Да питаме капитана за посоката на вятъра

Да питаме капитана за посоката на вятъра

© Shutterstock



Доста материали се изписаха за турбуленциите в глобалната икономика през последните месеци и отражението им върху пазара на труда. Това не прави изключение и за България, където интензивният ръст на икономиката през изминалите години превърна в приоритет привличането, задържането и мотивирането на служителите. Всеки е попадал на многобройни източници на съвети как да комуникира със служителите и да съхрани доверието им в променената пазарна ситуация, която често изисква твърди мерки и непопулярни решения.


Не се анализира и коментира достатъчно обаче другият аспект на същата тема - хората на ръководни позиции, които също променят своите възприятия и нужди ведно с динамиката на пазарите. Едновременно с това наблюдаваме завишени изисквания към днешния лидер: какви умения и компетенции трябва да притежава, колко прозорлив, непоколебим и в същото време човечен и съпричастен трябва да бъде. Всеки ръководител трябва не само да преведе компанията през кризисните ситуации, но и да натрупа конкурентни предимства и да се възползва от всички възможности на днешния ден. Как обаче се чувстват хората, които управляват кораба по време на бурята; как се ориентират сред недобрата видимост; какво им коства успехът; наясно ли са всички останали как могат да им помогнат?


Анализирайки отражението на икономическата криза - в личен и професионален аспект, следва да проследим и гледната точка на топ мениджърите, от които се очаква да реализират успешни стратегии за оцеляване с ограничени бюджети. В тази ситуация действително конкурентно предимство представлява екип от ангажирани служители. Изграждането на мотивиран екип понякога остава на заден план под непрекъснатия стрес и натиск за ограничаване на разходите. Поддържането на висока ефективност се оказва трудно изкуство. И точно днес то е на много висока цена. Означава ли това, че наред с промените в работната среда и изискванията към лидерите на днешното време, се променят и възприятията и очакванията на топ мениджърите към работата и към екипите им?




Проучването "Най-добрите работодатели"* в България изследва мнението на служителите, но и на топ мениджърите относно визията им за бизнеса, управлението на хората и начините за постигане на ефективност на работа. Анализът на резултатите дава възможност да се изгради ясна представа за "посоката и силата на вятъра" и "готовността на екипажа да подкрепи капитана".


Преди всичко ангажирани и отговорни


В Полша, Чехия и Румъния, където проучването "Най-добрите работодатели" обхваща периода от септември 2008 до април 2009 г., се забелязва повишаване на ангажираността на служителите. Стабилно и високо остава нивото на ангажираност сред топмениджърските екипи от Централна и Източна Европа (ЦИЕ), която е средно около 86% за настоящата и миналата година.


Това показва, че икономическата турбулентност допълнително мобилизира висшето ръководство. Интересно е, че се запазва и увереността им, че успехът на компанията, която ръководят, е отражение на техните лидерски умения (64% за ЦИЕ за 2009 г. и 2008 г., което е и нивото за България за миналата година). Това е добър знак за бъдещето. Стабилно ниво на ангажираност и решителност у лидерите подобрява значително шанса за оцеляване в несигурни води, което е и добра подготовка за икономически подем.


Как се мотивира капитанът


Доброто самочувствие и увеличената ефективност на лидерите е в противовес с все по-негативното им отношение към възнаграждението, което получават. Едва половината от членовете на висшия мениджмънт в ЦИЕ казват, че заплащането им е адекватно на техния принос, а още по-малко считат, че ефективните ръководители са по-добре платени. Интересен е фактът, че през миналите три години над 60% от топ мениджърите в България одобряваха диверсифицирането на възнаграждението и признаваха, че се чувстват оценени за приноса си към компанията. Данните подсказват, че предстои ревизиране на схемите за заплащане и разграничаване на ефективните лидери. Това е и очакването на топ мениджърите в настоящата ситуация - много категорично поощряване на бизнес успехите и възнаграждаване на постиженията в ежедневната борба за оцеляване.


Не това говорят обаче актуалните резултати от "Проучването на промените на заплатите"** в България, проведено от Hewitt Associates и "Мандей инсайт" сред 74 компании. Намаляване на брутната заплата, променливата част на възнаграждението или дългосрочните стимули са рядко прилагани мерки спрямо висшите ръководни позиции, но за съжаление, ако се прибегне до тях, обикновено се засяга точно променливата част, която следва да стимулира ефективната работа и високите постижения. Все пак в случаите, където компаниите са планирали и реализирали повишения на възнагражденията за 2009 г., те са най-значителни за топмениджърските позиции.


Признанието идва отгоре


Основна отличителна черта на най-добрите работодатели и техните служители е изградената култура на уважение и признание. Определяща роля за това имат предимно мениджърите на най-високите нива, или както се казва: "рибата се вмирисва откъм главата". Алармиращи са данните, сочещи че само 61% от ръководителите в ЦИЕ, отговорни за поставяне на стандарти в организацията, смятат, че в тяхната компания към хората се отнасят като към най-ценния актив (процентът за България за 2008 г. е подобен). В същото време по-малко от половината от служителите потвърждават, че в тяхната фирма съществува такова поведение. За работодателите днес е трудно да не се изкушат несъзнателно да омаловажат човешкия фактор, но уважението и признанието


пряко влияят върху ангажираността на служителите и увеличават шанса за оцеляване в трудни времена, без да генерират допълнителни оперативни разходи.


Разчитай най-вече на екипажа


Топ мениджърите на най-добрите работодатели правят така, че служителите да могат да вземат решенията, необходими, за да вършат работата си добре и осигуряват достъп до необходимите ресурси. В период на промени лидерите очакват да имат много повече свобода и възможност да действат по начин, който смятат за най-добър, да разчитат на пълната подкрепа на останалите членове на управленския екип и ефективни съвместни усилия. В България едва малко над 60% от тях оценяват екипната работа на топ мениджмънта и подкрепата, която получават, като достатъчна. За съжаление липсата на единство на мненията и действията на върха има много негативни последици върху цялата компания, особено във време, в което бъдещето е неясно, а служителите очакват да получат недвусмислена информация за посоката на движение. Противоречивите послания и липсата на последователност на действията се отразяват на служителите, които вместо да се фокусират върху ефективна работа, се опитват да разберат какво точно се случва и какво се очаква от тях. Това може да се окаже излишно губене на време и енергия, което в днешно време да струва на компанията най-малко допълнителна загуба на пазарни позиции.


В подкрепа на това твърдение можем да посочим, че топ мениджърите в България усещат подкрепата на своите служители по-малко в сравнение с колегите си в региона (76% за България спрямо 82% в ЦИЕ).Приоритет според ръководителите в региона за следващите 3 до 5 години недвусмислено остава привличането и задържането на таланти наред с повишаване на мотивацията и ангажираността на служителите. Дори в държави като Румъния, Унгария, Чехия, където тежестта на икономическата рецесия е много осезаема тези акценти напълно съвпадат с мнението споделено от българските лидери още през изминалата година. Единствено в Румъния оптимизирането на числеността на персонала се посочва като задача с повишена актуалност през идните няколко години.


Съпоставката на миналогодишните данни от проучването Най-добрите работодатели в България и резултатите за ЦИЕ показват, че можем да очакваме подобни тенденции на промяна на възприятията и тук: по-отговорни и ангажирани лидери, очакващи по-силно изразена подкрепа от своите екипи и колеги; системи за възнаграждение силно обвързани с резултатите от работата; призание за успеха. Въпреки пазарните турбуленции топ мениджърите в ЦИЕ са убедени, че успехът на компанията е директно отражение на техните умения да работят в екип.


*Проучването "Най-добрите работодатели" се провежда в България за четвърта година в периода април-септември, като обобщени данни от него се обявяват през ноември. Резултатите за ЦИЕ ще бъдат обявени в началото на юни 2009 г. "Мандей инсайт", стратегически партньор на Hewitt Associates за България и Румъния, провежда проучването в двете държави, като резултатите за Румъния се обявяват днес, 11 май 2009 г.


Още за проучването и как да се включите в него четете тук.


**Проучването на промените на заплатите (Salary Increase Survey 2009) се проведе в България в периода март-април 2009 г. и изследва влиянието на икономическата криза върху стратегиите за възнаграждение.

Ключови думи към статията:

Коментари (1)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Moriaka
    Moriaka
    Рейтинг: Гневно

    "Анализирайки отражението на икономическата криза - в личен и професионален аспект, следва да проследим и гледната точка на топ мениджърите, от които се очаква да реализират успешни стратегии за оцеляване с ограничени бюджети."

    .. Маце,

    1. Поздрав от един "Западняк"
    2. а стига с тези тъпи лафове (виж по-горе)...
    3. ясно ми е 4е няма6 друга алтрнатива , освен тези лафове





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK