Катастрофата с пътищата

Повече от 1.2 млн. кв. метра са дупките по пътищата в България. За да се случи чудото и те да бъдат оправени, са необходими 1.5 млрд. евро, смята Румен Йовчев, председател на браншовата камара "Пътища", в която членуват стотина български компании. Средствата трябва да бъдат отпускани ритмично всяка година, за да може през 2010 г. да имаме пътища на европейско ниво. След това е необходимо годишно да се поддържат с текущ ремонт по 2000 км, казва Йовчев. Анализите на Изпълнителна агенция "Пътища" не се различават съществено - необходими са инвестиции от 800 млн. лв. годишно и ремонт на около 2000 км, за да може след 10 години пътищата да се приведат в относително добро състояние.

Общата дължина на пътищата, за които се грижи държавата, е 19 хил. км. Още 18 хил. км се поддържат от общините. За поддръжката на 1 км пътна настилка годишно у нас се харчат 2500 лв., докато в ЕС - средно около 6000 евро/км, а във водещите европейски държави стига и до 13 000 евро/км, показва доклад на браншовата камара.

Състоянието


Според официалните данни "добри" са пътищата с повреди до 10%, "средни" - от 10% до 30%, а "лоши" - с над 30%. Това означава, че и по "добрите" пътища, каквито са по-голяма част от магистралите и първокласните шосета, шофьорите могат да очакват неприятности на всеки 10 метра. В мъгливо и дъждовно време или през нощта опасността от злополуки и на "добрите" пътища е съвсем реална. Лошите участъци са една трета от всички. Който пътува, знае, че в някои отсечки дупките и рововете заемат над половината от пътното платно и опитите за заобикаляне нерядко предизвикват катастрофи, някои с фатален край. Заради такива непроходими участъци (понякога с дължина само от няколко километра), стават неизползваеми останалите стотици километри от основни пътни артерии. Пример в това отношение е второкласният път Габрово - Севлиево - Павликени - Свищов, който е в трагично състояние до с. Вишовград.

Причините

Рязкото влошаване на пътната настилка започва след 1990 г. Дотогава делът на републиканските пътища в добро състояние е около 80%, докато в периода 1992 - 1997 г. той пада под 50%, а сега е около 40 на сто. Лошите пътни отсечки не са ремонтирани 15 - 20 години (при норматив 5 - 7 години за периодичен ремонт и 12 за основен). Сега от реконструкция, основен и периодичен ремонт се нуждаят над 12 хил. километра, което е над 60% от пътната мрежа в страната. До 2007 г. е крайно наложително да бъдат ремонтирани 7000 км, което ще струва 1.13 млрд. лева, се посочва в доклад на агенция "Пътища".

Положението със съоръжения като мостове, подпорни стени и тунели е още по-лошо, показва анализът на браншовата камара. През последните години се отделят средства само за аварии. Все още съществуват дървени мостове - над 30 по републиканските пътища и над 400 по общинските. Те са с отдавна изчерпани възможности.

"Шосетата станаха на дупки, защото през 1994 г. се ремонтираха само 16 км, а през следващите - по 200 - 300 км годишно. Не може над 10 години да не даваш пари за пътища и после за година да очакваш чудеса", коментира Йовчев. Анализ на браншовата камара показва, че сумите, изразходвани за поддръжка на пътищата, са нищожни в сравнение с потребностите. През последните години тенденцията е те да намаляват (виж графиката). От агенция "Пътища" твърдят, че от миналата година има пречупване на негативната тенденция. Средствата са осигурени от eвропейски фондове, държавния бюджет и различни кредитни линии. Новото е, че за първи път от 20 години са ремонтирани около 300 отсечки от второкласната и третокласната пътна мрежа с отпуснатите 100 млн. лв. от излишъка в бюджета.

За тази година е планирано да бъдат преасфалтирани 1150 км шосета (виж карето) и да бъдат пуснати в експлоатация около 100 км нови отсечки. Новото строителство е на магистрални участъци от "Тракия", "Хемус" и "Марица" за общо 74 км, казаха от агенция "Пътища". Планираните средства за ремонти са 300 млн. лв.

Обвиненията

Министерството на регионалното развитие и компаниите в бранша взаимно се обвиняват за калпавите ремонти. Министър Валентин Церовски атакува фирмите, че пестят материали и не спазват технологията, за да си докарат по-голяма печалба. От бранша отвръщат, че трябва да се сложи край на дъмпинговите цени и големите отстъпки за печелене на търгове. Румен Йовчев нарече твърденията на строителното министерство "абсолютни глупости". "Това са опити да се насаждат негативни настроения срещу нас, като по този начин се мотивира навлизането на чужди фирми", коментира той. От браншовата камара настояват да се спре участието на фантоми в търговете, които печелят с дъмпингови цени, без да имат необходимия опит и техника. Негативните последици от това са блокиране на процедурата, която се проточва във времето, или последващо увеличаване на крайната цена на обекта. Строителството съответно не се изпълнява в срок или се строи некачествено.

Въпреки обвиненията на строителното ведомство досега няма известен публичен случай да е наложена санкция за некачествено свършена работа. От агенция "Пътища" не посочиха нито един пример за установени нарушения от компаниите и не посочиха кои от тях са спечелили търговете за ремонт през тази година. Единственото уточнение беше, че възлагането на ремонтните работи става по Закона за обществените поръчки.

Според експерти не се използват напълно и фондовете от ЕС и другите външни източници за финансиране на пътната инфраструктура. Съществена пречка при усвояването на средствата по чужди програми е липсата на качествени проекти. Има много случаи на възложени за изпълнение обекти, на които не е извършено отчуждаването или не са направени своевременно археологическите проучвания. Типичен пример за това е строителството на отсечката от Оризово до Стара Загора по магистрала "Тракия", чието изграждане се забави заради подобни проблеми.

Допълнителен проблем е, че агенция "Пътища" се превръща в жертва на корпоративните интереси заради големите пари, които минават през нея. Очакванията са след влизането ни в ЕС тя да разпределя милиарди левове. Не е случаен и фактът, че от три години държавната агенция е без постоянен директор, а неотдавна бяха уволнени двама старши служители заради отказа им да подпишат явно неизгодни договори.

------------

Ремонти през 2005 г.

Велико Търново - Гурково

Бяла - Луковит

Бургас - Созопол

пътен възел Горна Трака по пътя Бяла - Обзор

Даскалово - Дупница

Мизия - Оряхово

Симитли - Разлог

Разлог - Банско - Гоце Делчев - Садово

Казанлък - Стара Загора

участък от магистрала "Хемус"

участък от пътя Сливен - Бургас

участък от пътя Видин - Монтана

обходните пътища на Раднево, Гълъбово, Бобошево и Враца

Русе - Кубрат - Исперих

Сливен - Ямбол

Раднево - Пет могили

Нова Загора - Раднево

Рудозем - Средногорци

Белица - Загражден

Юговско ханче - Лъки

Бозаджик - Безмер

Източник: Изпълнителна агенция "Пътища"

Още от Дневник +

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK