Собствена бази данни помага на компанията да открива служители

Голяма част от компаниите в България са въвели практиката да създават собствени бази данни с потенциални служители, показа проучване сред специалистите по човешки ресурси. Информацията в тях се събира непрекъснато и по различни канали. Този метод за подбор и назначаване на нов персонал е предпочитан от големите търговски дружества, банките, веригите магазини. Има дори случаи, когато големите международни компании се доверяват единствено на собствената база данни и не използват услугите на външна агенция по подбор.

Базите с потенциалните служители се използват предимно от големите български компании или представителите на международните фирми, които имат над 50 служители и непрекъснато се нуждаят от нови попълнения. Основната цел на този метод е компанията непрекъснато да разполага с набор от потенциални кандидати, които при нужда могат да бъдат потърсени и поканени на интервю. Когато се спрем на кандидата, чиито умения най-точно отговарят на търсения от нас профил, го каним на среща и му предлагаме позиция, обясниха от "Кока-Кола ХБК България".

Основен канал за попълване на базата е по интернет - чрез корпоративния сайт на компанията. Там всеки кандидат може да попълни формуляр с въпроси, които показват какво образование има, какъв му е трудовият стаж и др. Най-общо тази възможност е под секцията "Кариери", в която може да се обявяват и свободните места.


Обикновено компаниите имат специална пощенска кутия, в която се събират всички подадени заявления за работа. Нина Михайлова от "Метро кеш енд кери" например разказа, че през последните месеци тази кутия се е пълнила доста активно, защото компанията е обявила и много свободни позиции както за работа, така и за стаж. Компанията има около 40 места за стаж в цялата страна, от които около 10 в централата й в София.

След като попаднат в кутията, документите на всеки кандидат се преглеждат и разпределят според нуждите на компанията. За този подбор обикновено отговаря определен служител от отдела по човешките ресурси. Ако има конкретна обява за работа, кандидатурите се подреждат в две групи - тези, които може да се поканят на интервю и тези, които не са подходящи за обявената позиция. Целта ни е да проверим дали хората от втората група са подходящи за други позиции, а не да ги отхвърляме веднага, обясниха от "Метро". Така на практика в базата данни се обособява трета група на кандидатурите, които в момента не могат да се използват, но имат потенциал за по-късно.

Интересът за работа в "Кока-Кола ХБК България" расте и затова беше нужно да създаде база данни от постъпващите автобиографии, обясни Елка Атанасова, която е мениджър стратегически подбор в компанията. Там има създадена система за събиране, обработване и подбор на документи на кандидатите. Документите се получават на имейл адрес и всички кандидати получават веднага обратна връзка, че техните документи са получени. Разделяме документите според профила и интересите на кандидатите, за да се улесни търсенето при вакантна позиция, посочи Атанасова.

Специалистът по подбора отбелязва статуса на кандидата - дали все още проявява интерес към позиция, дали има някакви промени в образованието и опита му и т.н. Водят се и записи дали кандидатът е идвал на интервю в компанията, за каква позиция е кандидатствал и каква е оценката на комисията по подбора. Базата се обновява непрекъснато, за да можем да я използваме като надежден източник на информация, обясни още Елка Атанасова.

Друг основен канал за запълване на базата данни е чрез участие във форумите "Кариери". На последната инициатива, която се проведе през пролетта, форумът в София е бил посетен от повече от 8 хил. студенти, съобщиха организаторите от "Джобтайгър". Фирмите събират документите на младежите (най-често автобиографии) и после ги обработват. Преглеждаме всяка една кандидатура и после каним студентите на интервю, каза Нина Михайлова. От последните "Кариери" компанията е получила над 130 кандидатури, повечето от които са канени на интервю.

Информация за базите данни се събира и от специализираните сайтове за работа, от кариерните центрове в университетите, от работодателските организации и др.

В повечето компании базите се унищожават след определен период от време, след като всички документи в тях са преценени и обработени. Изтриването на информацията може да стане след шест месеца или след година.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK