Старата нова кутия на Гейтс

Не бяхме докрай сигурни, че трябва точно тази Коледа да ви занимаваме с Xbox 360 - най-новата игрова конзола на "Майкрософт". Причината е, че този продукт на компанията на Бил Гейтс е на пазара от почти година. Но все пак решихме да напишем, защото това пък е първият истински коледен шопинг сезон на едната от трите най-търсени конзоли в света.


Може би заради инерцията от предишните версии, а може би поради доминиращата позиция на американския пазар, но Xbox 360 стабилно е заела своята ниша в Северна Америка. Специалистите обаче твърдят, че доста бързо тази ниша ще се свива заради конкуренцията от "Плейстейшън" на "Сони".


Официалният старт на "кутията на Гейтс" бе на 22 ноември 2005 г., но това бе твърде късно, за да се усети ефектът от присъствието й на миналогодишния коледен пазар. Според създателите й до октомври тази година са били продадени над 6 милиона бройки, а до края на годината те ще достигнат 10 милиона в 37 държави. Цената на стандартния вариант е 300 долара, а на "професионалния" - със 100 повече. Разбира се, всеки знае, че една конзола е нещо повече от компютър за игра. В случая с Xbox 360 може и да се слуша музика и да се гледат филми, да се включи цифрова камера и да се разглеждат снимки, да се добавят още трима участници в играта и да се чати гласово с приятели.




Значителен успех отчита онлайн услугата за потребителите на Xbox 360 - авторитетният анализатор на гейминг пазара NPD смята, че в момента над 4 милиона геймъри ползват Xbox Live и броят им ще достигне 6 милиона до юни 2007 г. В същото време "Сони" още не са задвижили интернет услугата си за PS3.


В годишния преглед за статуса на конзолата, направен от онлайн изданието IDN, специалистите искрено се учудват, че Xbox 360 все още е такъв хит. Те открито заявяват, че "Майкрософт" е изоставил продукта си още в края на 2005 г. и от гордостта на компанията той се е превърнал в заварено дете. Хората на Бил Гейтс почти не споменаваха конзолата си в подгряването на коледния сезон и много малко се каза за новите игри от каталога на конзолата.


Напук на това се случиха две големи изненади. Първата е, че през 2006 г. се появиха игри, които наистина си струваше да се играят само на Xbox 360, и заслуга за това имат Electronic Arts, Ubisoft, и 2K Games, които просто отказаха да изоставят твърде младото устройство и продължиха да пускат игри дори през иначе мъртвия за тази индустрия летен сезон. Изглежда, на тях ще се разчита основно и през новата 2007 г. Критиките срещу "Майкрософт" обаче остават много сериозни - твърди се, че всички приказки за "бъдещото" поколение всъщност засягат само сегашното поколение геймъри и затова усилията се хвърляли в запазването на лоялните клиенти с всевъзможни бонуси и отстъпки до 10 пъти на цените на игрите.


За американските фенове на Xbox 360 конзолата обаче наистина се превръща в система за домашно забавление, а не само в устройство за игри. Те имат достъп до 160 игри с графика от висок клас плюс възможност да свалят тв програми и филми на CBS, MTV Networks, Paramount Pictures, Turner Broadcasting System, Inc. (TBS, Inc.), Ultimate Fighting Championship (UFC) и Warner Bros. Сред по-известните заглавия са сериалите "От местопрестъплението", "Стартрек", "Пич, оправи ми колата", "Прецакан си!" и куп филми от големия екран (важно за родителите - конзолата позволява ръчно да ограничите или напълно да забраните достъпа до продукти с неподходящо за деца съдържание). Цените за филми са съвсем достъпни - за тв епизод на висока резолюция се плаща по-малко от 3 долара, а такъв с обикновено качество може да се изтегли и още по-евтино.



Най-, най-, по-


Отиващата си година е белязана от истинско разместване на пластовете в гейм индустрията, което се случва не по-често от един-два пъти на десетилетие. Причината? Двете нови конзоли PlayStation 3 на "Сони" и Wii на "Нинтендо". Но понеже те се появиха на пазара чак през миналия месец и все още никак не е лесно да си ги купите, ще трябва да почакаме да се усети ефектът от присъствието им. Междувременно агенция Асошиейтед прес направи кратка класация на най-доброто и на най-слабото в гейм сектора.


Най-добра игра: Elder Scrolls IV: Oblivion. Тя е пълна с чудовища, тъмници, мечове и магьосници и в един момент човек се пита какво й е толкова оригиналното на тази игра. Но тя наистина си струва парите. Причината е в страхотния подход, с който авторите пресъздават триизмерния й свят по начин, който не е правен досега в никоя игра. (цена 60 долара за Xbox 360 и 50 долара за Windows PC)


Най-добър шутър: Gears of War. На пръв поглед това е поредната звездна патаклама, в която няма място за милост към гадните извънземни. Но тя е толкова динамична и с красива графика, че се превърна в едно от звездните придобивки на конзолата Xbox 360. Нещо повече - авторите са обърнали жанра нагоре с краката, поради което ви карат да притичвате, да залягате и да се прикривате, вместо само да търчите безмозъчно напред и да пръскате мозъците на враговете. (цена от 60 долара за Xbox 360)


Най-добра портативна игра: LocoRoco. С този продукт от лятото PlayStation Portable на "Сони" най-после се сдоби с нещо наистина оригинално и завладяващо. Казано накратко, целта е да прокарате все повече раздуващ се балон през нива с растяща сложност, като накланяте целия свят наляво-надясно. Звучи тъпо, но са го направили забавно. (цена от 40 долара за PSP)


Най-добра игра за старите конзоли: Okami. Конзолите от ново поколение позволяват на яростта ви да се развихри с пълна сила, пък и не знаем какво ни подготвят задаващите се още по-мощни машини. В добрите стари конзоли обаче още има добри битки и Okami е доказателство за това. Много близко след нея в класацията е Final Fantasy XII заради прекрасната работа на Capcom за PlayStation 2. Първенецът Okami обаче спечели с брилянтен дизайн и ако вярвате на Лу Кърстин от Асошиейтед прес, "не сте виждали никога нещо подобно и ще ви спре дъха" (цена от 40 долара за PlayStation 2).


Най-доброто нещо, което ще ви вдигне от дивана: "Уий" (Wii). Всеки, който се заиграе с Wii Sports, със сигурност ще стигне до заключението, че този продукт на "Нинтендо" забавлява страхотно. Наистина старото мачкане на бутоните на контролера не може и да се сравнява с находката на японците да превърнат дистанционното в меч, бухалка, бластер..., който непрекъснато размахвате (цена за Северна Америка 250 долара).


Най-слаб старт на конзола: PlayStation 3. Много съжаляваме, но и без това толкова се изписа за отлаганата на два пъти тази година пазарна премиера на конзолата на "Сони". После пък тя тръгна, но само с няколкостотин хиляди бройки, което допълнително изнерви клиентите. Компанията се кълне, че до края на годината ще изкара на рафтовете един милион конзоли, но в действителност трябваше да го е направила още в средата на ноември. Няма спор обаче, че цената й е велика - само за 600 долара си купуваш истински Blu-ray център за дигитални удоволствия.


Най-лоша идея: Микроплащанията. Под този термин се крие идеята да се позволи на геймърите да създават сами и да си разменят свободно собствени нива и подобрения за игрите. Очакванията за печалби обаче не се реализираха най-вече защото компаниите за игри искаха по няколко долара за всяка размяна в момент, когато цените на цяла игра паднаха до 50-60 долара. Цялата история замириса на алчност.


Най-слаба спортна игра: Torino 2006. Официалната гейм версия на тазгодишните зимни олимпийски игри е всъщност бозав вариант на снежните състезания и страда от скучен избор на трасета и дървеняшки контроли. Екшънът тук е същият като да гледаш кубчетата за лед в хладилника. Просто още едно разочарование, маскирано под пазарния трик "с отстъпка" (цена от 20 долара за PC, PlayStation 2, Xbox).


Най-слаб филм на базата на игра: Stay Alive. Кога най-после в Холивуд ще проумеят, че видеоигрите са създадени да бъдат играни, а не да се превръщат във филми? Очевидно това няма да стане през 2006 г., когато видяхме провала на Stay Alive. Сценографията прилича на нещо, дето и маймуните от гората да хванеш, ще го свършат по-добре. Освен това е и скучно - персонажите, които умират в играта, загиват и в киноверсията.

Коментари (1)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на froid
    *****
    Весело

    Всеки, който се заиграе с Wii ..., със сигурност ще стигне до заключението, че този продукт ... забавлява страхотно.



    wanna play





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK