От колко калций имат нужда нашите кости?

От колко калций имат нужда нашите кости?

© Дневник



Малко съвременни хора поглъщат достатъчно количество калций с храната си. Всъщност около три четвърти поемат по-малко от необходимия им калций. А това минерално вещество е нужно за здравето на костите и намаляване на риска за остеопороза.


На таблицата е показано какво е средното количество калций, което поемаме, и какви са нуждите ни от него. Диетолозите съветват да консумираме по три порции богати на калций храни дневно. Една порция подобни храни са 250 грама нискомаслено или обезмаслено мляко или 30 грама нискомаслено сирене.


Какво трябва да знаете, ако вашият лекар ви е назначил добавки с калций?




Източник на калций в тези добавки може да бъде една от трите форми - калциев карбонат, калциев фосфат или калциев цитрат. Тези компоненти съдържат различно количество "елементарен" калций.


Елементарният калций е реалното количество калций в добавката. Четете внимателно върху етикета на опаковките на готовите храни какво количество калций поглъщате с една порция. Пресмятайте какво количество приемате с млечни продукти през деня и колко се разминавате с препоръчвания дневен внос за съответните възраст и пол.


По принцип, предпочитайте добавки, които съдържат около 500 милиграма на прием. Добре е да се избират тези, които съдържат и витамин Д, тъй като той помага на тялото да усвоява по-добре калция.


За да се осигури постъпване в кръвта на повечето от взимания калций, не трябва да се приемат наведнъж повече от 500 до 600 милиграма. Ако например, лекарят ви е предписал 1000 mg дневно, по-добре е да приемате това количество на два пъти, а не еднократно. Добавките с калциев карбонат се абсорбират най-добре, когато се взимат по време на хранене. Тези с калциев цитрат не зависят от храненето и могат да се взимат по всяко време, дори и на гладен стомах.


Дневните нужди от витамин Д на повечето възрастни хора са 400 IU (международни единици - МЕ). Една чаша мляко от 250 грама съдържа 100 IU. Този витамин е необходим на организма, за да може да усвоява калция.


Хранителните добавки с калций могат да намалят абсорбцията на антибиотика тетрациклин. Калцият взаимодейства също така и с микроелемента желязо.


Добавките с калций не трябва да се взимат едновременно с лекарства, които се приемат на гладен стомах, защото това ще повлияе върху тяхното постъпване в кръвта и ще промени действието им.


Настоящ среден внос на калций*


Препоръчван дневен внос на калций**


Момичета на възраст 12-19 години - 12% нуждите


Възраст 9-18 години - 1300 mg***


Момчета на възраст 12-19 - 32% от нуждите


Възраст: 9-18 - 1300 mg


Жени на възраст 20-49 - 12 до 16% от нуждите


Възраст 19-50 - 1000 mg


Жени на възраст 50 и повече - 4-5% от нуждите


Възраст 51 и повече - 1200 mg


Мъже на възраст 20-49 - 29 до 31% от нуждите


Възраст 19-50 - 1000 mg


Мъже на възраст 50 и повече - 13-15% от нуждите


Възраст 19-50 - 1000 mg


*По данни на проучване в САЩ


** Посочените дневни нужди от калций са за общото население, а не за групи със специфични заболявания


*** mg = милиграм (мг)

Ключови думи към статията:

Още от Дневник +

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK