13 загубени години за ИТ системата срещу престъпността

13 загубени години за ИТ системата срещу престъпността

© Дневник



Преди дни бъдещият финансов министър Симеон Дянков обяви като спешна мярка за увеличение на приходите и същевременно за борба с контрабандата свързването на информационните системи на приходната и на митническата администрация. Така с едно кликване на мишката двете ведомства взаимно ще засичат дали търговците са декларирали едни и същи данни.


Горещата линия между данъчните и митниците ще затрудни възможността на българския пазар да се продава контрабандна продукция, за която не са платени мита и акцизи, защото липсата им може да се засече при начисляването на ДДС. Звучи логично, ефективно и се оказва напълно осъществимо, тъй като информационните системи на Националната агенция за приходите (НАП) и митниците от три месеца са съвместими.


Представете си сега система, в която са събрани данните за всички документи за самоличност, адресни регистрации, извършени престъпления, разследвания, обвиняеми, дела в съда, осъдени и оправдани, затворници и арестанти. И си помислете дали България щеше да е в същото безпомощно състояние в борбата срещу престъпността, ако имаше такава система.




Не че никой не е сетил за нея - тази мегабаза данни е измислена още през 1996 г. и се казва "Единна информационна система за противодействие на престъпността" (ЕИСПП). Прави се вече 13 години и по официални данни за нея са изхарчени 14.5 млн. лв. Само че я няма.


Ако я имаше


Ако се върнем на примера с НАП и митниците, за липсата на свързаност между тях Дянков обвини индиректно бившия вътрешен министър Румен Петков (БСП) и хората с интереси в контрабандата. Интересите да не действа ЕИСПП са в пъти по-силни и големи - от чисто политическите да няма ясна отчетност за престъпността до тези на самата криминална общност.


На ИТ системата за престъпността се залага да спре умишленото протакане на делата, защото ще позволи на всеки от органите в наказателната система да провери кой по веригата се мотае с дадено разследване. Ако ЕИСПП действаше, нямаше да се стига до абсурдни ситуации като тази с Иво Карагеоргиев, един от подсъдимите от групата на Красимир и Николай Маринови - Маргините. Докато процесът за подготовката на три убийства срещу братята е блокиран заради негово тежко заболяване, Карагеоргиев беше заловен да тегли пари с фалшива банкова карта.


Оказа се, че районният прокурор, на когото се паднало делото за картата, никога не е чувал за участието на Карагеоргиев в групата на Маргините и не е уведомил колегите си, които движат процеса срещу тях. Ако я имаше системата срещу престъпността, само за секунди на монитора му щеше да излезе цялата информация за Карагеоргиев, защото тя ще позволи обмен на данни в реално време между всички правораздавателни институции. За досегашните управляващи на думи системата е толкова важна, че на нея е посветен цял раздел в Закона за съдебната власт. На практика остава само на хартия.


Готови...


Официалното определение на ЕИСПП е "съвкупност от автоматизирани информационни системи и се състои от ядро, свързано със системи на съдебната и на изпълнителната власт, които обработват информация за събития и обекти и в цялост осъществяват единно информационно осигуряване на дейността по противодействие на престъпността". В нея трябва да влязат следствието, прокуратурата, съдът, МВР, ДАНС и министерствата на отбраната, правосъдието и финансите.


Ядрото на системата е изградено, но не функционира ефективно от близо две години "от съображения за сигурност". Поддържа се в работна готовност. Спирането на централната компонента стана след серия от анализи и кръгли маси, защото експертите установиха, че системите на отделните ведомства са изключително разнородни и при внедряването им въобще не е мислено, че трябва да общуват помежду си. Така се оказа, че по проблема със свързаността, който би трябвало да се реши още в началото на проекта, ще се мисли тепърва години по-късно.


От всички институции единствено военно-полицейският регистър и системата на следствието са в пълна готовност и свързаност. Военната полиция въвежда данни за всички заявителски материали и производства от 2006 г. Следователите пък вкарват не само своите дела, които са нищожен брой, но и информацията от системата на прокуратурата. На тях се изпращат влезлите в сила присъди. Данните обаче не са пълни, защото не всички присъди (например тези за наложена глоба) се изпълняват от прокуратурата и не достигат до следствието, което да ги въведе в ИТ системата си.


...почти готови...


Унифицираната информационна система на обвинението вече е внедрена във всички над 150 прокуратури без Върховната административна прокуратура, за която софтуерът трябва да се пригоди допълнително. През пролетта последни към нея се включиха военните обвинители. Емил Владимиров от Върховната касационна прокуратура, който отговаря за системата, признава, че тя още не е напълно съвместима с ядрото и се работи по свързването.


"Направено е обаче най-важното - въведохме единния идентификационен номер на наказателното производство. Това е номер, който се дава още при регистрирането на престъплението, след това дознателите, прокурорите и съдът имат свой номер на делото, но този стои отгоре на електронната папка и обединява всичко", обясни Владимиров. Експертите на прокуратурата твърдят, че за няколко месеца системата им ще е готова да се свърже с ядрото.


... и чакащи


Една от най-големите бази данни е на МВР. Информационната система на ведомството е отпреди близо 20 години и за да стане съвместима с ЕИСПП, е разработен специален конвертор. Той е тестван, симулацията е показала, че данните се прехвърлят успешно в мегасистемата, но за да се използват пълноценно, са нужни още няколко месеца работа по конвертора, обясниха специалисти.


От правосъдното министерство нямаха информация дали базата данни на ДАНС, в която влизат финансовото разузнаване и контраразузнаването, е съвместима с ядрото. А за затворите от ведомството не отговориха.


Най-сложно е положението със съдилищата. Те са общо над 180 и използват четири различни ИТ системи. По данни на Министерството на правосъдието разработчиците им са декларирали готовност да осигурят обмен на данни със системата за престъпността. Досега обаче тестове не са правени. Проблемът е, че всички съдилища, които гледат наказателни дела, трябва първо да се свържат помежду си, а след това да се включaт към ядрото.


Нов стопанин


Досега за ядрото на системата и за свързаността й отговаряше Министерството на правосъдието. От април по закон стопанин на системата е прокуратурата. В момента огромната документация, натрупана през последните 13 години, се предава между двете институции. Специална комисия преглежда всичко, особено чувствителните счетоводни документи, тъй като обвинението не иска да приема пасивите, скрити зад тях. Засега няма отпуснато финансиране за системата, но според Емил Владимиров за пари може да става дума едва след като всичко е изчистено на организационно ниво.


Свързването на НАП и митниците, с което започнахме, не е тема извън системата за противодействието на престъпността. Законът за съдебната власт позволява данните на двете приходни администрации да се влеят в ЕИСПП, тъй като министерството на финансите също е част от системата. Не е нужно да се обяснява колко ще се улесни разкриването на данъчни и финансови злоупотреби, доходи с престъпен произход или шефове на контрабандни канали. Остава въпросът ще поиска ли новото управляващо мнозинство това да стане. И какво ще направи.



КАТ и застрахователите също не обменят данни
Друга важна система - за обмен на информация за катастрофи и други пътни произшествия между КАТ, Гаранционния фонд и застрахователните компании, също не работи, въпреки че за нея се говори още от 2004 г. Идеята е на Асоциацията на българските застрахователи, целта е да се въведе т.нар. бонус-малус система - шофьори с по-малко нарушения и без катастрофи да плащат по-ниска цена за задължителната застраховка "Гражданска отговорност". От тогава до сега институции и застрахователи се обвиняваха взаимно защо системата не може да тръгне.
Миналата година бяха подготвени промени в наредбата за обмен на информация между КАТ и Гаранционния фонд, които да разрешат проблема. По план те трябваше да влязат в сила от 1 януари, но бяха обнародвани на 30 януари. Реалният обмен на данни трябваше да започне на 20 април, но още го няма. Причината - МВР още тества системата си. От забавянето губят и редовните шофьори, защото не могат да ползват бонуси за липсата на произшествия, а цената на полицата непрекъснато се увеличава от застрахователите, защото не могат да направят добре разчетите си.

Коментари (21)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на zapalkata
    *****
    Весело

    Информационна система може и да няма, но има система от фонтанчета!

  2. 2 Профил на NPaine
    NPaine
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Разнородноста на системите по никакъв начин не може да бъде оправдание за бавенето при въвеждането им. Има технологични решения които могат да интегрират всяка система с друга, било то тостер с айпод или софтуер на Оракъл с такъв на САП (не че се надявам че в случая става дума за софтуер на такава фирма... по скоро нещо сделано от Информационно обслужване).
    Тъй че отново си говорим за липсваща политическа воля, и/или некъдърни изпълнители отговарящи за проекта.

    "People should not be afraid of their government. Governments should be afraid of their people."
  3. 3 Профил на Гражданин
    *****
    Неутрално

    За други неща лесно намираха пари, а когато става дума за борбата с престъпноста все нещо им пречи на политическия елит.

  4. 4 Профил на Експерт
    *****
    Неутрално

    ЕИСПП има редица проблеми, заложени още в нейния замисъл. А те са:
    1. Отделните информационни системи правят копие от своите данни в отделна база данни - тази на ЕИСПП. По този начин за едно също нещо съществуват два записа - един във ведомствената (например МВР), а друг в ЕИСПП. Поддържането в синхрон на такава дублирана информация е съществен проблем.
    2. С изпращането на информацията до ЕИСПП съответното ведомство (прокуратура, МВР, ДАНС) губи контрол, кой и защо рови в ЕИСПП. Реален пример - в МВР се открива преписка, да речем срещу производител на алкохол за това, че използва фалшиви бандероли. Ако някой, който не му е работа, започне да рови в масива на МВР, това е сигнал за купен служител. Той лесно се проследява. По подобен начин лесно беше хванат служител на МВР, който без причина започна да рови в данните за Бойко Борисов, когато той стана главен секретар. Но ако подобна информация се изпрати до ЕИСПП, от МВР много трудно ще разберат, ако някой рови в нея. Да не говорим какви злоупотреби и изнудвания могат да се правят с подобна информация.
    3. В закона за електронното управление, в сила от 1 януари 2008 г., изрично е уредено как си взаимодействат отделните информационни системи в държавата. Според закона и наредбите към него отделните ведомства би трябвало да си регистрират системите до юни 2008 г., а от ноември 2008 г. да обменят данни чрез т.н. ЕСОД - единна система за обмен на документи (или нещо такова). Беше докладвано, че системата работи. В този закон е регламентирана значително по-разумна система за обмен на информация.
    Най-общо тя изглежда така - чисто електронно едно ведомство отправя запитване до друго ведомство, което, след като се увери, че запитването има съответното правно основание и/или питащия има съответния допуск - електронно изпраща отговора. Този подход практически възпроизвежда сегашния начин на обмен на информация, с "малката" разлика, че става незабавно и проверките се извършват от компютър въз основа на ясни и заложени предварително правила. Не на последно място при този начин на ведомството, което дава информация е ясно, кой пита, а получаващия информация е сигурен, кой отговоря. Нещо, което съвсем не е толкова очевидно при ЕИСПП.

  5. 5 Профил на Експерт
    *****
    Неутрално

    Пропуснах да добавя, че изобщо не е сигурно, дали ЕСОД работи, а не е само отчетена на хартия.. Коментирах единствено двата подхода - на ЕИСПП и Закона за електронното управление.

  6. 6 Профил на Vener Mind
    *****
    Весело

    Пълна бъркотия. Мога да добавя и общинските системи (които просто липсват). Ако някаква информация трябва да бъде организирана като база, това се "прави" в най-добрия случай от по-напреднала секретарка и на Ексел (има ина Уърд - ухаа!). А видът й е умопобъркващ. Там и най-съвременните решения за достъп до разнородни данни няма да проработят. Тъпата причина е, че всеки си попълва каквото му падне, където си иска и както му изглежда по-красиво - например с оцветяване (!) на редове.

    Вместо Малкият Мук да беше създал някакви общи правила за Държавната администрация (не само в създаденото за него министрество) и ако трябва закон, Мики Маус атакува цяла година Народното събрание със закон за тотално следене на гражданите. Това се казва "Збърката приказка"... Дано й дойде краят.

  7. 7 Профил на Експерт до 2
    *****
    Неутрално

    Съгласен съм с теб NPaine, че има добри готови технологични решения. Основния въпрос е за правата за достъп. Защото има данъчна тайна, например и трябва да се гарантира, че само оправомощени лица ще имат достъп до чувствителни данни. Иначе ако данъчните започват да ъплоадват нашите данни неизвестно къде и да ги пращат неизвестно на кого, ще стане като първите дни на търговския регистър..

  8. 8 Профил на NPaine
    NPaine
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Примерно:
    Всеки потребител ( служител на МВР, прокуратура т.н.) заявява желаното ниво на достъп, при което получава/не получава индивидуални права, в зависимост от неговата заемана позиция.
    Така всеки служител ще може да извиква само и единствено справките и информация до която е допуснат-т.е. това което му е нужно.
    Идеята не е моя, мисля че е стандартна практика във всяка (западна) банка, особено в страни със силно законодателство за зашита на личните данни. Дали става дума за информация за движение по сметка или платени данъци принципа е един и същ.
    САП със сигурност го прилагат в кост-репортинг програмите си.

    "People should not be afraid of their government. Governments should be afraid of their people."
  9. 9 Профил на Експерт
    *****
    Неутрално

    NPaine - съгласен. Технологията я има и за правата на достъп. Въпросът е кой да решава, кой какви права да има. Дали собственика на информацията, който носи и отговорността за евентуален неправомерен достъп, или неясно кой в ЕИСПП. Въпросъте е, дали да се копират данните още веднъж в ЕИСПП или да се осигури (според съответен регламент) достъп до определени данни в инфомрационната система на источника на информация (където тя по дефиниция е по-актулна от евентуално копие).

  10. 10 Профил на Kerberos
    Kerberos
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Абе хора, вие знаете ли какъв батак е по държавните мрежи, та приказвате на такова високо ниво?

    Да не тръгна да ви давам примери, но само си припомнете няколко изцепки на ДАИТС напоследък, които би трябвало да са "флагманът" в държавните ИТ технологии.

    То въобще е изумително как тия мрежи въобще работят, та какво остава за нещата, които казвате. И каквото хубаво има, или е дело на ентусиасти (които са малцина, и обикновено бързо се махат), или са поръчани на разни фирми -- където пък вече става още по-голямата боза, щото знаете у нас как се правят такива поръчки...

    Та работата трябва да започне и от горе надолу (с добра организация), и от долу нагоре (с привличане на добри специалисти, а не сегашните "синът на директорката на дирекция Х, щото не можел да си намери другаде работа".

    "The Internet is an insecure place."
  11. 11 Профил на a la zapalkata
    *****
    Весело

    Информационна система може и да няма,

    но има комбинация от пръсти за Темида

  12. 12 Профил на ivanchoLA
    ivanchoLA
    Рейтинг: 1316 Весело

    Nazia Tehnicheska, kvi smeshnizi, za 7 miliona dushi i aide da kagem oshte tolkova firmi, tva moge da se napravi za edna godina kvo imat da mu misliat tolkova. Samo v LA offisa mi imam 5 PetaBytes of filestorge s 1 Petabyte database svurzana sus ofisite ni po zial sviat v realno vreme s cc2 sigrnost. Tui kato az izgradih taia systema mnogo mi e interesno kuv im e problema s tova. Svurzvane e elementatarno ako li software da e ot 20 godini na niakoi mesta ... kvo chakat?!?!

    #notmypresidentAmericans strive for excellence, Europeans for mediocrity ... да не би цоциализъм играло, не би чудо видяло (c) ivanchoLA2012
  13. 13 Профил на ivanchoLA
    ivanchoLA
    Рейтинг: 1316 Весело

    Експерт

    Tva sa smeshni dovodi za da ne raboti ...
    sinhronizaziata vi bila vinovna v tazi godina i vreme e elementarno reshenie, ako reshat da go praviat shte vi prtia edin of asistent arhitektite mi da vi svetne kak stava, ako tolkova ne mogetye da go izmislite vie.

    #notmypresidentAmericans strive for excellence, Europeans for mediocrity ... да не би цоциализъм играло, не би чудо видяло (c) ivanchoLA2012
  14. 14 Профил на Noname
    *****
    Неутрално

    В статията и в мнението на Дянков се вижда едно утопично отношение към технологиите т.е. ако имаме технология тя ще е панацея към проблемите. Да ама не. Технологията трябва да стане част от работни практики. Не става ясно каква информация ще доставя технологията и какво ще е по различно от начина по който се прави сега (може би трансфер на папки...).

  15. 15 Профил на Шукри Замфиров
    Шукри Замфиров
    Рейтинг: 479 Неутрално

    Извинявайте, ама като гледам всички сте фенове държавата да има информация за всичко и всички. преди 20-години една от основните причини да се иска промяна на системата беше точно "Големия брат". на тези, които тогава искаха и правеха нещо за да се случат промените мога да кажа - ПРОВАЛИХТЕ СЕ ТОТАЛНО! е вижте ги ваш'те наследници - единственото което им е в главата е как да направят системата за следене по-ефективна!
    И само за сведение - събиране на повече такси и данъци означава единствено поскъпване на стоките и услугите. мислите, ли че тези дето сега не си внасят данъците като почнат да ги внасят ще си намалят печалбата?! просто ще вдигнат цените... да го духат трудещите се!

    аз съм селянин, батко, и търсим отмъщение сладко...
  16. 16 Профил на до Шукри Замфиров
    *****
    Неутрално

    Да но пропускаш един факт: това е престъпност, а всяка престъпност води до разложение на обществото и всеобщо страдание

  17. 17 Профил на ?
    *****
    Неутрално

    Вие пък пропускате или аз се бъркам нещо- то май само китайски и от тоя сорт стоки се мъкнат контрабанда. Или пък се комтрабандират български домати от Истанбул... Най-много магазините за един лев да изчезнат.Или като поскъпнат гадните зеленчуци - най сетне да се разработи малко селско стопанство

    Все пак толкова големи заплати ли взмат българските работници, че каквато и да е стока, дошла с кораб или самолет през 3 континента е по-скъпа от местните изделия, като най дългият маршрут (все едно,ч е другаде, освен в София има производства) е не-повече от 500 км?

  18. 18 Профил на ?
    *****
    Неутрално

    ........Грешка в горното - каквато и да е стока, дошла с кораб или самолет през 3 континента НЕ е по-скъпа....

  19. 19 Профил на razb
    *****
    Неутрално

    Основен проблем на такава единна интегрирана система не са разли4ните технологи4ни решения на ведомствата и несъвместимостта им, както всякакви техни4ески пре4ки. ГЛАВНИЯТ, ЕДИНСТВЕН, ОСНОВЕН проблем е ...... самата интегрирана система. На високо ниво, никой не иска такава система - 13 годишен факт. Правени са и по-комплексни системи. Единственото необходимо нещо за създаването е желанието да изгради. Това е, няма друго. БГ е единствената страна без такава с-ма.

  20. 20 Профил на Най-големият проблем...
    *****
    Неутрално

    Най-големият проблем на тази система е, че всички престъпници с пагони, с имунитет, с обслужващи бандите функции, могат и даже сега се ползват изцяло от вкараните досега данни. Да не си мислите, че отвлечените срещу откуп са били случайно нарочени!? докато в МВР и прокуратурата работят с години обиграни престъпници информационната система повече ще вреди, отколкото ще пази някого...

  21. 21 Профил на vlood
    *****
    Неутрално

    @Шукри Замфиров, информацията я има, на лице е, ама не е събрана на едно място. Айде стига глупости с бай ти брадър, че стана банално вече! Авторът на статията много добре е обяснил каква ще е ползата и каква всъщност е целта на ЕИСПП.

    Самата система се разработва от някое време насам от Аксиор ООД, фирма без какъвто и да било project management, без йерархия и без мисъл за служителите. Не знам дали това не е типично българска фирма, но със сигурност помня каква анархия беше на ниво разработчици и какви глупости се случваха като цяло. Пращат младши програмист в НСС (Следствието), за да се разправя с шефовете там и служителите... Такова нещо като бизнес анализатор или ПМ не съществува. Дай щракачите да се занимават с клиентите!

    Колкото са виновни управляващите за състоянието и интеграцията на ЕИСПП, толкова е виновен и г-н Пламен Чирипов, уважаемият директнор на Аксиор.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK