Банкерът на бедняците Мухамад Юнус

Микрокредити помагат за промяната на социалния модел в Бангладеш

Мухамад Юнус

© Reuters

Мухамад Юнус



Нобеловият лауреат за мир за 2006 г. Мухамад Юнус е познат на света като "банкера на бедните". Изобретателят на микрокредитирането и създадената от него банка "Грамийн" са си поставили за цел пълното ликвидиране на бедността от лицето на планетата, започвайки от най-тежко засегнатата родина на Юнус - Бангладеш. В условията на световна икономическа криза теорията на банкера и бивш професор по икономика, че бедността се корени в системата, а не в самите бедни, изглежда все по-привлекателна. Но дали решенията, предлагани от Мухамад Юнус, наистина могат да доведат до ново състояние на човечеството без бедност и в хармония с околната среда?


Бизнес моделът на Юнус и "Грамийн" е толкова прост, че може да бъде обяснен в един параграф. На практика той изхожда от философията, че най-бедните хора на планетата, живеещи с под 1 долар на ден, са напълно способни да генерират богатство и да връщат бизнес кредити. Сумите, за които става въпрос, често са съвсем малки - от порядъка на 10 до 50 долара. Срокът за отпускането им е няколко седмици до две години, а лихвата може да достигне двадесет процента на годишна база. Всъщност този процент е по-висок, отколкото прилаганият от много от традиционните банки, които обаче отказват да отпускат заеми за толкова ниска сума или без гаранция. Съотношението на неизплатени заеми обикновено се движи под 1 процент, докато неизплатените рискови ипотечни кредити на далеч по-заможните американци в момента доближават 20 процента.


Юнус обяснява този успех с няколко далновидни политики на банката по отношение на кредитирането. Първата е, че голяма част от микрокредитите се отпускат на работещи жени, които имат голям потенциал и добра визия как да подобрят живота и доходите си и са по-склонни да реинвестират приходите, за да върнат заема. Втората политика се корени в капиталовата структура на банката - около 95% от активите й са собственост на самите кредитополучатели, които купуват акциите й и по този начин обединяват в едно интереса на клиент и акционер. Третата политика също произтича от взаимната зависимост - кредитополучателите се обединяват в групи, които си помагат финансово, когато един или повече от тях изпаднат в затруднение.




Заслужава да се спомене и списъкът с "16 решения", които длъжниците на "Грамийн" се задължават да приемат и които представляват нещо повече от добра практика за управление на личните финанси. Решенията са описани и цветно илюстрирани в брошурите на банката по подобие на текстове на религиозно учение. Измежду "клетвените клаузи" фигурират поддръжката на домовете, отглеждането на зеленчуци в градината и дори семейно планиране с цел ограничаване на раждаемостта. Опазването на околната среда също е изрично споменато наред с грижата за здравето на децата, преваряването на водата и конструирането на септични ями. "16-те решения" ясно показват амбицията на Юнус и "Грамийн" активно да повлияят на социалния и дори цивилизационен модел на развиващите се общества в Югоизточна Азия.


Все пак "Грамийн" процъфтява и 30 години след създаването си е самоиздържаща се финансова институция с повече от 2500 клона в страната. През 2008 г. банката е отпуснала микрокредити на стойност повече от 905 млн. долара, като сумата на всички заеми от създаването й надхвърля 7.5 млрд. долара. Според банката отпуснатите кредити през годините са послужили за построяването на 665 хиляди дома. Само през 2007 г. парите на членовете и съсобственици на банката (които към момента са 7.7 милиона - точно колкото населението на България) са финансирали 10 хиляди нови дома, 20 хиляди следвания на студенти и 17 хиляди телефонни поста в малки села. В допълнение към тези постижения банката провежда и целенасочена програма за подпомагането на най-неравнопоставените членове на най-бедната азиатска държава. От 2002 г. досега "Грамийн" и Юнус се противопоставят на усилията на собственото си правителство да криминализира просията в градовете, като предлагат алтернативата на безлихвени заеми за просяците, и то при определени от самите тях условия. Кампанията им изглежда дава резултат и многобройните преобразени човешки съдби свидетелстват, че "карма капитализмът", практикуван от Юнус и компания, може да постигне заложената цел - пречупването на цикъла на бедността.


В книгата си "Свят без бедност", публикувана в началото на 2008 г., Мухамад Юнус дискутира причините за нерадостното състояние на човечеството, както и възможните решения за справяне с проблема. Основният ресурс за обръщане на тенденцията за крайна бедност икономистът вижда в креативността, енергията и желанието за по-добър живот на жените в развиващия се свят. Подпомогнати от технологиите на XXI век и подобрения достъп до информация и образование, мечтите на тези жени биха могли да придобият форма в по-справедливи и по-богати общества в Азия, Африка и Южна Америка. За Юнус този процес се характеризира с децентрализация на политическата и икономическата власт. Създаденото от самия него "движение за микрокредитиране" би трябвало да послужи като катализатор за промяната.



Читателите на "Зелен Дневник" могат да прочетат серия от статии за известни бизнес лидери, които са преминали към "зелено" производство и по този начин са увеличили печалбата и личните си успехи. Поредицата е подготвена от авторите на gorichka.bg, а целта й е да даде реални примери от развитието на каузата за опазването на света, в който живеем.

Ключови думи към статията:

Коментари (5)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Анонимен
    *****
    Неутрално
  2. 2 Профил на PN
    *****
    Неутрално

    Така е! Интересното е че има и конкретен резултат

  3. 3 Профил на Джаклин
    *****
    Неутрално

    Разпитайте Хенри Джаклин, шефът на Програмата за развитие към ООН за България, за този човек. Познава Юнус от 20 години и пред очите му и с негова помощ се е формирал моделът за микрокредитиране на най-бедните сред бедните.

  4. 4 Профил на irinag
    irinag
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Супер статия! Най-накрая и в България някой да пише за този човек, а не да четем от чуждоезични източници. Браво на Дневник!

  5. 5 Профил на Боби Сандов
    *****
    Разстроено

    Браво на "Дневник" ли?
    Обърнете внимание как Икономедиа е решила да не отразява "Зелените" на тези избори, защото според тях не сме имали шанс!
    Видите ли, лидер и движение Напред (което между впрочем не е движение) попадат сред 9-те изброени партии, които са представени в сайта им. Бойкотирам тази медия и ще говоря с всичките си познати да сторят същото, а те определено четяха до този момент всичко от Дневник и Капитал!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK