Надя Василева, управляващ директор на "Менпауър" за България, Сърбия и Хърватия: Криза е, ако трябва, ще сменяме тотално уменията, за да се приспособим

Надя Василева, управляващ директор на "Менпауър" за България, Сърбия и Хърватия: Криза е, ако трябва, ще сменяме тотално уменията, за да се приспособим

© Юлия Лазарова





В края на май управляващият директор на "Менпауър България" Надя Василева пое ръководството на новооткритите офиси на световната компания за подбор на кадри в Сърбия и Хърватия. Тя е завършила "Икономика на труда" и "Международни икономически отношения" в УНСС. Има МВА диплома от City University. Василева ръководи "Менпауър България" от стъпването на компанията у нас в началото на 2007-ма година. До момента организацията има 5 офиса в страната - 2 в София и по един в Пловдив, Бургас и Варна.

Г-жо Василева, защо "Менпауър" откри офиси в Сърбия и Хърватия в разгара на кризата, когато един от основните приоритети на бизнеса е съкращаването на разходите?
- "Менпауър" има дълги традиции и до момента е минала през 10 кризи. Така че 11-та, която е в момента, не е причина компанията да преустановяви плановете си, които са отпреди началото на трудностите, и да промени по някакъв начин своята дейност. Имаме договори с много глобални клиенти, което предполага откриването на офисите, а и не бихме искали да има бели петна в един регион като Балканите, където действително се развива много бизнес и се очаква да има много инвестиции, след кризата, разбира се. Това е план, който развиваме систематично и не бих казала, че кризата ще го промени в дългосрочен аспект.




Един от ефектите на кризата е, че компаниите "замразяват" проектите си за назначения на нови кадри. Как се отразява това на бизнеса на организациите за подбор на кадри?
- Определено в момента компаниите са в изчаквателна позиция. Те искат да разберат какво е измерението на кризата и как тя се отразява върху бизнеса им. В момента повечето от компаниите се насочват към опресняване на екипите си - подменят кадрите, които не са могли да се адаптират към новата среда. Всъщност в тази насока работим и ние. Работодателите в момента имат силата да видят състоянието на компанията си отвътре и в зависимост от ситуацията да подменят някои служители, които са им твърде скъпи, с по-евтини и дори по-качествени.


Променят ли се услугите, за които ви търсят работодателите?
- Доста компании се интересуват от временни назначения. По този начин бизнесът може да наеме хора точно когато има нужда от тях, а не да ги има завинаги. Това е нещо, което в България все още трудно се възприема и от работодателите, и от работещите. Според мен временните назначения са много ценен ресурс - те са трамплин за хората, които тепърва навлизат в работната среда. Да не забравяме, че кризата ще се отрази много сериозно на младата генерация.


По-възрастните вече са минавали през такива метаморфози, но за младото поколение, което тепърва излиза от студентските скамейки, е абсолютен шок. В момента работодателите могат да избират дали да вземат човек с опит или без опит. Поради това младежите много трудно биха се позиционирали, а и не са дотолкова конкурентоспособни. Временната заетост ще даде възможност за работа и на хора в предпенсионна възраст и на такива, които се грижат за малки деца или за възрастни.


Има изказвания, че заради кризата хората ще бъдат принудени да работят не по специалността си и ще загубят ценни качества.
Да, така е, но за какво са им тези ценни качества, след като те не се търсят? При всички случаи трябва да мислим за преквалификация и ако трябва дори и за тотална смяна на качествата и уменията, които имаме, за да се приспособим към новите изисквания на бизнеса. Всеки един от нас трябва се събуди за новите реалности и да излезе от летаргията, че някой ще се грижи за нас. Крайно време е приемем принципа "Учене през целия живот".
Хората имат ли усещането, че трябва да се променят?
- За съжаление много бавно стават тези процеси, и то не само в България. От всички кризи до момента, тази беше най-бързата. Колкото по-бързо хората се ориентират в ситуацията, толкова по-добре. Това е като ефектът на Титаник - човек вижда айсберга, но докато промени посоката си инерцията е голяма. В момента работниците нямат тази сила, която имаха миналата година, да диктуват условията за работа.


Променената картина на пазара на труда повишава ли изискванията на работодателите?
- От една страна се повишават изискванията, а от друга времето, с което разполагат при избора на кадри, е по-дълго. В тази среда на преден план излизат т. нар. меки умения (soft skills), т.е. доколко хората могат на работното си място да се превърнат в незаменимия служител - в този работник, който помага с идеи и допринася за по-бързото излизане от кризата.За да имат стимул работниците да развиват тези умения обаче са необходими усилия и от страна на работодателите.


Бизнесът търси ли ви за разработване на стратегии за управление на хора в несигурни времена? Стои ли този въпрос в дневния ред на работодателите в България?
- До момента сме работили с мултинационални компании, които имат глобални стратегии. Затова рядко ни търсят по тези въпроси.


Психологически знаят ли как да подходят при съкращаването на персонала и как да поддържат добра атмосфера в офиса след това?
- Част от работодателите са преживели подобни кризи и са наясно с нещата. Но има и такива, които наистина не знаят как да реагират и очакват да получат указания от глобално ниво. По-важното за българския бизнес е доколко собствениците и лидерите са готови и имат ясна стратегия за работа по време на криза.
Според мен кризата би трябвало да се възприеме като нещо положително. Ще ви цитирам пример, който ми даде моят шеф: компания празнува годишнина от създаването си.
Награждават най-успешния търговец и го питат как е успял в тази криза да продаде толкова много. А той казал: "Криза ли, каква криза?". Идеята е, че ако хората си гледат бизнеса и се абстрахират от медиите, които нагнетяват паника, по-бързо и лесно ще излезем от кризата, защото няма да сме паникьосани и бихме взимали много по-адекватни решения. Кризата си е криза. За съжаление не можем да я спрем. Затова не трябва да седим и да се вайкаме, а да се насочим към нещата, които трябва да правим.
Споменахте колко е важна временната заетост. Ще може ли скоро законодателно да се регламентира дейността на агенциите, които я практикуват?
- Сложна е материята и тъй като в България ще трябва да промени Кодекса на труда, който е от 1986 г., е изключително трудно това да стане бързо. Трябва да има законова рамка, защото в момента с временна заетост се занимават компании, за които това е абсолютно несвойствена дейност - рекламни агенции или фирми, които са от двама души. Временната заетост е сериозен бизнес и определено трябва да се парира възможността компания от двама души и 5 хил. лв. капитал да извършва тази дейност от гаража си.


След излизането от кризата кои ще са компетенциите и уменията, които ще се търсят?
- Статистиците и аналитиците ще бъдат номер едно. Бизнесът ще търси кадри с такива компетенции, за да може по-бързо и лесно да анализира ситуацията, в която се намира. Тези професии ще бъдат важни и след излизането от кризата, защото никой не би искал кризата да се повтори.Миналата година финансовите позиции, информационните технологии бяха доста търсени. Ще продължават да се търсят търговските позиции, защото бизнесът трябва да се развива. Маркетингът също ще има бъдеще.


Кризата променя ли приоритетите на хората при търсенето на работа? Кое е по-важно за тях - да намерят място, което отговаря на изискванията им или просто да започнат някаква работа?
- Чувала съм изказвания, че "аз за 500 лв. няма да работя, по-добре да си седя без работа". Това твърдение в сегашната среда е абсолютно самоубийствено. За работодателите е ценно да видят, че човекът не е оставал дълго време без работа, дори да се е занимавал с нещо, което не е по неговата специалност. Това означава, че човек е деен, че има желание за работа. Сегашната ситуация е полезна с това, че тласка всеки човек да поеме своята отговорност в живота.


Какво бихте посъветвали младежите, които нямат трудов стаж, при кандидатстването за работа?
- Да преразгледат своите изисквания и очаквания и да се запознаят с новите реалности. Ние ежедневно консултираме нашите кандидати, които идват при нас на интервюта. Сваляме ги на земята, защото има и такива, които не знаят къде се намират и които искат невъзможни неща. Има кандидати, които слизат от студентската скамейка и казват, че 1000 лв. е минимумът, от който ще започнат. Крайно време е да се отърсим от тези неща и да се съобразим с реалностите.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (4)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Moriaka
    *****
    Весело

    " Криза е, ако трябва, ще сменяме тотално уменията, за да се приспособим" ..
    Маро, Марооо .. как мойеме да сменяме не6то дето го ниямаме !

  2. 2 Профил на SeoKungFu
    SeoKungFu
    Рейтинг: 727 Неутрално

    Надя Teh ManPower Василева, мила моя майно льо.

    ╠╩╦═╬♥∩♥{(::○::SeoKungFu::○:::)}♥∩♥╬═╦╩∞
  3. 3 Профил на анонимен
    *****
    Неутрално

    леле "пази боже сляпо да прогледа" та така и с ГОСПОЖА/ГОСПОДИН Надя Василева,щото не се знае

  4. 4 Профил на Пръфешънъл
    *****
    Неутрално

    Изключително интелигентна жена с усет за бизнес и за това, кое е най-дбро за компанията, която ръководи.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK