Десет предизвикателства пред човешките ресурси

Перфектните кандидати са на изчезване, обслужването се влошава

Работодателите и техните служители ще трябва все повече да променят трудовите си навици, за да се адаптират към новата реалност на пазара на труда. Това е един от основните изводи от наблюденията на президента на една канадска компания за подбор на мениджъри Джералд Уолш, представени от "Хроникъл хералд" (The Chronicle Herald) като очаквания за новата 2008 г. Перфектните кандидати вече все по-трудно ще се намират, работното време ще става плаващо, а нуждата от квалифицирано образование ще остава на заден план, прогнозира специалистът. Описаните от него тенденции са валидни за бизнеса на международно ниво, но са много сходни и с проблемите, които работодателите в България имат или очакват.


Забравете за идеалния кандидат


Почти всички сектори вече изпитват недостиг на кадри. Затова и намирането на перфектния кандидат ще става все по-трудно. Вече са далеч дните, в които работодателите имаха по трима или четирима добре квалифицирани и обучени специалисти, които се бореха за една позиция. Вместо това компаниите вече ще трябва да се задоволяват с кандидати, които горе-долу покриват изискванията за позицията, и след това да ги обучават по различни вътрешни и външни програми и курсове.




Обслужването на клиентите се влошава


На практика обслужването и услугите се влошават от няколко години насам и може да се очаква, че това ще продължи и през тази година. Изглежда, че апатията измества всяко друго отношение. Причините може да са свързани с усещането на служителите, че с лекота могат да си намерят работа на друго място и не е нужно да полагат много усилия в работата си, или в резултат на липсата на добре обучени служители. Но не всичко е изгубено. Все пак клиентите ще предпочетат онези, които успеят да им демонстрират респект и разбиране.


Младите мениджъри настъпват


Демографските особености на пазара на труда се променят. Това означава, че все по-млади служители ще бъдат промотирани и издигани до мениджърски позиции, но без пълния набор от необходими умения. Те ще се сблъскват със ситуации, в които не са попадали никога преди, и липсата на опит ще води до грешки и недоразумения. Те казват, че добрите решения се вземат с опит, а опит се трупа след лоши решения. Да се надяваме, че тези нови мениджъри ще се учат бързо от грешките си.


Работната среда ще става все по-здравословна


От години работодателите говорят за необходимостта от здравословна работна среда, но реално не правят нищо по въпроса. Сега тази ситуация се променя. Компаниите най-накрая започнаха да разбират, че здравословната и приятна атмосфера в офиса води до по-голяма продуктивност. Затова все повече компании се стараят да осигурят на служителите си достъп до програми за здраве, спорт, допълнителни ваканции, допълнителни екстри и удобства в офиса.


Повече гъвкавост на работното време


Линията между работата и дома все повече изтънява заради новите технологии като "Блекбъри", заради тенденцията работата да отнема все повече часове от деня и дни от седмицата. Това е лошата новина. Добрата обаче е, че все повече работодатели осъзнават нуждата от гъвкаво работно време и разрешават на служителите си да обръщат внимание и на личните и семейните нужди - да отидат на училищен концерт на децата, да закарат колата на ремонт или да посетят часа по йога. Ако работодателите проявяват респект и не се придържат стриктно към условията на договора, те ще получат признанието на служителите си и тяхната лоялност и вярност.


Все повече взискателност при назначаване


Въпреки недостига на работна ръка работодателите инвестират все повече време и ресурси в подбора на кадрите. Чрез оценка на личните качества и силни страни те се стараят да подберат именно кандидата, който най-добре ще пасва на свободното място. Сгрешените назначения ще струват все по-скъпо на компаниите, а наборът от нови кандидати ще се стопява непрекъснато. За позиции на средните и високите нива кандидатите за работа ще трябва да се приготвят за редица от центрове за оценка и многопластови интервюта.


По-малка нужда от образование, повече - от обучение


Фокусът през 2008 г. ще се измества все повече към кадрите със специфични професионални умения. За да задоволят нуждата си от работна ръка, работодателите все повече ще разчитат на различните курсове в колежи, специализирани училища за търговия и външни консултанти.


Диспропорция в поколенията


За първи път четири различни поколения работят рамо до рамо. Всяко едно от тях има своите виждания за всичко, свързано с работата - от разбирането за йерархия, автономия и етика до начина на обличане и поведение. Липсата на разбиране между поколенията води до разделение и дори отчуждаване между колегите в компаниите. Авторът отбелязва, че все повече компании обръщат внимание на тази тенденция.


Неудовлетвореността от работата ще расте


Все повече хора са недоволни и дори нещастни с работата си. Това е валидно даже за специалисти с престижни и добре платени длъжности. Съветът към работодателите е да обърнат лично внимание на хората си и ги питат каква е причината за тяхното неразположение. Ако нищо не се направи, тази тенденция постепенно ще доведе до икономически щети за компаниите.


Много информация, малко мисъл


Информацията в момента е достъпна за всички под всякаква форма. Проблемът обаче е в това, че не всички успяват да я асимилират, анализират, интерпретират и приложат правомерно. Тенденцията се забелязва от няколко години и за съжаление не се очаква промяна. В тази ситуация всички служители трябва да развият малко или много репортерски нюх, за да селектират наистина значимата информация и да я съкращават до необходимите обеми. (Дневник)

Коментари (5)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на до човешките ресурси
    *****
    Неутрално

    Така е в ОЛИГАРХИЧЕСКА България. Окрадохме държавното по СПИСЪЧНО, прехвърлихме го на фамилиите и сега не знаем как се управлява СОБСТВЕНОСТ и стана поговорката: "На калпав Х..й, вълната му пречи!"

  2. 2 Профил на Човешки ресурси или отдел "Кадри"
    *****
    Неутрално

    Човешки ресурси - по времето на соца му викаха отдел "Кадри". И тогава, и сега, там работят едни от най-мързеливите и некомпетентни служители на съответната фирма или предприятие. И за да замажат колко са некадърни и въздухари, непрекъснато си измислят някакви "супермодерни" стратегии и си пускат ПиАр публикацийки по медиите. Като трябва да се назначават хора обаче се вижда какво в действително вършат специалистите по човешки ресурси: в най-добрия случай интервюто го печели стрината на шуренайката на братчеката на жената на шефа или просто този дето се навие да работи за без-пари.

  3. 3 Профил на До №2
    *****
    Неутрално
  4. 4 Профил на Салата
    *****
    Неутрално

    ЧОВЕКЪТ се сдобил с домашните животни,за да ги експлоатира и живее по-леко.ЧОВЕКЪК създал машините за да ги експлоатира и живее по-леко.ВЛАСТОЛЮБЕЦЪТ експлоатира ЧОВЕКЪТ, за да живее по-гадно.Експлоататорът СЕ ГРИЖИ за експлоатираните, а ВЛАСТОЛЮБЦИТЕ се грижат само за собствения затвор, извинете, замък в полите на Витоша и винаги това са личнности прескочили своят ПРАГ НА КОМПЕТЕНТНОСТ, нищо немогат и виннаги изпълнителите се слаби, неподготвени..

  5. 5 Профил на www
    *****
    Неутрално

    И според мен статията е добро попадение.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK