"Вълната" и германското предупреждение за диктатурата

Кадър от филма "Вълната". Учениците с готовност приемат играта на авторитаризъм, замислена от учителя им. Операторската перспектива е използвана за пръв път в седмичните кинопрегледи през нацизма

© Дневник

Кадър от филма "Вълната". Учениците с готовност приемат играта на авторитаризъм, замислена от учителя им. Операторската перспектива е използвана за пръв път в седмичните кинопрегледи през нацизма




В годината, в която Източна Европа отбелязва 20 години от краха на комунизма, си струва усилието да се припомнят психологическите корени на тоталитаризма. В поредицата на "Дневник" се представят четири социални експеримента, доказали колко лесен и кратък е пътят до състоянието на пълно подчинение пред авторитета. Първата част е посветена на нашумелия германски филм "Вълната", описващ симулацията на диктатура в училище. Следващите броеве ще разкажат за опитите на Рон Джоунс, Стенли Милграм и Филип Зимбардо.


Учител: Вие значи смятате, че вече не е възможна диктатура в Германия?
Ученик: Абсолютно. Всичко е твърде много проучено.




Най-обикновена съвременна гимназия, нормален клас. Един учител има за задача да покаже на учениците що е то автокрация. Той избира необичаен начин и превръща темата в експеримент, който излиза извън релсите. С две думи, германският филм "Вълната" (Die Welle), базиран върху автентичния опит на американския учител Рон Джоунс, разказва точно това. Продукцията на режисьора Денис Ганзел тръгна по кината миналата година и вече набра широка популярност. Над 2.3 млн. души са го гледали само в първите 10 седмици, вече се изучава и в час, предмет е на открити уроци, дискусии, упражнения.


Райнер Венгер е пример за освободения, модерен учител с cool поведение. Освен политически науки преподава и спорт, треньор е на училищния отбор по водна топка. В рамките на "проектна седмица" (нещо непознато за съжаление в българските училища), му възлагат темата "автокрация", въпреки че той не иска. Венгер създава пълна симулация на диктатурата, манипулирайки учениците с наглед безобидни провокации. Въвежда обръщението "г-н Венгер" (на мястото на обичайното дотогава "Райнер"), налага дисциплина, преподрежда чиновете, изисква ставане при отговор.


За няколко дни


практическото занятие се превръща в движение


чието име е "Вълната". Всички носят вече еднакви бели ризи, инакомислещите са изолирани, натискът върху цялото училище, а скоро и върху града се разраства. Учениците нашарват с логото на "Вълната" стени и автомобили, измислен е и паравоенен поздрав с ръка, имитиращ вълната. Венгер е провъзгласен за "водач", но изгубва контрол върху нещата.


По време на мач по водна топка привържениците и противниците на "Вълната" се сбиват, за малко двама играчи да се удавят, а в местния вестник се появява снимка на внушителния символ, изрисувана върху скелето на църковната камбанария. На шестия ден учителят свиква извънредно събрание, на което признава експеримента и обявява края му. Разочарованието сред тийнейджърите е голямо, един от най-ревностните последователи изважда пистолет и прострелва свой съученик, след което се самоубива. На фона на всеобщото вцепенение и мълчаливото множество Венгер е отведен от полицията.


Сюжетът въздейства потресаващо не толкова със случките, колкото с препратките към действителните тоталитарни диктатури, сред които и тази в България. Учениците изобщо не подозират манипулацията и радушно приветстват лозунгите на Венгер: "Власт чрез дисциплина", "Власт чрез единство" и."Власт чрез действие".


Неудовлетвореността е идеалната почва за авторитаризма, показват три въвеждащи ситуации. Училищната театрална трупа репетира постановка на Дюренмат, но един от актьорите преднамерено пречи. "Няма смисъл, ако всеки си прави каквото поиска", отбелязва друг ученик. В тренировките по водна топка егоизмът възпрепятства успеха, а двойният пас така и не се удава на момчетата. На купон алкохолизиран тийнейджър произнася знаменателната реплика: "Това, което липсва на нашето поколение, е една цел. И когато тя се появи, всички ще се присъединят."


Централната тема са


йерархиите, статусът и механизмите на властта


Схемата "горе-долу" се възпроизвежда по различни начини: На рампата за скейтъри няма място за нечленове на "Вълната", последователите стоят на входа на училището и не допускат по-малките, ако не ги поздравят със специфичния поздрав, сладоледът се споделя само с "другарите". Привидното единство, солидарност и взаимопомощ дават резултати - театралните репетиции най-после успяват, ватерполистите най-сетне си подават пасове, дотогавашните аутсайдери намират във "вълната" шанс за израстване, заместител дори на липсващите интимни връзки.


Главните герои са представителни за съвременното общество.


Марко е типичният конформист, комуто се нравят дисциплината и единството. Рискува своята връзка с приятелката си Каро, противник на "Вълната", и потиска личните си чувства в името на успеха на отбора по водна топка. Накрая се осъзнава и призовава Венгер да сложи край на "Вълната".


Каро се възпротивява на новите правила, първо по-скоро от нежелание, но все повече схваща опасността. Отдръпва се от приятеля си Марко и подготвя брошури срещу движението.


Лиза е наглед невзрачно обикновено момиче, на което "Вълната" замества липсващия социален живот. Търси сближаване с Марко, след като той се разделя с Каро.


Тим въплъщава образа на ревностния последовател. "Вълната" е шансът на живота му, възприема учителя като личен "фюрер", иска да бъде негов бодигард. На финала изпада в умопомрачение, стреля по свой съученик и се самоубива, не приемайки разочарованието, че всичко е било просто експеримент. (Любопитно съвпадение: Тим се казваше и 17-годишният младеж, който в средата на март застреля 15 души в град Виненден).


Райнер Венгер е мечтата за всеки ученик. Рокаджия, бивш бунтар, easy rider на съвременен жаргон, недолюбван от колегите си учители. Трагичната фигура на експериментатора с авторитарния стил, който манипулира все се по-успешно. Ролята на водач дори започва да му харесва. Не може да спре катастрофата и накрая се оказва единственият виновник.


"Вълната" поставя остро въпроси, чийто отговор никак не е прост. Макар и в германски контекст, експериментът и неговите резултатите важат за всяка държава. Колко дълго сам човек може да удържи на натиска на групата? Колко лесно можем да се подадем на авторитетите и да бъдем принудени да пренебрегнем съвестта си? Колко бързо можем да злоупотребим с поверената ни власт?


Послушанието пред авторитета е проучвано от много изследователи от Втората световна война насам. През 1951 г. американският психолог Соломон Аш изследва натиска на групата и доказва конформизма. През 1962 г. психологът Стенли Милграм експериментира с хора, които при подчинение на авторитета стигат до измъчване на невинни.


През 1971 г. Филип Зимбардо става популярен със своя Станфордски затворнически експеримент. А прототипът на "Вълната" е петдневният експеримент "Третата вълна" на учителя Рон Джоунс в гимназията в Пало Алто, Калифорния. За разлика обаче от филмовата интерпретация Джоунс удържа ситуацията тъкмо преди да ескалира. (За другите експерименти четете в следващите броеве на поредицата.)


Заключенията от всички експерименти са ужасяващо сходни. Почти всички участници много лесно се оставят на манипулацията, поддават се на опиума на властта и са готови бързо да малтретират останалите.


"Филмът е предупреждение. Той пита как би действала днес съблазънта и предупреждава, че фашизоидните структури могат да се развият много бързо", казва в интервю режисьорът Денис Ганзел. Кой обаче ще се вслуша в това предупреждение, което 20 години след падането на Берлинската стена се струва пресилено за мнозина?

Ключови думи към статията:

Коментари (27)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на макаров
    макаров
    Рейтинг: Неутрално

    Ще го гледам макар от обяснението да ръха малсо на холивууд.Мисля ,че много елементарно се обобщава--диктатурата се обуславя не само с речи и убеждения та има своите икономически политически и ако щете исторически условия за да се породи !

  2. 2 Профил на Moriaka
    Moriaka
    Рейтинг: Весело

    " модерен учител с cool поведение. " .. абе снобове балкански !

  3. 3 Профил на Moriaka
    Moriaka
    Рейтинг: Весело

    "Учениците изобщо не подозират манипулацията"

    .. така е! Вие въобте не подозирате манипулацията на която Ви е подложил .. Капитализма !

  4. 4 Профил на TheIns
    TheIns
    Рейтинг: Неутрално

    Скъпо моряче, бъди послушно дете и отплавай моментално към "Артек". Личи си, че въпиющо страдаш по загубата на любимия ти СССР. Не жали, в руския черноморски флот все ще намерят место за тебе. Вместо попътен вятър, ще ти пусна "Хей тамо лодка с пътник незнаен..."

  5. 5 Профил на боби
    боби
    Рейтинг: Неутрално

    Не знам какво толкова учудващо има в тези експерименти.Та това си е било нормалното поведение през всичките 200 хиляди години откакто съществува човешката раса.Не знам защо се пренебрегват човешките инстинкти.Като отхвърлиш лустрото на днешния човек отдолу ще се покаже един дивак от каменната ера.хората винаги са искали да имат силен водач на когото да се подчиняват,защото знаят че при строга дисциплина много по-лесно ще оцелеят.ако се направи друег експеримент и се пуснат хора на остров без удобствата на цивилизацията веднага ще изградят определена структура наподобяваща тази.Още по-силно е това чувство при децата,които нямат достатъчно житейски опит и преосмисляне на ценностите.

  6. 6 Профил на edm
    edm
    Рейтинг: 409 Неутрално

    Поздравления за автора!
    Намерил е отлична тема.
    Тези социални експерименти до много голяма степен обясняват поведението на мнозинството от хората у нас преди и след 89г.

  7. 7 Профил на JW
    JW
    Рейтинг: Неутрално

    Тъжно и вярно. Дори мои приятели антикомунисти, и по принцип много свестни хора, са лесна плячка на авторитети и авторитаризъм. А какво остава за обикновените масовици...

  8. 8 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 2261 Любопитно

    "Всички носят вече еднакви бели ризи, инакомислещите са изолирани, натискът върху цялото училище, а скоро и върху града се разраства."

    Който не е предубеден нека направи сравнение с напъните за УНИФОРМИ в българските училища.

  9. 9 Профил на kukurigu
    kukurigu
    Рейтинг: Неутрално

    пазете си партиините книжки ---след 5-10 години ще струват лев(евро)

  10. 10 Профил на Гумата
    Гумата
    Рейтинг: Неутрално

    НИКОГА НЕ Е КЪСНО ДА СЕ ПРЕЦАКАШ!

  11. 11 Профил на NikB
    NikB
    Рейтинг: Неутрално

    Тоталитарните похвати на българските комунисто-мафиоти се проявяват в изборния закон, далаверите с НОВЕРА, партийната каса в НАП, далаверите с еврофондове (заради които ЕС ги спря) и т.н...
    Въобще, за да тръгнем напред, за да се отнеме властта на ДС ченгетата и комунистическата номенклатура ще трябва май пак да се конфронтираме сериозно, открито и публично.

  12. 12 Профил на mahaji
    mahaji
    Рейтинг: 447 Неутрално

    В момента дърпам този филм от торент-тракерите. Изглежда обещаващ, а и все пак става дума за европейско кино...
    Надявам се да ми достави истинска естетическа наслада!!!

    Ще разчистим боклуците, когато измрат на червените внуците!!!
  13. 13 Профил на ето къде била
    ето къде била
    Рейтинг: Неутрално

    опасността - младите да си намерят водач и цел. Това в никакъв случай не трябва да се допуска.

    Разбира се, не се поставя въпросът каква цел и какъв водач - започнем ли да говорим за това, вече сме пуснали Хитлер в килера.

  14. 14 Профил на монтерей
    монтерей
    Рейтинг: Неутрално

    ЕТО от къде Б.Борисов и" кукловоди" са взели идея и примери за своя проект ГЕРБ. Забележете:""Власт чрез дисциплина", "Власт чрез единство" и"Власт чрез действие".Точно това демонстрира Борисов пред народа.Пресата"слугинаж" от сутрин до вечер натрапва недоволство в главите на народеца и почвата за този мръсен проект е подготвена."Неудовлетвоеността е идеалната почва за авторитаризма".Е сега вече не трябва да се мълчи,защото авторитаризма настъпва заедно с полицейската демокрация и резултата ще е" Путинизация"на България.Последствията ще бъдат ужасни за Нас по интелектуалните люде,които сме по чувствителни за права,свободи, солидарностит.н..Верно народа е объркан и унижен от непрекъснатото повтаряне на едно и също ,че политиците са лоши, министрите крадат и т.н.,но все пак България е в ЕС и перспективата е по добра от" Полицейската демокрация" която предлага Борисов, като начин за управление.Пример:че ще отзовава депутати,че ще превзема други държави (изказването за Р.Македония) което противоречи на Конституцията.ХОРА БДЕТЕ!!!!!.

  15. 15 Профил на монтерей
    монтерей
    Рейтинг: Неутрално

    ДО mahaji кажи кой е торента за да видим и ние.

  16. 16 Профил на гарабед
    гарабед
    Рейтинг: Неутрално

    В Германия е на кино, а в русия е на живо. Там учениците ходят на военни лагери доброволно, за сметка на ваканциите. Там шапките ги юркат като войници.
    Разбирам да нямаше задължителна военна служба, че да му се прииска на някой не особено надарен младеж да се прави на солдат, ама там си има редовна служба и тя няма къде да ти избяга.
    Научих го преди 2-3 г от руската преса, във връзка със смъртта на един ученик. Вдигнал ги посред нощ шапката, сложил им противогазите и ги юрнал да бягат 5 км. Един повърнал, аспирилал и псовисал. Лекарката пияна не му помогнала.

  17. 17
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите.

  18. 18 Профил на ани_ник56
    ани_ник56
    Рейтинг: Неутрално

    Изобщо не се очудвам на склонноста на човека да се поддава на манипулации и власт.Учителка съм в училище,където директорката точно чрез такива прийоми,в резултат на дадената й от министър Вълчев финансова независимост,успява да подчини интелигентни и образовани хора.Чрез тотален контрол,всяване на страх,противопоставяне между отделни групи специалисти,оградена с няколко фаворити, и чрез икономическите механизми на заплащане,тя успя да наложи авторитарни методи на управление.Толкова се е вживяла в ролята си ,че дори публично защитава авторитаризма като по-добър метод за управление пред демокрацията.За съжаление,инстанциите, към които се обръщаме за съдействие изобщо не се вълнуват от това положение.Важно е документацията да е в ред,а какво става в душата на човека няма никакво значение!


  19. 19 Профил на Graovec
    Graovec
    Рейтинг: Весело

    1. Аз съм Господ, Бог твой; да нямаш други богове освен Мене.

    2. Не си прави кумир и никакво изображение на онова, що е горе на небето, що е долу на земята, и що е във водата под земята, не им се кланяй и не им служи.

    ...............................

    та тъй то.....

  20. 20
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите.

  21. 21 Профил на Nikolay UK
    Nikolay UK
    Рейтинг: Неутрално

    до #8: Във Великобритания учениците винаги са носили униформи. Вярно е, че всяко училище има своя, а не обща за страната. А Великобритания е последната страна, която би могла да бъде заподозряна в тоталитарни тенденции. В крайна сметка това е люлката на Западната демокрация.

    Така, че униформите се нещо много повърхностно.

    Филмът не съм го гледал, но едва ли може кой знае колко да задълбае в темата. А тя е наистина интересна и е пълна с изненади. Много сполучлив избор за поредица. Но наистина е най-добре да се концентрирате върху експериментите на Милграм.

  22. 22 Профил на Йарак обама
    Йарак обама
    Рейтинг: Неутрално

    Всеки що годе грамотен човек ще види,че Воленчо Сидеров прилага едно към едно тази стратегия.А дали ще може да контролира това движение ?

  23. 23 Профил на Хм...
    Хм...
    Рейтинг: Неутрално

    Филмът си струва.

    За който се интересува от проблема препоръчвам още да прочете и:
    "За психологическата привлекателност на тоталитаризма" на Бруно Бетелхайм и
    "Технология на властта" на Абдурахман Авторханов.

  24. 24 Профил на гарабед
    гарабед
    Рейтинг: Неутрално

    Сравнението ми м/у германци и руснаци беше неуместно. Последните въобще не проумяват що е демокрация и никога не са помирисвали такава. Ама пусто, все забравям. Може би защото външно приличат досущ на хора.
    Днес един политолог го обясни много добре. Те не разбират защо демократичния вот трябва да е таен:
    -Като си различен, заяви го открито, дай да го обсъдим. Всичко за всеки да се знае. Заедно да готвим в комуналките(обща кухня), една обща тоалетна на етаж да ползваме(сутрин всеки чака на опашка със собствената си дъска за клоз чиния в ръка).

  25. 25 Профил на !
    !
    Рейтинг: Неутрално

    Кризата ражда ДИКТАТОРИ!

  26. 26 Профил на Жорко
    Жорко
    Рейтинг: Неутрално

    ей морски!!!!С какво да сменим капитализЪма?

  27. 27 Профил на Мира
    Мира
    Рейтинг: Неутрално

    Благодаря ви за тази поредица. Аз също като ани_ник (#18) съм наблюдавала феномена на авторитарното управление, но в средно голяма частна фирма в България, с добро пазарно положение, с много интелигентни служители, но поради някаква странна причина хората смятаха, че е ествествено шефа им да ги тъпче и управлява чрез страх, манипулация и унижение. Наистина много хора напуснахме тази фирма, но може би ни отне доста време да се осъзнаем, а на някои още им отнема време.
    Авторитаризма не си е отишъл. Той усеща, че не може да се развява открито в обществото (поне в бизнеса), но намира къде прикрити, къде не толкова прикрити начини да се изяви. Тогава остава въпроса, а ние какво правим?
    PS. Между другото, не мисля, че положението е различно в други страни. Когато казах на регионалния ми шеф защо напускам, той се съгласи с мен (беше отчел наличието на подобно отношение към служителите), но не направи нищо. Фирмата му носеше добри приходи и нямаше защо да клати лодката.
    Към тези, които мислят, че всичко се дължи на капитализЪма - да, не е лесно, когато парите са твоят бог, но именно в т.н. капиталистически държави от години говорят за демократични методи на управление, на равнопоставеност (в САЩ се обръщат към учителя по малко име явно) и т.н., но трябва винаги да държим очите си отворени за прокрадващия се авторитаризъм. Той е не само там при шефовете и учителите ни, но и в нас.
    А вие как "управлявате" децата си? Демократично или авторитарно?

  28. 28 Профил на аз
    аз
    Рейтинг: Неутрално
  29. 29 Профил на Ханко
    Ханко
    Рейтинг: Любопитно

    Страхотна поредица, браво. Заинтригувахте ме, ще гледам и "Вълната" и "Експеримента".





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK