По следите на колективния бунт на потребителите

Макар и малко, първите колективни съдебни искове се появиха и у нас. Заради бавната съдебна процедура при този вид дела резултат все още няма. Затова все още по-разпространената практика е, когато хората се почувстват ощетени, да прибягват до индивидуални дела, коментират специалистите. Нарушители има в изобилие, а хората все по-често се чувстват ощетени. Затова през последните години зачестиха делата за защита на правата на потребителите, което е показател за развитието на гражданското общество в страната

Преди две седмици граждани обединиха недоволството си срещу мобилните оператори в интернет сайт

© Красимир Юскеселиев

Преди две седмици граждани обединиха недоволството си срещу мобилните оператори в интернет сайт



През 1996 г. приключва най-големият пряк съдебен процес в историята на САЩ. Жителите на калифорнийското градче Хинкли спечелват колективен иск срещу мегакомпанията "Пасифик газ енд електрик" за 333 млн. долара. Десетилетия наред един от заводите на корпорацията замърсява подпочвените води в околността на града, стотици жители се разболяват. Ерин Брокович, секретарка в адвокатска кантора, случайно попада на данни за замърсяването. В началото на деветдесетте години тя започва да обикаля от къща на къща, за да убеди потърпевшите да заведат дело. Събира над 600 подписа и инициира колективен иск срещу компанията, чиято капитализация се оценява на 28 млрд. долара. Процесът трае сравнително кратко за дело с подобни размери, колективният иск се доказва за пореден път изпитано средство за защита на потребителите в САЩ, Холивуд е впечатлен от случая и превръща Ерин Брокович в символ на тази борба.


Допреди няколко години всичко това звучеше твърде странно за нашите географски ширини, но постепенно и българските потребители започнаха да осъзнават, че освен отговорности имат и права. Макар и малко, първите колективни съдебни искове се появиха и у нас. Заради бавната съдебна процедура при този вид дела резултат все още няма. Затова все още по-разпространената практика е, когато хората се почувстват ощетени, да прибягват до индивидуални дела, коментират специалистите. "Нарушители има в изобилие, а хората все по-често се чувстват ощетени. Затова през последните години зачестиха делата за защита на правата на потребителите, което е показател за развитието на гражданското общество в страната", казва Богомил Николов от Българската национална асоциация на потребителите. По думите му


досегашната пасивност е остатък от социализма

когато всички живееха със съзнанието, че държавата се грижи за всичко. Днес обаче все повече стават сферите, в които тя няма компетентност или абдикира от задълженията си, и всеки сам трябва да преследва и защитава интересите си. Не липсват и екзотични примери, които показват до каква степен правата на потребителите са се превърнали в "свещена крава" в някои държави. Такъв е британският казус на "Дамата с пуделчето", разказва Николов. Дамата излязла да разходи кучето си и на връщане дъждът го намокрил. Решила да изсуши питомеца в микровълновата. Кучето не оцеляло, но на другия ден адвокатът на дамата подал иск за 100 хил. долара срещу компанията - производител на злощастната фурна. Съдът отсъдил в тяхна полза с мотива, че в указанията за ползване на микровълновата не пишело да не си сушиш пудела в нея.




Преимуществото на колективните искове пред разпространените вече и у нас индивидуални дела Николов обяснява с факта, че организираният натиск и победата често водят до промяна в лошите практики на осъдените компании. Например отпадане на неравноправни клаузи в договорите или модернизация на калпави съоръжения.


"Хората вече се чувстват отговорни за съществуването си и паралелно с това започват да търсят отговорност на бизнеса и особено на енергийните монополисти за нарушаване на правата им", смята Милен Михайлов от Центъра за човешки права. Той отдава голямо значение на развитието на неправителствения сектор и по думите му краят на казионните потребителски организации вече идва.


Първият групов иск в България

е заведен от адвокат Незрет Бабучев през 2004 г. Жалбата е от 11 физически лица срещу реклама на "Мобилтел". В нея се пита колко милиона абонати ще има компанията през есента на същата година и се предлага на хората да изпратят sms с верния отговор. Ищците смятат рекламата за непочтена и по думите им компанията няма лиценз за хазартна дейност. В момента делото е в Софийския районен съд.


През октомври т.г. по трънливия път на колективния иск поеха хиляди ощетени от услугите на "Топлофикация - София". Жалбата е подадена от Федерацията за защита на потребителите. Адвокат на ищците отново е Бабучев. Амбицията му да налага този вид търсене на правата идва не от казуса "Ерин Брокович", а от романа на Джон Гришам "Кралят на исковете". Юристът разпалено разказва, че груповите дела са американско изобретение и се използват често за борба срещу големи корпорации и монополисти.


По думите му бъдещето е в колективните искове, защото чрез тях хората получават по-добра защита на много по-приемлива цена. При индивидуалните всеки самостоятелно трябва да плати за съдебните такси и експертизи, обяснява разликата Бабучев. Според него развитието на този вид "съдебен" натиск на потребителите си проби път у нас и с помощта на Европейския съюз. За да отговори на изискванията на общността, от юни т.г. в България е в сила нов Закон за защита на потребителите, който изрично въвежда възможността за колективен иск.


"На 28 ноември предстои едно от най-важните съдебни дела за българското общество", смята Бабучев. Тогава съдът ще заседава по жалба срещу Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) за формирането на цените на тока в периода 2003-2004 г. Жалбоподателите са изискали техническа и икономическа експертиза от всички енергийни предприятия в България. На 14 декември пък ще се гледа другото дело - за увеличението на цените на тока със задна дата от ДКЕВР. "Законът за енергетиката не допуска обратно действие при ценообразуването, а цените влизат в сила най-малко един месец след публикуване на решението на ДКЕВР, затова не може тричленният състав на Върховния административен съд да приема енергийната стратегия за източник на право. Тя е политически документ, а не наредба или постановление", са аргументите на адвоката. По думите му от изхода на тези дела ще зависи бъдещата активност на гражданите в борбата срещу енергийните монополисти.


Засега на мушката са енергото и топлофикацията, но според юриста не след дълго хората ще започнат да търсят по-масово отговорност и от водоснабдителните дружества, които според юриста не влизат в никакви стандарти за качество на питейната вода.


Тенденцията е българите да се превръщат в граждани

и да търсят правата си, казва и Михаил Екимджиев от Асоциацията за европейска интеграция и права на човека. Организацията има зад гърба си над 25 спечелени дела, болшинството индивидуални. Повечето от тях са срещу "Топлофикация", но има и срещу "Електроразпределение" и ВиК. По думите на Екимджиев хората действително стават по-отговорни и атакуват все по-често нарушителите на техните права в съда. ''Събуждането им се дължи на активния граждански сектор и на медиите, които подробно отразяват процесите за защита на потребителите, и българите виждат, че каузата не е обречена'', допълва юристът.


Последното успешно дело на асоциацията е срещу пловдивското електроразпределение. Жител на кв. Столипиново осъди енергото на 3 хил. лв. обезщетение заради дискриминация на основата на етническата му принадлежност. От четири години той си плаща редовно сметките за ток, но въпреки това в дома му е тъмно и през деня, защото навсякъде в квартала токът се спира от 7 ч. сутринта до 21 ч. вечерта. Човекът е търсил многократно извънсъдебно решение, но от компанията не са реагирали на жалбите му, обяснява неговият защитник адвокат Гинка Черничерска. Аргументът на австрийското дружество EVN, собственик на енергото, е, че в квартала има огромен брой длъжници и хора, които се прикачат към жиците незаконно.


Колективно недоволство срещу енергото назрява в община Варна. Жители от 139 села заведоха дело срещу собственика на ЕРП-то - немската компания Е.ОN. Те са обединени от "Национална лига - потребители на услуги". Искът е заведен заради лошото качество на тока, който редовно е под изискваните 220 волта и разваля електроуредите, твърдят потребителите. "Делото е изключително важно, защото за първи път потребителите се обединяват в името на общата полза", коментира адвокатът на недоволните Иван Кръстев.


Тук обаче възниква въпросът не злоупотребяват ли правозащитните организации с атаките в съда и защо на мушката са предимно частни компании. Злоупотреба с право има тогава, когато целта на един иск е да отстоява едни корпоративни интереси за сметка на други, коментира Бабучев. Правозащитниците твърдят, че във водените до момента съдебни дела са оставали верни на професията си, не са се впускали в нелоялни борби между компании, а исковете са завеждани само по молба на потребителите.


"В интерес на истината колективният потребителски иск е този, който може да накара една компания да промени негативното си отношение и лошите си практики спрямо потребителите", казва Милен Михайлов. По думите му едно положително съдебно решение срещу някои от големите компании би могло да възпита у останалите чувство на отговорност спрямо потребителите. Богомил Николов се надява и че след влизането на България в ЕС, с отварянето на границите "западният потребител със своята по-голяма чувствителност ще бъде катализатор за този процес".


Преди две седмици граждани обединиха недоволството си срещу мобилните оператори в интернет сайт под мотото "Да се преборим за правата си заедно - минута мобилен разговор за 5 евроцента!" (http://fivecents.blog.bg/). По думите на основателя на инициативата Илиян Василев в България цените на мобилните разговори са едни от най-високите в Европа спрямо покупателната способност на населението. "Посланието ни е просто - пише Василев, - всички, които се присъединят към проекта, да получат правото да променят договора си или да сключат нов с този оператор, който отговори на нашите искания. За да бъдем достатъчно солидни в искането си, то ще бъде формализирано едва след получаването на първите 2000 заявки за съпричастност на e-mail: [email protected]"

Коментари (1)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на xpl56356121
    xpl56356121
    Рейтинг: Неутрално

    Колективните искове имат и недостатъци. Един от тях е ,че делата вървят трудно поради проблеми с упълномощаванията, а също и поради различията в казусите на отделните ищци.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK