Древните хора прекосили Сахара по водни пътища, твърди нова теория

Международен екип учени представи наскоро нова теория за разпространението на древните хора от Африка към други континенти, предаде Би Би Си, като цитира изследване в "Пръсийдингс ъф нешънъл академи ъф сайънсис". Според тях преди 120-100 хил. години те са използвали своеобразен "влажен коридор", разположен в сърцето на Сахара, за да прекосят пустинята. Той от своя страна се е образувал преди 170-130 хил. години, когато дъждовете в региона са се увеличили значително в резултат на приключването на поредния ледников период.

Учените от университетите в Бристъл, Саутхямптън, Оксфорд, Хъл и Триполи в Либия проучили дали тази по-влажни условия не са създали възможност за прекосяване на пустинята и през други места освен по р. Нил. Изненадващо и за самите тях с помощта на радарни снимки от Космоса се открили останки от речни корита, по които водата е текла от центъра на Сахара на север до Средиземно море. Данни, открити на терен, пък показали, че реките са съществували именно в този междуледников период.

Експертите анализирали изотопи на различни химически елементи в черупки на мекотели от две места на речните корита, както и в микрофосили от Средиземно море. Тестовете ясно показали характерен и за двете форми вулканичен отпечатък, който би могъл да дойде само от вулканичните земи в центъра на Сахара. "Не е изключено съществувалите тогава реки да са били използвани от древните хора за придвижване", казва шефът на екипа Ан Озбърн от университета в Бристъл.

В подкрепа на тази теория е и подобието на каменните оръдия на труда от периода, откривани в Чад и Судан с тези в Либия. "Сега трябва да се съсредоточим в археологическо проучване на зоните около речните корита и резултатите няма да закъснеят", казва д-р Ник Бартън от Оксфордския университет.

Още от Дневник +