Свищов - Зимнич - Свищов. Всеки ден...

Свищов - Зимнич - Свищов. Всеки ден...

© Красимир Юскеселиев



Сряда, 18 ч., на пристанището на Свищов спира малкият речен кораб "Вихрен". Два пъти на ден той преминава от българския до румънския бряг и обратно. Сред петдесетимата българи, които слизат от него, е и Никола*. Носи найлоново пликче с празна кутия от обяда му. За днес работният му ден е приключил. Никола е от групата, която участва в строежа на завод за биодизел край румънския град Зимнич. Засега работното му място е почти изградената площадка на завода, заплатата му е 1000 леи (около 430 лв.), работодателят му поема билета за кораба - 5 лв. в едната посока. За сметка на това трябва сами да си носят храна. "Битови условия няма никакви, водата не е хубава за пиене и нея трябва да си я носим", обясняват други работници. Едните довършват строежа, другите монтират машините за производство на биодизел. Много от тях преди дни са подписали договорите си за работа. Документите обаче са само на румънски и така и не са разбрали какво точно подписват. Иначе са им обещали осигуровки, а когато заводът започне работа, се очаква да бъдат наети още стотина души. Освен тях в строежа на завода са се включили и китайци, които живеят в общежитие до него.


Когато заводът затвори


Въпреки проблемите засега румънският завод се явява единствената алтернатива за работниците, напуснали "Свилоза" след спирането на основното производство в завода за целулоза. Втората по-голяма компания в града, на която се разчита, е винпром "Свищов". Остава и заводът за стоманобетонни конструкции и изделия, който също е на намален капацитет. Но те не могат да компенсират липсата на "Свилоза", където са работили над 2800 души от 35-хилядното население в града. За сравнение, винпромът осигурява работа на близо 100 човека целогодишно. Останалото са дребни земеделски, строителни и фирми от сферата на услугата.




До Зимнич пътуват и работници от Белене и околните села. През лятото придвижването е лесно, а за зимата трябва да е готов фериботът между Свищов и румънския бряг. Ако строежът му се забави и реката замръзне, вариантът е един - през Дунав мост и от Русе към Свищов. Което означава прибиране от работа в 11 вечерта, пресмятат работниците.


Бившият държавен химически комбинат затвори основното си звено "Свилоцел" преди няколко месеца по две причини - сривът в цената на целулозата и условията, при които в България се провеждат търговете за дървесина. "Спрели сме поради мутризацията на този сектор", казва собственикът на "Свилоза" Красимир Дачев. Има планове да възстанови производството, ако цените се вдигнат и търговете станат прозрачни.


В момента комбинатът не изглежда никак обещаващо - пред главния вход между плочките са израснали треви, високи половин метър, над един от комините се вие слаб дим, а в засъхналата градинка между розите стърчи случайно пораснал слънчоглед. Повечето работници са в неплатен отпуск, но все още се водят на работа в "Свилоза". Дачев казва, че от затварянето са напуснали около 30 души, които после нямало отново да вземе на работа. За него това е въпрос на лоялност, за повечето обаче е въпрос на оцеляване, особено ако в "Свилоза" работи повече от един член на семейство.


Промяната е оставило цели семейства на минимални заплати, без ясна перспектива и в много случаи с кредити за изплащане. Част от тях от известно време са на непълен работен ден, а за компенсация получават пари по програмата на социалното министерство. В някои от производствените звена работниците имат да получават заплати за предишни месеци, но според Красимир Дачев това не важи за основното производство в "Свилоцел".


Ефектите


Официалната безработица в общината към края на миналата година е близо 5%. Тази статистика обаче не отчита времето, в което работниците получават много по-ниско от нормалното си заплащане или изобщо нямат такова, а ефектите от това се виждат буквално на всяка крачка.


"Хранителните магазини работеха с купони на работниците от "Свилоза" и пострадаха силно от затварянето", обяснява Нериман*, сервитьорка в заведение. Само до централния площад "Свобода" в рамките на 200 метра има два затворени магазина, за които хора от града казват, че са фалирали. Нериман скоро ще завърши Стопанската академия и от началото на следването си работи, за да се издържа. "Трудно е, но трябва да се оправя, не мога да разчитам само на родителите си. А и от няколко месеца клиентите ни са много по-малко, зареждаме по-малко, опитваме се да правим икономии." Казва, че много от приятелите й усещат кризата основно по един начин - с постоянното повишаване на лихвите на заемите, които са теглили.


"Цялата ми заплата отива за трите ми заема, по едно време бяхме с пет кредита", оплаква се около 35-годишна жена, седнала на съседната маса в кафенето. Новите банкови офиси са буквално на всяка крачка.


Иначе, ако не знаеш, че много от хората по улиците живеят средно с по 200-300 лв. на месец, Свищов изглежда слънчев, чист и спокоен. Градските паркове са поддържани, няма задръствания, а ако не познаваш града, можеш да се ориентираш къде са най-важните места по табелките със стрелки, сложени на видни места в центъра.


Магазините изглеждат видимо празни, но няма и кой знае колко табели с надписи за намаления може би защото цените на дрехи и обувки като цяло са по-ниски, отколкото в по-големите градове. Цветанка Иванова, която има фирмен магазин на известна българска марка дрехи, казва, че продажбите като цяло не са намалели, а отстъпките при по-стари колекции са корпоративна политика и не се правят заради липса на купувачи. В част от другите магазини с по-евтини облекла обясняват, че по принцип зареждат малко бройки и затова нямат залежала стока. Най-пострадали са техниката и обзавеждането. "Хората купуваха повече през лятото, защото правеха ремонти, това лято обаче продажбите ни са паднали", разказва момиче от магазин за домашен текстил. Свилен Серафимов, който от пет години продава техника, отговаря с "едно голямо ДА" на въпроса дали се купува по-малко.


Най-малко засегнати изглеждат книжарниците може би заради висшето училище. И те заедно със заведенията и други магазини чакат септември, когато ще дойдат студентите в Стопанската академия. Кметът на града Станислав Благов например сравнява, че ако годишният бюджет на общината е 17 млн. лв., оборотът, който реализират студентите, е над 20 млн. лв.


Перспективите


Иначе, пътувайки от София към Свищов, човек лесно може да се запита накъде точно са тръгнали студентите. След отклонението от пътя за Русе е трудно да си представиш, че двулентовото шосе, което изглежда ремонтирано за последен път още преди демокрацията, свързва столицата с едно от най-важните български пристанища на Дунав. Дупките по пътя са не просто големи, а обещават сигурна катастрофа, ако попаднете в тях през нощта. Според кмета това е наказание за общината от държавата - защото централната власт не може да приеме демократичния модел на управление в общината, казва Станислав Благов. Дали е прав, сигурно може да се спори. Иначе е сигурно, че Свищов недолюбва досегашните управляващи - кметът е издигнат от дясна коалиция с участие на СДС, а на последните парламентарни избори градът даде най-голяма подкрепа за "Синята коалиция" извън София.


Ако го питате как си представя града след няколко години, кметът отговаря - с работеща "Свилоза", с много туристи от крайдунавските държави, с винарска промишленост и селско стопанство, което не е замряло заради АЕЦ "Белене". Странно, но нито един от хората, с които се срещнах, не възлага надежди на втората атомна централа, за да се съживи района. Дотук ползата е била от временното наемане на над 2 хил. човека за разрушаване на стария блок на площадката, сега там работят около 100 души.


Никой от работниците, които са избрали румънския вариант, не си представя, че скоро може да си намери работа покрай атомната централа. Никой сякаш не вярва, че такова нещо скоро ще заработи. Може би защото тяхното утре вече се простира само до въпроса кога и каква заплата ще вземат, ще бъдат ли на работа след два месеца и ще има ли какво да ядат. Може би затова, а и защото е млад, момчето от началото на нашия разказ - Никола, е започнал да учи румънски. Не че много му харесва да работи в Румъния, но засега други възможности няма и не очаква. "А ако стоиш вкъщи, и 300 леи няма да ти платят."


* Имената са променени по молба на хората, които се съгласиха да говорят пред екипа на "Дневник"


"Ще ми се да се видя като през 2007"


"След една година ми се ще да се видя като през 2007 г.". Това си пожелава Станислав Димитров, управител на строителна компания в Свищов, докато си говорим за кризата, която е обхванала строителния бранш в цялата страна. Голямото му притеснение е, че след като трудностите приключат и отново има работа, екипът, който е събрал, ще се е разпаднал. "Естествено, доходите на хората падат. Това е основната причина те да не ни харесват (нас, шефовете) и като ни гледат, им се струва, че ние сме по-добре от тях, затова вътрешно не са доволни." Средната заплата на строителните работници във фирмата му е 550 лв., засега съкращения не е правил, но най-вероятно през зимата ще трябва да освободи половината персонал.


Според него държавата може да помогне, като финансира публични проекти чрез общините. Трябва да се размразят и еврофондовете. Имаше ли наистина имотен балон - не отговаря направо, но казва, че положението и в малките градове като Свищов е било като в големите, с приблизително същото съотношение на нови имоти към брой на населението. С тази разлика, че в района не идват чужденци купувачи.


Станислав Благов, кмет на Свищов: "Свилоза" за нас е спасителен остров


Какво става в Свищов след затварянето на основното производство в"Свилоза"?

- Това е голямо напрежение. Ако 5000 работници и служители в "Кремиковци" създадоха напрежение в София, представете си напрежението на 2800, които са притеснени да не изгубят своята работа. Имах възможност да разговарям със собственика на "Свилоза" Красимир Дачев, който буквално каза следното - "Аз съм готов всичко да продам, но да направя така, че "Свилоза" да заработи". За Свищов "Свилоза" е съдба. Вероятно когато вие давате информация за нашия регион на първо място стои преди всичко Стопанската академия и на второ място е бъдещото изграждане на атомната централа в Белене. За нас обаче най-важният стопански субект на територията на общината е точно "Свилоза". С всичко възможно, което е по силите ни като местни органи на управление, ще се опитаме да съдействаме, за да се съхрани и да работи. На него гледаме като на спасителен остров в условията на силно задълбочаваща се икономическа криза. И ми се иска да вярвам, че "Свилоза" ще започне да функционира.


Колко души работеха в "Свилоза"?

Последно около 2800 души. Тук е мястото да кажа - държавата не се ангажира с това голямо за България предприятие. Един от най-големите проблеми на страната е постоянно повишаващото се отрицателно салдо по външнотърговската сметка. Това би могло да бъде променено само когато българската икономика реализира износ. "Свилоза" е точно такова предприятие - 90% от избелената целулоза е за експорт. Ако се намери механизъм, разбира се, никой не трябва да се меси в пазарните принципи, но ако се намери механизъм това нещо да се поддържа, сигурен съм, че това ще бъде полезно за България. Какво се получава обаче - когато в цяла Европа цената на дървесината пада заради пазарни принципи, в България също има спад, но много по-малък.Според мен първата причина е високата държавна такса. "Свилоза" би ползвала 450 хил. тона дървесина, ако работи. Представете си колко транспортни фирми ще работят покрай това, колко дърводобивни предприятия и колко хора ще бъдат заети извън компанията. За нас е най-тежко, но няма да бъде леко и за другите. Не искам да се променят пазарните принципи, но трябва да има ясен и точен интерес.


Алтернатива ли е работата на отсрещния бряг на Дунав?

- Аз се радвам, че Румъния и близкият град Зимнич създава една алтернативна заетост, но не съм убеден обаче в устойчивостта на тази алтернатива. Това, че работници пътуват, е добре за настоящия момент, но трайно добра тенденция като икономически показатели градът ще има ако заработи "Свилоза". И работата на "Свилоза" е без алтернатива за този район. Не може да си мислим, че в нашия район може да се разчита единствено на дребния и средния бизнес. Като икономика Свищов е ориентирана към сферата на услугите заради студентите, които пребивават тук повече от 7 месеца. Но не е достатъчно. Те реализират оборот от над 20 млн. лв. в общината, а за сравнение - бюджетът ни като община е около 17 млн. лв. на година.


Как очаквате да се отрази Дунав мост 2 върху икономиката на Свищов?

- Не очаквам сериозно отражение. Добре ще е за България като цяло. За нас обаче от голямо значение ще бъде изграждането на фериботен комплекс край Свищов. Надявам се до края на годината или началото на следващата той да бъде реализиран.


Кой ще го изгражда?


- Инвеститори са "Драгажен флот Свищов", които са концесионери на пристанищния комплекс, от румунска страна инвеститорът също е частна фирма. На настоящия етап има подготовка на наземната инфраструктура на пристанищния комплекс.


Как си представяте града след години?

- Винаги съм си представял Свищов като модерен, културен, образователен център на р. Дунав с икономически добре балансирано съотношение между земеделие, селско стопанство и промищленост. Разбира се, стремежът ми е за развитие на туристическия потенциал. Голямата река, еврокоридор, дава възможност да посрещаме немалко туристи от Австрия, Унгария, Германия, всички страни от Дунавския регион. Смятам, че това ще бъде развито и мисля, че потенциалът на Дунав ще бъде използван. Дунавският район е много изостанал и държавата му е длъжник.


Какво очаквате за Свищов от новото правителство?

- Очаквам да бъдат реализирани всички онези проекти, за които сме подали документи по оперативните програми на европейските структурни фондове. Те са за над 90 млн. лв., в това число влиза изграждането на пречиствателна станция за отпадни води, промяна на образователната инфраструктура, на градската среда. Пътната инфраструктура е в ужасно състояние и ми се струва, че това се прави умишлено като предупреждение, че ако не бъде сменен демократичният модел на управление в общината, то състоянието й ще остане такова.


Подкрепяте ли изгражането на АЕЦ "Белене"?

- В личен план не бих казал, че това е моята мечта. Точно обратно - в първите години на демокарацията аз и колегите ми бяхме против изграждането на атомната централа. Съзнавам, че в настоящия момент това е приоритет, който вероятно ще бъде национален и нито една община не би могла да се противопостави. Но смятам, че много прецизно трябва да се направят анализи и да се видят какви са разходите и кой трябва да прави тези разходи - държавата или частните инвеститори. Ако е държавата, каква е сигурността от възвращаемостта и икономическия ефект. Ако е частен, той трябва да даде гаранция по отношение на сигурността на хората тук. За мен е важно да останат традиционните производства на хората в нашия регион, като лозаро-винарството, което е много силно развито.


Ако се изгради атомната централа, това ще пречи ли на земеделието?

- Трябва да ни бъде показано, че няа да пречи, трябва да ни се даде 100% гаранция.


Имате ли по-силна връзка с Румъния след приемането ни в ЕС?

- Да, категорично. Ние създадохме първия еврорегион в страната, за което сме и единствената община в България, наградена с почетна диплома от Парламентарната асамблея на съвета на Европа. Така започнахме по-интензивни и редовни контакти с Румъния.

Ключови думи към статията:

Коментари (22)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на с
    с
    Рейтинг: Неутрално
  2. 2 Профил на rents
    rents
    Рейтинг: 489 Неутрално

    Ще ми се да имаше повече коментари под тази статия. Ще ми се хората, чиито имена бяха конкретно посочени, както и тези, чиито бяха умишлено променени да кажат ясно какво смятат да се прави в тази ситуация. Свищов живее в безвремие което продължава твърде дълго. Тази летаргия може и да е угодна на някои от гореспоменатите герои (начело с г-н Кмета и г-н Дачев), но за много други е едно дълго и мъчително съществуване. Тази летаргия прогони най-способните и млади хора от този прекрасен град. И някой трябва да поеме отговорност за това. Защото виновни има и историята ще ги съди. Жалко за великите българи, които този град е родил. Тяхното дело бива поругано и тъне в забрава. Жалко.

  3. 3 Профил на Чакаме държавата...
    Чакаме държавата...
    Рейтинг: Неутрално

    Кои са виновните?
    Като знаеш, че ги има, кажи ги.

  4. 4 Профил на vizi1977
    vizi1977
    Рейтинг: Неутрално

    красимир да4ев този е виновника

  5. 5 Профил на Панайот
    Панайот
    Рейтинг: Неутрално

    Ръководителят няма за задача да осигурява работа за хората. Той има за задача да поддържа предприятието печелившо.

  6. 6 Профил на младежа
    младежа
    Рейтинг: Гневно

    наш македонски кмет това успя да направи след 12 години управа...зарови населението и града в тотална нищета...да е жива и здрава академията

  7. 7 Профил на Валди
    Валди
    Рейтинг: 399 Неутрално

    Жалко за хубавия град - изкарах там 5 хубави години като студент в академията - без връзка с Румъния било ферибот било мост града е обречен. И градовете са като хората - едни напредват други изостават отчаянието обаче е най лошия съветник.

  8. 8 Профил на s
    s
    Рейтинг: Неутрално
  9. 9 Профил на rents
    rents
    Рейтинг: 489 Неутрално

    На един от виновните току-що Дневник свалиха снимката от статията. Кметът на града не привлече НИТО ЕДНА сериозна инвестиция отвън. С изключение на няколко инфраструктурни проекта, които се реализираха (ремонт на пътната мрежа финансиран с облигационен заем от Общината), нищо друго не беше направено. Напротив, покровителстването на някои дребни местни "бизнесменчета", дебилщината и самозабравянето, доведоха Свищов до просешка тояга. Искам само да кажа, че в последните години, когато БГ се развиваше "бурно" икономически, в Свищов всички спяха и си чесаха задниците. Сега, когато вече сме в криза и ще става още по-зле, градът е окончателно обречен. И всичко това заради една местна клика, която нямаше нито волята, нито желанието, нито интелектуалния и културен потенциал да промени нещата. А що се отнася до Академията, там нещата тепърва ще излизат от контрол под управлението на величкоадамовата мафия. Дерзайте, свищовлии. Децата ви няма да се върнат скоро вкъщи.

  10. 10 Профил на anonimen
    anonimen
    Рейтинг: Разстроено

    po tazi pri4ina pove4eto balgari rabotiat v 4ujbina i skoro niama shans da se priberat v kashti

  11. 11 Профил на от Свищов
    от Свищов
    Рейтинг: Неутрално

    Наистина е много жалко за целия град и неминуемо ще се отрази на всеки един жител и бизнес. Още по-жалкото е, че кмета има право за вината на правителството. От три достъпа до града няма нито един в нормално състояние, кой ще иска да прави бизнес в недостъпно място.?Инфраструктурата в самия град е много добра, но всичко, което е зависело от държавата е в окаяно състояние. Аз пътувам много - пътищата в Търговище, Разград са чисто новички на 2-3 години, в момента който минеш границата на Русенска област става кошмар - не знам дали не е и 4то класен път. А уж това са едни от районите с най-голяма безработица? Как така има пари за там, а няма пари да се направят 30тина - 40 км до пътя до главните пътища за Русе или Плевен? Ами много просто замислете се кои са областните управители там и коя партия ги е сложила. И другото - напоследък да сте чували нещо от централната власт за развитие на цяла Северна България - нито дума, всичко се върти около магистрала Тракия, Кърджали, Пловдив - това е. Никой не се сеща, че от този град е тръгнала и свободата на България и демократичното и управление и ако не за друго, то поне заради историческата му стойност ще е добре след 50тина години да има по някой друг жител

  12. 12 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 995 Неутрално

    нищо лично към кмета, но залага на тотално погрешни приоритети. хартиеният бизнес запада в международен план... ето, и вестници четем онлайн, в работата гледам почти да не ползвам принтера - чета и пиша всичко на екрана. и с държавата скоро ще може да се кореспондира електронно, както в други държави - вместо да пишем молби и заявления.
    остава дето си бършем задниците, ама то хартия има по-евтина - идва от безкрайните финландски тайги.
    белене също я стане, я не. стопанската академия може да е била хубава навремето си, но сега децата ходят да се учат в германия, дания, и други европейски държави, където има безплатно и (надявам се, никой няма да смее да спори) много по-качествено образование.
    да привличат туристи от германия и австрия - не ми се коментира. тези хора какво ще дойдат да разгледат в свищов и как ще им се види то след германските и виенските замъци, архитектура, култура?
    въобще този кмет лети на небето.

    бъдещето им може да е в лозята, винпрома, да сеят рапица и слънчоглед и да ги правят на биодизел като румънците. или кравеферми, свинеферми... там земята е хубава и ражда много.

  13. 13 Профил на бивш студент
    бивш студент
    Рейтинг: Неутрално

    Подкепям Камен. В добавка - докато не се сменят хората със старото мислене - нищо няма да се промени. Нужни са десетилетия пазарен модел. И никога повече комунизъм.

  14. 14 Профил на Свищовлия
    Свищовлия
    Рейтинг: Неутрално

    град Свищов е град с най много дарители като Д. А. Ценов, Василев на търг. гимназия и много други/нека кмета да направи списък на всички имоти включая и градския часовник/ А сега какво става . От къде се пръкнаха тези нови антидарители, обявени даже за почетни граждани на града, като Красимир Дачев въздух под налягане, "собственик" на Свилоза и т.н. Наистина живеем в едно безвремие!!!?

  15. 15 Профил на k
    k
    Рейтинг: 1001 Неутрално

    Във 2 от 3 къщи има поне по един студент който плаща наем. Познайте дали е деклариран?

    Това са лесни пари, които притъпяват предприемчивостта на местните!

  16. 16 Профил на Прости и доверчиви хора бол!
    Прости и доверчиви хора бол!
    Рейтинг: Неутрално

    "Цялата ми заплата отива за трите ми заема, по едно време бяхме с пет кредита", оплаква се около 35-годишна жена, седнала на съседната маса в кафенето.
    --------------------------------------------
    Има една приказка, че човек сам си заслужава съдбата. Да ги пита човек защо се набутват с кредити като невидели. Но отговорът е ясен - защото само изпълняват заръките на телевизионния екран (разбирай на рекламите), вместо да мислят с главата си. А то повече трябва да се чете, по-малко да се гледа телевизия. Въобще научно доказан е фактът, че многото гледане на телевизия води до здравословни проблеми (например затлъстяване) и до спад на коефициента на интелигентност.

  17. 17 Профил на Свищов
    Свищов
    Рейтинг: Неутрално
  18. 18 Профил на 111
    111
    Рейтинг: Неутрално

    до 16

    Лаком гъз глава затрива.

  19. 19 Профил на Гражданин
    Гражданин
    Рейтинг: Неутрално

    Истината всички я знаят - крадоха, крадат в момента, и ще крадат занапред - и в Свилоза(къде ли са златото и платината?), Милоза, Кремиковци, Мремиковци, Вапцаров, АЕЦа, навсякъде - няма кой да ги спре. Дачев ли е, Мачев ли е, разни плужеци в Белене ли са, дето взимат десетки хиляди заплата без да има тенденция и един волт да произведат някога, от Щатите ли е някой, от Франция ако ще да е - краде се постоянно от джоба на всички българи. Ебаха майката на Свищов, млад човек не остана тука - едни студенти само, но другаря мошеник осъден за плагиатство В.Адамов ще ебе майката и на института в най-кратък срок. Свищов е просто един малък град в България, цивилизован културен град с традиции, който в скоро време ще бъде заличен, както цялата ни родина. Да им преседне дано!

  20. 20 Профил на Един дунавски моряк
    Един дунавски моряк
    Рейтинг: Неутрално

    Благов,Благов ти си виновника и целия общински съвет.Нито една инвестиция,само порутено и ликвидирано-няма я вече Република,нито Терзиев.Какъв ферибот какви пет лева-10 год. ходихте до румънско само да папате и пиете,а сега се надявате кухавела Йорданов с разнебитения Драгажен флот ферибот да прави.Дачев-той нека лети из Космоса(и говори за мутри мале,мале).Няма ги вече и младите-берат ягоди на ингилизите-това е .Крадене ,крадене като в цялата страна.

  21. 21 Профил на За Свищов и краденето, в отговор на гражданина и моряка
    За Свищов и краденето, в отговор на гражданина и моряка
    Рейтинг: Неутрално

    Градът е чист, подреден и оставя прекрасно впечатление, а Благов е единственият кмет, за който знам, че не само не иска, ами и не взема рушвети, когато му се дават. Ако това е крадене, не знам как се казва това, което се случва в повечето общини на страната последните години. В реда на нещата е хората, които не са удовлетворени от собствените си възможности за крадене, да се опитват да докопат нещо повече с каквито средства имат, включително викайки "Дръжте крадеца!". Но овчиците, които им пригласят ей така, без да се замислят и без да потърсят фактите, и не от личен интерес, ами от глупост, са страшна напаст за тази страна!

  22. 22 Профил на А Сибиу
    А Сибиу
    Рейтинг: Неутрално

    ..... Напишете в гугъла Сибиу - та вижте какво представлява това малко румънско градче. Красота, чистота, замъци, красив градски площад, реставрирани къщи (е, верно, че е бил австрийско владение, ама... все пак е бил и той в комунистическа Румъния). Сега обаче, погледнете снимките, да видите какво значи всеобща грижа за града.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK