Анализатори: Свиквайте с високите цени на петрола

Поредните рекордни цени на петрола вече за никого не са новина. Рекордите се подобряват неотстъпно и всекидневно. Този път инвеститорите на пазара потърсиха като причина политическата нестабилност в Близкия изток и проблемите на рафинериите в Америка. До този момент икономистите са единодушни, че световната икономика успява да поеме поскъпването на горивата без особен шок. Въпросът обаче е докога ще продължи да го търпи и доколко потребителите са готови да плащат, за да ползват петролни продукти. Мнозина се питат и защо скокът на цените не води до увеличаване на доставките на нефт на пазара.

----------------

Петролът заприлича на лекоатлет състезател, който наскоро е открил стероидите и непрекъснато подобрява рекорда си. Така коментира ситуацията на петролния пазар авторитетното списание "Икономист". През последните 18 месеца светът стана свидетел на поредица от подобрявания на рекордите на цените на суровината. Последователно бяха регистрирани 40, 50 и 60 долара за барел, като при преминаването на всяко ново ключово ниво се създаваше усещането, че то ще е последният таван, преди той бързо да се срути. От началото на годината цените на черното злато поскъпнаха с 50%. Онзи ден котировките на енергосуровината отбелязаха поредните си най-високи нива, като в САЩ петролът поскъпна до $64.27 за барел.


Потребителите трябва да свикнат да живеят с мисълта, че нефтът струва 60 долара за барел без светлина на хоризонта, че нещо може да смъкне невиждано високите му цени, обобщава мнението на експерти в анализ на агенция Ройтерс. Суровината достигна поредните си рекордно високи нива на борсите, след като рафинериите не успяват да покрият непрекъснато нарастващото търсене в Щатите и Азия, а Организацията на страните - износителки на петрол (ОПЕК) работи на почти пълен капацитет.

Пазарът категорично даде присъдата си за нефта, като цените му обещават да се задържат продължително време на сегашните и дори на по-високи нива, смята Кевин Нориш от "Барклейс кепитал". Котировките на стоката няма скоро да се върнат обратно, убеден е той. Потенциалът за атакуване на нови върхове е голям в условията на несигурност за доставките от Саудитска Арабия и Иран, двете водещи страни производителки. Вече никой не се смее на прогнозите на "Голдман Сакс" за 100 долара за барел.

Потребителите не са единствените, които се чудят кога стремглавото поскъпване на петрола ще спре. Специалистите, изследващи световната икономика, стават все по-нервни за перспективите по-високите цени на суровината да доведат до повишаване на инфлацията, да предизвикат рецесия или и двете.

До този момент глобалната икономика устоява на натиска

Въпреки ситуацията на пазара на горива в резултат на поскъпването на нефта най-големият консуматор на суровината - САЩ, регистрират далеч по-висок ръст на брутния си вътрешен продукт към момента в сравнение с показателя на нейните преки конкуренти за приза най-развит регион в света. Макар поскъпването на петрола да увеличава дефицита по текущата сметка на страната, от това не пролича потребителите да са особено притеснени. Въпреки че цените на бензина на дребно в САЩ достигат невижданите 2.37 долара за галон, потребителите продължават да пълнят резервоарите си по бензиностанциите.

Според анализаторите на "Икономист" нестихващият интерес на потребителите се дължи отчасти на факта, че рекордните цени на петрола са до голяма степен илюзия. Докато в номинално изражение котировките на нефта наистина са на рекордно високо равнище, в реално, когато се отчита инфлацията, те са далеч под нивата от Иранската криза през 1979 г., когато, приведена в днешно време, цената на суровината беше 90 долара за барел, или $3.12 за галон бензин в Щатите. Освен това доходите на домакинствата сега са по-високи в сравнение с началото на 80-те години на миналия век. Средният доход на едно домакинство в Америка през 1980 г. е бил 16 800 долара, приравнено към 2003 г., докато преди две години той е 22 700 долара, посочва "Икономист". Също така икономиките на страните вносителки сега са далеч по-защитени от енергийни шокове заради внедрените програми за ефективност след предишните кризи.

ОПЕК няма интерес да допуска прекалено високи цени на нефта

Причината е, че високите цени стимулират програмите за енергийна ефективност на държавите-вносителки, производството на суровината на тези, които не са в картела, и разработването на алтернативни горива. Защо тогава организацията не прави повече, за да смъкне цените? Отговорът е, че поне в краткосрочен етап картелът не разполага с ресурсите да го постигне. В момента с изключение на Саудитска Арабия страните производителки от ОПЕК добиват на пълен капацитет от разполагаемите находища. Излишъкът на Саудитска Арабия пък се състои от суровина с ниско качество, която изисква допълнителна преработка и не покрива стандартите на богатите страни вносителки. Картелът се опита да смекчи стремглавото поскъпване на горивата с повишаване на официалните си квоти през юни до 28 млн. барела дневно, но и на най-големите лаици им стана ясно, че това само узакони статуквото до момента и че на пазара фактически не излязоха допълнителни доставки. В по-дългосрочен период естествено членките на ОПЕК могат да инвестират в нови находища. Спирачка за това обаче е страхът от спомена за 10 долара за барел, което се случи в края на 90-те години на миналия век след азиатската криза.

Преработката на петрола се задъхва от липса на нови мощности в рафинериите

Липсата на производствен капацитет не е единственият проблем пред увеличаването на предлагането. Веднъж след като количествата петрол бъдат добити от земята, те трябва да бъдат преработени. Рафинериите обаче също страдат от липса на свободни мощности. По различни причини от десетилетия не са изграждани нови в рафинериите, което ги остави пред единствената възможност да модернизират сега съществуващите, като се опитат да увеличат ефективността им. Въпреки това те не могат да посрещнат нарастващото търсене и това ги оставя уязвими от нови скокове на цените на петрола.

Изходът е в намаляване на потреблението

Положението според експерти все пак не е чак толкова мрачно. Светлина в тунела определено се вижда, смятат някои специалисти. Изчисления на американското министерство на енергетиката сочат, че ръстът на търсенето на петрол в Китай, един от основните фактори за поскъпването на суровината, през тази и следващата година ще спадне до 600 хил. барела дневно при 1 млн. барела през 2004 г. Очаква се и потреблението да намалее предвид невъзможността то да поема все по-високи цени на горивата. Дори и разточителните по отношение на бензина американци вече мислят за по-икономични коли.

Повечето анализатори предричат, че цените на петрола ще останат високи и през 2006 г. Скорошен доклад на изследователското звено "Кембридж енерджи рисърч асошиейтс" обаче прогнозира, че до 2010 г. на пазара ще излязат нови 16 млн. барела дневно, което според експертите означава поевтиняване на горивата. Отново трябва да се напомни, че сегашните цени на нефта са исторически рекордно високи само в номинално изражение. Когато те станат в реално, няма как правителства и потребители да не реагират, убедени са учени. Реакцията ще е в посока увеличаване на енергийната ефективност и спад на потреблението, което пък трябва да доведе и до понижение на цените на петрола.

---------------

Трайно високи цени на петрола ще ограничат икономическия растеж в дългосрочен план, заяви пред БТА заместник-министърът на финансите Любомир Дацов. По думите му цените на петрола се отразяват на икономиката минимум след шест месеца. Според родните икономисти поскъпването заплашва най-вече инфлацията и не толкова икономическия растеж. Икономиката ни през последните години доказва, че е по-гъвкава и засега поема безпроблемно рекордните цени на нефта, коментира Георги Ангелов от Института за пазарна икономика. Любомир Дацов е уверен, че при всички случаи България ще се придържа към нива на инфлация, които ще се измерват с едноцифрени числа, тъй като според него делът от натиска на цените на петрола не е чак толкова висок. Според финансиста Емил Хърсев стоки като петрола и енергоносителите, на които страната е нетен вносител, водят до "внос" на инфлация, а буферът винаги е свиване на потреблението.

Румен Крумов, председател на Националния съюз на превозвачите, обяви, че фирмите от бранша вече са направили неизбежното повишение на цените в средата на юни. Оттук нататък всичко е въпрос на сметки и на цени на дребно на бензиностанциите, като се има предвид, че никой не може да си позволи да работи на загуба, посочва той.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK