Витамини, който не яде...

Витамини, който не яде...


Всички хора знаят, че храната трябва да е богата на витамини и минерали, но в съвременния напрегнат живот все по-рядко се приемат разнообразни и добре балансирани продукти.


Обикновено се хапва някакъв сандвич на крак, солети, шоколад или нещо друго, колкото да се залъже глада. Затова обаче доста често се стига до недостиг на витамини и минерали. Авитаминозата може да се изразява в косопад, чупливи нокти, отпадналост. Недостигът на желязо води до анемия. Липсата на витамин Д, калций и фосфор пък причинява рахит.


Наблюденията на лекарите сочат, че голяма част от хората не приемат достатъчно витамини Е, В1, В6, цинк и магнезий. Освен това повечето витамини и минерали, които се съдържат в хранителните продукти, са неустойчиви на термична обработка, а витамин С от прясно изцедения лимонов или портокалов сок се разгражда, ако престои по-дълго. Затова плодовете трябва да се консумират сурови, а фрешът - да се пие веднага.




Лекарствата убиват витамините


Медикаментите обикновено имат странични ефекти и негативно действие върху витамините и минералите. Аспиринът например намалява съдържанието на цинк и витамин С в организма. Антибиотиците разграждат витамин К. Хаповете за сърце намаляват количеството на калций, калий и витамин В6. Желязото, което се приема при умора и анемия, трябва да се съчетава с витамин С, Е, магнезий и цинк. Лекарствата срещу гастрит пък разрушават витамините А и В1.


Антидиабетичните и противоязвени лекарства атакуват витамин В12. Медикаментите срещу холестерол намаляват количеството на витамин А, Д, Е, К, В9 и бета каротин. Има диоретични лекарства, които намаляват калия, калция и магнезия. Хормоналното лечение е опасно за витамините В, Е, С, магнезий и цинк. Затова, когато се пият такива препарати, е добре да се добавят и съответните витамини и минерали.


За да се запазят витамините и минералите в организма, трябва да се ограничат и някои продукти, които помагат да бъдат изхвърлени, без да се абсорбират от кръвта. Такива са:


Кафето


Кофеинът разгражда витамин В1, калция и магнезия, затова консумацията на кафе трябва да се сведе до 2 чашки дневно.


Чаят


Въпреки че е богат на антиоксиданти, чаят съдържа субстанция, близка до кофеина (теин), така че казаното по-горе за кафето важи и за чая. Той разгражда и желязото. Никога не бива да се приключва яденето с тази напитка, тъй като тя пречи на организма да усвои желязото, което се съдържа в месото.


Зехтинът


Когато са на диета, много жени заместват олиото със зехтин. Той е богат на витамини А, Е, Д, К и бета каротин. Не е желателно обаче да се консумира повече от 2 лъжички зехтин дневно.


Слабителни средства


Жените, които на всяка цена искат да имат плосък корем, както и тези, които страдат от хроничен запек, често прибягват до подобни продукти. А това не се препоръчва, защото те разграждат запасите от калий и цинк. Според експертите слабителните средства са възможно най-лошото решение за отслабване. За да се справи човек с ленивите черва, също има по-добри начини - релаксация и хранене, богато на плодове и зеленчуци.


Алкохолът


Чаша вино или бира на ден са дори препоръчителни. Бирата прочиства бъбреците, а червеното вино е антиканцерогенно. Така че няма нищо лошо да се пийва алкохол с мярка. Опасно е, когато се прекалява. Тогава съществува риск да се получи недостиг на витамини от групата В.


Пушенето


Цигарите са опасни не само за белите дробове, но и за сърцето. Редовните пушачи страдат от недостиг на витамин С. Освен това тютюнопушенето уврежда обонянието, рецепторите за вкус и намалява апетита. Ето защо пушачите се хранят нередовно и предпочитат по-мазни продукти, бедни на витамини. А нуждата им от витамин С е с 20-30% по-голяма от тази на непушачите. Единственият разумен начин да се справим с проблема е да престанем да пушим.


За да се набавят витамините, които не се получават с храната, трябва да се пият таблетки. Въпреки че те се продават свободно на пазара, все пак е желателно първо да се направи консултация със специалист, защото пресищането с витамини е не по-малко опасно от недостига им. Днес почти всички фармацевтични фирми предлагат комплексни, както и отделни витамини и минерали за подсилване на организма. Има и специално пригодени за деца, възрастни и бременни жени, за хора, подложени на стрес, както и такива за възстановяване след заболяване.




Няколко съвета за съхранение на витамините в храната


При готвене част от минералите и витамините се разграждат. Затова трябва да се спазват следните правила:


- Не бива да се преваряват продуктите. Дори парната обработка, която се смята за най-безвредна, може да лиши картофите от витамини, ако се просрочи нужното време за обработка.


- Добре е зеленчуците да не се белят, тъй като в кората се съдържат между 20 и 25% от витамините.


- Ограничавайте рафинираните храни. Колкото повече се преработват продуктите, толкова повече се отнемат витамините им. Затова е желателно да се избягва по-финото брашно, бланширания ориз и рафинираната захар. Решението е всекидневно да се консумират ориз, макарони, пълнозърнест хляб. Поне 2-3 пъти седмично трябва да се готвят бобови храни - леша, грах, боб.

Ключови думи към статията:

Още от Дневник +

Коментари (1)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Христо
    *****
    Неутрално

    Може ли авторът на статията да ме каже на какви точно продукти се "разгражда желязото"?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK