане в записванията на германците за лято 2005 в България заради строителството, което миналата година се проточи и засегна началото на сезона.


Според Лепле през 2004 г. в страната ни е реализиран добър ръст, но тази година ще има стагнация от страна на германските туристи. (виж графиката). "Добре е, че се подобрява инфраструктурата и когато приключат ремонтите и се намали строителството на хотели, очакваме положителен ръст за дестинацията", каза той. Лепле се надява строителството да приключи тази година и още през 2006 г. да бъде реализиран сериозен ръст на германските туристи.

По думите му потенциалът на България все още не е изчерпан за разлика от Египет, където е достигната точката на насищане и се смята за омръзнала дестинация. Поради тази причина Германската асоциация на туристическите агенции и туроператорите обяви Египет за другата губеща страна. Като най-атрактивни държави за идващото лято се очертават Мароко, Турция и Тунис. Други, в които ще има ръст, са Португалия и Испания.

Миналата година заради високите цени на европейското първенство по футбол в Португалия имаше отлив на туристи. Тази година обаче тя възвръща позициите си на германския пазар. Интересът към Испания също е подновен, това важи дори за Палма де Майорка, в която имаше постоянен спад през последните три години, сочат данните на Германската асоциация на туристическите агенции и туроператорите.

За Гърция прогнозата варира от нестабилни резервации до двуцифров ръст през това лято. Очакванията са през сезона да станат много популярни далечни дестинации като Куба, Мексико, Доминиканската република и Кения. Записванията за тях са добри благодарение на скъпото евро, в резултат на което цените на почивките в долари излизат по-евтино.

Международната туристическа борса ITB в Берлин е място, където се вижда трендът на продажбите за лято 2005. Германските туроператори заявяват предварителните продажби пред хотелиери и компании, които са техни партньори. От гледна точка на активния международен туризъм

германският пазар е от най-значимите за България

Големият туроператор "Томас Кук" - Германия, отбелязва спад в записванията за България, обяви Христо Колев, представител на концерна у нас и управител на "Елит тур сервиз". Според него резервациите са спаднали с 11% спрямо същия период на 2004 г. Компанията доведе през 2004 г. 147 хил. германски туристи и реализира ръст от 16% спрямо 2003 г.

Спадът в момента е първият лош резултат на туроператора за България, след като в продължение на близо 10 години отчита постоянен темп на нарастване в броя на гостите. Въпреки проблемите Колев се надява като цяло сезон 2005 също да бъде добър. Туроператорът ще разчита на записвания и в последния момент, каквато практика не се прилагаше до миналата година за България. Колев обясни сегашното положение със стагнацията на германския пазар - увеличаващата се безработица и повишението на цените заради скъпото евро. От друга страна, се засилва конкуренцията най-вече от Турция, която и тази година е намалила цените. Според Колев строителството в курортите няма да се отрази толкова на записванията, защото туристите ще се предупреждават предварително за това.

Резервациите на туроператора ТУИ (част от концерна World of TUI) за България също са по-слаби от предварителните очаквания, съобщиха от компанията, но все още не са оповестени официални данни. Според концерна това се дължи на тенденцията потребителите в Германия да се завръщат на традиционни пазари в миналото като Испания и Турция. През миналия летен сезон туроператорът доведе у нас около 210 хил. германски туристи. Прогнозите на ТУИ в края на 2004 г. бяха, че броят на туристите по Южното Черноморие ще се увеличава с 10-15% годишно, а ръстът по Северното Черноморие ще бъде само около 5%. Концернът обяви също, че възнамерява да промени и политиката си по отношение на инвестициите в България, като започне да изгражда собствени хотели по морето.

Другият голям германски туроператор "Ал турс" има ръст от 7% на резервациите за България, каза Венцислав Танчев, представител на компанията у нас и управител на "Сън турс". Към 6 март са записани над 19 хил. туристи. За сравнение по същото време през 2004 г. са били 17 хил. "Ал турс" очаква да доведе около 40 хил. германци, при 30.5 хил. през миналото лято. За новия сезон концернът планира 104 чартърни полета за България, от които за Варна - 55 и за Бургас - 49. Туроператорът се надява да започне да изпраща туристи от 1 май до края на октомври. Общо за сезона са договорени 5903 легла в курортите "Златни пясъци", "Русалка", "Св. св. Константин и Елена", "Слънчев ден", "Слънчев бряг", Несебър, Поморие и Созопол. Туроператорът ИТС все още не е оповестил прогнозите си за лято 2005.

Министърът на културата и туризма Нина Чилова обяви в Берлин, че ще настоява за

нормалното започване на новия сезон

пред местните власти, регионалните служби по строителен контрол, туристическия бранш и инвеститорите. В началото на следващия месец ще посетим курортите и ще проведем срещи с всички заинтересувани страни, за да няма проблеми, заяви Чилова. Тя е разговаряла с кметовете на Варна и Бургас, които са посочили за краен срок за прекратяване на строителството съответно 1 май и 15 май. Зам.-министърът на културата и туризма Димитър Хаджиниколов обясни, че на германския пазар е необходимо стабилизиране на позициите на България и изграждане на нова политика.

КАРЕ

Българският туристически продукт се представя от 37 компании, неправителствени организации и общини на международната туристическа борса ITB 2005, която завършва днес. На националния щанд присъстват компаниите "Албена" АД, "Ривиера" АД, "Дюни" АД, "Балкан холидейз сървисис", "Балкантурист", "Крас плюс" и др. Страната участва за 37-и път на изложението с национален щанд от две части с площ съответно 182 и 60 кв.м. Изграден е от компанията "Нойзи" ООД, която беше избрана от Агенцията по туризъм след конкурс. Направен е в модерен стил, добре осветен и за първи път на него има огромни фотоси. Голям билборд на България с фотос от "Златни пясъци" е издигнат върху сградата на посолството ни.

Обсъжда се отваряне на туристически информационни бюра в Германия, каза Бисер Ялъмов, изпълнителен директор на Агенцията по туризъм. В търговското ни представителство ще бъде открит кол-център, в който ще бъдат наети почасово български студенти.

Още от Дневник +

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK