Шай Агаси - пророкът на зелената автореволюция



На 11 май 2009 г. списание "Тайм" включи в своя списък на 100-те най-влиятелни хора на планетата една твърде необичайна личност. Става въпрос не за някой свръхбогат шейх или лидер на световна икономика, нито дори за преуспял двадесетгодишен компютърен гений или блестящ Нобелов лауреат. Всъщност всички тези персонажи по един или друг начин намират място в грандиозната и дръзка схема, замислена от този човек. Той се казва Шай Агаси и е на 40 години.


Планът му не е се състои в създаването на поредната бизнес империя или придобиването на милиарди долари, въпреки че е напълно възможно в процеса на изпълнението му да се случат и двете. Шай Агаси е това, което на Запад наричат визионер - човек с идея и воля да промени света по начин, съответстващ на идеята. Другото име за такъв тип човек е пророк.


Както често се случва в историята, за пророк бива обявен не този, който е изобретил дадена идеята, а онзи, който я популяризира до степен, в която тя бива възприета от широката публика . По отношение на внедряването на електромобила и "безвъглеродната" транспортна система в развитите общества, изглежда, че този човек ще бъде Шай Агаси. Постигнатото от него и компанията му "Бетър плейс" в рамките на по-малко от две години вещае истинска зелена революция през следващите няколко.




Днес Шай Агаси все още не е един от най-богатите хора в света, но това се дължи не на способностите, а по-скоро на приоритетите му. Роден в Израел през 1968 г. в семейството на иракчанин и мароканка, Шай никога не е бил беден. През 90-те години на миналия век той се издига в софтуер компанията на баща си, докато преди няколко години двамата не решават да я продадат на гиганта на информационните технологии SAP за огромна сума.


Агаси сякаш получава света, сервиран върху сребърно блюдо. До пролетта на 2007 г. той дори е спряган за следващия изпълнителен директор на SAP, но вместо това съдбата го изпраща в напълно различна посока. Една конференция на млади лидери две години по-рано открива пред него възможностите, или по точно пропуснатите възможности, на автомобилната индустрия.


Шай осъзнава това, за което днес все още твърде малко хора си дават сметка. През последните 80-100 години основният продукт на автомобилната индустрия, а именно колата с двигател с вътрешно горене, се е променил твърде малко. Нещо толкова важно и неразривно свързано с начина на функциониране на глобалната цивилизация на XXI век се основава на технология, създадена преди почти пет поколения.


Шай Агаси сравнява колите с информационната революция и мобилните апарати, които се появяват 90 години след първия телефон. До един момент никой дори не знае за тяхното съществуване, а в следващия миг всички притежават джиесем. Отговорът на автомобилната индустрия за Шай Агаси се съдържа в една единствена дума - електродвигател. Пророкът, който живее в Хайфа и Калифорния, се кълне, че напълно електрическите возила ще започнат масово да заместват колите, работещи с бензин, преди 2013 г., а ние може даже да не усетим промяната.


Впрочем мобилните телефони и електромобилите имат още една прилика - тяхното развитие до голяма степен зависи от развитието на технологиите за производство и презареждане на батерии. Това е ахилесовата пета на първото и второто поколение електромобили от миналия век, които нямат място за багаж и не могат да изминат повече от 50-60 километра без многочасово презареждане.


Съвременните електрически коли като спортния "Тесла Роудстър" донякъде решават този проблем чрез монтирането на стотици литиевойонни батерии, идентични на използваните в лаптопите и дигиталните фотоапарати, които им позволяват да изминат 200-300 км. Съществуват разработки за ново поколение батерии, например на основата на сяра или органични захари, които могат допълнително да повишат капацитета на батериите, както и нови технологии, които да сведат времето за презареждане до два-три или дори до един час.


Шай Агаси обаче смята, че времето за революцията на електромобилите вече е настъпило и няма никакъв смисъл да се чака още пет или десет години до внедряването на тези технологии. Това, което трябва да се промени, е не технологията на батерията, а бизнес моделът на автомобилната индустрия. Вместо да оскъпяват продаваните от тях коли с десетки хиляди долари, производителите трябва да работят заедно с правителствата и да предлагат нов вид услуга - батерия на лизинг и батерии за смяна.


Скъпите и нетрайни батерии могат да бъдат подменяни и рециклирани срещу наем, плащан от собственика на колата. За по-дълги пътувания е достатъчно да бъдат изградени съоръжения подобни на бензиностанциите, където батерията може да бъде извадена и сменена с нова за няколко минути. Ако се съмнявате доколко реалистична би била подобна практика, може да посетите някоя от многото газстанции в България, които извършват същата услуга, но вместо батерия сменят газовата бутилка на клиента.


Шай Агаси дори е изчислил колко ще струва един километър път, ако батерията от сегашно поколение се дава под наем и се рециклира от производителя - около стотинка и половина на километър (два цента на миля). Това е в пъти по-малко от която и да било бензинова кола дори при най-ниските цени на петрола.


На думи визията на Шай Агаси звучи прекрасно и дори утопично, но на практика бензиновите коли и свързаният с тях бизнес доминират и дори по време на сегашната криза трудно ще бъдат изместени без тежка икономическа и политическа борба. Точно тук пророкът Шай опровергава името си (англ. Shy - срамежлив), като през октомври 2007 г. започва доста мащабен и донякъде напомнящ на военна кампания проект под кодовото име "Бетър плейс" (англ. "по-добро място"). Скоро проектът се превръща бизнес венчър, базиран в Калифорния, а Агаси започва да набира съюзници не само от автомобилните производители, но и сред някои правителства.


Един от първите, които му оказват подкрепа, е президентът на Израел Шимон Перес, който охотно предлага собствената си държава като тестов полигон за новата парадигма на автоиндустрията. Концернът "Рено - Нисан" също откликва и обещава да инвестира близо 1 млрд. долара в съвместна дейност с Агаси и "Бетър плейс". Следват бързи преговори и уверения за интерес и бъдещи проекти от правителствата на Япония, Канада и Австралия.


Действията на Шай Агаси не остават дълго незабелязани. Към началото на 2008 г. компанията успява да набере инвеститорски капитал от повече от 200 млн. долара и още толкова година по-късно. Най-авторитетните публикации и интернет страници в областта на технологиите започват да говорят за революцията на Агаси не като интригуващо пророчество, а като истинско събитие. През март 2008 г. експерти от Дойче банк определят проекта като реална заплаха за съществуването на традиционната автоиндустрия. Конгресът на САЩ привиква Шай на специално изслушване, свързано с (тогава) високите цени на петрола и глобалното затопляне през юни 2008 г. Може би за късмет на пророка обаче световната икономическа криза бързо пренасочва вниманието към по-драматичните събития на деня и оставя революцията на електромобилите на заден план.


През декември 2008 г. започва работа първата напълно функционална станция за смяна на батерии на електрически автомобили в Тел Авив, която обслужва модифицирани автомобили "Рено Меган" и "Нисан Роуг". Няколко месеца по-късно "Бетър плейс" започва да изгражда мрежа от десетки станции за смяна на батерии, всяка от които на стойност половин милион долара, на територията на Израел, които да отворят пътя за електромобилите в страната. През май 2009 г. е открита и първата станция в Йокохама, Япония. "Рено" се ангажира да достави специален модел електромобил с подово монтирана, лесна за смяна батерия до началото на 2011 г.


По време на една от многобройните си лекции Шай Агаси прави още едно запомнящо се пророчество - отново идея, която е известна отдавна, но значението й се осъзнава едва сега. Според Агаси част от настоящата икономическа рецесия се дължи на динамиката на пазара на петрола, който е навлязъл в т.нар. крива на изчерпване. Тази крива се характеризира с шоково повишение на цената, крах на икономиката и драматичен спад, последвани от възстановяване и ново повишение на цената във все по-кратки амплитуди.


Пагубното за икономиката непостоянство на цените се обуславя от изчерпването на "евтиния" петрол и липсата на инвестиции в нови находища. Твърде е възможно, ако Агаси се окаже прав, глобалната рецесия да продължи по-дълго и да се окаже по-дълбока от очакваното. Именно страни като Израел, готови да поемат рискове в името на далновидното стратегическо планиране и да инвестират в нова инфраструктура за електрически автомобили, могат да се окажат печеливши от ситуацията. Дали от пророчествата на Шай Агаси не може да се поучи и България, която с големия си потенциал за възобновяема енергия и инфраструктурни фондове би могла най-сетне да направи изпреварваща стъпка в правилната посока към устойчиво развитие?


Читателите на "Зелен Дневник" могат да прочетат серия от статии за известни бизнес лидери, които са преминали към "зелено" производство и по този начин са увеличили печалбата и личните си успехи. Поредицата е подготвена от авторите на gorichka.bg, а целта й е да даде реални примери от развитието на каузата за опазването на света, в който живеем.

Ключови думи към статията:

Коментари (30)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Moooo
    *****
    Любопитно

    "визионер" Апостол Дянков интересна българска дума !?

  2. 2 Профил на slavko
    *****
    Неутрално

    Много обичам да чета такива идилични и зелени статии. Наистина една кола, задвижвана от електро мотор е екологична. Спор няма. Нека обаче си зададем едно въпросче, откъде идва електричеството с което ще зареждаме колите-"спасители на природата"?
    Всъщност не е ли по важно да мислим за по ефективни и чисти източници на енергия...

  3. 3 Профил на :)
    *****
    Весело
  4. 4 Профил на До Славко
    *****
    Неутрално

    Това е най-същественият плюс на елекромобилите - те позволяват използването на всякакъв вид енергия за придвижване, от въглища и газ, ядрена или зелена енергия.
    Пример:
    В Норвегия тези коли ще се движат на 99% ВЕЦ енергия. Със сега разпространените коли, задвижвани от технология от по-миналия век, в същата държава енергията за придвижване е БЕНЦ!

  5. 5 Профил на Thomas Anderson
    Thomas Anderson
    Рейтинг: 238 Неутрално

    Много добра статия... Само се чудя сега какво - да не си купувам кола и да чакам електромобил? Не вярвам в БГ обаче да се появи до 2013-2015 такова нещо... Дано поне да успея да си изплатя лизинга на новата преди да се появи електромобила, че иначе наш'те съвестни държавни люде сигурно "под натиска на ЕС" ще вкарат безумни данъци и мита за "старите коли"... не че и новите няма да се разминат

    Sugar - The Bitter Truth http://www.uctv.tv/search-details.aspx?showID=16717
  6. 6 Профил на Silverblack
    *****
    Неутрално

    Браво Апо, добра статия

  7. 7 Профил на cenitel
    cenitel
    Рейтинг: 225 Неутрално

    "Шай Агаси сравнява колите с информационната революция и мобилните апарати, които се появяват 90 години след първия телефон. До един момент никой дори не знае за тяхното съществуване, а в следващия миг всички притежават джиесем"

  8. 8 Профил на тиква
    *****
    Весело

    Само аптекарите могат да спрат срамежливия!
    Кой знае - знае

  9. 9 Профил на melchett
    melchett
    Рейтинг: 605 Весело

    не мога да разбера, защо един човек, който е намерил някаква пазарна ниша, да се смята за визионер. но да им е простено на Тайм. журналисти са хората.

  10. 10 Профил на Недолюб
    *****
    Неутрално

    Но. 2 какво знаеш за слънчевите колектори?
    Чрез тях може да се топли вода и да се добива електрически ток. Технологиите ще се усъвършенстват бързо и не е проблем на покрива на всяка кола да има фотоклетки. Освен това електромобилите са констуирани така, че когато дръпнеш крак от "газта", т. е. движиш се по инерция, въртенето на самите колелета става източник на енергия. Там е бъдещето ...
    Много скоро ...

  11. 11 Профил на мръвояд
    *****
    Неутрално

    Има още един интересен детайл, който мисля че не е описан - батериите, оставени за презареждане в станциите могат да служат за съхраняване на произведена в пиковете часове електроенергия. Освен Израел, Калифорния и Дания участват активно в проекта.

  12. 12 Профил на бг
    *****
    Неутрално

    Какво пречи съществуващите бензиностанции да разширят услугите си с електро ,както направиха с газта вместо да строят нови.

  13. 13 Профил на тиква
    *****
    Весело

    до #10:
    Ето ти една още по-екологична концепция: впрягаме десет магарета като тебе пред колата да теглите и върви само на трева.

    Ти нали си и вегетарианец освен еколог?

  14. 14 Профил на съмнителен
    *****
    Гневно

    аман от тия "пророци" родени в Израел, аман! много скъпо излизат на хората! А Апостол Дянков е простичко преводаче, което само се хвали из форума...

  15. 15 Профил на Бо
    *****
    Неутрално

    Голям привърженик съм на електромобилите и дори притежавам електрически мотопед, но да ми говорят за идеите на този "визионер", че били нови, ми се струва твърде пресилено.
    Визионер е само дотолкова, доколкото е видял, как да изкара много пари от чуждите идеи...
    Иначе тези идеи за смяна на батериите са ми познати от една популярна детска книжка "Електричеството". Чел съм я преди повече от 25 години...

  16. 16 Профил на Томов
    *****
    Неутрално

    В момента има доста революционни открития свързани с батериите. Така че това е близкото, подчертавам, близкото бъдеще. Все пак няма да чакам за електрическа кола все още, следващата ще е хибрид. По-следващата обезателно електрическа.

    По нагоре имаше мнение за електричеството, веднъж изградена автомобилна мрежа на електрическа основа, подмяната на производството на електричество може да е бърз и лесна и спонсорирана от правителствтото. Но да се измести петрола от пътя засега е непосилна задача за правителствата.

    Ето няколко любопитни открития свързани с батериите:

    http://www.sci-bg.com/?p=416 - батери за бързо презареждане на базата на литиево йоните батерии

    http://www.sci-bg.com/?p=425 - 10 пъти повече съхранена енергия с помощта на нанобатерии

  17. 17 Профил на Волфсбург
    *****
    Неутрално

    @Недолюб 10

    "електромобилите са констуирани така, че когато дръпнеш крак от "газта", т. е. движиш се по инерция, въртенето на самите колелета става източник на енергия"

    дрън-дрън, електрохимичните поцеси в батерията са в пъти по-бавни от подаването на механична енергия от колелата - затова и върната енергия е наколко %, с колкото и един хибрид е по-икономичен от едно ново немско дизелче, хаха! СТИГА С ТИЯ ЗАЛЕНИ ФАНТАЗИИ !!

  18. 18 Профил на Зелен
    *****
    Неутрално

    Що не го питат тоя какво мисли за електромагнитното замърсяване? Сигурно има готов отговор и за това. И какво го изкарват зелен контрареволюционер? Това не е контрареволюция, а по-скоро подмяна на една вреда с друга.

  19. 19 Профил на Подмутрен
    *****
    Неутрално

    Ми то си пише в статията, че пророк е не който измисли идеята, а който се облажи от нея. За съжаление тази статия само ще даде печеливши идеи на бг мутрите.

  20. 20 Профил на anonimen
    *****
    Неутрално

    Abe toq da ne iska da pravi revolutia s koli4ki za golf.Mnogo mi e interesno dali avtora na statiqta nqkoga e karal elektroavtomobil.Samo ne znam toq kolko e inovativen oba4e v Berlin ve4e ima mesta kadeto 4ovek moje da si zaredi takava kola na ulica postaveni ot energiiniq konzern RWE. Mnogo 4esto minavam pokrai tq oba4e ne sam vidql do sega nqkoi da si zarejda kolata.

  21. 21 Профил на за революция
    *****
    Неутрално

    Аз си мисля че водородния двигател ще бъде едно от нещата, които ще променят света. Водорода е неизчерпаем, а "отпадъка" е вода.

  22. 22 Профил на do 21
    *****
    Неутрално
  23. 23 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 3098 Неутрално

    "Аз си мисля че водородния двигател ще бъде едно от нещата, които ще променят света. Водорода е неизчерпаем, а "отпадъка" е вода. "

    Да, водорода е неизчерпаем, той е най- разпространения елемент във Вселената. Но лошото е, че той винаги е в свързано състояние. Производството на водород е:

    1. Евтино, ако се произвежда от природен газ. Този процес отделя изключително много въглероден двуокис, което на практика го обезмисля. Скъпа технология, която замърсява като сегашния двигател с вътрешно горене.

    2. Скъпо и енергоемко, ако се произвежда чрез разбиване на водната молекула с електричество. За този процес е нужно 3 пъти повече електричество отколкото за зареждане на една литиева батерия.

    Горивната клетка на водородната батерия все още е изключително скъпа защото изисква изключително скъпи редкоземни елементи. Ако не се направи откритие в тази област просто масовото производство няма да се случи защото тези елементи не са достатъчни за всички горивни клетки във всички коли.

    Инфраструктурата за пренос и зареждане на водород е изключително скъпа. Няколко десетки трилиона долара само за САЩ. За сравнение за зареждащите станции на електрическите коли е нужно около 100 пъти по- малка инвестиция. Около 300 милиарда. Което е напълно реалистично.

    Друг голям проблем е че, водорода е изключително взривоопасен. Проблем е, че и трудно се съхранява. Водорода протежава течливост защото атома му е много малък. Той на практика излиза през стените на всеки съд в който е компресиран.

    Най- реалистичната прогноза за следващите 10 години са плъг-ин хибридите и extended range колите като плъг-ин Приуса и Шевролет Волт. И двете ползват малка батерия достатъчна за ежедневна нужда (30-60 километра). За дълъг път малък и икономичен бензинов двигател.

    След 10 години ако приемем, че капацитета на батетрите се увеличи два пъти благодарение на големите правителствени и частни инвестиции електрическата кола ще има същия пробег като бензиновата. Така че, след 10-15 години най- вероятно 80% от продаваните коли ще са електрически.

    И за следващите 10 години ютилити компаниите, като българската НЕК ще станат големи и важни като големите нефтени компании- Шеврон, Шел, BP, Газпром и т.н.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  24. 24 Профил на WhatTheFuck
    *****
    Неутрално

    Пълно е с малоумници, които с чувство за значимост, незаменяемост и величие пишат простотии от рода на "А защо не се замислит от къде идва 'тока' за зареждане на тея автомобили ? Айде стига с тия зелени блянове"...

    На такива не им се обясняват нещата от живота, по-лесно ще е да се сритат под килима за да не пречат. Олигофрени.

  25. 25 Профил на Gram-Stotinka-Santimetur
    *****
    Неутрално

    Някой пита за ВЕЦ-овете. По времето на лозунга: Gram-Stotinka-Santimetur, хората казваха:
    Капка по капка вир.
    Вир по вир язовир.
    Язовир по язовир - ВЕЦ.
    ВЕЦ по ВЕЦ гол гузец!

  26. 26 Профил на Умен
    *****
    Неутрално

    Поредната мануфактурна дъвка на Тайм&Нюзуик. Защо са пейстнали в броя?

  27. 27 Профил на ххх
    *****
    Неутрално

    Аве какво ще става с употребяваните батерии?
    Май съдържаха отровни и вредни елементи? Вече има проблем с рециклирането на батериите за телефоно, а една автомобилна батерия е 3-5 ХИЛЯДИ пъти по-голяма?
    А?

  28. 28 Профил на до фъкания 24
    *****
    Неутрално

    WhatTheFuck
    малоуумник
    няма тъп въпрос, има тъп отговор!
    Та не чухме ОТКЪДЕ ИДВА ТОКА, я пак се напъни да отговориш!
    хахахаа

  29. 29 Профил на Скиорски
    *****
    Неутрално

    НЕ предполагах че има толкова много читатели на Дневник, които изглежда са в пенсионна възраст(или поне така мислят!) и са закостенели като една наша партия 100летница...
    Естествено че колите на ток ще заместят сегашните коли и е естествено че основната част от тока ще се добива не от кюмюр, газ, мазут и уран, а от вода,слънце и вятър. Просто трябва да минат още 10-15 години(максимум!) Някой преди 20 години мислил ли е че ще разговаря по телефон с размерите на кибрит с баба си на село, докато тя дои кравата, че даже и ще може да я вижда как го прави? Ако това го бяхте казали на дядо ми(бог да го прости) тогава дори той щеше да ви каже че може и да стане, ама не толкова скоро....

    Колкото до това че в момента има разлика между цената на км изминат с нафта/бензин и цената на км изминат с ток - това го забравете. Има разлика, но тя не е 6-7-10 пъти, а е не повече от 2-3 пъти(което пак не е малко). В момента основната разлика се получава от данъците, които всички плащаме косвено, купувайки си бензин и нафта . И това е основната причина държави като нашата да нехаят за такива важни експерименти - те сега не могат да вържат бюджета, а представяте ли си ако изчезне и ДДСто и акциза от нафта и бензин, както и разни екотакси ....

  30. 30 Профил на НоуФентъзи
    *****
    Неутрално

    Грешиш Скиорски,
    още при първата интегрална схема хората предвидиха бързо и голямо намаление на размерите на транзисторите и от там цялото развитие - размери и производителност на информационната техника като цяло.
    За съжаление, също така още при първата батерия, ел.мотор и вотоволтажен панел хората предвидиха, че автомобилният трафик не може да мине на "еко-ток" - цената е непоносима а и е техн. невъзможно.
    Нещата нито са толкова прости, нито се развиват толкова бързо, колкото може да изглежда.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK