Търси се петролът за тръбата Бургас - Александруполис



Часове преди официалното подписване на споразумението за изграждането на петролопровода Бургас - Александруполис, който ще се контролира от Русия и ще минава през териториите на България и Гърция, въпросителната кой ще доставя нефт за тръбата става все по-голяма. Според документа, който ще се подпише днес в гръцката столица, таксите, които българската държава ще получава заради преминаването на тръбата през нейна територия, зависят от количествата транспортиран петрол.


КТК отказва да участва в проекта


Пред в. "Комерсант" президентът на водещата руска компания в проекта "Транснефт" Семьон Вайнщок потвърждава, че количествата нефт за петролопровода все още не са осигурени. По думите му към момента не са започнали преговори с чужди компании, защото първо трябва да се определи какъв ще е достъпът до тръбата за руската страна и за Каспийския тръбопроводен консорциум (КТК). Преди дни и руският зам.-министър на промишлеността и енергетиката Андрей Дементиев заяви, че в проекта могат да се включат КТК и казахстанската компания "КазМунайГаз". В сряда от КТК обаче официално заявиха, че компанията не води и не планира да води преговори за какъвто и да било достъп до бъдещия петролопровод. Най-големите акционери в консорциума са американските компании "Шеврон" и "Ексон Мобил".




Името на "Шеврон" от няколко месеца се лансира и от представители на българското правителство.


"Името на "Шеврон" в този проект означава само едно - руснаците нямат петрола, който "Шеврон" има и не могат да получат кредит за проекта, освен ако някоя голяма западна фирма не застане зад него", коментира пред електронното издание "Медиапул" Едуард Фергюсън, президент на компанията - инициатор на конкурентната тръба за пренос на петрол през България, Македония и Албания. По думите му американската компания по принцип се интересува от всички варианти за байпас на Босфора, имала е предварителни разговори и с АМБО, но на този етап не обещава нищо.


Ексимбанк и ЕС подкрепяли АМБО


Президентът на АМБО съобщава и че американската Ексимбанк ще подкрепи проекта, като гарантира за него пред търговските банки, пред които ще се кандидатства за кредити. Причината е, че в АМБО са включени американски и западноевропейски фирми. Според съобщение на "Медиапул" от миналата седмица по време на посещението на енергийния министър Румен Овчаров в САЩ Ексимбанк е отказала да подкрепи тръбата Бургас - Александруполис, защото контролният пакет от 51% в този проект се държи от Русия.


Европейският съюз и западни организации донори лобират за петролопровода АМБО и това е причината за забавянето досега на проекта за тръбата от Бургас до Александруполис от българска страна, коментира търговското аташе на Русия в Гърция Сергей Филимонов пред "Време новостей". Причината според него е, че чрез конкурентния тръбопровод ЕС включва Македония и Албания в сферата на контрола си. По думите му българската страна дълго време е протакала, докато през септември 2006 г. реализацията на проекта най-сетне е стартирала. На среща в Атина тогава руският президент Владимир Путин, българският държавен глава Георги Първанов и гръцкият премиер Константинос Караманлис подписаха декларация за сътрудничество в областта на енергетиката.



Едуард Фергюсън , президент на АМБО, пред "Медиапул"


Частни капитали подкрепят АМБО



- ...зад реализацията на петролопровода АМБО застават изцяло частни американски, а напоследък и западноевропейски капитали...


За нефтени компании ли говорите?


- Не, говоря за инвеститори, които ни дават пари, за да започнем предварителните инженерингови проучвания.


Ще кажете ли кои са тези инвеститори?


- На този етап не мога да ви кажа имената им. Но мога да ви кажа, че това са частни компании, не банки, които инвестират в развитието на инфраструктурни проекти.


Колко остава до "рязането на лентата" на Бургас – Вльора?


- Моментът, в който реално започваме, е щом започнем доклада по ОВОС и регистрираме офиси в трите държави. Някъде през април–май ще дойдат и инженерите и ще започнат да работят тук, на място. Бройте 4 години от април – в края на 2010 или началото на 2011 г. ще имаме петролопровод.


Как се развива комуникацията ви с българското правителство?


- Както винаги – нормално. При всяко положение е по-добре, отколкото по времето на министър Валентин Церовски (бел. авт. - министърът на регионалното развитие в правителството на НДСВ). Имам разговори с министър Асен Гагаузов.


За какво ще си говорите с него?


- ...ще му кажа за важността на ратификацията на споразумението, което подписахме в края на януари. То трябва да се одобри от парламента... Парламентът на Македония го одобри, а в Албания е в процес на ратификация.


Семьон Вайнщок, президент на "Транснефт", пред в."Комерсант"


Засега имаме само обща представа


Наскоро Министерството на промишлеността и енергетиката заяви, че Бургас - Александруполис на практика ще стане част от руската тръбопроводна система - компаниите ще получават достъп до този нефтопровод на същия принцип, както и в Русия. А какъв обем ще могат да изпомпват чуждестранните компании, които смятат да пренасят нефт, добит извън пределите на Русия?


- Засега имаме само обща представа как ще бъде ръководен проектът. Първо трябва да създадем проектна компания, да обявим конкурс за проектирането и за подготовката на ОВОС. След това ще бъде взето решение за началото на строителството и за финансирането. Смятам, че за строежа ще са ни необходими около 18 месеца. Вярно е, че разглеждаме Бургас - Александруполис като част от тръбопроводната ни система. Засега никоя чуждестранна компания не води преговори с нас. Може би с българските или гръцките ни колеги.


Съгласували ли сте вече таксите за превоз по тръбопровода?


- Как може да се говори за такси, след като още няма проектна документация?


А започнали ли са вече преговорите за достъп до тръбопровода?


- И ние като тях сме заинтересувани Бургас - Александруполис да разтовари претоварения трафик през Босфора. И смятаме да се договорим достъпът до него да става по определена схема: колко да получава Каспийският тръбопроводен консорциум (КТК) и колко - руската страна.


В какво съотношение ще се пренасят руският нефт и нефтът на КТК?


- Засега е рано да се говори за това. Няма да назова несъгласуван обем.

Коментари (12)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите.

  2. 2 Профил на hm
    *****
    Неутрално

    Е като няма петрол, за какво ни е тръбата?

  3. 3 Профил на ноел
    *****
    Неутрално

    Евреиския четал за великия путин
    путин путин няма да ни играеш по нашата а
    че ти разкатаем фамилията и твоята и на славянската ти кал-също

  4. 4 Профил на Свободител
    *****
    Неутрално

    За жълти стотинки продаваме чистотата на чистите си плажове. При такива количества прекарвани с кораб разливите са практически сигурни. Мъкаа, Земьо, мъка.

  5. 5 Профил на бг
    *****
    Неутрално

    щ печелим годишно максимум 36 милиона долара. От замърсени плажове ще загубим в туризма минимум 500 милиона долара.те това е социалистическа икономика.

  6. 6 Профил на анонимен
    *****
    Гневно

    Пак глупости бе, хора! Номерът е Русия да не изпуска Балканите. Пък това, че проекта няма да работи, много важно! Колко от проектите на СоциализЪма работеха, спомня ли си някой? Но Руската империя не иска и не иска да си ходи от нашия регион. И сега, за пореден път купените от тях политици, отново играят по тяхната свирка! Успехът им, надявам се, е временен. Защото този "колос на глинени крака" - Русия, просто не може вече да удържа положението не само на Балканите, а и в света. Защо ли тероризмът е тяхната модерна форма на война срещу цивилизования свят?

  7. 7 Профил на Nik
    *****
    Неутрално

    Да търси "Шеврон" за петрол и ноу-хау за терминала. Ама откак се реши да има два отделни терминала Русия го закъса. Защото еконормите за терминала в Бургас ще са жестоки. И това въобще не зависи само от нашето правителство.
    Най-много губят гърците. За България този петролопровод е без абсолютно никакво значение.
    Сега остава само да държим здраво на това еконормите да се спазват.

  8. 8 Профил на ERTAN CAN
    *****
    Неутрално

    KATO SE TIRSI PETROL PO TAZI TRABA STO YA STROITE ))) TOVA SA SAMO IGRI NA RUSIA VSICKO STE MINAVA PREZ TURCIA

  9. 9 Профил на наруснацитеслюбов
    *****
    Неутрално

    Здрави еконорми и руснаците-вън!

  10. 10 Профил на Бай ви Ганя
    *****
    Неутрално

    Не че му разбирам много, но и аз да кайа, че ме засърбя езика.
    тая тръба ако искаха - отдавна да са я построили. Инак причини нещо да не стане винаги може да си намериш.Та приказката за тръбата всеки всеки си я ползва както му е угодно за определени икономически и политически цели.За руснаците не ми е ясно колко ще им е изгодна, по - изгодно ще им е руски нефт да минава през турция и оттам през балканите - за европа. Тъй, че тука няма защо да се съмняваме, че гърците ще искат да ни ударят по една пета - тъй като са користолюбци - за да мине тръбата през тях и оттам я в албания, я в италия. Затуй в македония няма да е спокойно, и в сърбия също.Друг маркер е напоследък лекото затопляна на отношенията между гърция и турция с далечен прицел.А колкото до нас козът е румъния зад гърба ни и оттам към унгария, там връзките още от славното ни минало са все пак здрави, независимо от превратностите, така че няма как да ни пропуснат. По-добре е българия да заляга на син поток 2 и набуко както го прави, а пък бургас - александрупулос е само инструмент за постигане на целите, които са и цели на русия в момента и това е по важното. А да накривяваме шапката на някой не е нужно, най много да накривим своята.

  11. 11 Профил на Sunny Beach Boy
    *****
    Гневно

    Продажните ни комунистически лакей пах целунаха задните части на другаря Путин а и френска лубов си му спретнаха.Ама така е те винаги са падали на колене за доброволна свирка,и устите да гилтат яко и колкото се може повече.А на последак и задните си част взеха да отварят с ухота май и там взе да им харесва.Агента на КГБ другарят Путин добре си дърпа конците на всичките марионетки на правителството голяма част от които са и негови възпитаници в нашата Държавна сигурност.Той знае как да им по полага а те знаят как да го поемат.Та това е Трабата Бургас -Александруполис.Просто другаря Путин този път ще положи една голяма тръба в комунистическите гъзове на правителството за много дълак период за да им е хубаво .
    Но за съжаление от този петролен оргазим ,финансов оргазъм ще получат само другарите от правителството и марионетните около тях,а за всички други ще остане само грубото изчукване и захвърляне без охажване и оргазъм а направо като изнасилване.Ще заменим вазелина с нов продукт за за по лесно влизане отзад и това ще е петрола(мазен и черен).Които ще е без пари за масовият потребител защото ще можем да си го сабираме с шепи покрай засега чистите ни плажове.

  12. 12 Профил на Недупедавец
    *****
    Неутрално

    Няма лошо-за Серго добре дошло.На нас дупе да е яко като не сме свикнали.

  13. 13 Профил на куфара
    *****
    Неутрално

    Дали е за добро или за лошо,тая тръба,незнам.Но ако проекта проработи,кой ще вози нефта от Русия до Бургас.Преди България имаше някой и друг танкер,обаче новите отворковци продадоха всичко за скрап и рафинерията се захранва с Руски и византийски кораби.А танкерите не са излишни,но морските и финансовите разбирачи пак блеят и гледкат само комисионни.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK