Голямото GSM надлъгване

Голямото GSM надлъгване

© Юлия Лазарова



Остра конкуренция - в промоции на планове и тарифи, в надпревара кой първи ще пусне нова услуга, в агресивна реклама и мощни спонсорства. Така най-сбито може да се определи последната година на телекомуникационния пазар, белязана от появата на третия мобилен оператор. Предварителните нагласи за рязък спад на цените обаче се разминаха с реалността, а конкуренцията в иновативните решения не промени първенството на обикновената гласова телефония като най-ползвана мобилна услуга. Предплатените абонати също не отстъпиха челното си място като най-многобройна, макар и по-малко интересна за операторите категория клиенти.


Оператори и клиенти - година по-късно


Въпреки че очакванията на клиентите от по-голямата конкуренция не се оправдаха напълно, за една година телекомуникационният пазар без съмнение се промени. Проникването на мобилните услуги отбеляза ръст от 70 на 90% и делът на този пазар продължи да расте за сметка на фиксираните абонати на БТК.




Без да сменят местата си, мобилните оператори преразпределиха помежду си повече от десет процента от пазара. Това естествено се оказа главно за сметка на първия и най-големия - "Мобилтел". Данните на Комисията за регулиране на съобщенията за миналата година показаха, че според броя на абонатите "Мобилтел" е загубил 7% , а "Глобул" е успял да увеличи дела си с 4%. За двата месеца на 2005 г., през които бе на пазара, третият оператор "Вивател" успя да привлече 3% от абонатите. Една година по-късно по последни данни, изнесени от оператора миналия месец, "Вивател" държи 8% от пазара, а абонатите му са достигнали 600 хил. От "Глобул" посочиха 39% пазарен дял, a "Мобилтел" - 56% (според финансовия отчет на "Телеком Австрия"). Или общо - над 100 процента...


Цени на кота 1


На пръв прочит новият оператор успя да предизвика конкуренцията, тъй като самата му поява накара другите двама да започнат да обявяват по-ниски цени. Но и до момента няма сериозно проучване какво е средното намаление на цените на мобилните разговори. Трудно е дори да се каже на какви цени говорят българите, защото тарифите започват от нула и стигат до 39 ст.


Цените са различни в зависимост от това дали клиентите са пред- или постплатени, дали обаждането е към собствената, чужда или фиксирана мрежа, в слаб или силен трафик, колко е минималното време на таксуване - 30 или 60 сек.


Ясно е едно - колкото и да избираме абонаментен план, тънкостите на тарифирането ни се изясняват едва след първата месечна сметка.


Бумът на "бонусите" от безплатни минути за разговори в собствената мрежа засега се използва най-успешно от клиентите на "Мобилтел" заради пазарния дял на оператора. Клиентите на "Вивател", а все още и на "Глобул", трупат месец след месец неизговорени минути, които така и си остават неизползвани.


Истински шок и завист на пазара предизвика тарифата от една стотинка на минута в младежката мрежа на "Мобилтел". Компанията избра Loop като дългосрочна инвестиция в бизнеса с мобилни услуги явно с намерението отсега да си "отгледа" лоялни клиенти сред младежите от 14 до 26 години. За първи път клиентска аудитория бе очертана като възраст, а младостта - поощрена. Въпреки на пръв поглед символичната тарифа, младите плащат задължително по 15 лева на месец, независимо дали са изговорили отпуснатите им 500 минути по 1 ст. Всяко обаждане към друга мрежа им струва по 39 ст. на минута. "Вивател" отговори светкавично на офертата с плана си "Заедно", само че без възрастово ограничение. Срещу месечна такса от 15 лв. с ДДС компанията също дава 500 безплатни минути за разговори в мрежата си и 100 безплатни sms-а. Цената на минута разговор към другите мобилни мрежи в страната е 38 ст., а sms-ът - 13 ст.


Знаците


През 2006 г. всеки от операторите се опита да направи знакови, запомнящи се стъпки. И трите компании дадоха възможност и на клиентите си с предплатени карти да ползват роуминг.


"Мобилтел" спечели за партньор гиганта "Водафон". Двете компании пуснаха по-евтини тарифи за роуминг в унисон с подготвяните мерки от Европейската комисия, като намалението стига до 48% за някои зони. Втората обща услуга с "Водафон" - Vodafone Mobile Connect Card, даде достъп до бърз интернет през мрежите от трето поколение - UMTS и HSDPA. Засега я ползват само корпоративни клиенти. "Мобилтел" пръв даде възможност на абонатите си да провеждат видеоразговори през 3G мрежата й, т.е. не само да разговарят, но и да се виждат един друг.


Плод на договора с "Водафон" е и услугата Vodafone live!, част от която е мобилната телевизия. Предложението на "Мобилтел" се появи близо месец след като през септември "Глобул" пусна мобилната интернет услуга i-mode. За нея вторият български мобилен оператор също потърси подкрепата на големия партньор. Услугата е разработка на японския телеком NTT DoCoMo и е достъпна както за абонати по договор, така и за предплатени клиенти. Пускането й е отнело половин година, инвестирани са няколко милиона евро.


През 2006 г. очакваната пълна смяна на името от "Глобул" на "Космоте" не се случи, но компанията промени логото си, рекламите й се оцветиха в корпоративното светлозелено, а слоганът "Най-доброто предстои" зазвуча отвсякъде.


Най-запомнящото се събитие от едногодишната история на "Вивател" е самата й поява на пазара. Операторът стартира с два бизнес плана, а след това обяви най-ниските цени за предплатени мобилни разговори - 26 ст. Посланието беше: "Колкото повече говориш, толкова по-малко плащаш." "Вивател" разшири "правомощията" на притежателите на предплатени карти, като им позволи, докато са в чужбина да правят входящи и изходящи повиквания, кратки съобщения. Сред иновативните й оферти са и безплатните разговори в група без месечен абонамент.


Инвестиции


Във фокуса на инвестициите на мобилните оператори през изминалата година бяха мрежите от трето поколение. И трите оператора спечелиха UMTS лицензи. Първа мрежата си пусна "Мобилтел" и вече покри София. От компанията не обявиха колко средства са инвестирали в нея, но първоначалните им планове бяха за минимум 100 млн. евро. Същото число присъства в плановете на "Глобул" за 2007 г., като инвестициите ще са насочени отново към развитие на услугите от трето поколение. И най-младата - "Вивател", е насочила вниманието си към изграждане на своята 3G мрежа и предлагането на услуги от трето поколение, обяви наскоро шефът на компанията Ричард Шиърър. Той прогнозира старт през март 2007 г. Първата година на тройна конкуренция в мобилния пазар не донесе очакваното от потребителите сериозно намаление на цените. Добрата новина е, че съревнованието дава по-бързи плодове в качеството на услугата по данни на регулаторния орган. Все по-редки са случаите, когато заради претоварване на мрежата е невъзможно да се осъществи връзка. Намаляват и жалбите за надписани сметки.



Loop мрежата и нестандартните й телевизионни клипове станаха повод за жалби в Комисията за защита от дискриминация. Услугата се предлагала според възрастта, а рекламните спотове представяли старите хора като злобни и агресивни "терминатори", оплакват се вносителите. От "Мобилтел" обясняват, че просто преобръщат типичната ситуация, в която хлапетата правят бели, а възрастните страдат. Вече се появиха и жалби за нелоялна рекламна конкуренция между операторите. "Мобилтел" подаде жалба в Комисията за защита на конкуренцията срещу подвеждащата според тях вестникарска реклама за услугата "Вивател Трафик". И тъй като сравнението е тройно, от "Глобул" също определиха рекламата за заблуждаваща.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK