Трудно данъчно начало за ЕС

Стандартната ставка трябва да не е по-ниска от 15%, а максималната - да не надхвърля 25%

В ЕС данъчната политика е в ръцете на страните членки, но не и по отношение на ДДС

© "Дневник"

В ЕС данъчната политика е в ръцете на страните членки, но не и по отношение на ДДС



През миналата седмица 25-те страни в Европейския съюз сключихапървата си трудна сделка за новата година. Множество политическисовалки и дни на интензивни преговори им бяха нужни за разрешаването наедна иначе ясно зададена задача: какво да правят с експеримент от 1999г., останал да съществува чак до края на 2005 г. Особеното в случаябеше, че не всички от застаналите на масата за преговори партньориучастваха в експеримента, някои бяха принципно против него, а другиучастваха, но по различни правила. Като прибавим и националните иминтереси и дадените обещания у дома, ще разберем мащабите на спора занамаления данък добавена стойност.


Предисторията




Макар че в ЕСданъчната политика продължава да бъде в ръцете на страните членки, поотношение на ДДС това не е съвсем така. Причината - не може да имадобре функциониращ единен вътрешен пазар без известна хармонизация наприлагания в различните държави данък върху продажбите. Натиск заунифициране в системата на ДДС оказа и решението процент от този данъкв страните членки да влиза в бюджета на ЕС.


По отношение на размерана данъка европейското законодателство изисква стандартната ставка дане е по-ниска от 15%. Страните членки обаче могат да прилагат една илидве намалени ставки от минимум 5% за определени стоки и услуги. Разбирасе, има и временни изключения, като например прилагането на нулевиставки в някои държави. Максимална ставка не е определена, но имаполитически ангажимент ДДС да не надхвърля 25% (колкото е в момента вШвеция и Дания).


Експериментът "намалена ставка"


През1999 г. Съветът на ЕС приема директива, която разрешава прилагането нанамалена ставка на ДДС за група от “трудоемки” услуги за пробен периодот 3 години. Целта е през този период да се установи какъв ще бъдеефектът на мярката по отношение на броя на работните места и борбатасъс сивата икономика. В списъка с категории услуги, за които серазрешава прилагането на по-ниската ставка, са включени поправката навелосипеди, обувки и облекло, ремонтирането на жилища, подстригването,чистенето на прозорци и гледането на деца и болни. Девет страни сапоискали да се включат в експеримента и да прилагат по-ниската ставказа някои от услугите. Това са Белгия, Люксембург, Холандия, Франция,Испания, Италия, Португалия, Гърция и Великобритания.


При изтичанетона трите пробни години в края на 2002 г. експериментът е продължен соще 12 месеца в очакване на нови предложения относно намалените ставкина ДДС. В същото време Европейската комисия готви доклад за резултатитеот експеримента, който е представен през юни 2003 г. Изводите в негообаче не са обнадеждаващи. Мярката не е постигнала основните си цели -увеличаване на броя на работните места и свиване на сивата икономика.Еврокомисията посочва, че според изследванията в страните членкипо-ниският ДДС се отразява в цените за потребителите само частично илиизобщо не се отразява. Ефектът му върху цените като цяло е малък икраткотраен. По тази причина според Еврокомисията ДДС не е добъринструмент за въздействие върху търсенето чрез влияние върху цените.Въпреки това експериментът отново е продължен. Този път с две години -до 31 декември 2005 г.


Спорът за по-ниския ДДС


Снаближаването на края на 2005 г. страните членки започнаха дискусии дасе запази ли намалената ставка на ДДС за трудоемките услуги. Германия,която не прилага по-ниския данък, показа, че не е голям привърженик насхемата. Франция обаче се впусна в битка списъкът с услуги, за които тясе прилага, да бъде променен и в него да бъдат включат ресторантите.Френският президент Жак Ширак държеше да изпълни обещанието, което бешедал в предизборната си кампания през 2002 г.


Дебатът се прехвърли ив 2006 г., т.е извън срока на действие  на схемата, инеобходимостта от вземане на решение нарасна неимоверно. Европейскатакомисия отправи няколко предупреждения, че ако 25-те не се споразумеятбързо, тя ще започне съдебна процедура срещу страните, коитопродължават да прилагат намалената ставка.


Задачата да договорикомпромис между страните членки на ЕС, в кратки срокове се падна наАвстрия, която от 1 януари е председател на съюза. Австрийскотопредложение беше именно компромисно. То предвиждаше прехвърляне набитката за съдържанието на списъка за след няколко години и запазванена схемата непроменена до 2010 г. В същото време Европейската комисиябеше натоварена със задачата да представи в средата на 2007 г. новдоклад за ефектите от по-ниския ДДС. След серия от политически совалкиФранция подкрепи предложения от Австрия компромис, но това не сложикрай на преговорите. Разгоря се нов дебат, този път между нови и старив ЕС.


Чехия, Полша и Кипър гласуваха против австрийскотопредложение, подкрепено от останалите 22 държави в ЕС. Ветото им едвали имаше за цел да сложи край на започналия през 1999 г. ДДСексперимент. По-скоро то приличаше на рискован опит за извиване наръце. Това, за което новите в ЕС настояваха, беше продължаване надоговорените при влизането им в ЕС преходни периоди за прилагането нанамалена ДДС ставка. Те изтичат в края на 2007 г., или 3 години предипредложената от австрийското предложение дата за продължаване на сегадействащата в старите страни членки схема. Според Прага, Никозия иВаршава това ги поставя в неравностойно положение.


Полша последна сеотказа от битката за националните си интереси. И макар и да не постигнаисканията си в първоначалния им вид, ЕС й показа вратичка заприлагането на по-нисък ДДС поне при строителството на жилища след 2007г., а и след 2010 г. 


------------------------


Прилагането на по-ниската ставка се разрешава за:


1. Поправка на:


а. велосипеди


б. обувки и кожени изделия


с. облекло и спално бельо.


2. Обновяване и поправка на частни жилища, включително материали, които представляват значителна част от стойността на доставката.


3. Почистване на прозорци и домове.


4. Домашни грижи (помощ в дома, грижи за малки деца, възрастни хора, болни и инвалиди).


5. Фризьорски услуги.


Намалена ДДС ставка:


Португалия - 5 (за 2 и 4 от горния списък)


Великобритания - 5 (2)


Франция - 5.5 (2,3 и 4)


Белгия - 6 (за 1 и 2)


Люксембург - 6 (1, 3 и 5)


Холандия - 6 (1, 2 и 5)


Испания - 7 (за 2 и 5)


Гърция - 9 (за 1 и 4)


Италия - 10 (2 и 4)


-----------------------


Чехия - 5


Кипър - 5


Полша - 7


Стандартна ДДС ставка:


Люксембург    15


Кипър            15


Испания        16


Германия       16


Великобритания   17.5


Естония        18


Латвия        18


Литва           18


Малта           18


Холандия       19


Гърция        19


Чехия           19


Словакия       19


Франция       19.6


Австрия        20


Италия        20


Словения     20


Португалия  21


Ирландия     21


Белгия        21


Полша        22


Финландия  22


Дания          25


Унгария       25


Швеция        25


Източник: Европейската комисия; данните са към 1 юли 2005 г.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK