На кръговото вляво

Как най-обичаният и мразен нов град в Англия продължава да бъде зелен

На кръговото вляво

© Дневник



* Аха. Милтън Кийнс. Там гумите на колите се изтъркват по-бързо, защото всички кръстовища са кръгови!


Така реагират поне девет от десет англичани при споменаване на името Милтън Кийнс. Смятаният за най-сполучлив сред новите градове на Англия е обект на насмешка, изтъркани анекдоти и неприязън сред тези, които не живеят тук. Но тези, които живеят, са влюбени в него. Защо Милтън Кийнс привлича толкова силни любов и омраза и как може един от най-зависимите от комерс и автомобили град да бъде най-зеленият във Великобритания - са въпросите, които занимават учени, журналисти и простите жители. В това число и самия мен. След половин година, преживяна тук, откритието, че се намирам в средата на двестахиляден град, продължава да ме сепва в най-неочаквани моменти. Например, когато след десет минути каране на велосипед по пустата крайречна пътека неочаквано насреща ми се появи майка с детска количка. Или когато зареян над зелените корони на дърветата и червени покриви, погледът ми се препъне в единственото възвишение на хоризонта: закрития изкуствен ски хълм Ескейп. Но най-често нощем, когато сред абсолютния покой на заспалите къщички, градинки и замрели клони вятърът сякаш отникъде донесе добре познатия шум на голям град: грохот от много движещи се едновременно автомобили.


Градът взима името на малко селце в района от 9000 ха, предоставен на новосъздадената корпорация за развой на Милтън Кийнс заедно със задачата да осигури подслон за очаквания прилив от 150 000 лондончани. Годината е 1967. "Бийтълс" представят оркестъра на самотните сърца. "Тихата пролет" на Рейчъл Карсън е излязла преди няма и 5 години, а бъдещите автори на "Ограниченията на растежа" все още не са се дипломирали. Съвременното природозащитно мислене е в самия си зародиш, така както и самият Милтън Кийнс, все по-често наричан просто МК.




По споменатите календарни причини, никъде в изначалния план на новия град не се споменава за екологична съобразност или устойчиво развитие - те са все още непознати понятия. В онези все по-забравени времена консултантите на проекта мъдруват как да въплътят в него шест прогресивни за времето си принципа: възможности и свобода на избор; лесна мобилност и достъп; баланс и разнообразие; създаване на атрактивен град; участие и ангажираност на обществеността и ефективно и находчиво ползване на ресурсите.


Ако има нещо, с което строителите на МК действително са се престарали, това е мобилността. С най-добро намерение, разбира се - тогава се смяташе, че колите са транспортът на бъдещето, спомня си Пол Браун, дългогодишен екокореспондент на в. "Гардиън". Градът е изграден върху "мрежа" от главни пътища, които осигуряват светкавичен достъп до разлетите жилищни райони. Казвам пътища, защото думата улица предполага наличието на тротоари и сгради. Такива обаче липсват по "мрежата" на МК. Всъщност при движение с кола по нея е почти невъзможно да се види нещо различно от корони на дървета и тучни ливади - жилищните квартали са изолирани със зелени визуални прегради.


Това не важи за центъра, който концентрира алуминий, стъкло и бетон в пропорции, които отблъскват мнозина. Голяма част от него всъщност представлява гигантски мол, един от рекордьорите по размер в кралството, със собствени улици, площади, пейки за отдих и магазини, магазини, магазини. Затова мнозина възприемат МК като град за пазаруване, без център, без душа. Но не и Джилиън Роуз, социален изследовател, посветила години на въздействието от естетизацията на градската среда върху човешките емоции и възприятия. Комплексът е много повече от храм на консумацията. Центърът е проектиран като демократично пространство, разяснява тя, и дори след като магазинерите преграждат достъпа нощем с врати, мнозина продължават да го ползват като обикновена градска главна улица.


И все пак той е зелен.


Самият избор на мястото за града го поставя на пътя на основните жп и автоартерии, които свързват Лондон със Северна Англия. Близкото летище на Лутън от десет години привлича нискобюджетните компании за радост на нарасналата източноевропейска колония в МК. Един от главните плавателни канали на страната пресича града по-скоро като екзотична добавка с повече декоративна и туристическа стойност в наши дни. Гранд юниън канал, както и успоредните на него рекички Узъл и Лаутън брук са основни елементи в двата линейни парка, които формират градското устройство. Впечатляваща до ден днешен е и напълно автономната и добре поддържана мрежа от пешеходни и велосипедни алеи, които никъде не пресичат високоскоростните мрежови пътища.


За съжаление тази чудесна придобивка стои почти неизползвана от десетилетия поради големите разстояния и зависимостта на жителите от автомобилите им, твърди Петр Йехличка, специалист по устойчиво развитие и постсоциализъм. Йехличка и Роуз са професори в Открития - или Отворен - университет, една от перлите в короната на МК. Създаден едновременно с града, университетът олицетворява стремежа да се даде неограничен достъп до висше образование с помощта на телекомуникационните технологии. Възприет на нож при създаването си от консервативните среди, които го определят като пролетарски, днес ОУ чества четирийсетия си рожден ден като най-посещаваното висше учебно заведение в страната с безупречна научна репутация.


Що се отнася до участието и ангажираността на местните хора, то е главозамайващо, ако се съди по страниците с писма в двата местни вестника и многобройните клубове, инициативи, неделни училища, или подкрепата за местния футболен гигант "МК Донс", който се подвизава в трета дивизия. В последно време градът нашумя с различни граждански акции, най-парадоксален сред които беше спонтанният протест срещу фотографския автомобил на Гугъл стрийт вю. През април жителите на близкото до МК поселище Браутън просто преградиха пътя на колата, за да не бъдат снимани къщите и градинките им, с което влязоха в обективите на световните агенции. Масова подкрепа получават кампаниите срещу изграждането на хипермаркети "Теско", целящи да съхранят традиционните центрове на неколцината съхранени централни търговски улици на малки градчета отпреди изграждането на МК. На противоположния екополюс е последният градски протест, в изграденото наскоро предградие Оксли парк, където новодомци с лъскави автомобили преградиха пътя на току-що пуснатия автобус, защото бил шумен и застрашавал децата им.


Днес, както и през годините, градската управа остава предана на идеята да развива МК като зелен и удобен град. Те са сред първите в страната, които въвеждат разделено събиране на отпадъците и изграждат завод за преработката им. В опит да поправят недостатъците от миналото, градските архитекти искат да съчетаят мрежовите пътища с нова централна градска улица от традиционен тип в новостроящите се зони. "Целта ни е да вдъхнем живот в градските пространства", обяснява Линди Ричърдс, управител по развитието в "МК партнършип", агенцията - наследник на някогашната корпорация за развой.


Тук е най-доброто място около Лондон за живеене с деца, категоричен е Антоан Николов, който от десет години развива софтуерен бизнес в Англия. "МК е дизайнерски град - това ни кефи!", гордо заявява той. И потвърждава че действително гумите на колата му се изтъркват по-бързо, откакто живее тук.

Ключови думи към статията:

Коментари (3)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Hacko
    Hacko
    Рейтинг: Неутрално

    Браво Павеле. Много хубава статия.

  2. 2 Профил на Даря
    Даря
    Рейтинг: Неутрално

    Дано някой ден и за България някой напише подобни неща - мечтите са хубаво нещо!

  3. 3 Профил на Linna J.
    Linna J.
    Рейтинг: Неутрално

    Чудесен текст! Продължавай да дерзаеш в журналистиката!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK